Gjest darkside Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 ....og snakker man intenst får man sagt ganske mye på kort tid ;o) :-D Ja det hjelper da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1792425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest darkside Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Alvorlig talt - det er da mange ting som ikke egner seg for små barneører! I løpet av dagen blir jeg dessuten avbrutt hele tiden, enten av unger som maser, eller at noen slår seg eller krangler - så hvis en har noe alvorlig å snakke om, er det veldig greit å kunne ta det om kvelden! F.eks. detaljer om en venn av oss som ble skadet i motorsykkelulykke, eller en annen vi kjenner som fikk fingrene kappet av, eller svigerfar som begynner å bli manisk, eller hvordan det står til med privatøkonomien, eller hvordan vi trives på jobben - ting som skjer med vennene våre eller familiemedlemmer....You name it! Jeg er glad vi har 2-3 timer etter at ungene er lagt til å kunne snakke om ting de ikke har noe med. At vi som regel ser på TV eller surfer på nettet, er en annen sak. Barn er barn og voksne er voksne :-) Jeg er enig med deg i det at det ikke er alt man snakker om med ungene til stede. Men det tilhører nå likevel sjeldenhetene hos oss i allefall at vi må drøfte ting som absolutt ikke egner seg for barneører. Vi syns også det er litt godt når ungene er i seng, fordi det blir rolig og fredelig. Men det er dette snakket om "voksentid" som om det var en form for kvalitetstid jeg reagerer på. Hos oss brukes "voksentiden" til det vi ikke har rukket tidligere på dagen av husarbeid, matpakker til neste dag, TV, nettsurf, telefonsamtaler med venner og familie, osv. Jeg ser ikke på denne tiden som noe spesielt uunnværlig. Det er deilig, ja, men jeg tror ikke at forholdet vårt ville tatt spesiell skade av om barna var oppe to timer lengre hver kveld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1792434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg er enig med deg i det at det ikke er alt man snakker om med ungene til stede. Men det tilhører nå likevel sjeldenhetene hos oss i allefall at vi må drøfte ting som absolutt ikke egner seg for barneører. Vi syns også det er litt godt når ungene er i seng, fordi det blir rolig og fredelig. Men det er dette snakket om "voksentid" som om det var en form for kvalitetstid jeg reagerer på. Hos oss brukes "voksentiden" til det vi ikke har rukket tidligere på dagen av husarbeid, matpakker til neste dag, TV, nettsurf, telefonsamtaler med venner og familie, osv. Jeg ser ikke på denne tiden som noe spesielt uunnværlig. Det er deilig, ja, men jeg tror ikke at forholdet vårt ville tatt spesiell skade av om barna var oppe to timer lengre hver kveld. Vi er forskjellige da! Jeg setter veldig pris på tida når ungene er i seng...sånn ca rundt klokka 21. Nå er ungene mine forholdsvis små (2, 5 og 7). Kanksje jeg endrer meg etterhvert? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1792443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest darkside Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Vi er forskjellige da! Jeg setter veldig pris på tida når ungene er i seng...sånn ca rundt klokka 21. Nå er ungene mine forholdsvis små (2, 5 og 7). Kanksje jeg endrer meg etterhvert? Mine er også små, og i seng klokka 19. Jeg skulle ønske de var litt lengre oppe, jeg, så vi fikk mer tid sammen som familie! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1792445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Mine er også små, og i seng klokka 19. Jeg skulle ønske de var litt lengre oppe, jeg, så vi fikk mer tid sammen som familie! Ja, da skjønner jeg deg bedre. Hvis mine hadde vært sengeklare klokka syv etter en lang barnehagedag, ville jeg nok savnet mer tid med dem. Vi kommer hjem fra jobb og barnehage halv fem. Middag mellom fem og halv seks, og så begynner vi leggingen i åtte-tida. Målet er at de sovner i halv ni-ni tida. Vekkes klokka syv når det er skole og barnehage. Jeg er hjemme med dem tirsdag og onsdag, så jeg synes vi er ganske mye sammen :-) Så de dagene er det spesielt deilig når roen senker seg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1792450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest darkside Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Ja, da skjønner jeg deg bedre. Hvis mine hadde vært sengeklare klokka syv etter en lang barnehagedag, ville jeg nok savnet mer tid med dem. Vi kommer hjem fra jobb og barnehage halv fem. Middag mellom fem og halv seks, og så begynner vi leggingen i åtte-tida. Målet er at de sovner i halv ni-ni tida. Vekkes klokka syv når det er skole og barnehage. Jeg er hjemme med dem tirsdag og onsdag, så jeg synes vi er ganske mye sammen :-) Så de dagene er det spesielt deilig når roen senker seg! Vi er i full jobb, leverer i barnehagen ca 07:30, henter 16:20, hjemme 16:30 - 16:45. Så rekker vi å spise middag, og klokka 18:40 må vi få ungene på badet for å være i seng til 19:00. De må vekkes hver morgen ca 07:00. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1792460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ja til voksentiden på kvelden! Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Ja, jeg syns det er tull. Hva er det dere må gjøre etter ungene er i seng, som dere ikke kan gjøre med dem til stede? Det er det jeg ikke forstår. Så jo, jeg fnyser litt. Syns det er ganske tåpelig, og lurer oppriktig på hva dere faktisk gjør når dere har "voksentid". Tja.. hva med litt romantikk? Ta seg en runde uten at det må være sent på kvelden og vi har mest lyst til å sove for natta? Hvis vi ser på tv så er det ofte en god voksenfilm vi ser, som barn absolutt ikke bør titte på. Diskutere økonomi, jobb, alvorlige sykdomstilfeller i nærmeste familie som vi har, det er slike ting som barn ikke bør ta del i. Og tro meg, litt større barn har ører på stilk! Nå virker det som om du faktisk har god tid om kvelden og savner noe annet. Men jeg tror nok at når dine barn vokser til og ønsker å være lenger oppe, så vil du sukke og tenke tilbake på slik du har det nå og synes at det egentlig var deilig.... Og kanskje du heller burde gå litt ned i stillingsprosent noen år slik at du kan få mer tid med dine barn i den alderen som de er i nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1792481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor Åse Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg blir mange ganger litt lattermild av folk som snakker så veldig om "voksentid". For hva er "voksentid"? Er det den tiden da mor og far skal sitte i sofaen og se på TV? Er det egentlig så viktig, da? Eller er det at mor og far skal ha anledning til å snakke sammen? Greier de virkelig ikke det når barna er våkne? Mitt inntrykk er at for svært mange handler "voksentid" om noe helt annet - og burde vel snarere vært kalt "ungdomstid" enn "voksentid". For de fleste jeg kjenner som snakker om "voksentid" snakker om en tid på dagen da de "slipper" å være foreldre. Hvor de kan være fri for ansvar. Så hvis målet er å få ungene i seng slik at man kan sitte i sofaen og føle seg ung og ubundet.... Er det rart jeg har lyst til å le? Hos oss snakker vil like godt om ungene er våkne. De henger jo ikke rundt oss hele tiden likevel. Ungene er ute og leker, eller på rommene sine eller hos venner. Skulle ikke vi kunne snakke sammen da? Men når det gjelder leggetider.... så er det svært individuelt. Våre barn er stort sett tidlig i seng det meste av året, fordi de trenger mye søvn. I ferier lar vi det skli ut innen rimelighetens grenser. Men å sende "store" unger i senge for at mor og far skal ha "voksentid" det syns jeg er temmelig tåpelig. voksentid er slett ikke tåpelig! det er svært viktig at vi foreldre også får mulighet til å prate sammen uten filter. "snikk snakk" om naboer, andres barn, barnas venner, familie osv. må prates uten barnas påhør. det er godt å kunne sette seg inntil hverandre og være helt stille sammen, evt se en god film uten at barna kommer og skal kose, prate, spille osv. vi gir av oss selv hele dagen til barna, og for å være gode foreldre, er det viktig at vi også gir oss selv mulighet til å være foreldre. men det er ikke dermed sagt at barna skal hives i seng ved første og beste anledning. vi legger yngstemann på noen mnd sammen med mellomstebarnet som er 4,5 år i 20 tiden. dette fordi hun er trøtt og grinete på den tiden. eldstemann på snart 8 får være oppe til 20.30 hvis det er skole dagen etter. hvis det er fri, får hun være oppe til 21.30/22 og kanskje lese på sengen hvis hun er veldig våken. men etter dette får hun ikke være oppe, da skal vi kunna ha litt alenetid et par timer før vi selv skal legge oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1792663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Vi er i full jobb, leverer i barnehagen ca 07:30, henter 16:20, hjemme 16:30 - 16:45. Så rekker vi å spise middag, og klokka 18:40 må vi få ungene på badet for å være i seng til 19:00. De må vekkes hver morgen ca 07:00. Ja, da skjønner jeg godt det du skrev tidligere - om ønsket å ha MER tid sammen med ungene! Om en stund kan dere sikkert drøye leggingn til åtte, og det vil jo hjelpe, ikke sant? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1792674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abrahamsen Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Hm.... Blir nesten litt lei meg på barnas vegne jeg. 2 timer sammen med barna pr dag? Hjelpes!! Gjelder de samme leggetidene i helg og ferier også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1793465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abrahamsen Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg blir mange ganger litt lattermild av folk som snakker så veldig om "voksentid". For hva er "voksentid"? Er det den tiden da mor og far skal sitte i sofaen og se på TV? Er det egentlig så viktig, da? Eller er det at mor og far skal ha anledning til å snakke sammen? Greier de virkelig ikke det når barna er våkne? Mitt inntrykk er at for svært mange handler "voksentid" om noe helt annet - og burde vel snarere vært kalt "ungdomstid" enn "voksentid". For de fleste jeg kjenner som snakker om "voksentid" snakker om en tid på dagen da de "slipper" å være foreldre. Hvor de kan være fri for ansvar. Så hvis målet er å få ungene i seng slik at man kan sitte i sofaen og føle seg ung og ubundet.... Er det rart jeg har lyst til å le? Hos oss snakker vil like godt om ungene er våkne. De henger jo ikke rundt oss hele tiden likevel. Ungene er ute og leker, eller på rommene sine eller hos venner. Skulle ikke vi kunne snakke sammen da? Men når det gjelder leggetider.... så er det svært individuelt. Våre barn er stort sett tidlig i seng det meste av året, fordi de trenger mye søvn. I ferier lar vi det skli ut innen rimelighetens grenser. Men å sende "store" unger i senge for at mor og far skal ha "voksentid" det syns jeg er temmelig tåpelig. Jeg tror denne tiden som kalles voksnentid er viktig. For oss er det ofte å sitte i sofaen å slappe av, se på TV eller gjøre andre ting som man ikke kan gjøre når barna er våkne;o) Vi liker ikke å snakke om all verdens ting som ligger oss på hjertet når barna er tilstede. MAnge barn får høre altfor mye som lett kan spres rundt om... har du tenkt på det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1793468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abrahamsen Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Ja, jeg syns det er tull. Hva er det dere må gjøre etter ungene er i seng, som dere ikke kan gjøre med dem til stede? Det er det jeg ikke forstår. Så jo, jeg fnyser litt. Syns det er ganske tåpelig, og lurer oppriktig på hva dere faktisk gjør når dere har "voksentid". Ok, du trenger tydeligvis at noen snakker i klartekst til deg;o) Vi koser, kysser, og kanskje så trår vi til å går enda lenger. DET gjør vi ikke med barna tilstede. Gjør du? Ellers kan det være som nevnt lenger oppe her, snakk om naboer, andres unger, svigers;o) ol. Ting som MÅ snakkes om, men som barna slett ikke skal høre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1793471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abrahamsen Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg er enig med deg i det at det ikke er alt man snakker om med ungene til stede. Men det tilhører nå likevel sjeldenhetene hos oss i allefall at vi må drøfte ting som absolutt ikke egner seg for barneører. Vi syns også det er litt godt når ungene er i seng, fordi det blir rolig og fredelig. Men det er dette snakket om "voksentid" som om det var en form for kvalitetstid jeg reagerer på. Hos oss brukes "voksentiden" til det vi ikke har rukket tidligere på dagen av husarbeid, matpakker til neste dag, TV, nettsurf, telefonsamtaler med venner og familie, osv. Jeg ser ikke på denne tiden som noe spesielt uunnværlig. Det er deilig, ja, men jeg tror ikke at forholdet vårt ville tatt spesiell skade av om barna var oppe to timer lengre hver kveld. Kanskje du har en lavere terskel for hva som egner seg for barneører enn vi andre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1793473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abrahamsen Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Vi er i full jobb, leverer i barnehagen ca 07:30, henter 16:20, hjemme 16:30 - 16:45. Så rekker vi å spise middag, og klokka 18:40 må vi få ungene på badet for å være i seng til 19:00. De må vekkes hver morgen ca 07:00. Milde måne.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1793476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LOTUS78 Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Kanskje du har en lavere terskel for hva som egner seg for barneører enn vi andre? Men man trenger da ikke 4 timer hver kveld til voksentid, både hverdag og helg. For min del høres det absurd ut å se ungene 2 timer på en hverdag, før det er leggetid. Men foreldrer bør også prioritere voksentid, også når man har større barn. Jeg vet om noen som praktiserte at barna som gikk på ungdomsskolen måtte legge seg 21.30/22.00, helt greit, man må få litt alenetid sammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1793488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest darkside Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Ja, da skjønner jeg godt det du skrev tidligere - om ønsket å ha MER tid sammen med ungene! Om en stund kan dere sikkert drøye leggingn til åtte, og det vil jo hjelpe, ikke sant? Ja, det vil hjelpe. :-) Det jeg egentlig prøver å si er at man skal legge ungene for ungenes del, ikke for foreldrenes behov for å slarve om naboen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1793661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest darkside Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Ok, du trenger tydeligvis at noen snakker i klartekst til deg;o) Vi koser, kysser, og kanskje så trår vi til å går enda lenger. DET gjør vi ikke med barna tilstede. Gjør du? Ellers kan det være som nevnt lenger oppe her, snakk om naboer, andres unger, svigers;o) ol. Ting som MÅ snakkes om, men som barna slett ikke skal høre. Vi er nok rett og slett ikke så slarvete av oss, vi da. Vi har ikke noe daglig behov for å snakke om naboer, venner, familie og slektninger på en sånn måte at barna ikke kan høre på. Kose og klemme gjør vi med barna til stede, men sex er privat, selvsagt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1793663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest darkside Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Milde måne.... Hva var så rart med det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1793665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest darkside Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Men man trenger da ikke 4 timer hver kveld til voksentid, både hverdag og helg. For min del høres det absurd ut å se ungene 2 timer på en hverdag, før det er leggetid. Men foreldrer bør også prioritere voksentid, også når man har større barn. Jeg vet om noen som praktiserte at barna som gikk på ungdomsskolen måtte legge seg 21.30/22.00, helt greit, man må få litt alenetid sammen. Alt med måte, ikke sant?:-) Jeg syns at barnas behov for søvn og hvile må være avgjørende. Hvis foreldrene vet at barnet trenger 10 timers søvn, så må foreldrene sørge for at barnet får det. Men å sende unger i seng tidligere enn de trenger, for at foreldrene skal få "voksentid" - det er det jeg reagerer på. Og så reagerer jeg på at så mange åpenbart bruker så mye tid på å slarve om svigers og naboen at de må ha 4 timer avsatt hver kveld til dette. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1793668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg blir mange ganger litt lattermild av folk som snakker så veldig om "voksentid". For hva er "voksentid"? Er det den tiden da mor og far skal sitte i sofaen og se på TV? Er det egentlig så viktig, da? Eller er det at mor og far skal ha anledning til å snakke sammen? Greier de virkelig ikke det når barna er våkne? Mitt inntrykk er at for svært mange handler "voksentid" om noe helt annet - og burde vel snarere vært kalt "ungdomstid" enn "voksentid". For de fleste jeg kjenner som snakker om "voksentid" snakker om en tid på dagen da de "slipper" å være foreldre. Hvor de kan være fri for ansvar. Så hvis målet er å få ungene i seng slik at man kan sitte i sofaen og føle seg ung og ubundet.... Er det rart jeg har lyst til å le? Hos oss snakker vil like godt om ungene er våkne. De henger jo ikke rundt oss hele tiden likevel. Ungene er ute og leker, eller på rommene sine eller hos venner. Skulle ikke vi kunne snakke sammen da? Men når det gjelder leggetider.... så er det svært individuelt. Våre barn er stort sett tidlig i seng det meste av året, fordi de trenger mye søvn. I ferier lar vi det skli ut innen rimelighetens grenser. Men å sende "store" unger i senge for at mor og far skal ha "voksentid" det syns jeg er temmelig tåpelig. Det kan nok hende du ser litt annerledes på ting når du får større unger, gitt. Personlig har jeg et behov for å ha tid for meg selv uten unger. Når ungene er våkne er jeg helt og fullt mamma, når de har sovnet er jeg bare Mom33. Jeg liker å pusle med ting som ungene skal være med på, jeg liker å lese, jeg liker å snakke med venner i telefonen, jeg liker å snakke med gubben om ting som foregår i livene våre osv. Alt dette er det godt å kunne gjøre uten å bli avbrutt hele tiden. Ungene er absolutt ikke en plage, men det sier seg selv at man ikke får så stor kontinuitet i ting når man stadig avbrytes av tørking av bak, plastring, fylling av vannbøtter, påkledning av dukker osv. Jeg gjør alle disse tingene med glede, men jeg liker også veldig godt å få gjøre meg ferdig med mine egne ting. Som en telefonsamtale, f.eks. Jeg tror forøvrig ikke at de fleste foreldre sender store unger i seng for tidlig for å kunne slarve om naboen, akkurat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234345-barn-som-m%C3%A5-i-seng-tidlig/page/3/#findComment-1793686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.