carma Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Skrevet 12. juni 2006 Jeg (dvs gubben) kjøpte mine på apoteket, men det er ni år siden... Jeg klarte meg meg to par, selv om jeg lakk som en sil med jentungen. Det ene fikk tørke mens jeg brukte det andre. Nå lekker jeg nesten ikke i det hele tatt. Pussige greier... Har kjøpt ett par på apoteket nå :-) Får prøve litt og se om størrelsen er passe før jeg kjøper flere. Var og veide frøkna nettopp og hun har lagt på seg 600 gr på 13 dager, så hun får i alle fall melk nok, hehe. Forresten... om et par år, når du har to jentunger... hvem av dem er da "jentungen"? :-p 0 Siter
carma Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Skrevet 12. juni 2006 Ser du har fått mange svar, men slenger på ett til. Har hatt samme problem selv opptil flere ganger. Det var dog verst med førstemann da melkegangene fort tettet seg og ble knutete og vondt. Andre gang visste jeg hvilke fallgruper jeg måtte unngå.... Her er mine råd: Min løsning var å ha 15 sett totalt (jeg tuller ikke...) med ullinnlegg. Ja - de er dyre, men verdt hver krone. Forstod at for meg var ull-innleggene egentlig viktigere enn amme-BH-en! Merino-ull-innlegg fra apoteket kostet ca 65,-, men de var tynne. De hadde jeg ca 5 sett av (medium str - og jeg har små pupper...). De andre 10 settene var supermyke ullinnlegg. De aller beste ullinnleggene var de jeg fikk kjøpt som kostet ca 125,- pr sett (str medium - kjøpt på Barneland, Sørlandssenteret Kristiansand. Dansk leverandør). De fantes i mange størrelse (fra de helt små på ca 10 cm, til de virkelig store som var flak som dekker fra midt mellom brystene til godt ut mot siden av kroppen). IKKE KJØP FOR SMÅ INNLEGG! Poenget er å varme brystet! Hele brystet, ikke bare deler av det! Anbefaler bruk av amme-BHer i mikrofiber fordi væske lettere fordamper fra dem enn fra bomull som er vått lenger... Om natten hadde jeg ull-innleggene inni en elastisk topp (feks Sloggi i mikrofiber; stor størrelse). Utenpå hadde jeg tynn ullsinglet eller kort ull-t-trøye. Gikk forresten med ullsinglet/trøye på dagtid også. Sommer som vinter. Ja - i tillegg til ullinnleggene. Ull på ull er flott, og ikke for varmt. Bare lunt! Ved tilløp til vonde knuter i brystet, la jeg på varmeflaske på det vonde området. Du trenger flere enn to sett ullinnlegg fordi innleggene må være helt rene, spesielt når du har tilløp til brystbetennelse. Du trenger sikkert ikke like mange som meg, jeg synes bare det var så kjedelig å vaske og vaske på dem, derfor hadde jeg mange. Alltid noen rene for hånden! Innlegg som er våte henges til tørk i klyper slik at de henger fritt og tørker over natten. De må ikke legges til tørk på varmekabler direkte på gulvet slik jeg har hørt noen gjør (ikke rent nok). Selv om ull er selvrensende som du har hørt, så betyr ikke det at de tåler alt. De skal rett på brystet, og der skal det være rent. Hvis innleggene blir stive av tørket melk (det blir de etter noen dager...), vasker du dem i ullsåpe der lanolin tilsettes via såpen. Innleggene beholder derfor mykheten. Av og til bør ullinnleggene kokes for å bli helt rene. Hvis du har fått sopp på brystene, er det i alle fall viktig! Da SKAL de kokes før videre bruk for å drepe sopp i ullen. Legg innleggene (nyvaskede og rene) i kaldt vann (viktig med kaldt, ellers krymper de og blir tovede) i en gryte. Varm sakte opp til kokepunktet. La stå på kokepunktet i 3-5 minutter. Ta gryten av platen og la vannet kjøle seg av seg selv, eveltuelt fisk opp innleggene med en ren klype og heng dem til tørk i klesklype-stativ (sånn som henger i en krok med masse klyper ned). Hvis du lekker mye, går det rett gjennom ulla. Det kan derfor være lurt å ha et annet innlegg utenpå for å fange opp det verste overskuddet. Jeg kjøpte noen fantastiske (også på Barneland, Sørlandssenteret. Det var ikke Natusan sine stive innlegg, men myke innlegg i papir som kunne sugde opp masse væske). Det er sannsynligvis ikke nødvendig å bruke ekstra innlegg utenpå ulla når det er gått et par måneder. Man lekker mindre etter hvert. Man lærer seg også å trykke på motsatt bryst av det en ammer fra for å stoppe flommen når melken kommer ("stopp-knappen"). Ikke tass rundt på bare føtter selv om det er varmt inne. Ha på tøfler eller sokker... Det er utrolig hva kalde føtter og trekk på puppene fører med seg av utriveligheter for den som ammer! Her er det snakk om å være føre - var! Lykke til - håper det te var til nytte! Tusen takk for mange flotte råd! Nå har jeg vært og kjøpt ullinnlegg og skal passe godt på både pupper, hender og føtter fremover ;-) Så etter andre papirinnlegg også, men fant bare Natusan... Det er de jeg bruker nå, men jeg syns de blir så våte når jeg lekker i tillegg til at de henger fast i brystvorta :-/ Hører at det finnes noen hvor melka gjøres om til gelé sånn at de ikke kjennes våte. Må prøve å finne de, tror jeg. Heldigvis ser det ut til at det er på vei tilbake igjen allerede nå. Sist varte det 3-4 dager, men nå fikk jeg kverket det før det satt seg skikkelig virker det som :-D 0 Siter
annegunn Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Har kjøpt ett par på apoteket nå :-) Får prøve litt og se om størrelsen er passe før jeg kjøper flere. Var og veide frøkna nettopp og hun har lagt på seg 600 gr på 13 dager, så hun får i alle fall melk nok, hehe. Forresten... om et par år, når du har to jentunger... hvem av dem er da "jentungen"? :-p Fløte i puppen :-) Jentungen la på seg 2 kg på knappe seks uker, hun. Michelinbaby... Jentungen er jentungen og lillevill er lillevill, ser du vel. Helt klart 0 Siter
Gjest ull-elsker Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Tusen takk for mange flotte råd! Nå har jeg vært og kjøpt ullinnlegg og skal passe godt på både pupper, hender og føtter fremover ;-) Så etter andre papirinnlegg også, men fant bare Natusan... Det er de jeg bruker nå, men jeg syns de blir så våte når jeg lekker i tillegg til at de henger fast i brystvorta :-/ Hører at det finnes noen hvor melka gjøres om til gelé sånn at de ikke kjennes våte. Må prøve å finne de, tror jeg. Heldigvis ser det ut til at det er på vei tilbake igjen allerede nå. Sist varte det 3-4 dager, men nå fikk jeg kverket det før det satt seg skikkelig virker det som :-D Hei igjen Angående papirinnlegg: Chicco er merket på de papirinnleggene som blir geleaktige når melken siver ut (akkurat som bleier og bind blir når væske kommer i). De er pakket to og to i hygieniske poser (enkle å ta med). Internettadresse: www.chicco.com Gode ull-innlegg som er myke: Lana fra Lanacare. Internettadresse: www.lanacare.com For ikke å henge fast i papirinnleggene kan du smøre litt ull-fett på brystvorten. Det kan du også gjøre med ullinnleggene. Dette trenger du ikke å fjerne før amming. Ullfett kan du få kjøpt på apoteket - merket er Pure-lan eller lignende som kun inneholder lanolin. Koster ca 100,- pr tube. Drøy. Ha den på badet slik at den holder seg myk, for den kan bli skikkelig stiv og hard å få ut av tuben hvis det er kaldt i omgivelsene rundt! Jeg vet jo ikke hvor i landet du bor, derfor tok jeg med nettadressene til produktene over. Håper det ble riktig. Eventuelt kontakt Barneland på Sørlandssenteret i Kr.sand (tlf 38 04 91 00 (31 på slutten for å nå dem på direkte nr)) hvis du lurer på noe. Lykke til! 0 Siter
tly Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Hei igjen Angående papirinnlegg: Chicco er merket på de papirinnleggene som blir geleaktige når melken siver ut (akkurat som bleier og bind blir når væske kommer i). De er pakket to og to i hygieniske poser (enkle å ta med). Internettadresse: www.chicco.com Gode ull-innlegg som er myke: Lana fra Lanacare. Internettadresse: www.lanacare.com For ikke å henge fast i papirinnleggene kan du smøre litt ull-fett på brystvorten. Det kan du også gjøre med ullinnleggene. Dette trenger du ikke å fjerne før amming. Ullfett kan du få kjøpt på apoteket - merket er Pure-lan eller lignende som kun inneholder lanolin. Koster ca 100,- pr tube. Drøy. Ha den på badet slik at den holder seg myk, for den kan bli skikkelig stiv og hard å få ut av tuben hvis det er kaldt i omgivelsene rundt! Jeg vet jo ikke hvor i landet du bor, derfor tok jeg med nettadressene til produktene over. Håper det ble riktig. Eventuelt kontakt Barneland på Sørlandssenteret i Kr.sand (tlf 38 04 91 00 (31 på slutten for å nå dem på direkte nr)) hvis du lurer på noe. Lykke til! Ang. det å holde salven myk: Purelan er mulig å få i to tubestørrelser. Jeg brukte den lille tuben. Den var så liten at den fikk plass nedi bh-en, mellom puppene. Alltid fin og myk :-) Til Carma vil jeg bare si at får du flere runder med brystverk og feber, kan det være lurt å få tatt en bakterieprøve av melka. Ellers har du fått så mange gode råd at jeg trenger ikke repetere de. (.Y.) 0 Siter
carma Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Skrevet 12. juni 2006 Hei igjen Angående papirinnlegg: Chicco er merket på de papirinnleggene som blir geleaktige når melken siver ut (akkurat som bleier og bind blir når væske kommer i). De er pakket to og to i hygieniske poser (enkle å ta med). Internettadresse: www.chicco.com Gode ull-innlegg som er myke: Lana fra Lanacare. Internettadresse: www.lanacare.com For ikke å henge fast i papirinnleggene kan du smøre litt ull-fett på brystvorten. Det kan du også gjøre med ullinnleggene. Dette trenger du ikke å fjerne før amming. Ullfett kan du få kjøpt på apoteket - merket er Pure-lan eller lignende som kun inneholder lanolin. Koster ca 100,- pr tube. Drøy. Ha den på badet slik at den holder seg myk, for den kan bli skikkelig stiv og hard å få ut av tuben hvis det er kaldt i omgivelsene rundt! Jeg vet jo ikke hvor i landet du bor, derfor tok jeg med nettadressene til produktene over. Håper det ble riktig. Eventuelt kontakt Barneland på Sørlandssenteret i Kr.sand (tlf 38 04 91 00 (31 på slutten for å nå dem på direkte nr)) hvis du lurer på noe. Lykke til! Tusen tusen takk! :-D Sånn salve tror jeg at jeg fikk på barsel, ja, men da mot såre brystvorter. 0 Siter
Gjest Mor Åse Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Tusen takk for mange flotte råd! Nå har jeg vært og kjøpt ullinnlegg og skal passe godt på både pupper, hender og føtter fremover ;-) Så etter andre papirinnlegg også, men fant bare Natusan... Det er de jeg bruker nå, men jeg syns de blir så våte når jeg lekker i tillegg til at de henger fast i brystvorta :-/ Hører at det finnes noen hvor melka gjøres om til gelé sånn at de ikke kjennes våte. Må prøve å finne de, tror jeg. Heldigvis ser det ut til at det er på vei tilbake igjen allerede nå. Sist varte det 3-4 dager, men nå fikk jeg kverket det før det satt seg skikkelig virker det som :-D de beste innleggene er chicco ammeinnlegg som fås kjøpt på apoteket. der blir melken "kapslet inn", prinsippet er vel på samme måte som en bleie? uansett, de henger ikke fast og man kan også amme fra venstre brystet og ha på disse innleggene på høyre brystet, uten at du blir våt på bh'en (for oss som lekker fra motsatt det andre brystet enn det vi ammer fra..) 0 Siter
Torv Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 de beste innleggene er chicco ammeinnlegg som fås kjøpt på apoteket. der blir melken "kapslet inn", prinsippet er vel på samme måte som en bleie? uansett, de henger ikke fast og man kan også amme fra venstre brystet og ha på disse innleggene på høyre brystet, uten at du blir våt på bh'en (for oss som lekker fra motsatt det andre brystet enn det vi ammer fra..) Helt enig- chicco er bra - og billigere enn det andre merket som apotekene selger :0) 0 Siter
annegunn Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Har kjøpt ett par på apoteket nå :-) Får prøve litt og se om størrelsen er passe før jeg kjøper flere. Var og veide frøkna nettopp og hun har lagt på seg 600 gr på 13 dager, så hun får i alle fall melk nok, hehe. Forresten... om et par år, når du har to jentunger... hvem av dem er da "jentungen"? :-p I dag er det min tur til å ha veid. 845g på 14 dager. Hehe.... 0 Siter
carma Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Skrevet 13. juni 2006 I dag er det min tur til å ha veid. 845g på 14 dager. Hehe.... Juhu! Godt å se at selv om vi begge er ræva på å gå gravide så er vi gode på fóring *knegg* Luksusproblem dette med melkegangene, skjønner jeg :-p 0 Siter
annegunn Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Juhu! Godt å se at selv om vi begge er ræva på å gå gravide så er vi gode på fóring *knegg* Luksusproblem dette med melkegangene, skjønner jeg :-p Noe kan vi, ja :-) Og i går gikk jeg til butikken for å kjøpe is, uten å få vondt før på hjemturen. Det har jeg ikke fått til på flere måneder :-) 0 Siter
carma Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Skrevet 13. juni 2006 Noe kan vi, ja :-) Og i går gikk jeg til butikken for å kjøpe is, uten å få vondt før på hjemturen. Det har jeg ikke fått til på flere måneder :-) Jeg óg! Første trilleturen alene og uten vondt etterpå, og jeg fikk is-premie :-D 0 Siter
annegunn Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Jeg óg! Første trilleturen alene og uten vondt etterpå, og jeg fikk is-premie :-D Er det da jeg skal minne deg på hva du har lovet? Rent bortsett fra at jeg tror jeg skal vente til bekkenet mitt er enda bedre... Har du kjøpt pumpe? Eller funnet ut hvilken du vil ha? 0 Siter
carma Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Skrevet 13. juni 2006 Er det da jeg skal minne deg på hva du har lovet? Rent bortsett fra at jeg tror jeg skal vente til bekkenet mitt er enda bedre... Har du kjøpt pumpe? Eller funnet ut hvilken du vil ha? Har JEG lovt noe? *plystre* :-p Neida, jeg er klar for trillings snart jeg :-D Litt mer tid for å finne ut hvor lang tur _for_ lang tur er hadde vært greit først, da :-p Det er fort gjort å glemme at man skal tilbake igjen når alt går så bra den ene veien, hehe. Har ikke kjøpt pumpe enda, nei... Får ikke bestemt meg om jeg skal ha manuell eller elektrisk. Men det blir vel enten Avent Isis (manuell) eller Medela Mini Electric, tror jeg. 0 Siter
annegunn Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Har JEG lovt noe? *plystre* :-p Neida, jeg er klar for trillings snart jeg :-D Litt mer tid for å finne ut hvor lang tur _for_ lang tur er hadde vært greit først, da :-p Det er fort gjort å glemme at man skal tilbake igjen når alt går så bra den ene veien, hehe. Har ikke kjøpt pumpe enda, nei... Får ikke bestemt meg om jeg skal ha manuell eller elektrisk. Men det blir vel enten Avent Isis (manuell) eller Medela Mini Electric, tror jeg. Kunsten er å gå i sirkler i nærområdet, så det aldri er langt hjem... Jeg har både mini electric og avent isis etter førstemann, og kommer garantert ikke til å bruke aventen. Så hvis du vil ha den kan du få den. Det eneste problemet er at jeg likte mini electricen mye bedre, og egentlig ikke vil anbefale aventen, men det kan jo hende folk er forskjellige... 0 Siter
carma Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Skrevet 13. juni 2006 Kunsten er å gå i sirkler i nærområdet, så det aldri er langt hjem... Jeg har både mini electric og avent isis etter førstemann, og kommer garantert ikke til å bruke aventen. Så hvis du vil ha den kan du få den. Det eneste problemet er at jeg likte mini electricen mye bedre, og egentlig ikke vil anbefale aventen, men det kan jo hende folk er forskjellige... Hmm... pumpet du mye eller bare sånn litt her og der? Jeg har liksom bare planer om å pumpe litt nå og da for å ha litt i fryseren og sånn.. eller hvis jeg skal ta litt mer enn ett glass vin en kveld. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje kunne overleve med en manuell en. Men jeg vil gjerne betale noe for den altså... :-) Så går det i alle fall an å prøve om det holder med en manuell :-) 0 Siter
annegunn Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Hmm... pumpet du mye eller bare sånn litt her og der? Jeg har liksom bare planer om å pumpe litt nå og da for å ha litt i fryseren og sånn.. eller hvis jeg skal ta litt mer enn ett glass vin en kveld. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje kunne overleve med en manuell en. Men jeg vil gjerne betale noe for den altså... :-) Så går det i alle fall an å prøve om det holder med en manuell :-) Jeg begynte å jobbe da jentungen var fire måneder og fremdeles ble fullammet.... Pumpet to ganger hver dag i flere måneder. Blir noen liter, det ja. Aventen blir ikke brukt av meg, så jeg vil ikke ha noe for den. Vi kan definere det som et permanent lån. Men silikondelene har gulnet litt etter noen år på loftet. 0 Siter
morsan Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Har ikke lest de andre svarene, så du får unnskylde hvis det blir gjentagelser! :-) Mine råd er som følger: - bruk ammeinnlegg av ull - unngå trekk - ikke sitt halbvnaken ute i sommervarmen (har inntrykk etter å ha snakket med venner at flere får tette melkeganger om sommeren) - ikke vask hendene i kaldt vann - ha på deg en genser/innejakke før du åpner opp fryseboksen, og bruk hansker når du tar ut ting derfra. Når du først kjenner en kul anbefaler jeg bruk av varmeflaske. Fyll opp en gummiflaske og legg inntil brystet der det er en kul. La denne varme opp kulen en 20-30 minutters tid før du ammer. Mens du ammer kan du samtidig stryke over kulen i retning brustvorta. 0 Siter
carma Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Skrevet 13. juni 2006 Jeg begynte å jobbe da jentungen var fire måneder og fremdeles ble fullammet.... Pumpet to ganger hver dag i flere måneder. Blir noen liter, det ja. Aventen blir ikke brukt av meg, så jeg vil ikke ha noe for den. Vi kan definere det som et permanent lån. Men silikondelene har gulnet litt etter noen år på loftet. "Aventen blir ikke brukt av meg, så jeg vil ikke ha noe for den. Vi kan definere det som et permanent lån." :-p Så lenge siliconen fremdeles er myk og ikke har sprukket så gjør det vel ingenting at den er gulnet :-) Men altså, jeg takker ikke nei hvis du er helt sikker på at du ikke skal ha den altså... 0 Siter
carma Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Skrevet 13. juni 2006 Har ikke lest de andre svarene, så du får unnskylde hvis det blir gjentagelser! :-) Mine råd er som følger: - bruk ammeinnlegg av ull - unngå trekk - ikke sitt halbvnaken ute i sommervarmen (har inntrykk etter å ha snakket med venner at flere får tette melkeganger om sommeren) - ikke vask hendene i kaldt vann - ha på deg en genser/innejakke før du åpner opp fryseboksen, og bruk hansker når du tar ut ting derfra. Når du først kjenner en kul anbefaler jeg bruk av varmeflaske. Fyll opp en gummiflaske og legg inntil brystet der det er en kul. La denne varme opp kulen en 20-30 minutters tid før du ammer. Mens du ammer kan du samtidig stryke over kulen i retning brustvorta. Takk :-) Tror de fleste råd er nevnt ja, men takk for engasjementet likevel! ;-) Det gikk forøvrig fort over denne gangen :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.