Gjest morentilfire Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jeg skrev et innlegg om barn med lav høyde /vekt og liten matlyst. Som svar fikk jeg tips om at det kanskje var cøliaki. Blodprøven viste negativ, med god margin. Nå har jeg hørt om tilfeller hvor blodprøven var negativ men undersøkelsen på sykehus (biopsien) viste positivt. Barnet i dette tilfelle var ganske slapp. Så nå er jeg igjen usikker. Kan min 6-åring ha cøliaki uten å virke veldig syk eller slapp? En av grunnene til at jeg kan tro det er at hun så tydelig velger bort all melmat (vafler, pannekaker, pizza etc). Da hun var baby (1) fikk hun grøt og hadde løs mage. Og hun var slapp. Men slik er jo mange adoptivbarn når de kommer. Så jeg er litt usikker på hva jeg skal tro. Skal jeg ”stå på” og kreve en biopsi? Skal jeg på egenhånd prøve en glutenfri diett? Kan den dårlige matlysten skyldes mangel på veksthormon? Har hørt om et par slike tilfeller. (Barnet er ellers ganske glad og aktiv nå.) Takknemlig for svar - hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moren til jente på snart fire Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 kom til å tenke på en ting... Hvis man har Cøliaki så er det gluten man reagerer på. Og gluten finnes i kornsorter som rug, hvete, bygg(ikke i havre). I den forbindelse ville jeg bare si at det finnes en mindre alvorlig diagnose/tilstand som heter hveteintoleranse. Da er det kun hveten man reagerer på. Symptomene skal visst være ganskel like.. Det skal visst være mulig å teste seg for begge deler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1788446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morentilfire Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 kom til å tenke på en ting... Hvis man har Cøliaki så er det gluten man reagerer på. Og gluten finnes i kornsorter som rug, hvete, bygg(ikke i havre). I den forbindelse ville jeg bare si at det finnes en mindre alvorlig diagnose/tilstand som heter hveteintoleranse. Da er det kun hveten man reagerer på. Symptomene skal visst være ganskel like.. Det skal visst være mulig å teste seg for begge deler. Hm, ja, takk for svar. Vi har tatt en egen blodprøve mot matintoleranse som ikke slo ut på noe. Jeg antar at hvete var med i den undersøkelse (men jeg skal få det sjekket ut). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1788458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moren til jente på snart fire Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hm, ja, takk for svar. Vi har tatt en egen blodprøve mot matintoleranse som ikke slo ut på noe. Jeg antar at hvete var med i den undersøkelse (men jeg skal få det sjekket ut). Om man reagerer på hvete kan man enten ha hveteallergi eller hveteintoleranse. Ved intoleranse slår det iallfall ikke ut på noen vanlig allergitest. Det må man sjekkes opp spesielt for. Vet det for jeg har vært gjennom det med min datter(som forresten også er adoptert) I vårt tilfelle fant de ikke noe... Min datter slet med løs mage med syrlig lukt .. Og vi prøvde både melkefri diett som gjorde magen litt bedre og glutenfri diett som gjorde ho helt fin i avføringen... men de fant ingenting på prøvene, og etter en kortvaig diett gikk ho over på "normal" mat igjen, og da gikk det fint... Min unge har etterhvert blitt glad i vafler,men annen finmat som loff og boller o.l liker ho ikke. Ikke at det gjør noe da... Det er jo bare å lå være å spise det det... Og husk at det med din datter trenger overhodet ikke ha noe med hvete eller gluten å gjøre... Hvis det kun er lav vekt og høyde som "feiler" ungen din, kan det jo faktisk være helt naturlige årsaker som spiller inn, eks hvor høye de biologiske foreldrene er... Dessuten er det også etnisk norske barns om er små uten at det er noe galt. Kjenner en gutt som skal begynne på skolen. HAn passer nå sånn omtrent inn i klær str 4 år og brukte str 24 i vintersko i vinter. Min datter hadde vintersko i str 26 i vinter og har såvidt bwegynt å bruke samme klesstørrelse som det den gutten passer inn i. Og min datter er litt under gjennomsnittlig høy hun også... Så han gutten er ekstremt liten.. men han er frisk som en fisk... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1788490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morentilfire Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Om man reagerer på hvete kan man enten ha hveteallergi eller hveteintoleranse. Ved intoleranse slår det iallfall ikke ut på noen vanlig allergitest. Det må man sjekkes opp spesielt for. Vet det for jeg har vært gjennom det med min datter(som forresten også er adoptert) I vårt tilfelle fant de ikke noe... Min datter slet med løs mage med syrlig lukt .. Og vi prøvde både melkefri diett som gjorde magen litt bedre og glutenfri diett som gjorde ho helt fin i avføringen... men de fant ingenting på prøvene, og etter en kortvaig diett gikk ho over på "normal" mat igjen, og da gikk det fint... Min unge har etterhvert blitt glad i vafler,men annen finmat som loff og boller o.l liker ho ikke. Ikke at det gjør noe da... Det er jo bare å lå være å spise det det... Og husk at det med din datter trenger overhodet ikke ha noe med hvete eller gluten å gjøre... Hvis det kun er lav vekt og høyde som "feiler" ungen din, kan det jo faktisk være helt naturlige årsaker som spiller inn, eks hvor høye de biologiske foreldrene er... Dessuten er det også etnisk norske barns om er små uten at det er noe galt. Kjenner en gutt som skal begynne på skolen. HAn passer nå sånn omtrent inn i klær str 4 år og brukte str 24 i vintersko i vinter. Min datter hadde vintersko i str 26 i vinter og har såvidt bwegynt å bruke samme klesstørrelse som det den gutten passer inn i. Og min datter er litt under gjennomsnittlig høy hun også... Så han gutten er ekstremt liten.. men han er frisk som en fisk... Takk for svaret, det var virkelig hyggelig og nyttig. Ja, jeg får sjekke ut dette med hveteintoleranse. Fint å høre at magen til din datter stabiliserte seg. Vi har brukt laktoseredusert melk fra dag1 i sauser, bakverk etc, og tok det som en selvfølge at barnet trengte (kostbar) protein. Den første tiden var vi egentlig mest opptatt av den psykiske utviklingen; selvtilliten og energien. Først når det er sånn noenlunde på plass begynner vi å se at barnet går på do ved hvert eneste måltid, orker bare ½ lørdagsgodteri, er 106,5,cm og 16.4 kg ved snart skolestart. Det er litt for liten øking fra forrige år, ser vi. Og, jo, da, vi er innstilt på småvokste barn fra Asia. Men prognoser på under 150 cm bekymrer oss litt. Særlig HVIS det er medisinske grunner og vårt ansvar å få avdekket. Det er det vi må finne ut av. Min datter brukte også vintersko st. 26 , så min datter er nok av vekst mye lik din 4-åring. Men nå har hun fått en løs tann – og er veldig stolt!! Og jeg synes det er artig å se at hun har sin modenhet trass beskjedne cm over havet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1788826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moren til jente på snart fire Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Takk for svaret, det var virkelig hyggelig og nyttig. Ja, jeg får sjekke ut dette med hveteintoleranse. Fint å høre at magen til din datter stabiliserte seg. Vi har brukt laktoseredusert melk fra dag1 i sauser, bakverk etc, og tok det som en selvfølge at barnet trengte (kostbar) protein. Den første tiden var vi egentlig mest opptatt av den psykiske utviklingen; selvtilliten og energien. Først når det er sånn noenlunde på plass begynner vi å se at barnet går på do ved hvert eneste måltid, orker bare ½ lørdagsgodteri, er 106,5,cm og 16.4 kg ved snart skolestart. Det er litt for liten øking fra forrige år, ser vi. Og, jo, da, vi er innstilt på småvokste barn fra Asia. Men prognoser på under 150 cm bekymrer oss litt. Særlig HVIS det er medisinske grunner og vårt ansvar å få avdekket. Det er det vi må finne ut av. Min datter brukte også vintersko st. 26 , så min datter er nok av vekst mye lik din 4-åring. Men nå har hun fått en løs tann – og er veldig stolt!! Og jeg synes det er artig å se at hun har sin modenhet trass beskjedne cm over havet! Min datter er 99 cm og ca 15,5 kg. Det ser i det minste ut for meg som om vekta til din datter samsvarer godt med høyden, så det er i iallfall positivt. Men ho er ikke så stor nei. Og selv om det ikke nødvenigvis trenger å være noe galt støtter jeg deg fullt og helt i å få det undersøkt. Hadde jeg også gjort. Så har iallfall dere gjort det dere kan i forhold til jentas vekst og slutthøyde. Vet om en familie som var til utredning på sykehus fordi dattera var så lita. Ho var også adoptert. Der fant de ingenting galt, men slo fast at ho kom til å få en slutthøyde som var rundt 150. Jeg har forresten en biologisk søster som bare rager 152 cm over sokkelesten. Ho har greid seg fint her i i livet ho, men ho er veldig glad for at det finnes platåsko da...:-) "Det er bedre å være lita og nett enn stor og stygg" var mottoet til søstera mi i oppveksten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1789303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moren til jente på snart fire Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Min datter er 99 cm og ca 15,5 kg. Det ser i det minste ut for meg som om vekta til din datter samsvarer godt med høyden, så det er i iallfall positivt. Men ho er ikke så stor nei. Og selv om det ikke nødvenigvis trenger å være noe galt støtter jeg deg fullt og helt i å få det undersøkt. Hadde jeg også gjort. Så har iallfall dere gjort det dere kan i forhold til jentas vekst og slutthøyde. Vet om en familie som var til utredning på sykehus fordi dattera var så lita. Ho var også adoptert. Der fant de ingenting galt, men slo fast at ho kom til å få en slutthøyde som var rundt 150. Jeg har forresten en biologisk søster som bare rager 152 cm over sokkelesten. Ho har greid seg fint her i i livet ho, men ho er veldig glad for at det finnes platåsko da...:-) "Det er bedre å være lita og nett enn stor og stygg" var mottoet til søstera mi i oppveksten Du skriver at ho alltid har drukket laktoseredusert melk.. og at ho gikk på toalettet rett etter hvert måltid. Gjør ho fortsatt det? I så fall gjetter jeg på at ho har laktoseintoleranse i så stor grad at dere må gå enda grundigere til verks når det gjelder melk..(husk at de fleste kjøpte matvarer inneholder melk. Sauser, pølse, mange påleggssorter, de fleste ferdigmiddager mange kjekssorter, kjøpebakst o.l) Min datter ble forresten sjekket opp mot laktoseintoleranse på sykehus..(mens ho slet med magen.) De fant ut at ho ikke hadde det den gang(testen er visst ikke hundre prosent sikker iallfall ikke hvis det er en mild form for intoleranse) Siden de ikke fant ut noe får ho drikke vanlig melk. Men det gjør ho kun i barnehagen. Hjemme går det helst på nektar. Synes det er greit også jeg,Sjansen er jo nokså stor for at ho allerede har, eller kommer til å utvikle en viss grad av intoleranse mot laktose, så det er jo greit å ikke overdrive melkeinntaket synes jeg, derfor supplerer vi heller med kalsiumtilskudd her i huset. (har fått støtte fra legen vår på den tankegangen) Har dere fått sjekket ut det med laktosen? Det er jo ikke alle med laktoseintoleranse som kan drikke laktoseredusert melk.. Det kommer an på graden av intoleranse det...Og om det er laktosen ho reagerer på så må man også huske at det finnes melk i de fleste kjøpematvarer... Om dere ikke allerede er sjekket opp mot laktoseintoleranse ville jeg også vurdert å få tatt en sjekk på det.. Evt få råd om hvordan dere skal teste ut hvor stor grad av intoleranse ho har. JEg husker jeg fikk en oversikt over matvarer dengang vi var på sykehuset, og på den oversikten var matvarene gruppert etter mengde laktose.. Det var i følge barnelegen lett å finne ut graden av intoleranse ved hjelp av den oversikten... Startet på nullnivå, og arbedidet seg oppover med å introdusere litt etter litt... Jeg har nesten mer tro på at det kan ha med laktoseintoleranse å gjøre enn cøliaki. Hvis den lave vekten og høyden skyldes fysiske ting altså... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1789336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Har ikke greie på cøliaki, men jeg tenkte på det du nevnte om at hun ikke spiser melmat. Min nevø spiser absolutt ikke melmat. Ikke brød, kjeks knekkebrød eller noe. Vi lurte på om det lå i genene, siden moren er fra Thailand og de spiser ikke brød/melmat. Hun har riktignok vent seg til å spise brød etter at hun kom til Norge, så gutten er vant til at alle andre spiser brød. Hun var adoptert? Kan det være noe i at det ligger i genene? Ikke vet jeg. Det at hun er liten kan vel ligge i genene. Jeg har selv to barn som er betydelig mindre enn sine jevngamle, men både jeg og min mann er små, så da kan vi ikke forvente å få høye unger heller. Min gutt har også dårlig matlyst. I en periode da han var 2 1/2 spiste han omtrent ingenting. Svigermor kjøpte noe greier på helsekost, som vi blandet i saft. Det hjalp faktisk. Og så måtte vi kutte ut å gi han brødskiver, for det liker han ikke og heller gi han knekkebrød. Nå er han 4 1/2 og han spiser med god appetitt hvis han får noe han liker ekstra godt. Ellers spiser han bare det han må for å døyve den verste sulten. F.eks hvis han bare får brødskiver i barnehagen så spiser han bare ei halv skive, men får han vafler spiser han haugevis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1789376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest venter tredjemann Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Takk for svaret, det var virkelig hyggelig og nyttig. Ja, jeg får sjekke ut dette med hveteintoleranse. Fint å høre at magen til din datter stabiliserte seg. Vi har brukt laktoseredusert melk fra dag1 i sauser, bakverk etc, og tok det som en selvfølge at barnet trengte (kostbar) protein. Den første tiden var vi egentlig mest opptatt av den psykiske utviklingen; selvtilliten og energien. Først når det er sånn noenlunde på plass begynner vi å se at barnet går på do ved hvert eneste måltid, orker bare ½ lørdagsgodteri, er 106,5,cm og 16.4 kg ved snart skolestart. Det er litt for liten øking fra forrige år, ser vi. Og, jo, da, vi er innstilt på småvokste barn fra Asia. Men prognoser på under 150 cm bekymrer oss litt. Særlig HVIS det er medisinske grunner og vårt ansvar å få avdekket. Det er det vi må finne ut av. Min datter brukte også vintersko st. 26 , så min datter er nok av vekst mye lik din 4-åring. Men nå har hun fått en løs tann – og er veldig stolt!! Og jeg synes det er artig å se at hun har sin modenhet trass beskjedne cm over havet! Dette er kanskje litt på siden, men jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at ikke alle laktoseintolerante tåler den laktosereduserte melken. Mine to små kan ikke drikke denne melken uten å få magetrøbbel - og flere andre vi kjenner har samme problem. Derimot tåler de godt LAKTOSEFRI melk som er å få i Sverige. Minstens vekst og matlyst økte når all laktose forsvant fra kosten. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1789791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Jeg er mor til to biologiske barn på 3 og 6, som begge har cøliaki. Ingen andre i familien har det (som vi vet om) og vi foreldre har testet oss). Barna mine er også små, men selv er jeg under 160 (og helnorsk) så jeg regner med at det er stort sett arv. Datteren min blir 6 nå, og veier 17kg og er 108 høy. Hun har gått på diett i et år, og hadde svært få symptomer i det hele tatt. (klaget litt på vond mage til tider). Hun holdt seg ikke unna melmat selv (før hun fikk diagnose) men har aldri vært spesielt glad i brød. Etter at mine barn fikk diagnose har jeg selvsagt lest en del om sykdommen, og det viser seg at det er en typisk "nordisk" sykdom. Dvs at det er mange fler som har det her oppe i nord enn feks i sydeuropa, sydamerika og Asia. Akkurat motsatt av laktoseintoleranse med andre ord. Det betyr jo ikke at ditt barn ikke har cøliaki - men sannsynligheten er mye mindre så lenge barnet er fra Asia. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1791369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morentilfire Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Du skriver at ho alltid har drukket laktoseredusert melk.. og at ho gikk på toalettet rett etter hvert måltid. Gjør ho fortsatt det? I så fall gjetter jeg på at ho har laktoseintoleranse i så stor grad at dere må gå enda grundigere til verks når det gjelder melk..(husk at de fleste kjøpte matvarer inneholder melk. Sauser, pølse, mange påleggssorter, de fleste ferdigmiddager mange kjekssorter, kjøpebakst o.l) Min datter ble forresten sjekket opp mot laktoseintoleranse på sykehus..(mens ho slet med magen.) De fant ut at ho ikke hadde det den gang(testen er visst ikke hundre prosent sikker iallfall ikke hvis det er en mild form for intoleranse) Siden de ikke fant ut noe får ho drikke vanlig melk. Men det gjør ho kun i barnehagen. Hjemme går det helst på nektar. Synes det er greit også jeg,Sjansen er jo nokså stor for at ho allerede har, eller kommer til å utvikle en viss grad av intoleranse mot laktose, så det er jo greit å ikke overdrive melkeinntaket synes jeg, derfor supplerer vi heller med kalsiumtilskudd her i huset. (har fått støtte fra legen vår på den tankegangen) Har dere fått sjekket ut det med laktosen? Det er jo ikke alle med laktoseintoleranse som kan drikke laktoseredusert melk.. Det kommer an på graden av intoleranse det...Og om det er laktosen ho reagerer på så må man også huske at det finnes melk i de fleste kjøpematvarer... Om dere ikke allerede er sjekket opp mot laktoseintoleranse ville jeg også vurdert å få tatt en sjekk på det.. Evt få råd om hvordan dere skal teste ut hvor stor grad av intoleranse ho har. JEg husker jeg fikk en oversikt over matvarer dengang vi var på sykehuset, og på den oversikten var matvarene gruppert etter mengde laktose.. Det var i følge barnelegen lett å finne ut graden av intoleranse ved hjelp av den oversikten... Startet på nullnivå, og arbedidet seg oppover med å introdusere litt etter litt... Jeg har nesten mer tro på at det kan ha med laktoseintoleranse å gjøre enn cøliaki. Hvis den lave vekten og høyden skyldes fysiske ting altså... Takk for info. Jeg håper jo at det ikke er melkeallergi, for det er jo melkepulver i nesten all mat! Burde ikke melkeallergi slått ut på den matallergitesten hun tok? Jeg må nok finne ut mer om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1794720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morentilfire Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg er mor til to biologiske barn på 3 og 6, som begge har cøliaki. Ingen andre i familien har det (som vi vet om) og vi foreldre har testet oss). Barna mine er også små, men selv er jeg under 160 (og helnorsk) så jeg regner med at det er stort sett arv. Datteren min blir 6 nå, og veier 17kg og er 108 høy. Hun har gått på diett i et år, og hadde svært få symptomer i det hele tatt. (klaget litt på vond mage til tider). Hun holdt seg ikke unna melmat selv (før hun fikk diagnose) men har aldri vært spesielt glad i brød. Etter at mine barn fikk diagnose har jeg selvsagt lest en del om sykdommen, og det viser seg at det er en typisk "nordisk" sykdom. Dvs at det er mange fler som har det her oppe i nord enn feks i sydeuropa, sydamerika og Asia. Akkurat motsatt av laktoseintoleranse med andre ord. Det betyr jo ikke at ditt barn ikke har cøliaki - men sannsynligheten er mye mindre så lenge barnet er fra Asia. Takk. Det var jo interessant - at cøliaki-problemer er typisk et nordisk problem. Så underlig naturen er. En av grunnene til at jeg tenker på Cøliaki er jo at det går an å leve et helt liv uten å vite at man har det. - Men kroppen kan altså utvikle alvorlige problemer med f.eks jernmangel. Så jeg føler at jeg må finne ut det jeg kan nå. Noe kjennes feil siden hun går på do ved hvert måltid, spiser som en fugleunge og ikke går opp i vekt! Jeg takker for alle svar og grubler litt til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1794757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Du kan jo ta en matintoleranseprøve som jeg jobber med. Den måler igg (antistoffreaksjoner som ikke er allergi) på de forskjellige bestanddeler i mat, ikke bare om man har reaksjon på noe, eller ikke... Man kan måle både gluten, gliadin og proteiner i matvarene. Forskjellige typer mel, de fleste bestanddelene i alle melkeprodukter inkl. myse, geitemelk, ostestoffer osv. Man måler også hvor kraftig reaksjonen er og legger opp en diett, pluss en kur som skal styrke slimhinnene og gjenopprette en evt. ubalanse som er oppstått etter lang tid med intoleransefaktorer i kroppen. Prøven tas i blod, ved stikk i fingeren og sendes til et laboratorie i USA. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1794783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg må bare nevne noe om de "Nordiske" sykdommene. Det som er mest vanlig for oss nordboere å reagere på, er melk og hvete. Så er vi de mest melkedrikkende i Europa også... Ellers er de vanligste intoleransene i de asiatiske landene faktisk mot ris. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1794788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moren til jente på snart fire Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Takk for info. Jeg håper jo at det ikke er melkeallergi, for det er jo melkepulver i nesten all mat! Burde ikke melkeallergi slått ut på den matallergitesten hun tok? Jeg må nok finne ut mer om dette. Må bare tilføye en ting...melkeallergi og laktoseintoleranse er ikke det samme... Ved melkeallergi er det proteinet i melka man ikke tåler. det er antekelig det jenta di er testet for ved en blodprøve. Ved laktoseintoleranse har man lite eller ingenting av enzymet laktase i tarmen. Og det er det enzymet som spalter melkesukkeret(laktosen) til sukker.. Når dattera mi ble testet for laktoseintoleranse møtte ho fastende på sykehuset og måtte drikke en sterk laktoseblanding. De målte blodsukkeret før ho fikk i seg laktosen, og hvert kvarter etterpå i 1,5 time. I tillegg skulle almenntilstanden vurderes, feks om avføringen ble løs. Dattera mi var visst unormalt samarbedsvillig da testen ble gjennomført. Ikke smaker laktoseblandingen noe godt, og ikke liker unger å bli stukket i så mange ganger iallfall. Men det var kun siste gang med blodprøve at dattera mi prostesterte. Da var ho både sulten og sliten og lei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1796136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morentilfire Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Du kan jo ta en matintoleranseprøve som jeg jobber med. Den måler igg (antistoffreaksjoner som ikke er allergi) på de forskjellige bestanddeler i mat, ikke bare om man har reaksjon på noe, eller ikke... Man kan måle både gluten, gliadin og proteiner i matvarene. Forskjellige typer mel, de fleste bestanddelene i alle melkeprodukter inkl. myse, geitemelk, ostestoffer osv. Man måler også hvor kraftig reaksjonen er og legger opp en diett, pluss en kur som skal styrke slimhinnene og gjenopprette en evt. ubalanse som er oppstått etter lang tid med intoleransefaktorer i kroppen. Prøven tas i blod, ved stikk i fingeren og sendes til et laboratorie i USA. Hvor får jeg tatt den testen? Har du navnet på testen og adressen til laboratoriet i USA.? (Regner ikke med at fastlegen vet noe.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234134-c%C3%B8liaki-symptomer/#findComment-1796721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.