Gå til innhold

Har dere venner i nabolaget?

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

det er en ting som gjør at jeg trives noe mindre i nabolaget vært. alt i alt er det så bra her at vi ikke skal flytte, men det er altså noe som jeg synes er mindre hyggelig:

Det er en god del foreldre her som er gode kompiser, og deres unger er også bestiser. De har veldig mange felles interesser, tilbringer ferier sammen, har grillkvelder sammen osv. Og det er jo hyggelig, for dem. Ikke misforstå, dette er ikke noe problem for meg egentlig,

Men nå er det jo slik at det blir en veldig sterk klikk. Og andre slipper ikke inn i gjengen. De er veldig seg selv nok, og slik begynner faktisk ungene deres å bli også. Forståelsig, siden de er så mye sammen. Det er vondt for de (få) andre barna som ikke har foreldre som er med i klikken.

Barna går i samme klasse, og på foreldremøter tar denne klikken "over", det er nesten ikke mulig å komme til, for de er såpass dominerende. Det er sikkert meg og de andre det er noe galt med som ikke tør å rope ut, men alle er ikke like pågående....

Hvordan er det hos dere? Er det veldig viktig å bli "bestevenner" med de andre foreldrene? Veldig synd hvis min reserverthet går ut over ungen min, da. Jeg er ikke helt usosial, da, slår av en prat og sånn, men er ikke med i "gjengen"....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234142-har-dere-venner-i-nabolaget/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest grønn tulipan

Vi bor i nabolag med mange ulike genrasjoner, så det blir kanskje ikke det samme. Men vi er ikke omgangsvenner med naboer eller foreldrene i klassen. Vi har andre vi er sammen med.

Ser jo den tendensen du snakker om på foreldremøter etc. Men jeg har ingen lyst til å omgås "kjatregjengen".

Du får finne felleskap med andre foreldre som også synes gjengen er for høylydt. For det er det helt sikkert mange som synes, men ikke tør si høyt :-)

Gjest efoll

Vi bor i nabolag med mange ulike genrasjoner, så det blir kanskje ikke det samme. Men vi er ikke omgangsvenner med naboer eller foreldrene i klassen. Vi har andre vi er sammen med.

Ser jo den tendensen du snakker om på foreldremøter etc. Men jeg har ingen lyst til å omgås "kjatregjengen".

Du får finne felleskap med andre foreldre som også synes gjengen er for høylydt. For det er det helt sikkert mange som synes, men ikke tør si høyt :-)

Takk for litt sympati ;)

Det er vel egentlig det jeg er ute etter....Heldigvis er det flere hyggelige foreldrepar vi kan snakke med på foreldremøter. Bare synd at jeg noen ganger føler at det bare er enkelte foreldre som blir hørt av lærerne. Men er det noe, får jeg vel ta det opp med lærerne direkte.

Gjest efoll

Jeg kjenner ikke en kjeft av de andre foreldrene i klassen til minstemann. Ingen som snakker til meg nesten og minstemann har aldri vært hjemme hos noen av dem.

Datteren min har hatt med seg en venninne hjem 1 gang. hun går i første. Jeg ser at de andre har med seg venner stadig vekk, men det er helst de som har foreldre som er venner....godt å høre at det ikke bare er oss i hele verden som har hele vennekretsen rundt bordet på foreldremøtene...

Datteren min har hatt med seg en venninne hjem 1 gang. hun går i første. Jeg ser at de andre har med seg venner stadig vekk, men det er helst de som har foreldre som er venner....godt å høre at det ikke bare er oss i hele verden som har hele vennekretsen rundt bordet på foreldremøtene...

Takk, det samme. Jeg har hatt tre skoleunger og jeg har aldri kommet i kontakt med noen av de andre foreldrene men da har ungene gått hjem til hverandre. Nå med sistemann begynte jeg oppriktig å lure på om det var noe gærn't med meg men jeg har ikke problemer med å komme i kontakt med folk ellers så jeg skjønner ikke hva skolen gjør med meg ;o)

Annonse

Gjest sandex

Sånn er det i nabolaget vårt.. Vi er en gjeng på 6-7 foreldrepar som er veldig mye sammen... Men vi har ALDRI utelatt andre som vil ha kontakt.. Men noen velger å ikke ha kontakt med oss, og da blir det gjerne slik at ungene også har mindre kontakt, siden vi finner på veldig mye sammen...

Men her hos oss, iallefall - er det fritt fram for alle :)

Inviter nabodamene på vin/ostekveld, du - så skal du se at det er gøy for deg også :)

Gjest sol etter regn

Sånn er det i nabolaget vårt.. Vi er en gjeng på 6-7 foreldrepar som er veldig mye sammen... Men vi har ALDRI utelatt andre som vil ha kontakt.. Men noen velger å ikke ha kontakt med oss, og da blir det gjerne slik at ungene også har mindre kontakt, siden vi finner på veldig mye sammen...

Men her hos oss, iallefall - er det fritt fram for alle :)

Inviter nabodamene på vin/ostekveld, du - så skal du se at det er gøy for deg også :)

Det kan jo hende at de andre holder seg unna, fordi de ser at dere er en gjeng - og tror det ikke er plass til dem? Har dere noen gang invitert dem? Åpen gatefest (med invitasjon i postkassa til alle naboene) tror jeg er veldig spleisende for miljøet i nabolaget.

Her jeg bor (innerst i en liten blindvei), er det visstnok gatefest hvert år (jeg leier). Jeg har bodd her i 4 år, og bare hørt om den, nevnt i en bisetning... I fjor kom jeg tilfeldigvis hjem på det tidspunktet alle naboene satt benket og grillet og koste seg. Ikke akkurat koselig for oss, følte oss ganske utenfor da.. IKKE søren om jeg troppet opp der med grillmaten under armen uten å ha invitasjon!!

Om man vil ha med resten av nabolaget kan man kanskje henge opp en lapp ved postkassa, eller putte den NED i postkassa til dem som ikke er i gjengen..?

Bare noen tanker fra

Gjest efoll

Det kan jo hende at de andre holder seg unna, fordi de ser at dere er en gjeng - og tror det ikke er plass til dem? Har dere noen gang invitert dem? Åpen gatefest (med invitasjon i postkassa til alle naboene) tror jeg er veldig spleisende for miljøet i nabolaget.

Her jeg bor (innerst i en liten blindvei), er det visstnok gatefest hvert år (jeg leier). Jeg har bodd her i 4 år, og bare hørt om den, nevnt i en bisetning... I fjor kom jeg tilfeldigvis hjem på det tidspunktet alle naboene satt benket og grillet og koste seg. Ikke akkurat koselig for oss, følte oss ganske utenfor da.. IKKE søren om jeg troppet opp der med grillmaten under armen uten å ha invitasjon!!

Om man vil ha med resten av nabolaget kan man kanskje henge opp en lapp ved postkassa, eller putte den NED i postkassa til dem som ikke er i gjengen..?

Bare noen tanker fra

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg, og etter det er jeg mindre villig til å prøve å "bli med i gjengen". Det er veldig vondt å føle at de aller fleste i nabolaget er med på grillkvelder og fester bortsett fra en selv :(

i kveld er det en fest her i nabolaget. det var en tilsvarende fest i høst. I høst var vi invitert, nå i vår er vi "glemt". naboen spurte oss om "vi skulle på festen". "Hvilken fest?" måtte jo jeg spørre da.....

Gjest sandex

Bare noen tanker fra

Godt tips:) Begge parter kan jo aktivt prøve å få med alle!

- vi har en årlig sommerfest også, men da har vi passet på at alle i gata har fått beskjed om det!

Gjest Mom33

Vi har det slik i nabolaget, men vi som er i vennegjengen har ikke unger på samme alder; dvs. noen har jo det, men det er ikke slik at vi sitter sammen på foreldremøter, liksom.

Jeg ser imidlertid problemet med denne vennegjengen i nabolaget. Vi bor ikke i samme gate alle, men vi bor ikke langt unna hverandre. Det er veldig, veldig vanskelig å "komme inn i gjengen" for de som måtte ønske det, rett og slett fordi 2 av "fruene" ikke åpner opp for hvem som helst.

Akkurat det der synes jeg er veldig trasig, så jeg har gått imot gjengkulturen innimellom. F.eks. så har jeg alltid bedt med flere på St.hansaftensfeiring, vi deltar på sosiale sammenhenger utenfor den faste gjengen osv., noe disse to fruene gir uttrykk for at de ikke helt liker.

Jeg synes det er leit at det skal være slik, men jeg orker ikke alltid å kjempe kampen for å gi plass til flere. For det er en kamp, rett og slett.

Mrs. Wallace

Bare noen tanker fra

Guri malla, det er jo helt skrekkelig dårlig folkeskikk å ha gatefest uten å invitere alle i gata!

Vi har gatefest hvert år her, og alle naboene får lapp i postkassa i god tid før festen. Noen er med hvert år, noen av og til og noen velger å la være å delta. Men alle er velkomne!

Jeg grudde meg litt første året vi bodde her, for noen av dem virket som en veldig sammensveiset gjeng. Men vi ble godt mottatt og koste oss skikkelig.

mumitrollet

Bare noen tanker fra

Typisk at leieboere ikke får invitasjon til slikt, det har jeg selv opplevd.

Annonse

Gjest sol etter regn

Vi har det slik i nabolaget, men vi som er i vennegjengen har ikke unger på samme alder; dvs. noen har jo det, men det er ikke slik at vi sitter sammen på foreldremøter, liksom.

Jeg ser imidlertid problemet med denne vennegjengen i nabolaget. Vi bor ikke i samme gate alle, men vi bor ikke langt unna hverandre. Det er veldig, veldig vanskelig å "komme inn i gjengen" for de som måtte ønske det, rett og slett fordi 2 av "fruene" ikke åpner opp for hvem som helst.

Akkurat det der synes jeg er veldig trasig, så jeg har gått imot gjengkulturen innimellom. F.eks. så har jeg alltid bedt med flere på St.hansaftensfeiring, vi deltar på sosiale sammenhenger utenfor den faste gjengen osv., noe disse to fruene gir uttrykk for at de ikke helt liker.

Jeg synes det er leit at det skal være slik, men jeg orker ikke alltid å kjempe kampen for å gi plass til flere. For det er en kamp, rett og slett.

...synd for dem den dagen de blir skilt - da skal de få streve med å finne seg til rette.. Er ikke bare-bare å begynne på nytt om man har den holdningen der. Det er godt du prøver å være en motpol til dem da! :)

Gjest amparro...

Nei, vi har ikke det - men vi kunne hatt :-) I gata vår er det ingen vennegjeng og det er jeg veldig glad for! Vi har god kontakt med de nærmeste naboene og ungene går inn og ut hos hverandre. De som bor rundt oss er så forskjellige, både i alder og alt mulig annet :-) Vi har grillet og kost oss litt sammen med et nabopar, men det ble ikke noe mer. Vi synes dama i nabohuset kan blir noe slitsom.... Veldig koselig, men litt for mye av det gode...

Vi har flere vennepar som bor på samme sted, i gangavstand, men vi er ikke så veldig mye sammen. Vi har noen grillfester, går på noen konserter, julebord, ferier osv. Men ikke sånn hver helg greier. Vi har venner som bor i andre byer også og de vil vi jo også være litt sammen med. Men vi liker oss alene også - kos det og :-)

Det blir spennende å se når snuppa begynner på skolen. Jeg kjenner ingen av dem hun skal begynne sammen med. Hun går i barnehage et annet sted. Jeg håper jo jeg blir kjent med noen av foreldrene, og det tror jeg nok jeg kommer til å bli. Snuppa kommer vel til å være med venninner hjem og da er det jo naturlig at foreldrene snakker sammen.

Gjest darkside

Da vi flyttet dit vi bor nå kjente vi ingen. Det var ikke viktig for oss å ha venner i nabolaget, men likevel har det blitt til at vi har fått venner der.

Når det gjelder oss voksne så pleier vi ikke akkurat å arrangere fester og sånt, men vi sitter på terrassene sammen og prater og koser oss. Og nei, vi inviterer ikke uten videre andre. Vi inviterer egentlig ikke hverandre heller, det blir mer til at vi bare stikker over, eller treffes ute og setter oss sammen.

Det er godt mulig at andre ser på oss som en "klikk" som er vanskelig å komme inn i. Samtidig må jeg si at det å bli kjent i nabolaget hviler på hver og en. Det finnes folk i vårt nabolag som knapt nok hilser, og som bare stirrer i bakken når de passerer oss. Vi kan være ute, 2-3 familier, med en haug med unger, ungene leker i gata og vi voksne er tilstede. Og så kommer det andre forbi som altså unngår blikkontakt og ikke svarer hvis vi hilser. Da går jeg ut i fra at de ikke vil ha kontakt.

Når det gjelder barna så er det klart at dette smitter litt over på dem også. De holder mer sammen med de som vi omgås mye, og noen ganger er det krangling og slåssing, og da ser vi at de holder sammen mot "de andre".

Men hva skal man gjøre med det? Barna leker jo med "alle" egentlig, og at noen av oss voksne har "funnet tonen" - for oss er det hyggelig. Og så lenge folk ikke ønsker blikkontakt en gang så er det ikke naturlig at vi får ytterligere kontakt med dem.

Jeg forstår at det er vanskelig å være den som står utenfor, vi har opplevd det også et annet sted vi bodde. Men man må bare selv ta initiativ, tror jeg. Vise seg ute, småprate litt, være hyggelig og imøtekommende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...