Gjest Rotehuset.... Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Min stedatter på 16 år forlater et bombet rom når hun har vært på helgebesøk. Hun kaster alle klærne hun har på golvet og blander både bøker, papiret og rene og skitne klær om hverandre. Vi har prøvd mange ganger å få henne til å holde orden, men det ser ut som det ikke går inn. Bryr seg ikke, får jo det hun trenger alikevel. Mine barn får ukepenger for å holde rommet i orden, og trekk om de ikke gjør det. Vi kan derfor ikke overse det når det er så ille som dette. Soverommene er vegg i vegg og, og de kan ikke unngå å se hvordan det ser ut. Mye av det hun har er 3-4 år gammelt, eller utslitt. Har en ide om å kaste alt som er på golvet i plastsekker og sende hjem til moren for å få henne til å gå igjennom alt for kaste noe. Men er redd at vi da går over streken....Er det noen som har synspunkter på det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Så sant dere samarbeider greit med mor, slik at hun tar dette like alvorlig, så synes jeg det er en god fremgangsmåte. Alternativt kan dere jo putte alt i de samme sekkene, men bare gjemme det på et sted hun ikke vil finne på å lete. Så får dere ta "den store samtalen" på nytt, kanskje hun da innser at hun må skjerpe seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1791933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Etter min mening, er det å gå sværtlangt over streken! For det første mener jeg det er å feil å begynne å sortere hennes ting, og enda verre er å sende det til henne når hun er hos moren. Har hun eget rom hos dere, eller deler hun med andre? Dersom hun har eget rom, så er det vel bare å lukke døren til rommet når hun ikke er der, og så la henne fortsette å forholde seg til sitt eget rot. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1791951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Dere går over streken hvis dere sender det til moren. Dessuten må dette være noe jentas far tar ansvar for å gjøre, ellers blir det bare "den onde stemorens" skyld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1791958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Om "rotet" er ting også moren hennes har kjøpt til henne, ville jeg snakket med moren og hørt om hun var enig med dere i å legge en "slagplan". Det er godt mulig moren har det samme problemet hjemme hos dem og gjerne vil ha ryddet opp litt der også... Hvis moren går med på det, kan dere ta en samtale med jenta og forklare på en grei måte at dere mener hun bør sortere og rydde i rotet på rommet sitt. Hun får f.eks. en tidsfrist på en-to uker der alt skal være ryddig. Legg til rette for henne slik at hun får søppelsekker til det som skal kastes osv. Den og den datoen kommer dere til å kaste det som er igjen av evt. rot på rommet. Da blir det kastet uten å konferere med henne. Tilby henne gjerne litt hjelp til ryddingen (mulig det føles uoverkommelig for henne?) Jeg mener dere kan gjøre det på denne måten. Hun får støtte underveis mot målet og en tidsfrist å forholde seg til. Siden må hun ta konsekvensen av hvordan hun selv velger å forholde seg til dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1791964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Som en annen her sa - dersom hun har eget rom så lukk døra og gi blanke. Syter hun over at klærne ikke er vasket så gi beskjed om at klær som skal vaskes må befinne seg på vaskerommet, enkelt og greit. Det klarer en 16-åring utmerket. Deler hun rom med noen så MÅ det tas et tak og hun må få streng beskjed om at dersom hun ikke rydder sin del av rommet innen en viss dato så følger dere den fremgangsmåten dere antyder. Men gi henne en sjangs først! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1791973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rotehuset.... Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Om "rotet" er ting også moren hennes har kjøpt til henne, ville jeg snakket med moren og hørt om hun var enig med dere i å legge en "slagplan". Det er godt mulig moren har det samme problemet hjemme hos dem og gjerne vil ha ryddet opp litt der også... Hvis moren går med på det, kan dere ta en samtale med jenta og forklare på en grei måte at dere mener hun bør sortere og rydde i rotet på rommet sitt. Hun får f.eks. en tidsfrist på en-to uker der alt skal være ryddig. Legg til rette for henne slik at hun får søppelsekker til det som skal kastes osv. Den og den datoen kommer dere til å kaste det som er igjen av evt. rot på rommet. Da blir det kastet uten å konferere med henne. Tilby henne gjerne litt hjelp til ryddingen (mulig det føles uoverkommelig for henne?) Jeg mener dere kan gjøre det på denne måten. Hun får støtte underveis mot målet og en tidsfrist å forholde seg til. Siden må hun ta konsekvensen av hvordan hun selv velger å forholde seg til dette. Takk for rådene, skulle ønske at det kunne hjelpe, men.. Tror ikke det hjelper å hjelpe henne å rydde. Vi har prøvd flere ganger. Først ble det tidsfrister som aldri ble holdt, så ble det kjøpt inn skap, hyller, kommode etter ønske, og så hjalp faren henne å rydde ting på plass.Men få dager etter var alt dratt ut av skap, hyller osv., i lagt i hauger på golvet sammen med papirrask, brukte truser, matrester, skitne sko, rene og brukte klær om hverandre. Når hun så rydder igjen hiver hun alt under senga, eller inn i skapet. Om hun bryr seg da. For et par mnd. siden tok vi oss den friheten å rydde rommet hennes, da det så ut som en svinesti. Hun ble spurt om være med, men nektet. Vi tok da å vasket opp alle klærne som var halvskitne, og kastet søppel, og satte bort alt dill og dall. Det hun nå har er bare klærne og div. papirer, men det hjelper jo lite når hun kaster utover det hun har i skapene. Vi kunne nok la være å bry oss, men ettersom jeg også har barn som bor her, så syns jeg det er rett og rimelig at det praktiseres noenlunde samme grenser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1791995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rotehuset.... Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Dere går over streken hvis dere sender det til moren. Dessuten må dette være noe jentas far tar ansvar for å gjøre, ellers blir det bare "den onde stemorens" skyld. Har også en følelse av at vi går over streken, men for å få sortert rotet, som stortsett er gamle utslitte klær. Ettersom faren ikke har så mye greie på hva som er mote hos 16-åringer, så ser jeg ingen annen utveg enn at moren får gå igjennom det med henne. Dette for å holde meg noenlunde på sidelinjen. Jeg har selv fått hjem hauger med klær som mine barns far, og syns det var greitt å få bestemme hva som ble kastet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Har også en følelse av at vi går over streken, men for å få sortert rotet, som stortsett er gamle utslitte klær. Ettersom faren ikke har så mye greie på hva som er mote hos 16-åringer, så ser jeg ingen annen utveg enn at moren får gå igjennom det med henne. Dette for å holde meg noenlunde på sidelinjen. Jeg har selv fått hjem hauger med klær som mine barns far, og syns det var greitt å få bestemme hva som ble kastet. Ok, jeg så for meg en salig blanding av klær og annet rot, slengt i søppelsekker og dumpet hos moren... Hvis det bare er klærne, og hvis dere avklarer det med henne på forhånd, høres det greit ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Har også en følelse av at vi går over streken, men for å få sortert rotet, som stortsett er gamle utslitte klær. Ettersom faren ikke har så mye greie på hva som er mote hos 16-åringer, så ser jeg ingen annen utveg enn at moren får gå igjennom det med henne. Dette for å holde meg noenlunde på sidelinjen. Jeg har selv fått hjem hauger med klær som mine barns far, og syns det var greitt å få bestemme hva som ble kastet. Men sa du ikke at hun var 16 år?!? Det er forskjell på at mor sorterer klær for mindre barn, men de fleste ungdommer får vel selv avgjøre hva som skal kastes. Tror ikke du skal undervurdere det underliggende budskapet jenta kan oppfatte dersom dere sender tingene til moren hennes. Faren må kunne klare å stå i denne konflikten med datteren, og hvis ikke synes jeg det er bedre at rommet er rotete enn å returnere rotet (og jenta) til moren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Hva har moren med dette å gjøre? Det er jo hos faren hun roter. Han må da sørge for å få ryddet i eget hus - ikke kaste problemen over på moren. Synes du har et foreldet syn på foreldrerollen hvis dette liksom skal være morens problem. Jeg hadde blitt forbannet dersom jeg hadde vært denne moren, i alle fall, og dersom jeg ikke hadde fått vært med på beslutningen om å lesse av rotet hos meg. Far kan naturligvis snakke med mor for å legge en slagplan sammen, dersom moren synes det er like viktig, men lenger enn det kan dere virkelig ikke gå. Moren har heller ikke noe ansvar for at dine barn og denne jenta har samme regler i ditt og farens hus. Ellers anbefaler jeg å lukke døra og la tenåringen rote. Dersom dette er det mest alvorlige problemet dere har med 16-åringen synes jeg dere skal prise dere lykkelige! Er dine (og farens?) unger yngre? I så fall har du ingen garanti for at de blir særlig mer ryddige når de blir 16 år, og de bør kunne forklares at 16-åringen nå er blitt så stor at hun må ta ansvar for sitt eget rot, men at de reglene ikke gjelder de yngre barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Takk for rådene, skulle ønske at det kunne hjelpe, men.. Tror ikke det hjelper å hjelpe henne å rydde. Vi har prøvd flere ganger. Først ble det tidsfrister som aldri ble holdt, så ble det kjøpt inn skap, hyller, kommode etter ønske, og så hjalp faren henne å rydde ting på plass.Men få dager etter var alt dratt ut av skap, hyller osv., i lagt i hauger på golvet sammen med papirrask, brukte truser, matrester, skitne sko, rene og brukte klær om hverandre. Når hun så rydder igjen hiver hun alt under senga, eller inn i skapet. Om hun bryr seg da. For et par mnd. siden tok vi oss den friheten å rydde rommet hennes, da det så ut som en svinesti. Hun ble spurt om være med, men nektet. Vi tok da å vasket opp alle klærne som var halvskitne, og kastet søppel, og satte bort alt dill og dall. Det hun nå har er bare klærne og div. papirer, men det hjelper jo lite når hun kaster utover det hun har i skapene. Vi kunne nok la være å bry oss, men ettersom jeg også har barn som bor her, så syns jeg det er rett og rimelig at det praktiseres noenlunde samme grenser. Men dere har ikke prøvd å se hva som skjer om dere rett og slett kaster rotet hennes i søpla? Kast alt som ikke er ryddet. Hun får en tidsfrist og må selvsagt få vite konsekvensen dersom hun ikke overholder fristen. Konsekvensen er at hun mister tingene som ikke står på sin rette plass! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rotehuset...... Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Hva har moren med dette å gjøre? Det er jo hos faren hun roter. Han må da sørge for å få ryddet i eget hus - ikke kaste problemen over på moren. Synes du har et foreldet syn på foreldrerollen hvis dette liksom skal være morens problem. Jeg hadde blitt forbannet dersom jeg hadde vært denne moren, i alle fall, og dersom jeg ikke hadde fått vært med på beslutningen om å lesse av rotet hos meg. Far kan naturligvis snakke med mor for å legge en slagplan sammen, dersom moren synes det er like viktig, men lenger enn det kan dere virkelig ikke gå. Moren har heller ikke noe ansvar for at dine barn og denne jenta har samme regler i ditt og farens hus. Ellers anbefaler jeg å lukke døra og la tenåringen rote. Dersom dette er det mest alvorlige problemet dere har med 16-åringen synes jeg dere skal prise dere lykkelige! Er dine (og farens?) unger yngre? I så fall har du ingen garanti for at de blir særlig mer ryddige når de blir 16 år, og de bør kunne forklares at 16-åringen nå er blitt så stor at hun må ta ansvar for sitt eget rot, men at de reglene ikke gjelder de yngre barna. Det er ikke meningen å lesse ansvaret over på moren, bare å la henne ha innsigelser på hva som blir kastet i samråd med jenta. Ettersom mye av klærne er kjøpt av mora før min tid, (mye for opptil 4 år siden, men), og faren ikke skjønner så mye av hva som brukes av tenåringer i dag, ville det vært greitt å gå igjennom det. Grunnen til at vi ikke kan la henne forlate rommet slik hun gjør, er for å lære henne at også hun må rette seg etter regler og lære å ha orden. Rotete rom er nok det minste problemet av problemene som har vært med henne. Ved at mine barn er noe på samme alder og må følge reglene her i huset, så syns jeg det er rett og rimelig at også hun gjør det. Det er vanskelig for en fjorten og syttenåring å forstå hvorfor de samme reglene ikke gjelder for alle når belønningene er de samme. Det vil si ukepenger osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rotehuset..... Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Men dere har ikke prøvd å se hva som skjer om dere rett og slett kaster rotet hennes i søpla? Kast alt som ikke er ryddet. Hun får en tidsfrist og må selvsagt få vite konsekvensen dersom hun ikke overholder fristen. Konsekvensen er at hun mister tingene som ikke står på sin rette plass! God ide:) Akkurat det er det jeg nå har tenkt å gjøre. Om hun ikke kommer å rydder opp i ettermiddag, så skal jeg snakke med faren hennes om vi at vi hiver alt som er på golvet i søppelsekker og setter det i kjelleren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Det er ikke meningen å lesse ansvaret over på moren, bare å la henne ha innsigelser på hva som blir kastet i samråd med jenta. Ettersom mye av klærne er kjøpt av mora før min tid, (mye for opptil 4 år siden, men), og faren ikke skjønner så mye av hva som brukes av tenåringer i dag, ville det vært greitt å gå igjennom det. Grunnen til at vi ikke kan la henne forlate rommet slik hun gjør, er for å lære henne at også hun må rette seg etter regler og lære å ha orden. Rotete rom er nok det minste problemet av problemene som har vært med henne. Ved at mine barn er noe på samme alder og må følge reglene her i huset, så syns jeg det er rett og rimelig at også hun gjør det. Det er vanskelig for en fjorten og syttenåring å forstå hvorfor de samme reglene ikke gjelder for alle når belønningene er de samme. Det vil si ukepenger osv. Ja, men hvis hun blir fratatt ukepengene for å ikke rydde, så ER jo reglene de samme. Sa du ikke at dere "straffet" på den måten når hun ikke rydder? Da skjønner vel dine barn meget godt at reglene er like, men at hun velger å ha det rotete likevel? Det at pappan ikke vet hva som er "in", synes jeg er en dårlig unnskyldning. Han bør i alle fall gå gjennom sakene med jenta, også kan han evt. forhøre seg med moren før han kaster restene. Ikke overlat alt til mora - det lærer dessuten ikke 16-åringen noe som helst av, pluss at, som frosken skriver, kan det gi 16-åringen en oppfatning om at det egentlig er hun som blir kastet ut, ikke bare tingene hennes. Jeg synes det å laste i sekker og sette i kjelleren, eller ta en prat med moren og bli enige om en slagplan, er helt greit. Det var det med å sende tingene i retur til mora jeg syntes var å gå katastrofalt langt over streken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rotehuset.... Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Ja, men hvis hun blir fratatt ukepengene for å ikke rydde, så ER jo reglene de samme. Sa du ikke at dere "straffet" på den måten når hun ikke rydder? Da skjønner vel dine barn meget godt at reglene er like, men at hun velger å ha det rotete likevel? Det at pappan ikke vet hva som er "in", synes jeg er en dårlig unnskyldning. Han bør i alle fall gå gjennom sakene med jenta, også kan han evt. forhøre seg med moren før han kaster restene. Ikke overlat alt til mora - det lærer dessuten ikke 16-åringen noe som helst av, pluss at, som frosken skriver, kan det gi 16-åringen en oppfatning om at det egentlig er hun som blir kastet ut, ikke bare tingene hennes. Jeg synes det å laste i sekker og sette i kjelleren, eller ta en prat med moren og bli enige om en slagplan, er helt greit. Det var det med å sende tingene i retur til mora jeg syntes var å gå katastrofalt langt over streken. Enig med deg at hun også skal få trekk i ukepengene, men ser ut som hun gir F... i det, driller faren rundt fingeren der. Er en evig diskusjon mellom meg og min samboer, som vi nok må legge brakk. Det var heller ikke meningen å sende sekkene til mora uten at hun samtykker. Jeg er enig med deg at en 16-åring skal lære å rydde etter seg selv, og det er derfor jeg mener at å ta tak i dette er viktig av mer enn en grunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 God ide:) Akkurat det er det jeg nå har tenkt å gjøre. Om hun ikke kommer å rydder opp i ettermiddag, så skal jeg snakke med faren hennes om vi at vi hiver alt som er på golvet i søppelsekker og setter det i kjelleren. Ikke sett det i kjelleren. Da vet hun at det dukker opp igjen. Kast det i søpla. Hun får selvsagt en advarsel og vet akkurat hva som skjer dersom hun ikke rydder innen da og da. Dere vil bli upopulære for en stund, men når hun blir gammel nok skjønner hun at dette var en effektiv lærepenge. Får hun tingene tilbake etter en tid, kommer hun sannsynligvis til å fortsette på samme måten videre også.... Hun må bare forstå at det er makt bak ordene deres og at dere er konsekvente. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Enig med deg at hun også skal få trekk i ukepengene, men ser ut som hun gir F... i det, driller faren rundt fingeren der. Er en evig diskusjon mellom meg og min samboer, som vi nok må legge brakk. Det var heller ikke meningen å sende sekkene til mora uten at hun samtykker. Jeg er enig med deg at en 16-åring skal lære å rydde etter seg selv, og det er derfor jeg mener at å ta tak i dette er viktig av mer enn en grunn. "En evig diskusjon mellom deg og din samboer" - og du vil løse det ved å bruke tvang i forhold til jenta? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Ikke sett det i kjelleren. Da vet hun at det dukker opp igjen. Kast det i søpla. Hun får selvsagt en advarsel og vet akkurat hva som skjer dersom hun ikke rydder innen da og da. Dere vil bli upopulære for en stund, men når hun blir gammel nok skjønner hun at dette var en effektiv lærepenge. Får hun tingene tilbake etter en tid, kommer hun sannsynligvis til å fortsette på samme måten videre også.... Hun må bare forstå at det er makt bak ordene deres og at dere er konsekvente. Lykke til :-) Det forundrer meg at du synes det er riktig å bruke såpass konkret makt i forhold en så voksen jente. Jeg synes den slags tiltak hører hjemme i forhold til mye yngre barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rotehuset..... Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Det forundrer meg at du synes det er riktig å bruke såpass konkret makt i forhold en så voksen jente. Jeg synes den slags tiltak hører hjemme i forhold til mye yngre barn. Enig med deg at å gjøre slike drastiske tiltak overfor en 16-åring skulle vært unødvendig, men i dette tilfellet er jenta veldig umoden for alderen, og det ser ikke ut som at diskusjoner hvor hun kan komme med ideer osv, kompromiss o.l. virker. Vi kan da ikke la henne fortsette å ture fram som hun vil? Kan vi vel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234414-g%C3%A5r-vi-over-streken/#findComment-1792178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.