Gå til innhold

Bursdagselskap

Anbefalte innlegg

Gjest sandex

"Vettige" - eller rike som har plass til alle?

Rike, som har plass til alle?

Hva er forskellen om du f.eks.inviterer 6 eller 10 gutter, f.eks?! Det koster kanskje en 100-lapp mer, og det tror jeg de fleste foreldre klarer å få til, om de nedprioriterer andre "viktige" ting..

Ikke rart verden er syk :)

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

7

• grot

6

• laban

5

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Det er forskjell på å invitere bare noen få, nære venner, og utelate hele resten av klassen, enn å invitere nesten hele klassen, og utelate bare de samme to-tre hver gang.

Hvorfor skal barnet tvinges til å ha med masse folk de ikke liker i bursdagsselskapet sitt, bare fordi de går i samme klasse som dem på skolen?

Det er vel vanlig at når man er små, inviteres alle av samme kjønn på kake og brus, og når man blir litt eldre, inviterer man færre, nærere venner, gjerne uavhengig av klasse, og gjør litt mer, f.eks drar på bowling, på tivoli, e.l.

mumitrollet

Hva er forskellen om du f.eks.inviterer 6 eller 10 gutter, f.eks?! Det koster kanskje en 100-lapp mer, og det tror jeg de fleste foreldre klarer å få til, om de nedprioriterer andre "viktige" ting..

Før jeg bygde ut leiligheta hadde jeg bursdagsselskap med 6 unger ca 5 år. Det gikk med nød og neppe. 10 ville IKKE gått!

Det er faktisk det DUMMESTE jeg har hørt... Om du ikke forstår hva jeg vil frem til, så er det jeggu langt under gjennomsnittlig IQ, vil jeg si!

Heisann så hissig da??

Det var faktisk du som definerte dere som vettuge foreldre fordi dere valgte å invitere hele klassen til bursdag, og alle andre som gjorde som dere var også vettuge..

Ja jeg står fortsatt ved at det er hundre andre ting jeg ville lagt til grunn for å vurdere om foreldre er vettuge eller ikke.

Tåler du ikke at noen er uenig med deg så er kanskje ikke dette stedet å diskutere for deg??

Gjest LOTUS78

Jeg synest at man bør be alle jenter/gutter i klassen frem til barnet er 10 år, etter det kan barnet invitere nære venner. Da er det gjerne slutt på barneselskap.

Dette fordi at de ofte er lederskikkelser i klasssen som dikterer hvem som skal inviteres i andres selskap og hvilke som skal boikottes.

Gjest sandex

Heisann så hissig da??

Det var faktisk du som definerte dere som vettuge foreldre fordi dere valgte å invitere hele klassen til bursdag, og alle andre som gjorde som dere var også vettuge..

Ja jeg står fortsatt ved at det er hundre andre ting jeg ville lagt til grunn for å vurdere om foreldre er vettuge eller ikke.

Tåler du ikke at noen er uenig med deg så er kanskje ikke dette stedet å diskutere for deg??

Herregud - for et svar :)

Men - poenget går tydeligvis ikke INN i enkelte - så , I rest my case!

Annonse

Gjest Samfunnskritiker

Jo, aktiviteter på fritiden samt bursdager - mener jeg er VELDIG viktig for klassemiljøet!

Jeg inviterer ikke den jevla nobo`n på min bursdag, heller ikke den irriterende tanten, i grunn så inviterer jeg folk som jeg liker å være sammen med og som jeg har det morro sammen med.

Det betyr ikke at jeg er hensynsløs, ikke greier å ta andres perspektiv eller at jeg ikke bryr meg.

Alt til sin tid, det er også noe å lære.

Gjest Samfunnskritiker

Fint for deg- hva hvis dine barn ALDRI blir bedt fordi alle andre får velge hvem de vil ha i bursdagen?

hvis barna skal velge må man jo virkelig la de få velge eller?? er det dermed greit å la være å bare be en eneste fordi den er "så dum"????????

Ikke rart det blir mye mobbing med sånn dusteforeldre som deg!!!!!!!!!!

Nå har jeg utstyrt barna mine både med sosiale antenner og en porsjon sunn fornuft. Jeg tror ikke det blir noe særlig problemer med hennes sosaiale nettverk og venner.

Men for all del, ingen kan være likt av alle. Ja, jeg hadde syns det var greit om mitt barn ikke ble bedt.

Jeg syns derimot det hadde vært mer ugreit om hun snakket om alle "uvennennene" sine og ikke om vennene sine. Det hadde vært bekymringsfullt!

Dette er ikke barnehagebarn, de skal snart opp i 5. klasse. I den alderen er det faktisk svært vanlig at de får lyst til å feire på en litt annen måte enn å ha en haug med barn på kaker og brus.

Jeg tror slett ikke det trenger å være foreldre med onde holdninger som står bak, det kan utmerket godt være hovedpersonen selv. Synes du virkelig det er så forferdelig at en 10-åring får bestemme litt over bursdagsfeiringen sin? Når slutter foreldremøtet å ha vedtaksrett på sånt, da - på ungdomsskolen eller før?

Jeg er forøvrig enig i kritikken mot at innbydelsene ble delt ut på skolen. Akkurat det burde de latt være med.

Dette er en liten avsporing, men hvorfor er det egentlig så viktig at ikke innbydelsene deles ut på skolen? Alle får vel med seg hvem som blir bedt likevel? Ungene snakker da sammen? Jeg har aldri helt skjønt det der.

Gjest Samfunnskritiker

Har historie fra oslo skolen, med store kull/trinn/team, der de var delt inn etter fag og tema. Utfordringen var at vi som foreldre ikke kjente alle barna, og slett ikke hvem barnet var sammen med mest på skolen. Vi valgte derfor å invitere de barnet vårt bar sammen med på fritiden.(noen var de samme som på skolen). Her snakker vi kanskje mer om de betydningsfulle vennene, de som mitt barn hadde noe felles med. Riktig eller galt? for meg ble dette riktig.

På denne tiden bodde vi også i en leilighet med to soverom, vi var 2 voksne og to barn og ikke all verden med plass.'

Men mc. donald var kanskje et alternativ den gangen? ikke vet jeg.

Gjest Samfunnskritiker

Da brer man dem man vil i det stille og ikke ubasunerer det på jobben og deler ut invitasjoner til noen få utvalgte. Dette kalles god takt og tone!

Skal man be noen av en klasse i bursdag, så gjør man det IKKE på skolen.

IKKE PÅ SKOLEN?

Jeg er egentlig enig med deg. Men det er et lite men,

tåler ikke barn å se at andre blir bedt, men ikke det selv?

Jeg ønsker å lære mitt barn om den "harde" verden som stiller krav. Hvorfor skal jeg unnlate å lære barnet mitt ting som er smertefullt, men som absolutt er nyttig for personlig utvikling?

Annonse

Gjest Samfunnskritiker

For noe tull. På skolen vokser vennskap, noen blir bedre venner enn andre. Det skal man liksom holde skjult da?

Tror faktisk ikke at barn tar skade av å se at de ikke alltid blir bedt. Jeg tror de tar mer skade av foreldre som skal ordne opp og ringer og styrer og presser. Barn må lære at livet ikke er rettferdig.

Hvis de aldri opplever å bli avvist mens de er små får de sjokk den første gangen kjæresten slår opp med dem. Jeg vet om tre unge gutter som har hengt seg pga kjærlighetssorg, kanskje burde de få lære at å bli avvist betyr ikke at livet er over? Det er en del av livet som ingen slipper unna.

Nei, slutt å sy puter under armene på barna og innbille dem at verden er perfekt, og er den ikke perfekt så ordner mamma opp.

Helt enig med deg. Du er en relektert person, som jeg tror ungene vil dra stor nytte av. du tenker du jo...

(he).

Gjest kalendria

Nå har jeg utstyrt barna mine både med sosiale antenner og en porsjon sunn fornuft. Jeg tror ikke det blir noe særlig problemer med hennes sosaiale nettverk og venner.

Men for all del, ingen kan være likt av alle. Ja, jeg hadde syns det var greit om mitt barn ikke ble bedt.

Jeg syns derimot det hadde vært mer ugreit om hun snakket om alle "uvennennene" sine og ikke om vennene sine. Det hadde vært bekymringsfullt!

"Nå har jeg utstyrt barna mine både med sosiale antenner og en porsjon sunn fornuft."

Er du virkelig så naiv at du tar æren for dine barne evt. "sosiale antenner og sunne fornuft", altså?

Gjest sandex

Jeg inviterer ikke den jevla nobo`n på min bursdag, heller ikke den irriterende tanten, i grunn så inviterer jeg folk som jeg liker å være sammen med og som jeg har det morro sammen med.

Det betyr ikke at jeg er hensynsløs, ikke greier å ta andres perspektiv eller at jeg ikke bryr meg.

Alt til sin tid, det er også noe å lære.

"Det betyr ikke at jeg er hensynsløs, ikke greier å ta andres perspektiv eller at jeg ikke bryr meg."

Jo, det betyr det. I tillegg er du egoistisk, og har tanke kun for deg selv, ikke dine barn.

Så sitt der og vær fornøyd du:)

Men det er min mening... Du får lov å ha din mening!

Gjest sandex

Har historie fra oslo skolen, med store kull/trinn/team, der de var delt inn etter fag og tema. Utfordringen var at vi som foreldre ikke kjente alle barna, og slett ikke hvem barnet var sammen med mest på skolen. Vi valgte derfor å invitere de barnet vårt bar sammen med på fritiden.(noen var de samme som på skolen). Her snakker vi kanskje mer om de betydningsfulle vennene, de som mitt barn hadde noe felles med. Riktig eller galt? for meg ble dette riktig.

På denne tiden bodde vi også i en leilighet med to soverom, vi var 2 voksne og to barn og ikke all verden med plass.'

Men mc. donald var kanskje et alternativ den gangen? ikke vet jeg.

Det er tydelig du er i forsvar.. så det kan tyde på dårlig samvittighet (innerst inne) Får håpe det iallefall!

Gjest sandex

Fint for deg- hva hvis dine barn ALDRI blir bedt fordi alle andre får velge hvem de vil ha i bursdagen?

hvis barna skal velge må man jo virkelig la de få velge eller?? er det dermed greit å la være å bare be en eneste fordi den er "så dum"????????

Ikke rart det blir mye mobbing med sånn dusteforeldre som deg!!!!!!!!!!

Der vil jeg si meg helt enig! men artig å se et eksempel på type foreldre som kan skape mobbing og "klikk-dannelser" i en klasse, allerede i barneskolen!

Dette er en liten avsporing, men hvorfor er det egentlig så viktig at ikke innbydelsene deles ut på skolen? Alle får vel med seg hvem som blir bedt likevel? Ungene snakker da sammen? Jeg har aldri helt skjønt det der.

Det er vel mer snakk om å tone det litt ned.

Jeg tror man bare gjør saken verre dersom man forsøker å holde ting hemmelige, men man trenger heller ikke å hause det opp mer enn nødvendig.

Barna lager ofte litt "seremonielt" ståk og styr når invitasjonene deles ut. Det er uheldig hvis ikke alle får - det understreker liksom hvem som ble de utvalgte denne gangen.

For meg kunne gjerne alt som har med bursdager å gjøre, holdes langt unna skoledagen. Jeg oppfatter det ikke som noen livsviktig rettighet å få være med på alt. Men jeg synes selvsagt man skal tenke seg litt om og bruke vanlig folkeskikk også når man inviterer barn i selskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...