Gå til innhold

Boksing - hodeskader


Gjest The_Prince

Anbefalte innlegg

Gjest The_Prince

Jeg har jeg vært på en boksetrening og syns dette var morsomt, men er noe bekymret m.t.p. hodeskader.

I hvor stor grad er boksing skadelig?

Er det slik at boksing er helt frarådelig eller går det an å drive med det (i mindre skala) uten at det får merkbare konsekvenser? (F.eks. kretsmesterskap, evt. NM med den treningen det innebærer å komme dit.)

Alle virkelig gode boksestjerner er jo i utgangspunktet nokså redusert, derfor bekymrer dette meg litt...

På forhånd takk for svar.

MVH

(83-modell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må jo bruke hjelm når du er amatør da, så å få "redusert" deg da er heller vansklig tror jeg. Det nivået Mike Tysen og kara er på, begynner å gå ut over helsa tror jeg:) ..på lang sikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Ledbetter

Må jo bruke hjelm når du er amatør da, så å få "redusert" deg da er heller vansklig tror jeg. Det nivået Mike Tysen og kara er på, begynner å gå ut over helsa tror jeg:) ..på lang sikt

Med beskyttelsesutstyret som er påkrevd innen amatørboksing i Norge, tror jeg neppe det er noen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Kjære The Prince

Boksetrening i seg selv med hodebeskytter er vel egentlig greit. Begynner man så å gå matcher, selv med hodebeskytter, er det nok en annen skål. Da øker nok mulighetene for hodeskade betraktelig.

Vennlig hilsen Thor-Øistein Endsjø, Idrettslege NIMF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo..

hvis du trener i en seriøs klubb, er det ingen fare innebåret med det å utøve amatør boksing, Det er mindre hodeskader her enn i alpint og fotball for å nevne noe. stod et stykke i VG for et par tre år siden.

jeg har trent boxing og kickkboxing i 7-8 år er på nasjonalt noivå i begge grener.

Det du skal passe på er at du trener i en seriøs klubb hvor man sparrer med hverandre og ikke mot hverandre.

Sjekk litt på hva slags utstyr folk benytter (bør være støpte hansker og ikke gameldagse fylte) benytt helst hjelm, ihvertfall når du kommer på ett slikt nivå at det blir litt kontakt på sparring. Treningshanskene bør være litt tykkere enn kamphansker (kamphansker er 10oz) ihvertfall i vektklasser 75 og oppover. vi som konkurer ute der jeg trener kjører sparring med 12oz og gode støpte hjelmer.

Jeg vil ønske deg lykke til med boxinga

Boxing- the noble art of self defense

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...