cider Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jeg trenger virkelig noen gode råd ang min sjenerthet. Jeg kan gå lange omveier for å ikke treffe på noen jeg vet vil komme til å snakke med meg, også hvis jeg vet det bare blir et hei. Når jeg prater med noen være seg ukjente men også nær familie så blir jeg helt svett og sjelven. Jeg vet ikke hvordan jeg skal stå, hvor jeg skal ha armene eller mest av alt hva skal jeg prate om?? Jeg har vært en god stund borte fra samfunnet og ser at det har blitt veldig vanskelig de siste åra. Jeg er ganske fornøyd med utseende mitt, er ei jente på 23, men med veldig dårlig selvtillit. Jeg får ofte innvitasjoner av både gammle venninner og familie, og også gutter som vil bli bedre kjent. Men jeg har alltid funnet på en noe dum unnskyldning, selv om jeg egentlig har villet gått. Jeg får ofte blac-out. Mens den jeg kan stå å prate med forventer respons, står jeg bare å ser på personen, mens jeg begynner å bli varm i toppen og lurer på hva var det han sa. Så blir det bestandig en lang pinelig pause, hvor hele ansiktet sprekker og all usikkerhet kommer til syne. Dette er svært ubehagelig. Og håper noen har noen triks til at jeg skal bli mer sikker på meg selv. mvh. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tonelly Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Øvelse gjør mester! Jeg har også i perioder vært veldig sjenert, og er det ennå i situasjoner der jeg føler meg usikker. Når hjernen kortslutter, sier jeg; -beklager, jeg datt ut litt, hva var det du sa? Prøv å ikke tenke så mye på din egen usikkerhet, men tenk på hva du vil vite om den personen du treffer. Og spør ivei. Det kan også hjelpe å være åpen om problemene dine. Når noen spør hvordan det går, så kan du si at du har sosial angst og problemer med å føre en samtale med folk. Da forstår de hvorfor du får hjernteppe innimellom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucretia Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Kan høres ut som du har sosial angst.. det har jeg også. Og det er noe dritt Jeg driver nå og samler mot til å snakke med lege om det. Burde gjort det for mange år siden, men har ikke klart å ta det første steget. Har i det siste fått mer motivasjon til å gjøre det. Kanskje du også skulle prøve? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heici Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Øvelse gjør mester! Jeg har også i perioder vært veldig sjenert, og er det ennå i situasjoner der jeg føler meg usikker. Når hjernen kortslutter, sier jeg; -beklager, jeg datt ut litt, hva var det du sa? Prøv å ikke tenke så mye på din egen usikkerhet, men tenk på hva du vil vite om den personen du treffer. Og spør ivei. Det kan også hjelpe å være åpen om problemene dine. Når noen spør hvordan det går, så kan du si at du har sosial angst og problemer med å føre en samtale med folk. Da forstår de hvorfor du får hjernteppe innimellom. Jeg har det og på samme måte! Rådene jeg har fått er å prøve å fokusere på noe helt annet når du kjenner deg veldig usikker. Se deg rundt, kanskje det dukker opp noe dere kan snakke om. Ikke døm deg selv så hardt når du føler at det ikke går så bra. Det går ofte bedre enn det av og til føles! Jeg kan være veldig kritisk med meg selv hvis jeg føler det ikke går så bra. Dette har jeg snakket med min veninne om og hun fortalte at det er ofte hun ikke registrerer at jeg er nervøs! Håper dette kunne være til hjelp! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mvh jente 16 år... Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 hei:) jeg har det på akkurat samme måten.. har sosial angst.. klarer ikke gå på skolen.. får hjelp nå da, mn det er ikke lett... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kahloli Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg har det og på samme måte! Rådene jeg har fått er å prøve å fokusere på noe helt annet når du kjenner deg veldig usikker. Se deg rundt, kanskje det dukker opp noe dere kan snakke om. Ikke døm deg selv så hardt når du føler at det ikke går så bra. Det går ofte bedre enn det av og til føles! Jeg kan være veldig kritisk med meg selv hvis jeg føler det ikke går så bra. Dette har jeg snakket med min veninne om og hun fortalte at det er ofte hun ikke registrerer at jeg er nervøs! Håper dette kunne være til hjelp! Lykke til! En gang for mange år siden skrev jeg også en lignende innlegg her på dette forumet. Har ikke vært inne her på laaang tid. Er 24 år selv, har også alltid vært veldig sjenert, og jeg vet det ikke er lett. Og jeg vet samfunnet forventer at du skal være utadvent og hevde deg selv. Når man ikke klarer å leve opp til det, kan det være vanskelig. Du kan lese litt om sosial angst, eller spørre legen din om dette er noe du kan ha (selv om det kan være vanskelig siden du er så sjenert). Men for min del hjelpte det veldig til å flytte ut av landet, og til en stor by, til og med til et fremmed land. Her har jeg bodd to år, og har vokst veldig mye på det. Spessielt fordi jeg har måttet tvinge meg selv til å ta kontakt med folk siden jeg ikke kjente noen, tvingte også meg selv til å ta kontakt med musikere og starte band sammen med dem. Kanskje det kunne være en god ide` for deg å prøve noe lignende? Utfordre deg selv på en måte? Men visst du har sosial angst, så trenger du hjelp fra profesjonelle, har selv slitt med det du sier om blackout, men kanskje jeg har vokst litt fra det? Fremdeles er det ting som også er vanskelige for meg med sjenertheten min, men jeg tror det bare blir bedre. En dag vil du se dine ressurser. Lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.