Gå til innhold

Hvordan går man til psykolog?

Anbefalte innlegg

Gjest ute på et jorde

Verdens dummeste spørsmål. Men jeg befinner meg nå så langt nede at jeg ikke kommer unna. Jeg må til psykolog. Jeg har tenkt tanken i et par år, men alltid skjøvet den unna med et grøss. Det føles som et nederlag, og det er en skremmende tanke å erkjenne at man trenger hjelp.

Jeg har angstanfall, er stresset, deprimert, utpsyket, har elendig selvtillit.. osv. Mest pga svært dårlige jobberfaringer. Begynner å lure på om det skyldes meg selv. Jeg _vet_ at det meste ikke skyldes meg, men hvordan kan man la være å tenke slik. Og sykemelding ville ikke løse noen problemer på dette stadiet, bare utsette det.

Så hva gjør jeg? Hva er enklest? Hva er billigst? Henvisning gjennom fastlege er sikkert det rimeligste, men er det da lang ventetid? Helsa går foran pengene, men hva koster en time i privat praksis?

Håper noen kan være behjelpelige. Tusen takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234145-hvordan-g%C3%A5r-man-til-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må gå til fastlegen din. I korte trekk forteller du hvordan du har det. Så får du en henvisning. Enten går denne direkte, eller så ringer du selv. Hvis du bor i en stor by, må du belage deg på en ventetid. Hvor i norge lever du?

Hvis det er krise, så ringer du legevakten, og de fører deg videre til en akuttpost. Selv om det høres ekstremt ut, så er det kanskje en lettere vei til en terapisamtale. lykke til.

Det første du må gjøre er å gå til fastlegen din og få en henvisning. Det varierer litt på om fastlegen setter deg i kontakt med en psykolog eller om du må finne en selv, men du må uansett ha en henvisning. Private psykologer koster alt fra fem hundre til 7-800 timen. Det varierer veldig. Det er ingen garanti for at de ikke har ventelister. Prisen for psykologer med støtte varierer nok litt, men jeg har betalt litt over to hundre timen til hun jeg har gått hos. Etter å ha betalt ca 1500, som er registrert via et skjema psykologen har og jeg sørger for å ta med til hver time, får jeg et frikort så jeg slipper å betale mer på slikt resten av året.

Jeg måtte ta kontakt med psykologer selv. Skrev et brev og sendte til ca tyve stykk. Fikk time napp og time etter ca to måneder. Det er rimelig kjapt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...