Gjest fridalida Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Vi har det ikke ryddig hele tiden, nei. Men det er stort sett barnas ting som flyter + ren klesvask som vi aldri helt får kontroll på, og som vi dessuten må tørke på veldig synlige steder om vineteren. Vi har et moderat møblert hjem, ellers, og lever etter prinsippet "skal noe nytt inn, må noe gammelt ut". Eller vi bygger om/maler de gamle tingene slik at de passer andre steder. Vi har ikke stor plass, og alt MÅ ha en funksjon hos oss. Det er nok ingen som har vært hos oss som rapporterer om et "striglet" hjem. 0 Siter
Gjest grønn tulipan Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Har det nogenlunde i det som synes dvs. stue, kjøkken og bad. Hiver rot og kaos inn på alle de andre romma ;-) 0 Siter
Gjest amparro... Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Det er veldig opp og ned hos oss. Vi har 2 lekekasser i stua og et legoslott, som oftest ligger det leker utover hele stua. Vi er opptatt av interiør og design og har flere designmøbler. Det som er litt "artig" er at det er i vårt hus ungene får spise brødskiva si i sofan :-)) Hos venner og familie som ikke er så opptatt av dette får ungene ikke lov til å spise i stua, leke på salongbordet osv. Hos oss er det lov, selv om sikkert ingen skulle tro det. Det å ha en stil hjemme og ikke ha for mye greier betyr ikke at ungene ikke får leke og utfolde seg. Vi har dyre ting, men de tåler absolutt en støyt og her bor det barn - et barn :-) Når vi vet at vi får besøk rydder vi og jeg vet at mange synes vi har det ryddig/strøkent. Men det ser jo ikke altid sånn ut, og det sier jeg til folk. Men jeg liker å rydde når jeg får besøk. Vi har ikke leker osv i bokhyller ol. Vi har som sagt leker i egne kasser og da er det jo veldig greit og fort gjort å rydde. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Hm, la meg ta et kjapt overblikk... På kjøkkenbenken befinner det seg en barnekassettspiller, en radio, to tegninger og en eske fargeblyanter, en fjøl med smuler, to tomme Farrisflasker, to bokser med lyspærer og etpar flasker med olivenolje og balsamicoeddik. På spisebordet er det fire aviser, et sjørøverskip, en bunke dokumenter, en taperull, en flaske solkrem, svømmebriller og en bolle med frukt. På stuebordet er det et puslespill, en eske pastiller, en avis, en bildebok og to utbrente telys. På stuegulvet befinner det seg en barnesokk, en lastebil, enda en avis, en tøypapegøye og en sprettball. I en stol ligger det tre gensere og en plastpose med bøker. I gangen må jeg ha spade for å rydde vei. Og da har jeg ikke engang nevnt 2.etasje... Nei, det er ikke vanlig å ha det pinlig ryddig. Hadde en kompis innom tidligere i dag, som var svært takknemlig for at det ikke så strøkent ut. Og hos naboen var det likeens for etpar timer siden, da jeg var der. Nøkkelen til en lykkelig hverdag er å legge lista lavt. ;o) Vi er omtrent på samme nivå. Jeg har konkludert med at minimalismen aldri fant veien til oss. 0 Siter
Gjest tror nå jeg! Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Da vi fikk barn bodde vi på 48 kvm. For å ha nogenlunde oversikt fikk alt i huset sin faste plass. Leker også. Sånn sett ble det veldig lett å holde orden. Nå bor vi på 100 kvm og har beholdt "systemet". Jenta vår vet også hvor tingene skal stå. Vi er ikke paniske, men på den måten er det lett å rydde. Men det synes jo at det bor folk her, og det syns jeg det skal gjøre, spesielt hvis man har barn. Derimot nabobarna er noen skikkelige rotekoppper og får tingene til å flyte her. Jenta vår er ryddig av seg, men vennene hennes? Men nå er det jo sommer og jeg syns det er viktigst de har det gøy. Ryddetid funker best på vinter'n ;o) Vi har ingen overfylt leilighet, hverken med møbler eller ting på veggene, så det ser i utgamgspunktet ryddig ut. Mamma sier hvertfall at hun er imponert over hvor ryddig vi har det, for hos henne flyter det - og hun bor alene ;o) At naboungene roter, er vel ingen bombe. Utsultet på voksenkontakt som de er, har de vel andre behov som må fylles når de kommer til dere. De har sikkert ikke lært mer om rydding enn de har om nærhet og omsorg, stakkars.. 0 Siter
Speak Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Jeg har selv en mager trøst når jeg ser slike hjem: Disse menneskene må ha liten tid til å kose seg/kose seg med barna. Den fungerer alltid for meg:-) For her er det IKKE strøkent. Det er stort sett passe rent og ryddig til at jeg trives. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Jeg har selv en mager trøst når jeg ser slike hjem: Disse menneskene må ha liten tid til å kose seg/kose seg med barna. Den fungerer alltid for meg:-) For her er det IKKE strøkent. Det er stort sett passe rent og ryddig til at jeg trives. Man kan da rydde og vaske etter at ungene har lagt seg! *en smule snurt* ;-) 0 Siter
Gjest ikke signatur Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Jeg liker ikke hjem som er like strøkne som de i møbelkatalogene og interiørbladene. Jeg ser for meg at de som bor der ikke nyter livet fordi hele dagen går med til å passe på at ingen mister en smule på gulvet, at ikke en av ungene kommer drassende hjem med en leke i en farge som ikke matcher fargene i barnerommet, og at klærne i skapene har tellekant. Jeg tror mange av de mest pertentlige lider av tvangstanker, hehe. Litt rot må det være;-) Jeg har en venninne som har det slik hjemme. Hun bruker mye tid på rydding/handling/rydde bort "gammelt" osv. 0 Siter
morsan Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Hvis jeg klarer å få uanmeldte gjester til bare å sitte i stua, og ikke følge etter meg til kjøkkenet for å "hjelpe til", kan vi nok skryte på oss å ha hatt et relativt ryddig hjem! ;-) Dett fordi vi har en ekstra stue i samme etasje som barnerom, og det er DER rotet stort sett er! ;-) I tillegg til soverommet vårt og vaskerommet og slikt som gjester normalt ikke ser. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Hvis jeg klarer å få uanmeldte gjester til bare å sitte i stua, og ikke følge etter meg til kjøkkenet for å "hjelpe til", kan vi nok skryte på oss å ha hatt et relativt ryddig hjem! ;-) Dett fordi vi har en ekstra stue i samme etasje som barnerom, og det er DER rotet stort sett er! ;-) I tillegg til soverommet vårt og vaskerommet og slikt som gjester normalt ikke ser. Hi-hi, hos oss er det motsatt! Hvis jeg bare kan få avledet gjestenes oppmerksomhet nok til at de kommer seg gjennom stua uten å falle/skli på noe/tråkke i filler noe og INN på kjøkkenet, DA er jeg fornøyd! Ikke at det er fullstendig strøkent der heller, altså, men det er såvidt fint at folk lar seg blende litt. Særlig de som kommer for første gang. He-he. Nei, livet vårt består absolutt ikke av husarbeid og rydding. Vi prioriterer knallhardt: Sosialt samvær med gode venner er mye mer verdt! Og det samme med verv i styrer og stell, føler jeg gjør en god innsats. Og vi dævver ikke akkurat her hjemme heller. 0 Siter
morsan Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Hi-hi, hos oss er det motsatt! Hvis jeg bare kan få avledet gjestenes oppmerksomhet nok til at de kommer seg gjennom stua uten å falle/skli på noe/tråkke i filler noe og INN på kjøkkenet, DA er jeg fornøyd! Ikke at det er fullstendig strøkent der heller, altså, men det er såvidt fint at folk lar seg blende litt. Særlig de som kommer for første gang. He-he. Nei, livet vårt består absolutt ikke av husarbeid og rydding. Vi prioriterer knallhardt: Sosialt samvær med gode venner er mye mer verdt! Og det samme med verv i styrer og stell, føler jeg gjør en god innsats. Og vi dævver ikke akkurat her hjemme heller. Ja, det gjelder bare å få styrt gjestene utenom "bombe-sonene"! ;-) 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Ja, det gjelder bare å få styrt gjestene utenom "bombe-sonene"! ;-) Det er forholdsvis mange meter fra inngangsdøra vår til kjøkkenet. Man må gjennom ei lang stue. Jeg har lurt litt på om det er mulig å sette opp slike lettvegger i stua, slik at det liksom bare blir en trang korridor gjestene kan bevege seg i? Hva tror du om det? 0 Siter
morsan Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Det er forholdsvis mange meter fra inngangsdøra vår til kjøkkenet. Man må gjennom ei lang stue. Jeg har lurt litt på om det er mulig å sette opp slike lettvegger i stua, slik at det liksom bare blir en trang korridor gjestene kan bevege seg i? Hva tror du om det? Jeg skjønner at du føler deg fristet, men trange ganger er jo litt upraktisk de gangene dere ikke har gjester, da! Hva med å henge opp en gobelin eller noe slikt, som kan trekkes for idet du går for å åpne døra? Eller hvis dere er veldig teknisk begavet: Ha en innretning som automatisk trekker seg for hver gang det ringer på!! ;-) Vi har en romløsning som er helt ypperlig for å styre gjestene rett inn i stua, men de tror kanskje at jeg bare er overdrevent høflig når jeg sier at de ikke trenger å hjelpe til men bare kan sette seg ned og slappe av, så går jeg og lager kaffe. Men jeg er jo bare egoistisk, for jeg vil spare mitt kjøkken for deres kritiske blikk! ;-) 0 Siter
Speak Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Man kan da rydde og vaske etter at ungene har lagt seg! *en smule snurt* ;-) Det er klart at man kan. Men da går det ut over den tiden jeg vil bruke på meg selv. Men det er ingen grunn til å føle seg snurt. Vi prioriterer forskjellig, og jeg må ha en god unnskyldning til å snike meg unna all vasking og rydding ettersom jeg hater det:-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Det er klart at man kan. Men da går det ut over den tiden jeg vil bruke på meg selv. Men det er ingen grunn til å føle seg snurt. Vi prioriterer forskjellig, og jeg må ha en god unnskyldning til å snike meg unna all vasking og rydding ettersom jeg hater det:-) Jeg har inntrykk av at det fleste har dårlig samvittighet fordi de vasker for lite. Jeg beundrer folk som klarer å ha det litt rotete rundt seg! Nå det er sagt så føler jeg ikke at jeg går og rydder fordi jeg er flink til å ta ting med det samme. Det skal jeg ha ;-) Jeg pleier å se på husvask som en del av min ukentlige dose med trim ;-) Heldigvis er jeg såpass effektiv at svetten gjerne siler når jeg holder på! 0 Siter
mariamamma Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 At naboungene roter, er vel ingen bombe. Utsultet på voksenkontakt som de er, har de vel andre behov som må fylles når de kommer til dere. De har sikkert ikke lært mer om rydding enn de har om nærhet og omsorg, stakkars.. Vet du, akkurat på det feltet er det motsatt! Det barnet som hungrer som mest etter voksenkontakt og som jeg føler blir forsømt hjemme er den som alltid rydder. Derimot jenta som får masse kos og oppmerksomhet hjemme er et rotehue uten sidestykke! men der hjemme ser det heller ikke ut, så det går nok i arv ;o) 0 Siter
Torv Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Jeg har inntrykk av at det fleste har dårlig samvittighet fordi de vasker for lite. Jeg beundrer folk som klarer å ha det litt rotete rundt seg! Nå det er sagt så føler jeg ikke at jeg går og rydder fordi jeg er flink til å ta ting med det samme. Det skal jeg ha ;-) Jeg pleier å se på husvask som en del av min ukentlige dose med trim ;-) Heldigvis er jeg såpass effektiv at svetten gjerne siler når jeg holder på! Tror vi er nogenlunde enig du og jeg :0) 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Her har vi det litt slik som hos deg. Men det kan tenkes at vi rydder litt ekstra når vi får besøk og at du kanskje ville opplevd oss slik som de du beskriver. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Tror vi er nogenlunde enig du og jeg :0) Takk! Nå føler jeg meg ikke fullt så ensom lengre ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.