Gå til innhold

Bursdagselskap

Anbefalte innlegg

Gjest sandex

OK, da forsto jeg hva du mente! :-)

I dette konkrete tilfellet mener jeg at det spiller minimal rolle, så lenge man ikke har utestengt 1 eller 2. Nettopp fordi det er 2 uker til sommerferie, og etter ferien er klassen splittet uansett.

Ellers er jeg enig i at det kan være problematisk for de barna som aldri blir bedt (jeg var selv en sånn gjennom hele skoletiden), men likevel må man få lov til å gjøre vurderinger av både hvor mange man vil ha i selskap og hvem.

Tenk om du har en datter som har en sånn skikkelig bestevenninne - skal hun ikke få lov til å ha bare bestevenninnen sin på besøk uten å inkludere 13 andre jenter? Selv om det er bursdag?

(Eller tenk om det er noen som har et søskenbarn i samme klasse og denne blir invitert i familieselskapet...)

Jeg må si som laban - jeg er i mot slike vedtak, og vil aldri gå med på et slikt vedtak når mine barn begynner på skolen. Det må være opp til de enkelte foreldrene om de vil la barna invitere 2 gode venner eller 30. Å nekte barna å ha selskap hvis de ikke inviterer alle syns jeg er hårreisende.

Om du inviterer 1 jente i klassen, så er vel saken en helt annen :)

Men å la barna velge ut de de liker best, så faller alltid noen helt utenfor, og får aldri være med i bursdag. .DET er unødvendig sårt..

Min guttunge har innimellom HATET et par gutter i klassen (sier han) og om ting er vanskelige i klassen, så kan dette faktisk bedre seg om alle feirer bursdag i lag! De har det jo kjempeflott i lag på fritiden :) Og da blir klassemiljøet på skolen bedre.. Slik er det iallefall hos oss!

Til og med verstingene i klassen er ganske ok å ha med å gjøre :)

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

7

• grot

6

• laban

5

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Ja, det er OK! Og jeg mener det fordi... de fleste barna (inklusive de 2-3 som aldri blir bedt) har en eller flere venner. Noen har kanskje bare en, og de to tilsammen er en sterk klikk. De barna som aldri blir bedt - der må foreldrene kanskje selv ta litt tak, og sørge for at DE inviterer barn i bursdag. Det er jo gjerne sånn at man blir bedt tilbake hos dem man selv har bedt.

Dessuten er ikke bursdager SÅ himla viktige for klassemiljøet. Det viktigste er om de 2-3 får være med på lek i skoletida, får være med på grupper, blir valgt på lag i gymmen, osv.

Jo, aktiviteter på fritiden samt bursdager - mener jeg er VELDIG viktig for klassemiljøet!

Gjest kalendria

Enig med deg her! Bursdagen, den ene dagen i året, bør ikke være den arenaen hvor man skal lære barna alt som er verd å vite om å inkludere og ta hensyn. Den ene dagen skal bursdagsbarnet stå i fokus, og så får man ta det sosiale perspektivet alle de andre dagene i året, og i alle de andre situasjonene.

Enig også i at det å ikke få være med hjem eller bli ekskludert i lek er like ille for barnet som opplever det. Kanskje egentlig verre, for det skjer ofte mens barnet er tilstede. Et selskap som foregår en lørdags formiddag blir ikke på samme måte.

Jeg mener at bursdag også er en anledning til å lære seg å ta hensyn. Dersom det ikke er alvorlige årsaker til at barnet ikke vil invitere den og den i bursdag, skal det svært mye til for at en ekstra gjest eller to ødelegger dagen. Jeg har aldri opplevd eller hørt om det.

Og i vår hverdag ser vi at det å bli inkludert ved bursdager er mye viktiger enn hvem som blir med hjem alle de andre dagene. Det er virkelig en stor sak.

Vi voksne synes det er mer stas med fest enn hverdag, og de plukker barna opp veldig tidlig.

Gjest darkside

Jeg skjønner hva du mener. Leste nettopp svar til deg fra Nick-løs i kveld...

Når de, plutselig siste året i felles klasse begynner å utelate noen, synes jeg det er trist..

Barn er barn. Noen er værre enn andre til å erte etc. Ordet mobbing er jeg litt forsiktig til å bruke.. Da skal det være ganske ekstremt...

Jeg er kanskje naiv, men hvorfor skal foreldre alltid bygge oppunder negativ omtale av andre(s) barn? Hvorfor kan de ikke isteden heller prøve å være positive og trekke frem andre sider ved barna?

Nei, jeg skjønner at dette ikke er lett :o)

Tror du virkelig at foreldre sitter og svartmaler andres unger? Det tror jeg tilhører sjeldenhetene.

Likevel er det en realitet at barna fort finner ut hvem de er på bølgelengde med. De finner venner - og underveis også kanskje noen uvenner. Noen de rett og slett ikke liker eller går overens med.

Det er også noen barn som har en atferd som gjør at de holder andre på avstand. De slår, sparker, erter osv. Klart da at de kan bli mislikt av andre barn, uten at foreldrene har sagt noe som helst om det andre barnet.

Jeg syns det er helt greit at barna, selv velger hvem de vil ha i sitt eget selskap.

Jeg syns kanskje at lappene, da bør leveres privat og ikke i skolesammenheng. Bursdag er en privat greie, det er ikke skolen. Jeg syns foreldrene burde skillt på når leverer vi invitasjoner og når gjør vi det ikke.

Men ellers, kjempepositivt at barna greier å identifisere hvem en liker å være sammen med.

Fint for deg- hva hvis dine barn ALDRI blir bedt fordi alle andre får velge hvem de vil ha i bursdagen?

hvis barna skal velge må man jo virkelig la de få velge eller?? er det dermed greit å la være å bare be en eneste fordi den er "så dum"????????

Ikke rart det blir mye mobbing med sånn dusteforeldre som deg!!!!!!!!!!

Gjest Likt for alle!

Synes alle eller ingen skal bes- tenker da på alle gutter eller alle jenter. Vi voksne ber jo også enkelte ganger noen vi ikke er perlevenner med fordi det seg hør og bør- det kan barna også gjøre!

Synes ofte det er foreldrene som har de værste holdningene når det gjelder sånt som dette.

Annonse

Gjest sandex

Fint for deg- hva hvis dine barn ALDRI blir bedt fordi alle andre får velge hvem de vil ha i bursdagen?

hvis barna skal velge må man jo virkelig la de få velge eller?? er det dermed greit å la være å bare be en eneste fordi den er "så dum"????????

Ikke rart det blir mye mobbing med sånn dusteforeldre som deg!!!!!!!!!!

Egentlig enig med du :) Men problemet er også om alle får velge halvparten hver gang.. Da kan man også oppleve at en eller to aldri blir invitert.. Siden alle inviterer sine favoritter, så faller flere utenfor :(

mumitrollet

Hissi er jeg vel ikke, men jeg synes at når man har hatt en "regel" på dette, så kan man holde seg til den, ut småskolen i allefall. De går i 4. klasse nå, og skal skifte skole til høsten. Da blir klassen delt og blandet med andre elever.

-Kunne de ikke holdt på "tradisjonen" bare denne siste gangen da??

Jeg har egentlig ikke noen innspill, blir skolemamma for første gang til høsten og er veldig spent på hvordan det der skal foregå (særlig siden det godt kan hende at poden blir den flrste som har bursdag etter skolestart).

Har bare en kommentar: Det at det siste gangen kan vel tvert i mot være et argument for at det ikke spiller så stor rolle? "Regelen" må vel tas opp til votering på nytt igjen over sommeren uansett, siden det kommer nye inn?

Synes alle eller ingen skal bes- tenker da på alle gutter eller alle jenter. Vi voksne ber jo også enkelte ganger noen vi ikke er perlevenner med fordi det seg hør og bør- det kan barna også gjøre!

Synes ofte det er foreldrene som har de værste holdningene når det gjelder sånt som dette.

Dette er ikke barnehagebarn, de skal snart opp i 5. klasse. I den alderen er det faktisk svært vanlig at de får lyst til å feire på en litt annen måte enn å ha en haug med barn på kaker og brus.

Jeg tror slett ikke det trenger å være foreldre med onde holdninger som står bak, det kan utmerket godt være hovedpersonen selv. Synes du virkelig det er så forferdelig at en 10-åring får bestemme litt over bursdagsfeiringen sin? Når slutter foreldremøtet å ha vedtaksrett på sånt, da - på ungdomsskolen eller før?

Jeg er forøvrig enig i kritikken mot at innbydelsene ble delt ut på skolen. Akkurat det burde de latt være med.

Gjest sandex

Jeg har egentlig ikke noen innspill, blir skolemamma for første gang til høsten og er veldig spent på hvordan det der skal foregå (særlig siden det godt kan hende at poden blir den flrste som har bursdag etter skolestart).

Har bare en kommentar: Det at det siste gangen kan vel tvert i mot være et argument for at det ikke spiller så stor rolle? "Regelen" må vel tas opp til votering på nytt igjen over sommeren uansett, siden det kommer nye inn?

Vi var også først - og inkluderte alle.. Etter det har alle gjort det samme, takk og lov for vettige foreldre :)

Av kjønnet som er aktuelt å be i denne bursdagen er de totalt 10 stk. Av det andre kjønnet i klassen er de 13. Det står hverken på dårlig råd eller liten plass i dette tilfelle. Det var andre grunner til at ikke alle (av de 10) var bedt.

Vel vel. Bursdagen er i kveld, og ingen ting mer å gjøre med det. Fint å få synspunkter fra andre, i allefall.

Vi har verken dårlig råd eller dårlig plass, likevel får ikke mine barn invitere alle gutter/jenter i sine klasser.

Det blir altfor mange unger til at de kan ha det koselig, og den ENE som det er så mye snakk om her - den ENE som aldri blir invitert - vil likevel ikke kose seg når alle gutta/jentene er invitert. Den ENE vil falle utenfor åkke som. Nå taler jeg av erfaring, for jeg var den ene i klassen som ikke ble bedt da hele klassen/alle jentene forsvant på bursdagsfeiringer i skoleårene. Det var jeg ikke lei meg for, fordi jeg skjønte at det ikke ville blitt noe triveligere i selskapet enn det var i klassen på skolen. Er du "utafor" - så er du "utafor", spesielt gjelder dette jenter...

Den ene gutten min ville ivitere alle guttene - unntatt EN, klassen "spesielle" elev. Gutten min sa at han var så vanskelig å være sammen med ham, for han skjønte ikke leken til guttene. Jeg sa at vi kunne invitere moren hans også, så ble det litt koselig for meg og, men det ville han ikke. Så da sa jeg at i så fall fikk han invitere halvparten av de han opprinnelig ønsket. Det gikk han med på og de hadde et alle tiders selskap. To dager senere var alle guttene i klassen invitert i bursdag hos en av kameratene hans, - unntatt han ENE.

Jeg håper ikke foreldrene til bursdagsbarnet leste hele klasselisten før de sendte ut invitasjoner, og om de gjorde det - og GODTOK at gutten deres utelot å invitere den ENE ... Vel, det kan være en utfordring når klassen til ungen din har spesielle elever eller elever som du vet faller utenfor på andre måter, men vokse bør ikke være så feige. Det signalet de gir til ungene sine er at det er ok å snu ryggen til urettferdighet så lenge det ikke rammer deg selv...

mumitrollet

Poden begynner på skolen til høsten. De har gått bort fra klasser der. I hans "trinn" er det 40 unger, i hans "gruppe" er det 20, 10 av hvert kjønn. Hadde det vært i fjor, ville jeg ikke hatt mulighet til mer enn 5-6 unger i leiligheta, men etter utbyggingen av stua skal jeg nå klare noen flere.

Uansett er det mange som har små leiligheter. Må disse leie lokale for å at deres barn skal ha bursdag? Synes det der med alle-eller-ingen høres ut som en veldig dårlig regel, og at det kanskje virker så stigmatiserende for "fattige" foreldre at de ikke tør protestere.

Ingen kan vel "tvinge" noen til å invitere flere barn enn de har plass til/har råd til?

Poden begynner på skolen til høsten. De har gått bort fra klasser der. I hans "trinn" er det 40 unger, i hans "gruppe" er det 20, 10 av hvert kjønn. Hadde det vært i fjor, ville jeg ikke hatt mulighet til mer enn 5-6 unger i leiligheta, men etter utbyggingen av stua skal jeg nå klare noen flere.

Uansett er det mange som har små leiligheter. Må disse leie lokale for å at deres barn skal ha bursdag? Synes det der med alle-eller-ingen høres ut som en veldig dårlig regel, og at det kanskje virker så stigmatiserende for "fattige" foreldre at de ikke tør protestere.

Ingen kan vel "tvinge" noen til å invitere flere barn enn de har plass til/har råd til?

Du skulle bare visst hvor mange som mener akkurat det.

For ordens skyld: Jeg er uenig, jeg støtter ikke utelating av noen få, og det er helt greit å holde invitasjonene utenfor skolen.

Vi har hatt hele klassen (18 stk) i leid lokale. Men i prinsippet synes jeg ikke de andre foreldrene bestemmer over våre bursdager så lenge vi følger normal folkeskikk.

Annonse

Innlegget nedenfor startet veldig uklart.

Jeg mente at "du skulle bare visst hvor mange som mener at de kan gjøre akkurat det", altså at de har rett til å tvinge noen til å feire bursdag på en spesiell måte.

Her er det også en regel om at man enten inviterer alle jenter/ gutter eller så sender man invitasjonen privat, utenom skolen.

MEN, det er da ikke DIN oppgave å sørge for at andre foreldre følger skolens regler? Og å holde ditt barn hjemme fra bursdagen straffer vel h*n og ikke denne moren? Du har gjort nok ved å nevne det for moren.

Syns jeg, da...

Det er bare hvis man skal invitere alle gutter/jenter at man kan levere invitasjonene på skolen. Hvis man skal be færre, må man levere invitasjonen på annen måte. Sånn er det i hvert fall her.

Dette er ikke barnehagebarn, de skal snart opp i 5. klasse. I den alderen er det faktisk svært vanlig at de får lyst til å feire på en litt annen måte enn å ha en haug med barn på kaker og brus.

Jeg tror slett ikke det trenger å være foreldre med onde holdninger som står bak, det kan utmerket godt være hovedpersonen selv. Synes du virkelig det er så forferdelig at en 10-åring får bestemme litt over bursdagsfeiringen sin? Når slutter foreldremøtet å ha vedtaksrett på sånt, da - på ungdomsskolen eller før?

Jeg er forøvrig enig i kritikken mot at innbydelsene ble delt ut på skolen. Akkurat det burde de latt være med.

Yepp!!!

Helt enig!

Gjest sandex

Vettuge foreldre bør nok defineres utifra andre kriterier enn hvor mange bursdagsgjester de har plass/råd/lyst til å invitere hjem til seg.

Heldigvis:-)

Det er faktisk det DUMMESTE jeg har hørt... Om du ikke forstår hva jeg vil frem til, så er det jeggu langt under gjennomsnittlig IQ, vil jeg si!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...