carma Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 (Har postet dette på ammeforum også, men det er ikke akkurat voldsom aktivitet der...) Nå er jeg i gang med andre runde med tette melkeganger på tre uker. Brystet er varmt og rødt på den ene siden og ganske hardt. Har feber, muskelverk og generell sykdomsfølelse. Sist varte det tre dager, og da masserte jeg området forsiktig og håndmelket meg i dusjen tre ganger daglig i tillegg til å legge frøkna til det vonde brystet så ofte som mulig. Nå er det det andre brystet som er "sykt", og jeg prøver samme metode denne gangen. Skjønner ikke hvorfor dette skjer... er det bare sånn at noen er ekstra utsatt? Jeg fullammer og frøkna spiser godt av begge brystene. Passer på å holde dem varme og har gode ammeBH'er. Likevel skjer dette. Noen som vet om man kan gjøre noe annet for å forebygge dette? Jeg er ikke interessert i 3-4 dager med høy feber og elendig form sånn annenhver uke. 0 Siter
tiliti Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 * barnet tar brystet dårlig/er dårlig til å tømme/feil sugetak * du bare ammer i en stilling kan føre til at enkelte av melkegangene ikke får tømt seg regelmessig * ammebh'er, liggestilling, klær e.l. som klemmer på melkegangene * dårlig utdrivningsrefleks (forsøk nesespray på resept med utdrivningshormoner) * regelmessig pumping i stedet for amming kan gi økt risiko for tette melkeganger fordi pumper ofte tømmer brystet ujevnt/dårlig. Noen mener pluggene tømmes lettere om barnets hake vender mot pluggen. Vær føre var, undersøk brystet etter ammingen for å finne ut om det er harde område/områder som ikke har blitt tømt. 0 Siter
carma Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 * barnet tar brystet dårlig/er dårlig til å tømme/feil sugetak * du bare ammer i en stilling kan føre til at enkelte av melkegangene ikke får tømt seg regelmessig * ammebh'er, liggestilling, klær e.l. som klemmer på melkegangene * dårlig utdrivningsrefleks (forsøk nesespray på resept med utdrivningshormoner) * regelmessig pumping i stedet for amming kan gi økt risiko for tette melkeganger fordi pumper ofte tømmer brystet ujevnt/dårlig. Noen mener pluggene tømmes lettere om barnets hake vender mot pluggen. Vær føre var, undersøk brystet etter ammingen for å finne ut om det er harde område/områder som ikke har blitt tømt. "* barnet tar brystet dårlig/er dårlig til å tømme/feil sugetak" Hun suger veldig godt og ligger lenge ved puppen. Jeg har mye melk, så det er ikke alltid hun får tømt brystet, nei... Hun er oftest mett etter ett bryst. Men prøver å håndmelke meg etter hun er ferdig. "* du bare ammer i en stilling kan føre til at enkelte av melkegangene ikke får tømt seg regelmessig" Jeg varierer ammstilling ofte og bruker minst tre ulike stillinger på begge brystene daglig. "* ammebh'er, liggestilling, klær e.l. som klemmer på melkegangene" Her kan synderen ligge... Jeg må nemlig sove med BH fordi jeg lekker så veldig. Kan godt hende at denne klemmer på melkegangene når jeg ligger på siden om natten... Hun sover ofte gjennom natten uten nattmåltid også, og da er jeg ekstra sprengt når jeg våkner om morgenen. "* dårlig utdrivningsrefleks (forsøk nesespray på resept med utdrivningshormoner)" Hehe... her står spruten fra begge brystene bare frøkna gir fra seg en lyd, så utdrivningsrefleksen er det ikke noe i veien med. Melka kommer før hun rekker å få puppen inn i munnen. "* regelmessig pumping i stedet for amming kan gi økt risiko for tette melkeganger fordi pumper ofte tømmer brystet ujevnt/dårlig." Jeg har aldri pumpet. "Noen mener pluggene tømmes lettere om barnets hake vender mot pluggen." Det visste jeg ikke. Skal prøve å være mer bevisst på det. "Vær føre var, undersøk brystet etter ammingen for å finne ut om det er harde område/områder som ikke har blitt tømt." Prøver å gjøre dette, men det kommer så fort. I går formiddag var alt helt fint. På ettermiddagen fikk jeg plutselig feber og vondt i brystet. Takk for mange tips... :-) 0 Siter
Torv Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Hei! Du har fått ett svar med mange gode tips, men jeg kan fortelle hva som var virkningsfullt for meg. Med førstemann var jeg plaget med brystbetennelser.Tror dette hadde sammenheng med at selv om jeg trodde jeg tømte alt, hadde jeg en hardhet i brystet likevel (jeg fikk ingenting ut selv om jeg pumpet og pumpet) Men etter å ha massert lenge og vel mens jeg pumpet, og da mener jeg ganske lenge, kom det etterhvert likevel mye melk. Så nå med andremann har jeg ammet og pumpet til den store gullmedaljen og sørget for at jeg ikke har hatt noen som helst hardhet i brystet. Men jeg tror også at noen (som du selv er inne på) er mer disponibel for å få brystbetennelser. Hvor gammelt er barnet ditt? Lykke til da, det er jo så slitsomt å gå slik..... 0 Siter
carma Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 Hei! Du har fått ett svar med mange gode tips, men jeg kan fortelle hva som var virkningsfullt for meg. Med førstemann var jeg plaget med brystbetennelser.Tror dette hadde sammenheng med at selv om jeg trodde jeg tømte alt, hadde jeg en hardhet i brystet likevel (jeg fikk ingenting ut selv om jeg pumpet og pumpet) Men etter å ha massert lenge og vel mens jeg pumpet, og da mener jeg ganske lenge, kom det etterhvert likevel mye melk. Så nå med andremann har jeg ammet og pumpet til den store gullmedaljen og sørget for at jeg ikke har hatt noen som helst hardhet i brystet. Men jeg tror også at noen (som du selv er inne på) er mer disponibel for å få brystbetennelser. Hvor gammelt er barnet ditt? Lykke til da, det er jo så slitsomt å gå slik..... Takk for tips :-) Som sagt så har jeg ikke pumpet meg noen gang, enda, men har planer om å kjøpe en pumpe ganske snart. Men jeg har ingen problemer med å få melka ut når jeg håndmelker meg i dusjen, så helt tett er det ikke. Hun er tre uker gammel. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Nå har jeg ikke lest de andre svarene du har fått, men prøver meg likevel.. Når du begynner å kjenne deg småuggen (hos meg skjedde deg oftest på kvelden) legger du deg i BH med ullinnlegg og tar på en ulltrøye utenpå. Ta gjerne også med en varmeflaske eller oppvarmet hvetepose til å legge ved brystene. Varme bad og/eller varm dusj med forsiktig massasje av brystene funker også bra. Unngå å fryse på hender, føtter og på brystet. Jeg tror jeg klarte å avverge iallefall fem brystbetennelser på denne måten! 0 Siter
tiliti Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 "* barnet tar brystet dårlig/er dårlig til å tømme/feil sugetak" Hun suger veldig godt og ligger lenge ved puppen. Jeg har mye melk, så det er ikke alltid hun får tømt brystet, nei... Hun er oftest mett etter ett bryst. Men prøver å håndmelke meg etter hun er ferdig. "* du bare ammer i en stilling kan føre til at enkelte av melkegangene ikke får tømt seg regelmessig" Jeg varierer ammstilling ofte og bruker minst tre ulike stillinger på begge brystene daglig. "* ammebh'er, liggestilling, klær e.l. som klemmer på melkegangene" Her kan synderen ligge... Jeg må nemlig sove med BH fordi jeg lekker så veldig. Kan godt hende at denne klemmer på melkegangene når jeg ligger på siden om natten... Hun sover ofte gjennom natten uten nattmåltid også, og da er jeg ekstra sprengt når jeg våkner om morgenen. "* dårlig utdrivningsrefleks (forsøk nesespray på resept med utdrivningshormoner)" Hehe... her står spruten fra begge brystene bare frøkna gir fra seg en lyd, så utdrivningsrefleksen er det ikke noe i veien med. Melka kommer før hun rekker å få puppen inn i munnen. "* regelmessig pumping i stedet for amming kan gi økt risiko for tette melkeganger fordi pumper ofte tømmer brystet ujevnt/dårlig." Jeg har aldri pumpet. "Noen mener pluggene tømmes lettere om barnets hake vender mot pluggen." Det visste jeg ikke. Skal prøve å være mer bevisst på det. "Vær føre var, undersøk brystet etter ammingen for å finne ut om det er harde område/områder som ikke har blitt tømt." Prøver å gjøre dette, men det kommer så fort. I går formiddag var alt helt fint. På ettermiddagen fikk jeg plutselig feber og vondt i brystet. Takk for mange tips... :-) Det er ihvertfall ikke uvanlig at det er i den gruppen som har _mye_ melk man finner de fleste av dem som har problemer med tette melkeganger. Ellers høres det jo ut som ting fungerer supert! Etter 4 mnd stabiliserer produksjonen seg veldig - om det er noen trøst. Så om overproduksjon er problemet kan det hjelpe. Dersom de er veldig fulle om natten kan det hjelpe om du står opp en gang og håndmelker bort det aller verste sprenget. Ikke tømme brystene for da blir det bare økning i produksjonen, men lette litt på det verste trykket. 0 Siter
Gjest Mor Åse Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Jeg fullammer og har samme problemet som deg. Har hatt det med alle tre barna. Bruker alltid ullinnlegg, slik at jeg unngår trekk på brystene, selv om sommeren. Merker at brystet blir hardt etter en kort stund med litt trekk. Ellers passer jeg på å få tømt brystene regelmessig, slik at det ikke rekker å hope seg opp masse melk. Om morgenene hender det jeg må pumpe meg, fordi babyen vil bare ha det ene brystet, fordi det er så fullt av melk. Det andre brystet er som regel like fullt, og da må jeg lette på trykket for å unngå at det tetter seg helt. Hvis du skal på badetur; Hold deg varm og ikke bad lenge av gangen, selv om det er varmt ute. Husk å bytt til tørr bikini straks du kommer opp av vannet. Kalde bryster, hender og føtter gjør at melkegangene kan tette seg raskere. Det har i alle fall vært min erfaring... 0 Siter
carma Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 Det er ihvertfall ikke uvanlig at det er i den gruppen som har _mye_ melk man finner de fleste av dem som har problemer med tette melkeganger. Ellers høres det jo ut som ting fungerer supert! Etter 4 mnd stabiliserer produksjonen seg veldig - om det er noen trøst. Så om overproduksjon er problemet kan det hjelpe. Dersom de er veldig fulle om natten kan det hjelpe om du står opp en gang og håndmelker bort det aller verste sprenget. Ikke tømme brystene for da blir det bare økning i produksjonen, men lette litt på det verste trykket. Takk igjen :-) Så hvis jeg bare melker/pumper ut nok til at det ikke sprenger så øker jeg ikke produksjonen altså? Jeg har nemlig vært skeptisk til melking og pumping fordi jeg har vært redd for at da blir det jo bare enda mer melk... og det trenger jeg igrunn ikke :-p 0 Siter
carma Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 Jeg fullammer og har samme problemet som deg. Har hatt det med alle tre barna. Bruker alltid ullinnlegg, slik at jeg unngår trekk på brystene, selv om sommeren. Merker at brystet blir hardt etter en kort stund med litt trekk. Ellers passer jeg på å få tømt brystene regelmessig, slik at det ikke rekker å hope seg opp masse melk. Om morgenene hender det jeg må pumpe meg, fordi babyen vil bare ha det ene brystet, fordi det er så fullt av melk. Det andre brystet er som regel like fullt, og da må jeg lette på trykket for å unngå at det tetter seg helt. Hvis du skal på badetur; Hold deg varm og ikke bad lenge av gangen, selv om det er varmt ute. Husk å bytt til tørr bikini straks du kommer opp av vannet. Kalde bryster, hender og føtter gjør at melkegangene kan tette seg raskere. Det har i alle fall vært min erfaring... Tusen takk for tips! Må kjøpe ullinnlegg, skjønner jeg.. for det har jeg ikke. 0 Siter
carma Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 Nå har jeg ikke lest de andre svarene du har fått, men prøver meg likevel.. Når du begynner å kjenne deg småuggen (hos meg skjedde deg oftest på kvelden) legger du deg i BH med ullinnlegg og tar på en ulltrøye utenpå. Ta gjerne også med en varmeflaske eller oppvarmet hvetepose til å legge ved brystene. Varme bad og/eller varm dusj med forsiktig massasje av brystene funker også bra. Unngå å fryse på hender, føtter og på brystet. Jeg tror jeg klarte å avverge iallefall fem brystbetennelser på denne måten! Takk :-) Ullinnlegg skal kjøpes! 0 Siter
annegunn Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Takk igjen :-) Så hvis jeg bare melker/pumper ut nok til at det ikke sprenger så øker jeg ikke produksjonen altså? Jeg har nemlig vært skeptisk til melking og pumping fordi jeg har vært redd for at da blir det jo bare enda mer melk... og det trenger jeg igrunn ikke :-p Det er helt greit å lette på trykket... Det er bedre enn at det blir alt for fullt. Litt tid før mengden justerer seg etter behovet tar det uansett. Ullinnlegg er et must 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Takk :-) Ullinnlegg skal kjøpes! Og kjøp den største typen du kan finne! Hvis du trenger ullinnlegg på dagtid, bør du ikke ha de for store (ser klumpete ut under genseren). Til natta vil jeg anbefale slike som er så store at de dekker hele brystet. Brystbetennelse er noe herk! 0 Siter
carma Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 Det er helt greit å lette på trykket... Det er bedre enn at det blir alt for fullt. Litt tid før mengden justerer seg etter behovet tar det uansett. Ullinnlegg er et must Takk! :-) Hvor kjøper man helst sånt? På apoteket? Eller i en babyshopsjappe? 0 Siter
carma Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 Og kjøp den største typen du kan finne! Hvis du trenger ullinnlegg på dagtid, bør du ikke ha de for store (ser klumpete ut under genseren). Til natta vil jeg anbefale slike som er så store at de dekker hele brystet. Brystbetennelse er noe herk! Jeg har (så langt) bare sett én type, og de var digre ;-p I merino-ull, tror jeg det var. 100,- for ett par... er det blodpris? Bør man ha flere par? Jeg lekker jo endel og må vel vaske dem hver dag, da... *himle* 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Jeg har (så langt) bare sett én type, og de var digre ;-p I merino-ull, tror jeg det var. 100,- for ett par... er det blodpris? Bør man ha flere par? Jeg lekker jo endel og må vel vaske dem hver dag, da... *himle* Jeg tror 100 kr for et par er ganske normal pris... Selv hadde jeg to par. Utenpå ullinnleggene brukte jeg vanlige engangs-papirinnlegg (for å holde BH'en tørr - jeg var skikkelig lekk ;-)) Du trenger ikke vaske innleggene for ofte. Ull er selvrensende. Jeg pleide å skifte en gang pr dag (egentlig ikke nødvendig!). Jeg skylte innleggene i lunka vann, vred opp og hengte til tørk. Innleggene tørka over natta. Av og til vaska jeg dem på ullprogram i maskina (bruk i så fall Milo!) 0 Siter
carma Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 Jeg tror 100 kr for et par er ganske normal pris... Selv hadde jeg to par. Utenpå ullinnleggene brukte jeg vanlige engangs-papirinnlegg (for å holde BH'en tørr - jeg var skikkelig lekk ;-)) Du trenger ikke vaske innleggene for ofte. Ull er selvrensende. Jeg pleide å skifte en gang pr dag (egentlig ikke nødvendig!). Jeg skylte innleggene i lunka vann, vred opp og hengte til tørk. Innleggene tørka over natta. Av og til vaska jeg dem på ullprogram i maskina (bruk i så fall Milo!) Takk :-) Papirinnlegg _utenpå_ ullinnleggene altså... Jeg tenkte omvendt jeg, men det er kanskje et poeng i å ha ullen rett mot huden. Jeg får prøve meg frem... :-) Nå er det kroken på døra her! Takk igjen! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Takk :-) Papirinnlegg _utenpå_ ullinnleggene altså... Jeg tenkte omvendt jeg, men det er kanskje et poeng i å ha ullen rett mot huden. Jeg får prøve meg frem... :-) Nå er det kroken på døra her! Takk igjen! Ulla rett på huden, ja! Nattis :-) 0 Siter
Gjest Ull-elsker Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Ser du har fått mange svar, men slenger på ett til. Har hatt samme problem selv opptil flere ganger. Det var dog verst med førstemann da melkegangene fort tettet seg og ble knutete og vondt. Andre gang visste jeg hvilke fallgruper jeg måtte unngå.... Her er mine råd: Min løsning var å ha 15 sett totalt (jeg tuller ikke...) med ullinnlegg. Ja - de er dyre, men verdt hver krone. Forstod at for meg var ull-innleggene egentlig viktigere enn amme-BH-en! Merino-ull-innlegg fra apoteket kostet ca 65,-, men de var tynne. De hadde jeg ca 5 sett av (medium str - og jeg har små pupper...). De andre 10 settene var supermyke ullinnlegg. De aller beste ullinnleggene var de jeg fikk kjøpt som kostet ca 125,- pr sett (str medium - kjøpt på Barneland, Sørlandssenteret Kristiansand. Dansk leverandør). De fantes i mange størrelse (fra de helt små på ca 10 cm, til de virkelig store som var flak som dekker fra midt mellom brystene til godt ut mot siden av kroppen). IKKE KJØP FOR SMÅ INNLEGG! Poenget er å varme brystet! Hele brystet, ikke bare deler av det! Anbefaler bruk av amme-BHer i mikrofiber fordi væske lettere fordamper fra dem enn fra bomull som er vått lenger... Om natten hadde jeg ull-innleggene inni en elastisk topp (feks Sloggi i mikrofiber; stor størrelse). Utenpå hadde jeg tynn ullsinglet eller kort ull-t-trøye. Gikk forresten med ullsinglet/trøye på dagtid også. Sommer som vinter. Ja - i tillegg til ullinnleggene. Ull på ull er flott, og ikke for varmt. Bare lunt! Ved tilløp til vonde knuter i brystet, la jeg på varmeflaske på det vonde området. Du trenger flere enn to sett ullinnlegg fordi innleggene må være helt rene, spesielt når du har tilløp til brystbetennelse. Du trenger sikkert ikke like mange som meg, jeg synes bare det var så kjedelig å vaske og vaske på dem, derfor hadde jeg mange. Alltid noen rene for hånden! Innlegg som er våte henges til tørk i klyper slik at de henger fritt og tørker over natten. De må ikke legges til tørk på varmekabler direkte på gulvet slik jeg har hørt noen gjør (ikke rent nok). Selv om ull er selvrensende som du har hørt, så betyr ikke det at de tåler alt. De skal rett på brystet, og der skal det være rent. Hvis innleggene blir stive av tørket melk (det blir de etter noen dager...), vasker du dem i ullsåpe der lanolin tilsettes via såpen. Innleggene beholder derfor mykheten. Av og til bør ullinnleggene kokes for å bli helt rene. Hvis du har fått sopp på brystene, er det i alle fall viktig! Da SKAL de kokes før videre bruk for å drepe sopp i ullen. Legg innleggene (nyvaskede og rene) i kaldt vann (viktig med kaldt, ellers krymper de og blir tovede) i en gryte. Varm sakte opp til kokepunktet. La stå på kokepunktet i 3-5 minutter. Ta gryten av platen og la vannet kjøle seg av seg selv, eveltuelt fisk opp innleggene med en ren klype og heng dem til tørk i klesklype-stativ (sånn som henger i en krok med masse klyper ned). Hvis du lekker mye, går det rett gjennom ulla. Det kan derfor være lurt å ha et annet innlegg utenpå for å fange opp det verste overskuddet. Jeg kjøpte noen fantastiske (også på Barneland, Sørlandssenteret. Det var ikke Natusan sine stive innlegg, men myke innlegg i papir som kunne sugde opp masse væske). Det er sannsynligvis ikke nødvendig å bruke ekstra innlegg utenpå ulla når det er gått et par måneder. Man lekker mindre etter hvert. Man lærer seg også å trykke på motsatt bryst av det en ammer fra for å stoppe flommen når melken kommer ("stopp-knappen"). Ikke tass rundt på bare føtter selv om det er varmt inne. Ha på tøfler eller sokker... Det er utrolig hva kalde føtter og trekk på puppene fører med seg av utriveligheter for den som ammer! Her er det snakk om å være føre - var! Lykke til - håper det te var til nytte! 0 Siter
annegunn Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Takk! :-) Hvor kjøper man helst sånt? På apoteket? Eller i en babyshopsjappe? Jeg (dvs gubben) kjøpte mine på apoteket, men det er ni år siden... Jeg klarte meg meg to par, selv om jeg lakk som en sil med jentungen. Det ene fikk tørke mens jeg brukte det andre. Nå lekker jeg nesten ikke i det hele tatt. Pussige greier... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.