Gå til innhold

Blir ikke dere slitne?

Anbefalte innlegg

Gjest efoll
Skrevet

Får du gjort det du skulle ha gjort i huset?

Har du overskudd til oppussing?

Ser du alltid støvdottene på listene?

Orker du å gjøre rent hver uke?

hos oss ser det ikke ut, huset står på hodet, jeg tar nok skippertak, men så er det fullt med rot og støv etter kort tid. Hjelp!

I fjor jobber jeg 80 % for å få bukt med møkk og rot, i år er jeg på 100% igjen. Ungene er over middels aktive, og slitsomme! De er 4 og 7. Neste år blir det også mer krevende på skolen, mer lekser å hjelpe med og sånt.

I kveld toppa det seg med besteforeldre som gikk etter kort tid fordi ungene var slitsomme og bråkete (slitne fredag ettermiddag).

Noen ganger lurer jeg på om begge har adhd, men de er jo ok i følge barnehage og skole.

sukk......

Skrevet

JO! Blir dønn sliten. Huset ser ikke ut her heller, i kjelleren er det masse klær som er vasket, skal vasket og som ligger i vaskemaskin og trommel. Gang på gang har jeg startet opp med rent hus og ideèr om at nå skal jeg ta litt hele tiden. Lister over rengjøring er laget. Men, vi har tre barn og det er 2-3 dager, minst, hver uke som går bort i avtaler. Det er bare ikke tid nok!

Gjest efoll
Skrevet

JO! Blir dønn sliten. Huset ser ikke ut her heller, i kjelleren er det masse klær som er vasket, skal vasket og som ligger i vaskemaskin og trommel. Gang på gang har jeg startet opp med rent hus og ideèr om at nå skal jeg ta litt hele tiden. Lister over rengjøring er laget. Men, vi har tre barn og det er 2-3 dager, minst, hver uke som går bort i avtaler. Det er bare ikke tid nok!

Nei, og når det ER tid, er jeg så sliten at jeg ikke gidder....

Hvis jeg virkelig prioriterte arbeidet, ville jeg få gjort det, men da ville jeg i hvert fall ikke hatt overskudd til ungene; og for ikke å snakke om mannen min, stakkar, som kommer i andre rekke hele tiden......

Skrevet

Var det jeg som skrev dette? Kjenner meg igjen på ALT du skrev. Har en på 4 og en på 9. En sur og en blid, begge slitne, begge kranglete, glad det ikke er besteforeldre her - de hadde snudd i døra :o)

Nå lar jeg det flyte - blomsterstøv på alt. Bilen min er gul - av blomsterstøv - egentlig rød!

Bikkja røyter. Katten er gammel og litt sikler litt... Jada. Støv er vel det minste problemet.

Men vet du hva? Jeg har det egentlig ganske bra allikevel. Jeg er litt fornøyd og glad. Barna er jo friske. Jeg har jo jobb, mannen min også. Vi har et bittelite hus og nesten alt vi trenger - bortsett fra at litt mer penger kunne gjort seg.

Så her sitter vi akkurat nå og spiller disco på full guffe. Barna danser - huset rister og nå må jeg visst legge hissigproppen på fire.

Lodotter, hybelkaniner og hundehår danser med oss - og kommer til å gjøre det i noen dager.

klem fra

Gjest grønn tulipan
Skrevet

Joda, jeg kjenner meg godt igjen, til tider er det kaos og husarbeidet vokser oss over hodet.

Detsom har gjort at vi holder oss "ovenpå" er at vi jobber 80% begge to.

Ungene får to ekstradager uten stress, og vi får gjort litt i huset.

Skrevet

- HA HA. Fra spøk til side: neida det får jeg ikke.

- Det har vi faktisk, men det er fordi vi _må_, og mannen jobber nattevakter for å bygge på huset på dagtid... Har bare ett soverom, med familiekøye, og begynner å lengte etter eget rom til femåringen nå ja!

- HA HA igjen. Hva med støvdottene på gulvet, og i krokene og under sofaen og i trappa?

- Nei, det blir skippertakmetoden, litt nå og litt da og ekstra litt når vi venter besøk...

Jo jeg blir sliten, selv om jeg bare har én unge jeg da! Men så var det dette med at man som klisjeen sier såvidt vi vet bare lever én gang, her og nå, og tiden med ungene går så fort, så vi prioriterer faktisk ikke å ha et strøkent hus. Tror ikke guttungen blir syk av litt støv heller. Men av og til blir jeg gal av kaoset, og tar en skikkelig sjau, og da blir det så fint så. Men noe mønsterhjem som kommer i Bonytt blir det nok aldri - det passer ikke oss ;-)

Gjest efoll
Skrevet

- HA HA. Fra spøk til side: neida det får jeg ikke.

- Det har vi faktisk, men det er fordi vi _må_, og mannen jobber nattevakter for å bygge på huset på dagtid... Har bare ett soverom, med familiekøye, og begynner å lengte etter eget rom til femåringen nå ja!

- HA HA igjen. Hva med støvdottene på gulvet, og i krokene og under sofaen og i trappa?

- Nei, det blir skippertakmetoden, litt nå og litt da og ekstra litt når vi venter besøk...

Jo jeg blir sliten, selv om jeg bare har én unge jeg da! Men så var det dette med at man som klisjeen sier såvidt vi vet bare lever én gang, her og nå, og tiden med ungene går så fort, så vi prioriterer faktisk ikke å ha et strøkent hus. Tror ikke guttungen blir syk av litt støv heller. Men av og til blir jeg gal av kaoset, og tar en skikkelig sjau, og da blir det så fint så. Men noe mønsterhjem som kommer i Bonytt blir det nok aldri - det passer ikke oss ;-)

Nei, vi prioriterer heller ikke huset. Har nettopp hatt besøk av barnas mormor, og hun påpekte nemlig støvet på listene våre, samtidig med at ungene ikke akkurat oppførte seg eksemplarisk, nei. Fikk bare litt nok i kveld. Faren min ble dradd i ansiktet og maste på at de skulle gå med en gang. Og de renner ikke akkutrat ned dørene her. Ble faktisk lei meg for det....

Gjest efoll
Skrevet

Var det jeg som skrev dette? Kjenner meg igjen på ALT du skrev. Har en på 4 og en på 9. En sur og en blid, begge slitne, begge kranglete, glad det ikke er besteforeldre her - de hadde snudd i døra :o)

Nå lar jeg det flyte - blomsterstøv på alt. Bilen min er gul - av blomsterstøv - egentlig rød!

Bikkja røyter. Katten er gammel og litt sikler litt... Jada. Støv er vel det minste problemet.

Men vet du hva? Jeg har det egentlig ganske bra allikevel. Jeg er litt fornøyd og glad. Barna er jo friske. Jeg har jo jobb, mannen min også. Vi har et bittelite hus og nesten alt vi trenger - bortsett fra at litt mer penger kunne gjort seg.

Så her sitter vi akkurat nå og spiller disco på full guffe. Barna danser - huset rister og nå må jeg visst legge hissigproppen på fire.

Lodotter, hybelkaniner og hundehår danser med oss - og kommer til å gjøre det i noen dager.

klem fra

Jeg pleier å være glad og fornøyd oppi alt støvet jeg også, men i dag ble det for mye...

Det toppet seg da moren min påpekte at det var støvete på listene våre....og faren min maste på moren min for å gå, fordi ungene var bråkete og uoppdragne (han SA ikke det, da, men jeg tolket det sånn). Og de renner ikke akkurat ned dørene her....Jeg ble faktisk litt lei meg!

Skrevet

Jeg pleier å være glad og fornøyd oppi alt støvet jeg også, men i dag ble det for mye...

Det toppet seg da moren min påpekte at det var støvete på listene våre....og faren min maste på moren min for å gå, fordi ungene var bråkete og uoppdragne (han SA ikke det, da, men jeg tolket det sånn). Og de renner ikke akkurat ned dørene her....Jeg ble faktisk litt lei meg!

Det skjønner jeg veldig godt. Det hadde jeg også blitt. Noen ganger er man bare veldig sliten. Det er dumt når andre kommer inn i verst tenkelig situasjon.

Det går liksom ikke an å unnskylde seg eller noe. Ut fra andre svar her så ser du jo at vi er fler! Vi er mange som har støv på listene. (Eh... vi har ikke lister alle steder ennå - vi harjo bare bodd i huset i 14 år!)

Får håpe at du bruker helgen til å slappe av litt, kos deg litt sammen med barna, bruk en time i huset hvor du setter dem foran ev video e.l. Bruk sttøvsugern og en klut så er mye gjort.

(Nå hørtes jeg veldig effektiv ut, men jeg sier vel egentlig hvordan jeg ønsker morgendagen min skal bli.)

HVis jeg får tid mellom fotballcuper og bursdager så får jeg vel ta en runde i huset jeg også :o)

klem

Skrevet

Nei, og når det ER tid, er jeg så sliten at jeg ikke gidder....

Hvis jeg virkelig prioriterte arbeidet, ville jeg få gjort det, men da ville jeg i hvert fall ikke hatt overskudd til ungene; og for ikke å snakke om mannen min, stakkar, som kommer i andre rekke hele tiden......

Uff, ja. Er slik her også. Min mann og din mann får starte en nr. 2 klubb - felles trøst osv...:-)

Skrevet

Alle foreldre blir slitne.

SÅ en som på et annet forum hadde et tillegg til nicket sitt:

Dersom du ser hybelkaniner hos oss, betyr det at vi hadde noe morsommere å gjøre.

Skrevet

Hushjelp? Da blir det så fint og rent så. En spansk rose med et utrolig håndlag.

Skrevet

Hushjelp? Da blir det så fint og rent så. En spansk rose med et utrolig håndlag.

Hispano mener jeg. Fru hispano. Presis, men streng.

Gjest sandex
Skrevet

Det var som om du snakket om meg!

Jeg har det AKKURAT som deg - om ikke verre :) :)

Skrevet

Bare venn deg til at desember og mai / juni er unntakstilstander. Det blir bare verre når begge begynner på skolen, det er en evig runddans mellom avslutninger og arrangementer som krever at de skal ha med seg spesielle ting som du må ordne med, selv om de ikke går på mange aktiviteter. Neste uke skal førsteklassingen på to forskjellige turer som krever utstyr og mer "avansert" mat enn vanlig, begge er i skolens regi.

Jeg kjenner meg ofte sliten allerede før jeg kommer på jobb på slike spesielle dager hvor jeg må pakke tursekker i 7-tiden om morgenen.

Men snart er det ferietid og kjøleskapet tømmes for lapper med forpliktelser

Var moren din hjemmeværende? Jeg hørte en gang at noen hadde forsket seg fram til at de småbarnsmødre som selv hadde hatt yrkesaktive mødre, følte mer støtte fra dem (altså ikke nødvendigvis mottok mer praktisk hjelp) enn de som hadde hatt hjemmeværende.

Hadde moren min (som ikke var hjemmeværende) sagt noe om støvdotter, hadde jeg mint henne på at hun hadde vaskehjelp. Jeg synes du / dere har lov til å prioritere selv. Ingen klarer alt på en gang, og familien din er ikke tjent med at du sliter deg ut på husarbeid.

Rhea Silvia
Skrevet

Klart det topper seg inn i mellom.

I går hadde jeg lagt opp DET løpet, vi skulle ha bursdagsselskap med 20 barn om ettermiddagen og både jeg og barna hadde fullt program! Mannen min hadde siste arbeidsdag før han skal en ukes ferie, og vi kunne ikke regne med han ( suprise! han rakk selskapet)

Så jeg hadde laget en plan for hele dagen, start kl 06.... Men sånn utpå ettermiddagen da alt så ut til å flaske seg kom jeg på en ting. Hente Lillemor i barnehagen!!!!! Rakk det med et nødskrik

Klokken 20 i går kveld hadde alle gjestene (minus en som skulle overnatte) forlatt åstedet, kl 22 var alle i seng og jeg drakk to pils og sovna på sofaen!

I dag har begynt å sette opp plan for neste års bursdag, der enkelte ting gjøres klart leeenge før (skattekart, presanger mm)

Når det gjelder oppussing har jeg bare en ting å si.... Det genet mangler jeg. Vi har et gammelt hus, vi overtok det for snart 8 år siden. Det er masse som skulle vert gjort her, vi har venner som pusser opp stuen for tredje gang på den tiden. I løpet av sommeren håper vi å rydde ferdig et rom til den yngste, men det kommer ikke en malingklatt på i denne omgang!

Vi prioriterer lek og moro, fest og organisasjoner, folk og fe. Men jeg har da stort sett ryddig og rent i huset da, skal vaske over gulva nå snart. Det tar ca 15 minutter!

Rhea Silvia
Skrevet

Faren min påpekte engang at vasken mi så " ekkel " ut. Da ga jeg han en vaskefillle og såpe og sa verså god. Siden det tar han seg et par minutter ved vasken min når han er på besøk og han sier aldri noe slikt igjen!

Moren min har aldri priortert husarbeid, så hun sier ikke no! ( og hun hadde en fubnksjonshemmet mor så hun var ikke vant med det hjemmefra.)

Gjest Mom33
Skrevet

Nei, vi prioriterer heller ikke huset. Har nettopp hatt besøk av barnas mormor, og hun påpekte nemlig støvet på listene våre, samtidig med at ungene ikke akkurat oppførte seg eksemplarisk, nei. Fikk bare litt nok i kveld. Faren min ble dradd i ansiktet og maste på at de skulle gå med en gang. Og de renner ikke akkutrat ned dørene her. Ble faktisk lei meg for det....

De besteforeldrene, de kunne jo kanskje ha tatt i et tak, da, i steden for å kritisere!

Argh, blir irritert på dine vegne, jeg!

Gjest Mom33
Skrevet

Nei, jeg blir ikke sliten av slkt. Jeg tror jeg er født uten husmorgenet, i alle fall mangler jeg "dårlig-samvittighet"-genet.

Det som sliter meg ut, er når ungene er syke. Og det er de OFTE! Særlig minstemor. Når det går i ett både natt og dag i flere døgn, da blir jeg så sliten at jeg begynner å grine.

Det er litt spesielt nå, da, når vi ikke bo sammen hele familien. Normalt stiller pappa'n opp skikkelig, men akkurat nå er jeg alene om "moroa".

mumitrollet
Skrevet

Jeg har pusset opp i flere måneder, og vanlig husarbeid blir nedgradet så det holder! Man må prioritere:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...