Gå til innhold

Klemte finger og knuste neglen i porten i bhg

Anbefalte innlegg

Gjest surreal
Skrevet

Mange barnesikringer fungerer primært som IQ-sperrer for foreldrene.

;-)

mvh

hehe... minner meg på.. Med det samme vi hadde fått nytt gjerde og port, og utvidet uteområdet med det samme, så jeg en sprek kar som var ute på joggetur "gjennom barnehagen" (tidligere gikk det en tursti akkurat der porten nå ble stående, og mange skjønte ikke at de skulle gå rundt i begynnelsen)- og han sleit noe så inni granskauen med å åpne den... Så til slutt bare hoppet han lett og elegant over hele porten! Haha, tror ikke han følte seg så veldig lur der han skyndte seg vekk fra området.. ;)

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• keinstein

4

• Lisabeth

3

• org

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Helt på siden.

Hva med en port som krever to ledige hender for å åpne? Perfekt i sølevær når man har armene fulle av unger og pikk-pakk!`

Håper fingeren kommer seg og at barnehagens port lar seg modifisere til noe tryggere og mer brukervennlig.

mvh

Skrevet

Au,, fik nesten vondt av å lese innlegget. Stakkars !

Det må ha gjort fryktelig vondt, er vel meningen at portlåsen skal fungere slik at barna ikke skal kunne bruke den.

Men det er jo ikke noe særlig når foreldrene sliter med den også.

Her har vi litt anderledes problem. Foreldre som henter eller leverer barna sine og glemmer å stenge porten, så værsågod det er bare å gå ut ... ;)

Det skal jammen ikke være lett..hehe

Gjest midia
Skrevet

Du bør nok si ifra i barnehagen og om de eventuelt skriver skademelding på dette.

(Viktig for senere om det skulle bli noe galt med fingeren)

Det er også viktig å sikre seg at ingen sener er skadet i fingre ihvertfall på hånden han bruker til vanlig.

Værste er grepet tommel og pekefinger.

Skrevet

Lettere hysterisk?

Låsen blir ikke farlig av at en unge klemmer fingra. Adskillig flere klemmer fingre i dører. Men vi kan ikke kvitte oss med dører.

De nye reglene for lekeplasser skulle begrense skader og redde liv. Har det redusert antallet ulykker? Nei, bare flyttet dem ut i skogen. Skal vi fjerne alle trær og sprenge bort alle fjellknauser? Nei.

Skrevet

Lettere hysterisk?

Låsen blir ikke farlig av at en unge klemmer fingra. Adskillig flere klemmer fingre i dører. Men vi kan ikke kvitte oss med dører.

De nye reglene for lekeplasser skulle begrense skader og redde liv. Har det redusert antallet ulykker? Nei, bare flyttet dem ut i skogen. Skal vi fjerne alle trær og sprenge bort alle fjellknauser? Nei.

"De nye reglene for lekeplasser skulle begrense skader og redde liv. Har det redusert antallet ulykker? Nei, bare flyttet dem ut i skogen."

Den påstanden der tror jeg du får problemer med å dokumentere...

Skrevet

"De nye reglene for lekeplasser skulle begrense skader og redde liv. Har det redusert antallet ulykker? Nei, bare flyttet dem ut i skogen."

Den påstanden der tror jeg du får problemer med å dokumentere...

Egentlig ikke.

Barneulykker har ikke minket i antall eller alvorlighet etter at regnene kom. Det kommer også stadig nye ulykkesmekanismer på markedet. Trampoline er en slager. Rullebrett avtar, det samme gjør golden retriever. Drukning i basseng øker, det samme gjør sykkelulykker. Hjelmen gjør barn mer uforsiktige, foreldre også. Men hodene holder lenger. Albuene, håndledda, tenna og knærne får hardere medfart. Det blir mer asfalt overalt, og mer sand på den. Det hadde kanskje vært bedre med mer sand og grus i stedet for asfalt, så ville de kjørt mer forsiktig på sykkel. Uten hjelm ville de kjørt enda mer forsiktig osv.

Dette forandrer seg hele tida.

Et sjansespill med en innsats.

Skrevet

Egentlig ikke.

Barneulykker har ikke minket i antall eller alvorlighet etter at regnene kom. Det kommer også stadig nye ulykkesmekanismer på markedet. Trampoline er en slager. Rullebrett avtar, det samme gjør golden retriever. Drukning i basseng øker, det samme gjør sykkelulykker. Hjelmen gjør barn mer uforsiktige, foreldre også. Men hodene holder lenger. Albuene, håndledda, tenna og knærne får hardere medfart. Det blir mer asfalt overalt, og mer sand på den. Det hadde kanskje vært bedre med mer sand og grus i stedet for asfalt, så ville de kjørt mer forsiktig på sykkel. Uten hjelm ville de kjørt enda mer forsiktig osv.

Dette forandrer seg hele tida.

Et sjansespill med en innsats.

Jeg tror fortsatt ikke på hypotesen jeg. Jeg tror m.a. ikke at det er flere ulykker "ute i skogen" nå enn før. Jeg tror slett ikke at det er flere unger som skader seg ved lek i naturen nå enn før. Jeg tror snarere ungene oppholder seg mindre i skog og mark nå sammenliknet med før.

Ulykkestallene for barn mener jeg også bestemt har gått ned. Ihvertfall for dødsulykker/alvorlige skader (men jeg har ingen statistikk å slå i bordet med selv heller da ;-))

Utviklingen mener jeg har vist at ulykkestallene går ned, men prisen er at barn/unge er mindre aktive enn før. Med de konsekvensene det medfører.

Gjest grønn tulipan
Skrevet

Jepp, stor, svart kule på toppen og man må nesten ha en mnds trening med vekter for å klare å åpne/lukke den. Det bare _må_ være en mann som har konstruert denne låsen!

Men om den er så tung at du nesten ikke klarer og åpne/lukke, hvordan klarer da gutten din det?

Det er jo en ikke så enkelt da, en skal hindre barn i å åpne porten, men den skal være enkel og åpne.....

Jeg synes selvfølgelig synd på gutten din da, bare så det er sakt.

Gjest Aina E
Skrevet

Egentlig litt lyst å svare bare fordi vi har samme system på porten i barnehagen vår...

Den er heelt håpløs. Man MÅ ha to hender fri for å åpne den og den fjæra er kjempesterk og jeg har tenkt flere ganger at en eller annen unge kommer til å skade seg på den.

Ja vi får se, da.

Gjest Persille
Skrevet

For det første må dere si fra til barnehagen. 1 - de må bli oppmerksomme på det, 2 - de får mulighet til å gjøre noe med det.

For det andre; porten er konstruert for at barn ikke skal benytte seg av dem, og det er en grunn til det. Da kan dere egentlig ikke klandre bhg heller.

Oppfattet det ikke som om dere gjør det heller, bare så det er sagt - men det kan hende dere får den tilbake når dere melder fra, og da er det jo greit med litt mental forberedelse :)

Skrevet

Jeg tror fortsatt ikke på hypotesen jeg. Jeg tror m.a. ikke at det er flere ulykker "ute i skogen" nå enn før. Jeg tror slett ikke at det er flere unger som skader seg ved lek i naturen nå enn før. Jeg tror snarere ungene oppholder seg mindre i skog og mark nå sammenliknet med før.

Ulykkestallene for barn mener jeg også bestemt har gått ned. Ihvertfall for dødsulykker/alvorlige skader (men jeg har ingen statistikk å slå i bordet med selv heller da ;-))

Utviklingen mener jeg har vist at ulykkestallene går ned, men prisen er at barn/unge er mindre aktive enn før. Med de konsekvensene det medfører.

Gunnar Breivik er enig med meg:

http://www.mibnett.no/Aviser/Vartland1.htm

Skrevet

Lettere hysterisk?

Jeg er ikke av typen "hysterisk mor", men denne låsen kan lett knuse en finger om man er litt uehldig! Jeg har jo selv klemt meg på låsen også. Man skal da ikke ødelegge fingrene på porten når man henter ungene sine i barnehagen!

Skrevet

Gunnar Breivik er enig med meg:

http://www.mibnett.no/Aviser/Vartland1.htm

Hvis jeg hadde vært kverulerende i dag, hadde jeg sagt at det er mulig Breivik er enig med deg, men han underbygger ikke påstanden du kom med her. I denne artikkelen sier han tvert i mot at barn i dag skader seg for lite.

Men siden jeg ikke er i det kverulerende hjørnet i dag, sier jeg ingenting

*s*

Skrevet

For det første må dere si fra til barnehagen. 1 - de må bli oppmerksomme på det, 2 - de får mulighet til å gjøre noe med det.

For det andre; porten er konstruert for at barn ikke skal benytte seg av dem, og det er en grunn til det. Da kan dere egentlig ikke klandre bhg heller.

Oppfattet det ikke som om dere gjør det heller, bare så det er sagt - men det kan hende dere får den tilbake når dere melder fra, og da er det jo greit med litt mental forberedelse :)

Porten er konstruert slik at heller ikke voksne som ikke tar 100 kg i benkpress kommer seg ut uten problemer...

Skrevet

Men om den er så tung at du nesten ikke klarer og åpne/lukke, hvordan klarer da gutten din det?

Det er jo en ikke så enkelt da, en skal hindre barn i å åpne porten, men den skal være enkel og åpne.....

Jeg synes selvfølgelig synd på gutten din da, bare så det er sakt.

Godt spørsmål. :o) Han er vel nesten like sterk som meg i armer og hender da? Skal ikke så mye til, jeg har arvet min mors dårlige håndledd og skuldre.

Gjest Persille
Skrevet

Porten er konstruert slik at heller ikke voksne som ikke tar 100 kg i benkpress kommer seg ut uten problemer...

Skjønner det :)

Men; jeg bare sier at du må være forberedt på at det argumentet kommer, og at du derfor kanskje ikke får særlig forståelse.

Men da er det godt argument at du ikke får det til heller - og at du er voksen. I hvertfall rent fysisk ;)

Skrevet

Hvis jeg hadde vært kverulerende i dag, hadde jeg sagt at det er mulig Breivik er enig med deg, men han underbygger ikke påstanden du kom med her. I denne artikkelen sier han tvert i mot at barn i dag skader seg for lite.

Men siden jeg ikke er i det kverulerende hjørnet i dag, sier jeg ingenting

*s*

Jeg mener ikke at barn skader seg for lite, men at vi er blitt for hysteriske og beskyttende.

At sykkelhjelmer øker både barns og voksnes råkjøring på sykkel er i hvert fall framlagt av mange. Til og med at bilbelte øker farten og uvørenhet med bil. Av samme grunn føler mange seg utrygge uten hjelm og belte.

Skrevet

Skjønner det :)

Men; jeg bare sier at du må være forberedt på at det argumentet kommer, og at du derfor kanskje ikke får særlig forståelse.

Men da er det godt argument at du ikke får det til heller - og at du er voksen. I hvertfall rent fysisk ;)

Pappan hadde snakket med styrer og de er egentlig litt fortvilte ettersom de er avhengige av en skikkelig lås - de har hatt problemer med småttiser som gjerne ville ut i verden på egenhånd.

Men det burde henge et svært skilt ved hver port - "Obs! Obs! Svært stor klemfare!"

Gjest Persille
Skrevet

Pappan hadde snakket med styrer og de er egentlig litt fortvilte ettersom de er avhengige av en skikkelig lås - de har hatt problemer med småttiser som gjerne ville ut i verden på egenhånd.

Men det burde henge et svært skilt ved hver port - "Obs! Obs! Svært stor klemfare!"

Den siste der er jeg enig i!

Da er jo problemet på et vis løst, ingen kommer seg ut - og foreldre blir bevisste.

Men finnes det ikke barnesikre porter som ikke har den klemme-faren?

Hva med porter med kjetting og carabinkrok? Det blir kanskje for mange ledd for å åpne/lukke til at foreldre gidder å gjøre det skikkelig?

Alternativt en port som bare kan åpnes fra utsiden, hvor man må lene seg over om man skal åpne fra innsiden, med plate på innsiden som beskytter låsen.

Men det koster sikkert noen kroner...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...