Gjest Aviaana Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 En veninne av meg har en lillesøster som er i tenårene. Hun er født med et sjeldent syndrom som har gitt henne en veldig spesiell ansiktsform. helt fra barneskolen har hun måttet tåle slengbemerkninger om utseendet sitt, ingen vil være venner med henne i klassen og hun har ellers få venner (da de også kan risikere å bli mobbet pga de er sammen med henne). Jeg bare spør meg selv om hvordan barn/ungdom kan være så grusomme mot andre?. Og spesielt i forhold til slike ting som man ikke kan noen ting for. Nå er denne jenta 11 år. Jeg ville blitt veldig overrasket om hun ikke havnet innenfor BUP og etterhvert voksenpsykiatrien når hun blir eldre. Hva kan skolen gjøre i et slikt tilfelle?. Man kan da ikke bare la slikt passere? Eller er det bare slik skolehverdagen er, og noe man ikke kan gjøre noe med? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Stakkar, stakkar jente! Jeg håper virkelig at skolen hjelper henne! Jeg har i hvert fall tro på at de på skolen kan være til hjelp for å forhindre mobbing og utestengning, men det er nok avhengig av (desverre) noen gode krefter blant lærerkreftene/rektor. en del vil nok bare gi opp i større eller mindre grad. Her i nabolaget bor det ei psykisk utviklingshemmet jente. Dattern min på 7 synes det helt greit å leke med henne. Det synes desverre ikke alle de andre ungene, hvilket har medført at de utestenger dattern min også....Kjempetrist! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1788633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aviaana Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Stakkar, stakkar jente! Jeg håper virkelig at skolen hjelper henne! Jeg har i hvert fall tro på at de på skolen kan være til hjelp for å forhindre mobbing og utestengning, men det er nok avhengig av (desverre) noen gode krefter blant lærerkreftene/rektor. en del vil nok bare gi opp i større eller mindre grad. Her i nabolaget bor det ei psykisk utviklingshemmet jente. Dattern min på 7 synes det helt greit å leke med henne. Det synes desverre ikke alle de andre ungene, hvilket har medført at de utestenger dattern min også....Kjempetrist! jeg vet ikke hvordan lærerne har håndtert denne saken. De kan sikkert gripe inn hvis de hører at noen roper stygge ting til henne. Men så er det alt de ikke hører da.. Og all utestengingen. De kan jo ikke akkurat tvinge medelever til å være sammen med henne heller. Men selv om de skulle forhindre den fysiske mobbingen, hvordan kan denne jenta lære seg sosiale koder og sosial kompetanse når hun sjelden eller aldri er sammen med jevnaldrende?. Hun har riktignok en voksen støttekontakt, men det fører jo til at hun omgås nesten bare voksne. språket og atferden hennes vil også påvirkes av dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1788642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callie Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Det er helt sikkert tatt opp generelt på skolen om at "inni er vi like", men samtidig kan ikke lærerne tvinge barn til å leke sammen. Dersom man har mange voksenvenner/kontakt blir man preget av dette, noe som igjen kan forsterke forskjellene. Både skolen og hjemmet må hjelpe så alle føler seg inkludert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1789014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Det tror jeg er mye vi i "foreldre" generasjonen har skyld i! - se bare div. innlegg nedenfor - ungene lærer bare av sine såkalte "forbilder" - hvordan de skal behandle andre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1789133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eljo Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 "Fluenes herre" - har du lest den? Ellers tror jeg nok samfunnet vårt har mye av skylda. Alle har det så travelt, de voksne oppfører seg som idioter de også i mange tilfeller... "Alle" skal ha riktige biler og riktige ski og riktige klær, og reklamen maser og maser om hvor perfekte man skal være! Hvis de voksne ga litt mer beng i hva andre syns og tror og tenker (på en positiv måte da, ikke som ren egoisme) og heller prøver å glede seg over hverdagen , og viser det i handling ville ikke barna bli så utestengende heller - tror nå jeg. Og i den voksne verden er jo både barn og funksjonshemmede av alle slag og annerledes tenkende og utseende mennesker nærmest fraværende. Hvorfor er det så sjelden å se "rare" mennesker i butikkene feks, eller på arbeidsplassene? Barna er produkter av det samfunnet de lever i, og i tillegg ligger det nok ganske dypt i menneskenes natur å være redd for det som stikker seg ut og er annerledes... Det er øglehjernen som fortsatt styrer mye av adferden til både barn og voksne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1789301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Høres ut som om skolen har gjort en dårlig jobb her! Niesen min har to unger med funksjonshemning i sin klasse; en er blind og den andre har en blæresykdom som gjør at han må bruke bleier. Ingenting er mer tabubelagt blant klassekameratene enn at disse to ertes som følge av sin funksjonshemning, og dersom de overhører bemerkninger fra andre barn på skolen rapporterer de alltid til lærer. Det er nok ikke slik at disse to guttene nødvendigvis inkluderes fullt ut i venneflokken utenfor skoletid, men klassekameratene beskytter de i det minste mot kjip atferd fra andre barn. Tantehjertet mitt ble selvfølgelig varmt da den blinde gutten for noen uker siden hadde uttalt at "man kan alltid stole på henne". Allerede før skolestart orienterte skolen de andre foreldrene om at denne klassen skulle ha to barn med funksjonshemning, at man har derfor la ekstra stor vekt på stabile lærere og liten klassestørrelse . Barna har hele tiden vært orientert om blæresykdommen til den ene gutten, og det har blitt jobbet mye med klassemiljøet. Foreldrene til jenta du skriver om bør forlange at skolen klarer å ta tak i dette. Skolen kan igjen be om hjelp fra PPT dersom de ikke klarer å se hvordan de skal forbedre situasjonen. Det er ingen grunn til å akseptere at jenta skal ha en dårlig skolehverdag som følge av sitt utseende. Siden hun ikke er mer enn 11 år, bør det også være mulig å få til endringer i det minste på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1789415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aviaana Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Høres ut som om skolen har gjort en dårlig jobb her! Niesen min har to unger med funksjonshemning i sin klasse; en er blind og den andre har en blæresykdom som gjør at han må bruke bleier. Ingenting er mer tabubelagt blant klassekameratene enn at disse to ertes som følge av sin funksjonshemning, og dersom de overhører bemerkninger fra andre barn på skolen rapporterer de alltid til lærer. Det er nok ikke slik at disse to guttene nødvendigvis inkluderes fullt ut i venneflokken utenfor skoletid, men klassekameratene beskytter de i det minste mot kjip atferd fra andre barn. Tantehjertet mitt ble selvfølgelig varmt da den blinde gutten for noen uker siden hadde uttalt at "man kan alltid stole på henne". Allerede før skolestart orienterte skolen de andre foreldrene om at denne klassen skulle ha to barn med funksjonshemning, at man har derfor la ekstra stor vekt på stabile lærere og liten klassestørrelse . Barna har hele tiden vært orientert om blæresykdommen til den ene gutten, og det har blitt jobbet mye med klassemiljøet. Foreldrene til jenta du skriver om bør forlange at skolen klarer å ta tak i dette. Skolen kan igjen be om hjelp fra PPT dersom de ikke klarer å se hvordan de skal forbedre situasjonen. Det er ingen grunn til å akseptere at jenta skal ha en dårlig skolehverdag som følge av sitt utseende. Siden hun ikke er mer enn 11 år, bør det også være mulig å få til endringer i det minste på skolen. Ja, jeg lurer også på hva slags skole dette her som tydeligvis ikke griper fatt i problemene. Men jeg tenker også på den sosiale utviklingen til jenta. Selv om skolen skulle klare å unngå at hun ble mobbet, hvordan kan man lære sosiale ferdigheter når man ikke har venner?: jeg tenker da ikke på de som er sammen med henne for å være snille, men venner som deler felles interesser. Jeg tenker at jo lengre tid det tar, jo lengre tid tar det for henne å skaffe venner når hun ikke forstår kodene. Andre kvier seg kanskje ekstra for å bli kjent med denne jenta når hun ikke kan kodene. Det er jo så mye man lærer gjennom sosial omgang med jevnaldrende. Og er man mest sammen med voksne så vil jo atferden og språket også påvirkes av det. Men jeg håper at de oppholdene hun skal ha på Frambu kan hjelpe henne noe. Iallefall med å se at det er flere som ser anderles ut. Kanskje hun kan lære mer sosial samhandling der? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1789581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Samfunnskritiker Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg mener det alltid er de voksne som tillater den mobbingen som er. Mobber barn, er det fordi de voksne ikke er tydelig nok. De tilater direkte eller inndirekte mobbingen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1789956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Ja, jeg lurer også på hva slags skole dette her som tydeligvis ikke griper fatt i problemene. Men jeg tenker også på den sosiale utviklingen til jenta. Selv om skolen skulle klare å unngå at hun ble mobbet, hvordan kan man lære sosiale ferdigheter når man ikke har venner?: jeg tenker da ikke på de som er sammen med henne for å være snille, men venner som deler felles interesser. Jeg tenker at jo lengre tid det tar, jo lengre tid tar det for henne å skaffe venner når hun ikke forstår kodene. Andre kvier seg kanskje ekstra for å bli kjent med denne jenta når hun ikke kan kodene. Det er jo så mye man lærer gjennom sosial omgang med jevnaldrende. Og er man mest sammen med voksne så vil jo atferden og språket også påvirkes av det. Men jeg håper at de oppholdene hun skal ha på Frambu kan hjelpe henne noe. Iallefall med å se at det er flere som ser anderles ut. Kanskje hun kan lære mer sosial samhandling der? På Frambu kan hun i det minste få en opplevelse av samhold og vennskap med andre unger, slik at det kan være en god start. Forøvrig så tror jeg det er viktig å søke etter et interessefelt - noe hun trives med og gjerne kan være god i. Dersom dette er noe hun kan gjøre sammen med andre, f.eks. i idrettslag, orkester, speider eller lignende, så vil andre barn gradvis ikke være så opptatt av hennes utseende. Du påpeker ting det kan være grunn til å være bekymret over. Men det er også viktig å ikke svartmale, da dette kan bli en form for selvoppfyllende profeti. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1790194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kalendria Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Jeg mener det alltid er de voksne som tillater den mobbingen som er. Mobber barn, er det fordi de voksne ikke er tydelig nok. De tilater direkte eller inndirekte mobbingen! Som sagt - du er sprøyte gal! I alle fall dersom personligheten din er noe i nærheten av det du presterer å lire av deg her inne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1796315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Jeg mener det alltid er de voksne som tillater den mobbingen som er. Mobber barn, er det fordi de voksne ikke er tydelig nok. De tilater direkte eller inndirekte mobbingen! Hehe:) Er ikke du et lysende eksempel på akkurat det? Det er ihvertfall min mening... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1801379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Samfunnskritiker Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Hehe:) Er ikke du et lysende eksempel på akkurat det? Det er ihvertfall min mening... Svar ca 10 dager etter innlegg, det går fort med deg... Ja få høre, hvordan er jeg en mobber og en voksen som godtar mobbing mellom og av barn? Sandex sier; Hehe:) Er ikke du et lysende eksempel på akkurat det? Det er ihvertfall min mening... Da spør jeg; kan du utdype det? Ta noen voksne refleksjoner, og snakk som en viksen om du kan. Ellers syns jeg bæsj og tiss og slik er humor for de helt små, men allt har sin sjarm, du også... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1801507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Svar ca 10 dager etter innlegg, det går fort med deg... Ja få høre, hvordan er jeg en mobber og en voksen som godtar mobbing mellom og av barn? Sandex sier; Hehe:) Er ikke du et lysende eksempel på akkurat det? Det er ihvertfall min mening... Da spør jeg; kan du utdype det? Ta noen voksne refleksjoner, og snakk som en viksen om du kan. Ellers syns jeg bæsj og tiss og slik er humor for de helt små, men allt har sin sjarm, du også... Håh ja da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1801554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Samfunnskritiker Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Håh ja da! flaut flaut? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234146-hvordan-kan-barn-v%C3%A6re-s%C3%A5-grusomme-mot-de-som-ser-anderledes-ut/#findComment-1801814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.