Gå til innhold

Barn som må i seng tidlig

Anbefalte innlegg

Gjest grønn tulipan

Jeg har et par bekjente som er helt besatt av å få barna i seng, for å få såkalt voksentid.

Jeg synes det tar helt av den eldste jenta er nå snart 9 år og hun må inn kl halv syv og være i seng til syv. Og dette gjelder uansett.

I tillegg har de begge de to små barna i fulltid barnehage. Blir henta kl 17, og er i seng til 1830, før barnetv er ferdig.

Synes det er ille at de ikke orker barn rundt seg mer enn 2 timer pr dag.

Og barna sovner ikke heller ikke på mange timer, iallefall ikke eldstejenta.

De skal utsette alt til etter barna er i seng, god mat etc tas etter kl 7. Synes det er en tanke stykt jeg da, når en vet at barna ligger våkne, mens de voksne skal kose seg med god mat.

Når temaet sengetider kommer opp her virker det også som folk ønsker å få barna i seng "fortest mulig", uansett sommerferie og helg.

Er det ikke koselig å ha hele familien med på kosen?

Jeg synes nå det jeg da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitni

2

• tiliti

2

• mariamamma

2

• memorex

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest forskjell på barn

"Blir henta kl 17, og er i seng til 1830, før barnetv er ferdig." Da kan de umulig få med seg noe fra barne-tv, det tar jo litt tid med kveldsstellet også .... men kanskje barna er helt utslitte etter en lang dag i barnehagen. Har du satt deg inn i det tro, siden du vet leggetidene så nøyaktig ??

At en ni-åring er i seng kl 1900 .... ja ja, kanskje hun trenger mye søvn. Halv ni var tidspunktet for vår ni åring, idag er hun snart 11 og må legge seg kl 2100 når det er skole dagen derpå. Minstemann på 5 legger seg 1930, også i helgene .... det vil hun selv.

Gjest grønn tulipan

"Blir henta kl 17, og er i seng til 1830, før barnetv er ferdig." Da kan de umulig få med seg noe fra barne-tv, det tar jo litt tid med kveldsstellet også .... men kanskje barna er helt utslitte etter en lang dag i barnehagen. Har du satt deg inn i det tro, siden du vet leggetidene så nøyaktig ??

At en ni-åring er i seng kl 1900 .... ja ja, kanskje hun trenger mye søvn. Halv ni var tidspunktet for vår ni åring, idag er hun snart 11 og må legge seg kl 2100 når det er skole dagen derpå. Minstemann på 5 legger seg 1930, også i helgene .... det vil hun selv.

Forstår at det er forskjell på barn, og en må selvfølgelig sørge for at de får nok søvn.

Men det er dette fokuset på denne "voksentiden" som jeg ikke helt forstår. En er jo blitt en hel familie når man får barn, og det er da koselig å tilbringe tid alle sammen?

Annonse

Gjest grønn tulipan

Jeg slutter aldri å fundere på om enkelt folk tror det er en plikt å ha barn. Har man ikke lyst til å tilbringe tid med barna får man heller la være å få de.

Ja jeg trives faktisk sammen med barna mine jeg. Synes det er koselig og spise middag sammen, sparke litt ball etc.

De flyr jo også så mye sammen med venner på denne tiden, så en må passe på å få kost seg litt med de også ;-)

Gjest LOTUS78

Ja jeg trives faktisk sammen med barna mine jeg. Synes det er koselig og spise middag sammen, sparke litt ball etc.

De flyr jo også så mye sammen med venner på denne tiden, så en må passe på å få kost seg litt med de også ;-)

Den tiden som barna er små og fortsatt har interesse av å tilbringe med mamma og pappa, er så kort, at den bør prioriteres. Voksentid får man mer enn nok av når barna er eldre og får venner og andre interesser.

Gjest Aina E

Den synes jeg var drøy. Jeg har barn på 7 og 9 og de er i seng mellom 20-21. Legger jeg de tidligere, blir de liggende og mase om vann og doturer i timesvis. Da blir den voksentiden borte uansett...

Jeg synes det er hyggelig å være sammen med barna, jeg. Men forstår jo at det er deilig å kule ned med egne ting etter at de er i seng. men man trenger jo ikke hele kvelden på det.

Gjest dina2

Har ei på åtte og nå på sommeren legger hun seg litt senere enn vanlig blir rundt halvni på hverdagene og senere i helgene. Kosemat i helgene ala taco, lasagne, pizza osv spises selvsagt før hun legger seg. Selvsagt skal barna få være med på kvelds og helge kosen.

Vi er ikke strenge på leggetid.

Her legger vi oss fordi vi er trette (både voksne og barn) og ikke fordi vi voksne f.eks skal ha "voksentid"...

Det er godt når ungene er i seng, og man kan være bare kjærester, eller få holde på med ting man har lyst til uten at ungene skal være med/hjelpe til.

Men det er ikke derfor ungene skal legge seg.

Jeg er hjemmeværende (4 barn i huset) En klarer seg selv, et skolebarn kommer hjem tidlig, 4-åring 50% barnehage og 2-åringen hjemme på full tid, så jeg har nok av tid sammen med dem. Men ønsker likevel ikke at de skal legge seg tidlig for at jeg skal få Voksentid.

Jeg synes det er viktig at ungene kobler tretthet/søvn og leggetid.

Voksentid får vi nok av etterhvert som ungene forlater rede :o)

"At en ni-åring er i seng kl 1900 .... ja ja, kanskje hun trenger mye søvn. "

Ho sier jo at ni-åringen ligger lenge våken -opptil et par timer hver kveld...

Selv om jeg er en av de som liker å ha ungene i seng i rimelig tid, syns jeg den var litt drøy.

I vår familie er barna i sentrum, henter så tidlig som mulig fra barnehagen og er sammen med ungene så mye som mulig.

Derfor syns jeg det er deilig å ha litt tid om kvelden uten unger. ikke fordi de er i veien men for å bygge opp litt overskudd til neste dag og for at vi voksene også har litt kosetid sammen.

Har ingen dårlig samvittighet for det, men syns som sagt det tilfelle du skriver om ikke høres bra ut.

Ungene skal være en glede og ikke en byrde!

Annonse

Syns de var veldig strenge.

Våre på 1, 3 og 5 år legger seg fast til rundt kl 20.00. Sånn har det vært siden de var spebarn.Noen stusser over at vi legger småbarn såpass sent, men vi trenger tida for å få vært sammen med dem, og slik får de også spist både middag (kl 1700) og skikkelig kveldsmat.

Syns også den var litt drøy jeg da. Hvor lang voksentid skal de egentlig ha, da? Og hvor mye voksentid skal egentlig barna få? Da mht den eldste. Får håpe de tar igjen i helgene.

Èn ting er et barn som av naturlige årsaker er stuptrøtt i 19-tiden, men en 9 åring som blir stappet i seng kl. 19.00 og blir liggende lenge våken bare for at mamma og pappa skal kose seg alene? Hm. Nei da skurrer det litt for meg.

Vi koser oss sammen med jenta vår vi. Føler aldri jeg kan få nok tid med henne. Henter tidlig i barnehagen og som sykemeldt har jeg henne også hjemme innimellom fordi hun og jeg vil kose oss sammen. Men der er jo jeg litt priviligert (misforstå meg rett) akkurat nå.

Men nå fikk jo vi barn for å være sammen med barnet. Voksentid hadde vi plenty av de 6 årene før vi fikk henne. Og vips, en dag så flytter hun hjemmefra. Men man må avgjøre selv. Men her syns jeg prioriteringen var litt feil, spør du meg. Stakkars foreldre den dagen jenta kommer i tenårene, da mht voksentid.

Håper familien har det fint, tross alt.

Jeg har også alltid vært opptatt av å få barna i seng, ikke for å få voksentid men for å sikre meg at barna får nok søvn. Synes det er ille at enkelte barn må dras ut av senga fordi de ikke har fått nok søvn.

I helger og ferier slapper jeg mer av med tanke på leggingen, da er de lenger oppe og vi koser oss sammen.

Gjest togli

Jeg er enig i at dette var litt vel tidlig, så da kan man begynne å lure på om det er de voksnes behov som står foran barnets...

Forøvrig legger mine barn seg forholdsvis tidligere enn mange andre barn (har iallefall inntrykk av det?) Snart-niåringen legger seg åtte og får lese til halv ni, mens seksåringen legger seg rundt halv åtte og må sove da. De sovner med det samme og trenger såpass mye søvn for å være fit for fight neste dag. Lørdagene får de være oppe til 21-21.30. Vi har forsøkt med senere leggetid også fredag kveld, men to kvelder på rad blir rett og slett litt for mye og påvirker humøret i negativ retning ;-)

For at jeg skal være en god forelder med barna mine må jeg også få være kjæresten til mannen min.

De blir lagt når de er trøtte, til faste tider, for det mener jeg VI har best oversikt over. Dette tilpasses selvf.ettersom de blir eldre.

Noen dager/kvelder koser vi oss sammen alle sammen, andre kvelder spiser vi voksne noe når barna har sovnet. Det betyr slettes ikke at vi synes barna bare er pes, men at vi noen ganger også har behov for en matro og samtale vi for tiden ikke får når alle er med. Barna lider ingen nød, tvert i mot, de nyter bare godt av at mamma og pappa finner tonen litt ekstra i ny-og-ne!

Har ikke dårlig samvittighet.

For at jeg skal være en god forelder med barna mine må jeg også få være kjæresten til mannen min.

De blir lagt når de er trøtte, til faste tider, for det mener jeg VI har best oversikt over. Dette tilpasses selvf.ettersom de blir eldre.

Noen dager/kvelder koser vi oss sammen alle sammen, andre kvelder spiser vi voksne noe når barna har sovnet. Det betyr slettes ikke at vi synes barna bare er pes, men at vi noen ganger også har behov for en matro og samtale vi for tiden ikke får når alle er med. Barna lider ingen nød, tvert i mot, de nyter bare godt av at mamma og pappa finner tonen litt ekstra i ny-og-ne!

Har ikke dårlig samvittighet.

(kuttet setningen litt tidlig)

Har ikke dårlig samvittighet for å legge ungene mine tidligere enn hopen, hvis det er det de trenger.

I ferier og helger har vi ingen faste leggetider for de som er store nok til å kose seg med oss om kveldene. Sure og trøtte unger legger seg, og vi legger merke til når det er gått så langt. Det er bare bebisen som går i seng til vanlig tid da.

I hverdagene har vi faste leggetider.

Jeg er enig med deg i at de ungene du nevnte blir lagt tidlig, men jeg tipper foreldrene tar igjen kosen med barna når det er ferie og helg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...