Gå til innhold

Barn som må i seng tidlig

Anbefalte innlegg

Gjest kulsi

Forstår at det er forskjell på barn, og en må selvfølgelig sørge for at de får nok søvn.

Men det er dette fokuset på denne "voksentiden" som jeg ikke helt forstår. En er jo blitt en hel familie når man får barn, og det er da koselig å tilbringe tid alle sammen?

Dette kan jo variere fra familie til familie. Ikke mye kvalitetstid med ungene hvis alle er sliten og det blir bare surt heller.

Hos oss er barna i seng ca 19:30-20:00, og jeg syns det er godt når de har lagt seg og vi kan gjøre såkalt "voksenting". Men det er ikke dermed sagt at barna er en byrde. vi elsker å være sammen og bruker mye tid sammen i helgene. Mine barn trenger ihvertfall å sove godt om natta for å bli opplagt når morgen kommer.

Når det gjelder denne 9-åringen er det ikke sikkert at det er rett at hun legges så tidlig kan det se ut til siden hun ligger lenge våken.'

men har du så inngående kunnskap om denne familien og deres leggerutiner, så syns jeg du kan likegodt ta en prat med de.

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitni

2

• tiliti

2

• mariamamma

2

• memorex

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest kulsi

Ja jeg trives faktisk sammen med barna mine jeg. Synes det er koselig og spise middag sammen, sparke litt ball etc.

De flyr jo også så mye sammen med venner på denne tiden, så en må passe på å få kost seg litt med de også ;-)

det er jo heller ikke sikkert at de legger seg selv om de skal inn så tidlig? Kanksje de gjør noe koselig og rolig sammen, eks pusler puslespill eller leser sammen . det gjør vi ihvertfall mye om kveldene...

Gjest forskjell på barn

"At en ni-åring er i seng kl 1900 .... ja ja, kanskje hun trenger mye søvn. "

Ho sier jo at ni-åringen ligger lenge våken -opptil et par timer hver kveld...

er hun der de fleste kveldene da eller .... kanskje niåringen er våken pga at trådstarter er på besøk .... mange barn som blir oppspilte da .....

Gjest ja til voksentiden på kvelden!

Har ikke lest svarene du har fått. Men hos oss så praktiserer vi noenlunde strenge legge tider. Men eldstemann trenger ikke legge seg før klokka åtte om kvelden. Og litt lenger i helgene.

Men nå jobber jeg skift og halv stilling slik at jeg er mye sammen med barna mine i hverdagen.

Det skjer av og til at vi voksne har mat som ungene ikke liker. Da får de middag som passer dem på ettermiddagen og vi sparer vår til senere på kvelden.

I helgene spiser vi alltid kveldsmåltid i sammen og lager event. to forskjellige middager hvis det kolliderer.

Hos oss så synes jeg og min mann at voksentid om kvelden er veldig viktig. Da oppsummerer vi dagen og koser oss alene. Ser en god film eller leser bok osv.

Tror det er veldig viktig for et ekteskap at man prioriterer litt tid til hverandre i hverdagen også og ikke bare tar noen skippertak av og til.

Gjest Samfunnskritiker

Jeg har en nabo som har to gutter som legger seg tidlig. De er trøtte og ønsker selv å legge seg. Men av og til kommer det gutter i klassen og spørr etter dem, når de har lagt seg. Da sier naboen alltid at de er i dusjen, hos tante eller onskel etc, slik at de ikke skal bli mobbet...

Luksus problem eller ikke?

Annonse

Gjest hellep

Når vi bare hadde eldstemann var det svært viktig å få vksentid. Når vi fikk 2 barn ble voksentida litt mindre viktig. Og nå med nr 3? Svært lite viktig, ikke noe som jeg gidder å stresse med ihvertfall (nr 3 er en skikkelig kveldsløve..). Men det vi gjør nå, som vi ikke gjorde tidligere er at vi har voksentid mens barna er våkne,. F.eks. etter middag, så oppsummerer vi dagen, og snakker sammen om løst og fast over en kaffe. Ungene trenger jo ikke være i seng fordet om de voksne har behov for litt tid i lag?

Syns de var veldig strenge.

Våre på 1, 3 og 5 år legger seg fast til rundt kl 20.00. Sånn har det vært siden de var spebarn.Noen stusser over at vi legger småbarn såpass sent, men vi trenger tida for å få vært sammen med dem, og slik får de også spist både middag (kl 1700) og skikkelig kveldsmat.

Våre to legger seg også rundt 20.00, og da får vi god tid sammen med dem etter middag. De blir heldigvis ikke dratt ut av senga klokka seks, men kan sove til halv åtte hvis de vil.

Å legge en niåring klokka sju for at foreldrene skal få fri høres trist ut.

Jo, vi synes det er koseligst å ha barna med på kosen.

I kveld ble klokka litt over 9 før barna la seg. Og i sommerferien kommer 9 - halv ti til å bli helt vanlig, tenker jeg. Voksentid får vi likevel.

God mat er også barna glade i, så det tar vi mens de er våkne.

Hvis de er på sfo, hentes de nesten aldri senere enn klokka 3, så vi har rikelig tid sammen.

Gjest sløyfe

Synes det er greit med leggerutiner jeg, da, særlig når det er skole dagen etter. Her får ikke ungene fly oppe på sein kveldstid selv om det er lyst ute (det er jo lyst i 3 mnd).Men i helg - og når det blir sommerferie, strekker vi selvsagt kvelden lengre. Og jeg er enig i at 1830 for en 9-åring er for tidlig. Mine på 8 og 12 legger seg kl 1930 og 21 på hverdager.

Barn trenger ikke få med seg alt som skjer i familien; det er sikkert sunt for parforholdet å gjemme litt av kosen til etter leggetid for barna. Når det er sagt, er jo en 9-åring så stor at hun kunne være med på deler av kvelden!

Gjest darkside

Jeg blir mange ganger litt lattermild av folk som snakker så veldig om "voksentid". For hva er "voksentid"? Er det den tiden da mor og far skal sitte i sofaen og se på TV? Er det egentlig så viktig, da? Eller er det at mor og far skal ha anledning til å snakke sammen? Greier de virkelig ikke det når barna er våkne?

Mitt inntrykk er at for svært mange handler "voksentid" om noe helt annet - og burde vel snarere vært kalt "ungdomstid" enn "voksentid". For de fleste jeg kjenner som snakker om "voksentid" snakker om en tid på dagen da de "slipper" å være foreldre. Hvor de kan være fri for ansvar.

Så hvis målet er å få ungene i seng slik at man kan sitte i sofaen og føle seg ung og ubundet.... Er det rart jeg har lyst til å le?

Hos oss snakker vil like godt om ungene er våkne. De henger jo ikke rundt oss hele tiden likevel. Ungene er ute og leker, eller på rommene sine eller hos venner. Skulle ikke vi kunne snakke sammen da?

Men når det gjelder leggetider.... så er det svært individuelt. Våre barn er stort sett tidlig i seng det meste av året, fordi de trenger mye søvn. I ferier lar vi det skli ut innen rimelighetens grenser. Men å sende "store" unger i senge for at mor og far skal ha "voksentid" det syns jeg er temmelig tåpelig.

Annonse

Det må være en svært godt dressert 9-åring som finner seg i den inne- og leggetiden.

Jeg har selv tilbragt store deler av barndommen i senga i våken tilstand. Foreldrene mine var lærere og har sett kull etter kull gjespe seg gjennom skoledagen, så de var strenge med akkurat det. Jeg syntes jeg gikk glipp av en god del, så jeg har ikke vært fanatisk på leggetider selv.

Ingen av mine har noen gang lagt seg for natten før kl. 19.

Begynner å lure på om jeg er en håløs mor nå :o)

Vi har egne, faste rutiner, med slingringsmonn! 4- og 7-åringen legger seg samtidig, dvs. rundt åtte-halv ni på vinterstid. Nå fram til skolen er slutt, drøyer vi som regel til bortimot ni. 13-åringen legger seg kl. 22 når det er skoledag dagen etter, når det er skolefri er h*n oppe så lenge h*n vil, dog ikke lenger enn jeg..

Den eldste har aldri vært av den kveldstrøtte typen, og har uten problemer kunnet tøye kvelden hvor lenge som helst helt fra h*n var liten. Ingen problemer med å få med seg nyttårsrakettene, nei!

Den nest eldste blir gjerne i overstadig godt humør når det går mot kveld, og da gjelder det å få henne i seng før det snur andre veien! Den minste er mammas store trøst, og spør gjerne om å få legge seg sånn rundt åtte.

Leggetider tidligere enn kl. 20 har vi aldri hatt, så legging kl 19 er og blir et fremmedord for meg...

Begynner å lure på om jeg er en håløs mor nå :o)

Vi har egne, faste rutiner, med slingringsmonn! 4- og 7-åringen legger seg samtidig, dvs. rundt åtte-halv ni på vinterstid. Nå fram til skolen er slutt, drøyer vi som regel til bortimot ni. 13-åringen legger seg kl. 22 når det er skoledag dagen etter, når det er skolefri er h*n oppe så lenge h*n vil, dog ikke lenger enn jeg..

Den eldste har aldri vært av den kveldstrøtte typen, og har uten problemer kunnet tøye kvelden hvor lenge som helst helt fra h*n var liten. Ingen problemer med å få med seg nyttårsrakettene, nei!

Den nest eldste blir gjerne i overstadig godt humør når det går mot kveld, og da gjelder det å få henne i seng før det snur andre veien! Den minste er mammas store trøst, og spør gjerne om å få legge seg sånn rundt åtte.

Leggetider tidligere enn kl. 20 har vi aldri hatt, så legging kl 19 er og blir et fremmedord for meg...

Samme her :-)

Men har ikke hatt perioder der begge har vært i jobber eller annet som har gjort at man måtte opp i gryotten, så det er helt normalt for vesla å våkne rundt 09.

Må vel snu litt på det til høsten føler jeg, da er det skolestart. Bør helst komme oss opp 07.30.

Gjest ja til voksentiden på kvelden!

Jeg blir mange ganger litt lattermild av folk som snakker så veldig om "voksentid". For hva er "voksentid"? Er det den tiden da mor og far skal sitte i sofaen og se på TV? Er det egentlig så viktig, da? Eller er det at mor og far skal ha anledning til å snakke sammen? Greier de virkelig ikke det når barna er våkne?

Mitt inntrykk er at for svært mange handler "voksentid" om noe helt annet - og burde vel snarere vært kalt "ungdomstid" enn "voksentid". For de fleste jeg kjenner som snakker om "voksentid" snakker om en tid på dagen da de "slipper" å være foreldre. Hvor de kan være fri for ansvar.

Så hvis målet er å få ungene i seng slik at man kan sitte i sofaen og føle seg ung og ubundet.... Er det rart jeg har lyst til å le?

Hos oss snakker vil like godt om ungene er våkne. De henger jo ikke rundt oss hele tiden likevel. Ungene er ute og leker, eller på rommene sine eller hos venner. Skulle ikke vi kunne snakke sammen da?

Men når det gjelder leggetider.... så er det svært individuelt. Våre barn er stort sett tidlig i seng det meste av året, fordi de trenger mye søvn. I ferier lar vi det skli ut innen rimelighetens grenser. Men å sende "store" unger i senge for at mor og far skal ha "voksentid" det syns jeg er temmelig tåpelig.

Du synes at voksentid er tull?

Jeg tror at det er så viktig at foreldre har egen tid til seg selv og hverandre uten barn til stede.

Vi kaller det voksentid. Vi pleier hverandre og tenk,: etter over tyve år sammen så trives vi fortsatt med hverandre og holder "forelskelsen" vår ved like.

Vi er aldri borte fra barna en helg alene, ferie e.l. Det trenger vi ikke nettopp fordi vi tar dette med alenetid sammen på hverdagen alvorlig. Og i tillegg så jobber vi turnus slik at vi har mange timer sammen hver dag med ungene på dagtid.

Du må mene som du vil selvsagt, men ikke fnys over oss andre som synes at dette er viktig for oss.

Gjest darkside

Du synes at voksentid er tull?

Jeg tror at det er så viktig at foreldre har egen tid til seg selv og hverandre uten barn til stede.

Vi kaller det voksentid. Vi pleier hverandre og tenk,: etter over tyve år sammen så trives vi fortsatt med hverandre og holder "forelskelsen" vår ved like.

Vi er aldri borte fra barna en helg alene, ferie e.l. Det trenger vi ikke nettopp fordi vi tar dette med alenetid sammen på hverdagen alvorlig. Og i tillegg så jobber vi turnus slik at vi har mange timer sammen hver dag med ungene på dagtid.

Du må mene som du vil selvsagt, men ikke fnys over oss andre som synes at dette er viktig for oss.

Ja, jeg syns det er tull. Hva er det dere må gjøre etter ungene er i seng, som dere ikke kan gjøre med dem til stede? Det er det jeg ikke forstår.

Så jo, jeg fnyser litt. Syns det er ganske tåpelig, og lurer oppriktig på hva dere faktisk gjør når dere har "voksentid".

....og snakker man intenst får man sagt ganske mye på kort tid ;o)

Gjest prust

Ja, jeg syns det er tull. Hva er det dere må gjøre etter ungene er i seng, som dere ikke kan gjøre med dem til stede? Det er det jeg ikke forstår.

Så jo, jeg fnyser litt. Syns det er ganske tåpelig, og lurer oppriktig på hva dere faktisk gjør når dere har "voksentid".

Alvorlig talt - det er da mange ting som ikke egner seg for små barneører!

I løpet av dagen blir jeg dessuten avbrutt hele tiden, enten av unger som maser, eller at noen slår seg eller krangler - så hvis en har noe alvorlig å snakke om, er det veldig greit å kunne ta det om kvelden!

F.eks. detaljer om en venn av oss som ble skadet i motorsykkelulykke, eller en annen vi kjenner som fikk fingrene kappet av, eller svigerfar som begynner å bli manisk, eller hvordan det står til med privatøkonomien, eller hvordan vi trives på jobben - ting som skjer med vennene våre eller familiemedlemmer....You name it!

Jeg er glad vi har 2-3 timer etter at ungene er lagt til å kunne snakke om ting de ikke har noe med. At vi som regel ser på TV eller surfer på nettet, er en annen sak. Barn er barn og voksne er voksne :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...