Gå til innhold

nå gir jeg snart opp!


Gjest isis

Anbefalte innlegg

hei

takk for råd jeg fikk da jeg skrev tidligere, var hos legen i går, men hun hadde ikke trøske, så det er nok ikke fordi hun har vondt at hun skriker når hun spiser.

så hun er altså bare utålmodig. det siste døgnet har hun sugd til melken kommer, drukket det som kommer med en gang, og så slipper hun og skriker. for hun gidder ikke suge slik at tømmerefleksen kommer igjen og igjen slik den pleier. for at det skal skje må hun jo ligge litt og die.

hadde hun tatt flaske hadde jeg bare begynt å gi henne erstatning, men det går heller ikke. så nå er hvert eneste måltid avsluttet med hylskriking og hun er aldri skikkelig mett. til slutt pleier hun å gråte seg i søvn, jeg synes så synd på henne!

vil melkemengden reduseres i og med at hun bare spiser litt på hvert bryst nå? hun tar jo bare den første "bølgen" så å si. må brystet tømmes helt for at produksjonen skal holdes i gang?

jeg legger henne til hver 2. time nå, men det virker ikke som om melkemengden øker. noen andre tips for å få opp mengden. tenkte at hvis det kom mer så ville hun kanskje ikke bli så utålmodig.

hun er 3 måneder.

takknemlig for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde akkurat det samme problemet med min sønn når han var tre måneder. Han var fryktelig utålmodig og hvis ikke melken kom med en gang ble han mer eller mindre hysterisk. Etter mye styr og stell, og et fryktelig sint barn fikk jeg en nesespray av legen min som skulle taes 5 minutter før amming. Sprayen heter Syntocinon og er et hormon som gjør at muskelaturen rundt brystkjertlenes utførselsganger trekker seg sammen, slik at melken lettere tømmes ut. Noen minutter etter å ha tatt nesesprayen kjenner du at det prikker i brystet og at melken kommer. På denne måten slipper barnet å ligge så lenge å die før det kommer melk. Produksjonen av melk øker jo også når brystet blir tømt ofte og skikkelig. Etter noen uker med denne nesesprayen hadde melkeproduksjonen tatt seg opp betydelig og min sønn hadde funnet roen til å ligge å die fordi melken kom fortere. Ulempen med å holde på slik dere gjør nå er at det antakelig blir mindre og mindre produksjon av melk siden din datter ikke gidder å die lenge nok. For lite mat vil vel også gjøre henne enda mere utålmodig. Dette hjalp i alle fall meg over kneika. Etter noen uker med sprayen sluttet jeg. Det gikk helt greit fordi min sønn visste at maten kom etter hvert og ikke minst han fikk nok mat.

En annen ting jeg merket med min sønn var at han trengte ro rundt seg når han skulle spise. Hvis det var mye bråk, høye lyder, skarpt lys osv. ble han enda mere urolig og kavete. Fant derfor ut at det beste var å legge seg på sengen der det var stille og rolig. Av en eller annen grunn spiste han mye bedre når vi lå begge to enn når jeg satt med han i sofaen. Har hørt at flere av mine veninner har samme erfaringer. Håper det ordner seg etter hvert.

Lykke til!

Hilsen en som fortsatt ammer etter 11 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære isis. Dette høres frustrerende ut. Etterhvert kommer man inn i en vond sirkel pga dårlig sugeteknikk eller uro ved brystet, som kan føre til nedsatt melkeproduksjon, noe som igjen fører til mere uro ved brystst. Ved økedager er min erfaring at det tar mer enn noen dager for å øke produksjonen. Økedger ved å bruke barnet er jo ikke lett når barnet ikke vil. Har du ork og mulighet, anbefaler jeg deg å leie en elektrisk dobbeltpumpe og bruke den så ofte du makter i forhold til din livssituasjon. Det er viktig å sette en tidsbegrensning, feks at du nå går inn for å pumpe en uke. Deretter vurderer du om det har hjulpet og reevaluerer om du skal fortsette lengre eller skjeldnere. Om melkeproduksjonen da er økt vil antagelig datteren din bli mere ivrig og holde denne produksjonen oppe.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 4,5 månedene har jeg vært nødt til å amme på et mørkt soverom uten tilskuere. Ellers har det bare vært nekting fra datteren min sin side. Hun har dessuten heller ikke villet ha flaske.

For oss hjalp det dessuten å begynne med morsmelkbasert grøt. Jeg brukte Nestlès Ris med banan og blandet med morsmelk. Grøten ble da helt tynn, og datteren min drakk den. Hun ble faktisk mer interessert i pupp når hun hadde spist litt grøt først.

Jeg tror hun fikk vondt i magen av den første melken. Derfor ville hun aldri ta bakmelken når hun hadde fått i seg litt av den første. På den måten fikk hun bare tynn melk, konstant vondt i magen og vi var inne i en veldig dårlig sirkel. Selvsagt ble hun kjempetynn. Men når hun hadde fått litt næringsrik grøt, var nok magen mer i godlage og klar for melk. Dessverre har Ris med banan gått ut av produksjon, men du kan jo forsøke noe annet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 4,5 månedene har jeg vært nødt til å amme på et mørkt soverom uten tilskuere. Ellers har det bare vært nekting fra datteren min sin side. Hun har dessuten heller ikke villet ha flaske.

For oss hjalp det dessuten å begynne med morsmelkbasert grøt. Jeg brukte Nestlès Ris med banan og blandet med morsmelk. Grøten ble da helt tynn, og datteren min drakk den. Hun ble faktisk mer interessert i pupp når hun hadde spist litt grøt først.

Jeg tror hun fikk vondt i magen av den første melken. Derfor ville hun aldri ta bakmelken når hun hadde fått i seg litt av den første. På den måten fikk hun bare tynn melk, konstant vondt i magen og vi var inne i en veldig dårlig sirkel. Selvsagt ble hun kjempetynn. Men når hun hadde fått litt næringsrik grøt, var nok magen mer i godlage og klar for melk. Dessverre har Ris med banan gått ut av produksjon, men du kan jo forsøke noe annet.

Lykke til!

Du sier at Ris med banan har gått ut av produksjon, det må ha skjedd helt nylig i tilfelle for jeg kjøpte det like før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at Ris med banan har gått ut av produksjon, det må ha skjedd helt nylig i tilfelle for jeg kjøpte det like før jul.

Det stemmer. Jeg karret til meg en pakke for to uker siden. Da hadde jegg lett i fire butikker først, så nå er det nok ganske tomt rundt omkring.

Selvsagt er dette yndlingsgrøten til gulljenta mi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...