Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine stakkars utsultede små krevde nettopp kompensasjon for lørdagens bortglemte godteri. Sant og si har vi ofte glemt det...

Jeg satte fram en skål med deilige, store, rådyre jordbær, noe ungene elsker. Håpet at jeg kom unna med det.

"Det er sunt!" kom protestene. Sunnheten har definitivt kommet i vanry her i huset. Og vi som bevisst velger å bruke andre begreper enn sunt fordi det har gått inflasjon i ordet.

Hva skal vi si? "Hvis du ikke spiser grøten din, får du ikke tran etterpå!"

Ja, ja.

Skrevet

Ojsann, den var ikke grei. Så lørdagsgodteriet må altså være usunt? Det er ikke bra. Men det heter jo lørdagsgodter fordi det skal være på lørdag, så kanskje barna kan være med å ta litt ansvar for det selv hvis de vil ha godt?

Gjest lørdagsgodtegrisen
Skrevet

Men hvis de bare får godteri én gang i uka, slik lørdagsgodt er ment å være, spiller det da så stor rolle om det er sunt eller ikke? Synes barna bør få bestemme selv hva de vil ha til lørdagsgodt, jeg!

(men undertegnede synes jordbær er bedre enn det meste altså...jeg er dog ikke barn lenger)

Gjest LOTUS78
Skrevet

Men hvis de bare får godteri én gang i uka, slik lørdagsgodt er ment å være, spiller det da så stor rolle om det er sunt eller ikke? Synes barna bør få bestemme selv hva de vil ha til lørdagsgodt, jeg!

(men undertegnede synes jordbær er bedre enn det meste altså...jeg er dog ikke barn lenger)

Lørdagsgodte ble glemt på lørdag og barna fant det ut på mandag, så mamma prøvde å kompansere med jordbær, noe som ikke falt helt i smak, fordi det er sunt.

Skrevet

Lørdagsgodte ble glemt på lørdag og barna fant det ut på mandag, så mamma prøvde å kompansere med jordbær, noe som ikke falt helt i smak, fordi det er sunt.

Kanskje vi skal si det ikke er sunt med jordbær og epler...

;-)

mvh

Gjest LOTUS78
Skrevet

Kanskje vi skal si det ikke er sunt med jordbær og epler...

;-)

mvh

Kanskje det hadde vært en idè. Spørs hvor lenge denne omvente psykologien hadde fungert.

Mrs. Wallace
Skrevet

Hehe, i går gjorde jeg den tabben at jeg kom til å nevne at vannmelon er sunt mens guttungen overhørte det.

Han frøs umiddelbart til, midt i sin femte vannmelonskive, og så ytterst skeptisk ut. Men jeg fikk glattet over, og frukt er fremdeles inne i varmen. ;o)

Skrevet

Hehe, i går gjorde jeg den tabben at jeg kom til å nevne at vannmelon er sunt mens guttungen overhørte det.

Han frøs umiddelbart til, midt i sin femte vannmelonskive, og så ytterst skeptisk ut. Men jeg fikk glattet over, og frukt er fremdeles inne i varmen. ;o)

;-)

mvh

Gjest lørdagsgodtegrisen
Skrevet

Ja, takk, jeg skjønte det:) Synes uansett at barna burde fått velge selv,da. Da hadde de vel blitt fornøyde.

Vi må ikke glemme at det voksne setter pris på,vi som kan bestemme selv hva vi vil spise HVER dag, kanskje ikke er helt i tråd med barnas preferanser.

For et barn er lørdagsgodt lørdagsgodt. De har bestemte formeninger om hva det skal være. Noen ville kanskje tatt jordbær om de fikk valget. For andre er det bare seigt, salt og syrlig som gjelder.

Husker selv hvor gjevt det var som liten, å få handle lørdagsgodt for en viss sum penger. Å kunne ta akkurat det man ville! For det å kunne plukke lørdagsgodtet sitt selv, var jo minst halve moroa. En av få ting man fikk bestemme over som liten var nemlig lørdagsgodtet. Hvordan går det an å GLEMME det da? ;)

Tror det er en viktig ting å lære barna jeg, at det er lov å skeie ut og være usunn iblant. F.eks. en gang i uken, enten det er en lørdag eller en tirsdag. Da har de noe fast å se frem til, og det blir kanskje enklere å akseptere at de andre dagene er det fisk, grønnsaker og grovbrød som gjelder?

Skrevet

Ahh.. jordbær høres deilig ut! Kan skjønne det er lov å prøve seg, men her hadde det heller ikke blitt noe lørdagsgodt på en mandag :) Mine prøver stadig vekk å få det glemte godteriet en annen dag.

Ikke får de spare godteriet og fordele det utover uka heller, men det hender vi knasker litt godt i uka lell.

Skrevet

Vi har konsekvent påstått at at frukt og grønt gir store muskler og et utrolig kraft :0)

med det resultat at poden har bedt om spinat og knasker spinatblad til den store gullmedaljen (kremt.....her går det i Skippern)

Men har du sagt at vannmelon og fersken/nektarin er sunt?? *smiler*

Skrevet

Ja, takk, jeg skjønte det:) Synes uansett at barna burde fått velge selv,da. Da hadde de vel blitt fornøyde.

Vi må ikke glemme at det voksne setter pris på,vi som kan bestemme selv hva vi vil spise HVER dag, kanskje ikke er helt i tråd med barnas preferanser.

For et barn er lørdagsgodt lørdagsgodt. De har bestemte formeninger om hva det skal være. Noen ville kanskje tatt jordbær om de fikk valget. For andre er det bare seigt, salt og syrlig som gjelder.

Husker selv hvor gjevt det var som liten, å få handle lørdagsgodt for en viss sum penger. Å kunne ta akkurat det man ville! For det å kunne plukke lørdagsgodtet sitt selv, var jo minst halve moroa. En av få ting man fikk bestemme over som liten var nemlig lørdagsgodtet. Hvordan går det an å GLEMME det da? ;)

Tror det er en viktig ting å lære barna jeg, at det er lov å skeie ut og være usunn iblant. F.eks. en gang i uken, enten det er en lørdag eller en tirsdag. Da har de noe fast å se frem til, og det blir kanskje enklere å akseptere at de andre dagene er det fisk, grønnsaker og grovbrød som gjelder?

Til orientering fikk de _både_ jordbær og forsinket lørdagsgodt...

;-)

Men det var ikke det som var poenget for meg å formidle.

mvh

Skrevet

Vi har konsekvent påstått at at frukt og grønt gir store muskler og et utrolig kraft :0)

med det resultat at poden har bedt om spinat og knasker spinatblad til den store gullmedaljen (kremt.....her går det i Skippern)

Men har du sagt at vannmelon og fersken/nektarin er sunt?? *smiler*

Jeg har forsøkt å unngå å bruke ordet 'sunt' og heller snakket om hva kroppen trenger mye og lite av, blir glad av etc. Er ellers ganske moderat på sunnhetsskalaen og vet å verdsette utskeielser sammen med ungene.

Men etter som ørene tytes full med 'sunnehet' nesten hvor man enn vender seg, har de tydeligvis knekt koden.

;-)

mvh

Skrevet

* fnis *

Ser det for meg!

Skrevet

Jeg har forsøkt å unngå å bruke ordet 'sunt' og heller snakket om hva kroppen trenger mye og lite av, blir glad av etc. Er ellers ganske moderat på sunnhetsskalaen og vet å verdsette utskeielser sammen med ungene.

Men etter som ørene tytes full med 'sunnehet' nesten hvor man enn vender seg, har de tydeligvis knekt koden.

;-)

mvh

Ikke sant..............

Det spørs om vi(les medier og voksne) har for stor fokus på sunnhet ja :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...