Gå til innhold

Barn som må i seng tidlig

Anbefalte innlegg

Gjest abrahamsen

Men man trenger da ikke 4 timer hver kveld til voksentid, både hverdag og helg. For min del høres det absurd ut å se ungene 2 timer på en hverdag, før det er leggetid. Men foreldrer bør også prioritere voksentid, også når man har større barn. Jeg vet om noen som praktiserte at barna som gikk på ungdomsskolen måtte legge seg 21.30/22.00, helt greit, man må få litt alenetid sammen.

Jeg har da ikke sagt at man trenger 4 timer hver kveld? Har jeg?

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitni

2

• tiliti

2

• mariamamma

2

• memorex

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest abrahamsen

Alt med måte, ikke sant?:-)

Jeg syns at barnas behov for søvn og hvile må være avgjørende. Hvis foreldrene vet at barnet trenger 10 timers søvn, så må foreldrene sørge for at barnet får det. Men å sende unger i seng tidligere enn de trenger, for at foreldrene skal få "voksentid" - det er det jeg reagerer på.

Og så reagerer jeg på at så mange åpenbart bruker så mye tid på å slarve om svigers og naboen at de må ha 4 timer avsatt hver kveld til dette. :-)

Helt enig med deg i at 4 timer er unødvendig. Det har iallefall ikke vi, men litt tid hver dag gjør godt. Det er heller ikke slarv jeg først og fremst tenker på, men ting som MÅ diskuteres som kanskje til og med involverer ungene.

Det viktigste for MEG er å få LITT tid alene sammen med husbonden, og hvem vet, kanskje stikker noen venner innom også;o)

Gjest prust

Ja, det vil hjelpe. :-)

Det jeg egentlig prøver å si er at man skal legge ungene for ungenes del, ikke for foreldrenes behov for å slarve om naboen.

Det er jeg helt enig i :-)

I går ettermiddag var eldstemann veldig flink og passet minstemor i ca en time mens jeg rett og slett la meg etter en fæl natt - og som "premie" fikk han og hun på fem velge en DVD og få is i skål med sjokoladesaus på.

Så vi så Q-gjengen og koste oss med is og stearinlys da minstemor hadde lagt seg. Og klokka ble halv ti før de var i seng....

Dette var et unntak, men slik kan vi gjøre innimellom, nettopp for barnas skyld :-)

Gjest Samfunnskritiker

Jeg tror denne tiden som kalles voksnentid er viktig.

For oss er det ofte å sitte i sofaen å slappe av, se på TV eller gjøre andre ting som man ikke kan gjøre når barna er våkne;o)

Vi liker ikke å snakke om all verdens ting som ligger oss på hjertet når barna er tilstede. MAnge barn får høre altfor mye som lett kan spres rundt om... har du tenkt på det?

Jeg er for voksen tid og nok tid til meg selv. Jeg ser du er redd for informasjon som kan spres rundt omkring? Det har jeg i grunn aldri vært redd for. Det som bekymrer meg mer, er vell hvilken informasjon er det barn skal, må og kan forholde seg til? Ikke allt som sies er for barna!

Derfor, ja til voksentid- ja til tid for meg selv, ja til mer overskudd til alle!

Annonse

Gjest Samfunnskritiker

Ja, jeg syns det er tull. Hva er det dere må gjøre etter ungene er i seng, som dere ikke kan gjøre med dem til stede? Det er det jeg ikke forstår.

Så jo, jeg fnyser litt. Syns det er ganske tåpelig, og lurer oppriktig på hva dere faktisk gjør når dere har "voksentid".

Jeg tror et grunnelggende behov hos folk er nok mat og hvile blant annet. Jeg tror mange tenker voksentiden som tid en kan bruke på seg selv, hente seg selv inn, selvrealisere noe som en forsømmer når man har omsorgsoppgaver. F. eks er det ikke alle som har tid til å gjøre ting de gjorde og som de likte godt før de fikk barn. Jeg lager mat sammen med naboene en kveld i mnd, og dette er for meg en viktig del av min "voksentid".

Jeg er faktisk helt avhengig av å gjøre noe uten at barna er med, noe som er menyngsfull for meg. Slik er det bare.

Gjest Samfunnskritiker

Jeg er enig med deg i det at det ikke er alt man snakker om med ungene til stede. Men det tilhører nå likevel sjeldenhetene hos oss i allefall at vi må drøfte ting som absolutt ikke egner seg for barneører.

Vi syns også det er litt godt når ungene er i seng, fordi det blir rolig og fredelig. Men det er dette snakket om "voksentid" som om det var en form for kvalitetstid jeg reagerer på. Hos oss brukes "voksentiden" til det vi ikke har rukket tidligere på dagen av husarbeid, matpakker til neste dag, TV, nettsurf, telefonsamtaler med venner og familie, osv.

Jeg ser ikke på denne tiden som noe spesielt uunnværlig. Det er deilig, ja, men jeg tror ikke at forholdet vårt ville tatt spesiell skade av om barna var oppe to timer lengre hver kveld.

Slik du beskriver voksentid her, tror jeg mange definerer voksentid. Så da er "vi alle" ganske enige tror jeg.

Etter at barna har lagt seg, pleier jeg å dusje meg, finne frem klær til barna, stryke tøy, smøre matpakker o.l'

Det går an å ta med barna på dette, men det ville tatt en smule litt lengre tid.

Tid er jo luksusproblem, hva skal vi bruke all denne tiden til? Sitter støtt og lurer på hvordan jeg skal få brukt denne tiden, er det ikke kveld snart? NOT, det er nok ikke fritisproblemer som er utfordringen!

Gjest abrahamsen

Jeg er for voksen tid og nok tid til meg selv. Jeg ser du er redd for informasjon som kan spres rundt omkring? Det har jeg i grunn aldri vært redd for. Det som bekymrer meg mer, er vell hvilken informasjon er det barn skal, må og kan forholde seg til? Ikke allt som sies er for barna!

Derfor, ja til voksentid- ja til tid for meg selv, ja til mer overskudd til alle!

Er ikke sikker på om ditt svar var ment for meg. Jeg er nemlig for voksentid og syns også at barn ikke trenger å høre om all verdens ting og tang.

HAr jeg missforstått deg?

Gjest Samfunnskritiker

Men man trenger da ikke 4 timer hver kveld til voksentid, både hverdag og helg. For min del høres det absurd ut å se ungene 2 timer på en hverdag, før det er leggetid. Men foreldrer bør også prioritere voksentid, også når man har større barn. Jeg vet om noen som praktiserte at barna som gikk på ungdomsskolen måtte legge seg 21.30/22.00, helt greit, man må få litt alenetid sammen.

Jeg har alltid langt barna mine når de er trøtte. Det er dette som har regulert vår leggetid. Når barna var helt små la de seg tidlig, nå litt senere. Skulle jeg valgt å holde barn alenger oppe, fordi jeg hadde dårlig samvittighet for di jeg valgte å jobbe/fikk liten tid med barna?

Husk en ting, det er vi selv som velger hvor mye tid vi tilbringer sammen med barna, ingen andre.

Gjest Samfunnskritiker

Den tiden som barna er små og fortsatt har interesse av å tilbringe med mamma og pappa, er så kort, at den bør prioriteres. Voksentid får man mer enn nok av når barna er eldre og får venner og andre interesser.

i går opplevde jeg at min 5 åring la seg klokken sju, stup trøtt og 2 sekunder etter han hadde lagt seg, sov han.

Mitt eller hans behov, burde jeg sette meg ned og surve litt, fordi jeg har for mye tid til meg selv?

• 1 måned senere...
Gjest LOTUS78

i går opplevde jeg at min 5 åring la seg klokken sju, stup trøtt og 2 sekunder etter han hadde lagt seg, sov han.

Mitt eller hans behov, burde jeg sette meg ned og surve litt, fordi jeg har for mye tid til meg selv?

Det er lenge siden dette ble debatert, men jeg svarer likevel. Ingen skal blande seg inn i hvor mye tid folk bruker sammen med barna sine. Likevel reagerer jeg på at en jente på 9 år må legge seg kl.19.00. At en unge på 5 år legger seg da frivillig eller ikke, reagerer jeg ikke på. Men selvfølgelig er dette foreldrenes valg overfor en 9 åring, som ikke er noen andres problem.

Annonse

Var i tidligst laget det ja.

Niåringen her legger seg ca. 22.30 nå i sommerferien. En time tidligere når hun skal på skolen.

Minstemann på 4 år er den som legger seg tidligst her, det er i 20.00 tida. Han skal opp i barnehagen tidlig neste dag. I ferien sin la han seg mellom 21 og 22.

sammfunnskritiker

Det er lenge siden dette ble debatert, men jeg svarer likevel. Ingen skal blande seg inn i hvor mye tid folk bruker sammen med barna sine. Likevel reagerer jeg på at en jente på 9 år må legge seg kl.19.00. At en unge på 5 år legger seg da frivillig eller ikke, reagerer jeg ikke på. Men selvfølgelig er dette foreldrenes valg overfor en 9 åring, som ikke er noen andres problem.

Denne var vell ikke til meg vell?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...