Gjest Lille Kylling Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Hei Lurer på om det er noen som vet hva slags hjelp man kan få fra kommunen når man flytter hjem til egen leilighet etter å ha bodd lenge på institusjon? Kan man f.eks. få trygghetsalarm, eller er det bare for eldre? Jeg har schizofreni og har vært veldig dårlig, men begynner å bli bedre nå. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234501-hjelp-i-egen-leilighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Trygghetsalarm er for de som trenger det, uansett alder. Men poenget med å benytte trygghetsalarm i stedetfor en telefon, er at det er sannsynlig at man vil komme i situasjoner hvor man ikke klarer å bruke telefonen. At man faller på gulvet og ikke kommer opp for eksempel. Tror du ikke at det for deg er like nyttig å ha muligheten til å ringe til hjemmesykepleien dersom du føler du må ha hjelp med en gang? Forøvrig er det nok stor forskjell fra kommune til kommune hvor mye hjelp de gir. Du skal ha en individuell plan, og under utarbeidelsen av denne er det meningen at dere sammen skal finne frem til hvilke tiltak som kan hjelpe deg når du skal bo hjemme. Noe av det vanligste er kanskje bistand fra hjemmesykepleien, psykiatrisk sykepleier og støttekontakt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234501-hjelp-i-egen-leilighet/#findComment-1792814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
canticle Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Trygghetsalarm er for de som trenger det, uansett alder. Men poenget med å benytte trygghetsalarm i stedetfor en telefon, er at det er sannsynlig at man vil komme i situasjoner hvor man ikke klarer å bruke telefonen. At man faller på gulvet og ikke kommer opp for eksempel. Tror du ikke at det for deg er like nyttig å ha muligheten til å ringe til hjemmesykepleien dersom du føler du må ha hjelp med en gang? Forøvrig er det nok stor forskjell fra kommune til kommune hvor mye hjelp de gir. Du skal ha en individuell plan, og under utarbeidelsen av denne er det meningen at dere sammen skal finne frem til hvilke tiltak som kan hjelpe deg når du skal bo hjemme. Noe av det vanligste er kanskje bistand fra hjemmesykepleien, psykiatrisk sykepleier og støttekontakt. det finnes snart ikke noe slikt støtteapparat frosken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234501-hjelp-i-egen-leilighet/#findComment-1792817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lysglimt Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Trygghetsalarm er for de som trenger det, uansett alder. Men poenget med å benytte trygghetsalarm i stedetfor en telefon, er at det er sannsynlig at man vil komme i situasjoner hvor man ikke klarer å bruke telefonen. At man faller på gulvet og ikke kommer opp for eksempel. Tror du ikke at det for deg er like nyttig å ha muligheten til å ringe til hjemmesykepleien dersom du føler du må ha hjelp med en gang? Forøvrig er det nok stor forskjell fra kommune til kommune hvor mye hjelp de gir. Du skal ha en individuell plan, og under utarbeidelsen av denne er det meningen at dere sammen skal finne frem til hvilke tiltak som kan hjelpe deg når du skal bo hjemme. Noe av det vanligste er kanskje bistand fra hjemmesykepleien, psykiatrisk sykepleier og støttekontakt. Er du en synser som gir råd nå,eller vet du hva det er og kan gi råd deretter? Har du personlig erfaring med å sitte i en leilighet og føle deg alene i hele verden? Vet du hvordan det er når grensene viskes ut,når alt blander seg...og du ikke lenger vet om du eksisterer? Hvis ikke,tenk deg situasjonen:Du er livredd,sitter krøket på gulvet i en krok,du river deg selv i håret,og kroppen gynger frem og tilbake,du er redd,redd og atter redd. Du føler noe kryper på innsiden av kroppen din,men vet ikke hva det er,"hvor er jeg,hvem er jeg,hva er jeg"...men det er ingen der for å svare...bare deg,i ditt eget lille Helvete. For rundt deg overalt er skyggene,de nærmer seg,de ler,vil krype inn i deg,erter deg,kjærtegner deg...mot din vilje,du gråter og sier.."nei nei nei"... Hadde det ikke vært godt å hatt en knapp å trykke på da,slik at noen kom og hjalp deg? Er ikke gøy i Helvete skjønner du! Dette er ikke for å være frekk,men du skriver som du tror du har svaret på alt,dine svar er for enkle. Men siden vi er synsere her alle sammen i grunn,respekterer jeg dine meninger. Syns lille kylling bør få trygghetsalarm om h*n føler seg tryggere da,bare den som føler i sin kropp og sitt sinn vet hvordan de selv har det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234501-hjelp-i-egen-leilighet/#findComment-1792909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 det finnes snart ikke noe slikt støtteapparat frosken. I en del kommuner finnes, andre steder forsøker de å unndra seg sine forpliktelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234501-hjelp-i-egen-leilighet/#findComment-1792956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Er du en synser som gir råd nå,eller vet du hva det er og kan gi råd deretter? Har du personlig erfaring med å sitte i en leilighet og føle deg alene i hele verden? Vet du hvordan det er når grensene viskes ut,når alt blander seg...og du ikke lenger vet om du eksisterer? Hvis ikke,tenk deg situasjonen:Du er livredd,sitter krøket på gulvet i en krok,du river deg selv i håret,og kroppen gynger frem og tilbake,du er redd,redd og atter redd. Du føler noe kryper på innsiden av kroppen din,men vet ikke hva det er,"hvor er jeg,hvem er jeg,hva er jeg"...men det er ingen der for å svare...bare deg,i ditt eget lille Helvete. For rundt deg overalt er skyggene,de nærmer seg,de ler,vil krype inn i deg,erter deg,kjærtegner deg...mot din vilje,du gråter og sier.."nei nei nei"... Hadde det ikke vært godt å hatt en knapp å trykke på da,slik at noen kom og hjalp deg? Er ikke gøy i Helvete skjønner du! Dette er ikke for å være frekk,men du skriver som du tror du har svaret på alt,dine svar er for enkle. Men siden vi er synsere her alle sammen i grunn,respekterer jeg dine meninger. Syns lille kylling bør få trygghetsalarm om h*n føler seg tryggere da,bare den som føler i sin kropp og sitt sinn vet hvordan de selv har det. Hvis du har en trygghetsalarm og du trykker på den, så er løsningen i mange kommuner at en fremmed stemme fra en alarmsentral via en høyttaler spør "Fru Hansen, er du der?" Hvis du så svarer kommer spørsmålet: "Hva trenger du hjelp med fru Hansen?" Dersom du svarer forsøker man å avklare om noen må komme og bistå deg, hvis du ikke svarer så rykker de ut enten fra alarmsentralen eller fra kommunens hjelpetjenester. Trygghetsalarmen virker normalt kun innendørs. For de fleste med psykiske lidelser vil det være bedre å opprette normal kommunikasjon via en telefon. Det er også billigere for de fleste, da det man betaler hver måned for å ha trygghetsalarm - i vår kommune koster det kr 1800,- pr år. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du blir så irritert over det jeg skrev, og synes heller ikke ditt eksempel er godt mht hvem som vil ha nytte av en trygghetsalarm. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234501-hjelp-i-egen-leilighet/#findComment-1792990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lysglimt Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Hvis du har en trygghetsalarm og du trykker på den, så er løsningen i mange kommuner at en fremmed stemme fra en alarmsentral via en høyttaler spør "Fru Hansen, er du der?" Hvis du så svarer kommer spørsmålet: "Hva trenger du hjelp med fru Hansen?" Dersom du svarer forsøker man å avklare om noen må komme og bistå deg, hvis du ikke svarer så rykker de ut enten fra alarmsentralen eller fra kommunens hjelpetjenester. Trygghetsalarmen virker normalt kun innendørs. For de fleste med psykiske lidelser vil det være bedre å opprette normal kommunikasjon via en telefon. Det er også billigere for de fleste, da det man betaler hver måned for å ha trygghetsalarm - i vår kommune koster det kr 1800,- pr år. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du blir så irritert over det jeg skrev, og synes heller ikke ditt eksempel er godt mht hvem som vil ha nytte av en trygghetsalarm. Du -syns- nok ikke det eksempelet var godt nei,godt du skriver selv du ikke skjønner da. Men irritert er jeg ikke Vet du hva som er best for de fleste med psykiske lidelser? Kanskje trygghetsalarm funker hos noen,mens hos andre er det best med tlf. Det jeg mener er,det vet vel individet det gjelder best selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234501-hjelp-i-egen-leilighet/#findComment-1793090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Du -syns- nok ikke det eksempelet var godt nei,godt du skriver selv du ikke skjønner da. Men irritert er jeg ikke Vet du hva som er best for de fleste med psykiske lidelser? Kanskje trygghetsalarm funker hos noen,mens hos andre er det best med tlf. Det jeg mener er,det vet vel individet det gjelder best selv. Når det gjelder trygghetsalarm, så er det ikke nok å ønske å få det, da det er et knapphetsgode i de fleste kommuner. Man må derfor kunne dokumentere et behov for trygghetsalarm som ikke på rimelig vis kan dekkes på annen måte. Dersom noen er så kaotisk som du beskriver, vil sannsynligvis en trygghetsalarm like gjerne kunne virke mot sin hensikt. Men dette vil evt. kommunens saksbehandlere vurdere i hvert enkelt tilfelle. Hvis du legger merke til hva jeg først sa til vedkommende som spurte om trygghetsalarm, så var det noe om at dette er et hjelpemiddel for alle som trenger det, uansett alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234501-hjelp-i-egen-leilighet/#findComment-1793115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lysglimt Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Når det gjelder trygghetsalarm, så er det ikke nok å ønske å få det, da det er et knapphetsgode i de fleste kommuner. Man må derfor kunne dokumentere et behov for trygghetsalarm som ikke på rimelig vis kan dekkes på annen måte. Dersom noen er så kaotisk som du beskriver, vil sannsynligvis en trygghetsalarm like gjerne kunne virke mot sin hensikt. Men dette vil evt. kommunens saksbehandlere vurdere i hvert enkelt tilfelle. Hvis du legger merke til hva jeg først sa til vedkommende som spurte om trygghetsalarm, så var det noe om at dette er et hjelpemiddel for alle som trenger det, uansett alder. Virke mot sin hensikt? Nei,nå detter jeg av lasset.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234501-hjelp-i-egen-leilighet/#findComment-1793126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
maire Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Er du en synser som gir råd nå,eller vet du hva det er og kan gi råd deretter? Har du personlig erfaring med å sitte i en leilighet og føle deg alene i hele verden? Vet du hvordan det er når grensene viskes ut,når alt blander seg...og du ikke lenger vet om du eksisterer? Hvis ikke,tenk deg situasjonen:Du er livredd,sitter krøket på gulvet i en krok,du river deg selv i håret,og kroppen gynger frem og tilbake,du er redd,redd og atter redd. Du føler noe kryper på innsiden av kroppen din,men vet ikke hva det er,"hvor er jeg,hvem er jeg,hva er jeg"...men det er ingen der for å svare...bare deg,i ditt eget lille Helvete. For rundt deg overalt er skyggene,de nærmer seg,de ler,vil krype inn i deg,erter deg,kjærtegner deg...mot din vilje,du gråter og sier.."nei nei nei"... Hadde det ikke vært godt å hatt en knapp å trykke på da,slik at noen kom og hjalp deg? Er ikke gøy i Helvete skjønner du! Dette er ikke for å være frekk,men du skriver som du tror du har svaret på alt,dine svar er for enkle. Men siden vi er synsere her alle sammen i grunn,respekterer jeg dine meninger. Syns lille kylling bør få trygghetsalarm om h*n føler seg tryggere da,bare den som føler i sin kropp og sitt sinn vet hvordan de selv har det. ...Men..om man er så dårlig som det du beskriver, da er vel en innleggelse mest forsvarlig? Det du beskriver er ganske likt en psykotisk tilstand, tror jeg. Men, jeg vet ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234501-hjelp-i-egen-leilighet/#findComment-1793579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lysglimt Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 ...Men..om man er så dårlig som det du beskriver, da er vel en innleggelse mest forsvarlig? Det du beskriver er ganske likt en psykotisk tilstand, tror jeg. Men, jeg vet ikke. Tenkte mer på hvis man er hjemme og blir så dårlig,var det jeg mente... Da kunne det være bra for de som får det slik,men en rtygghetsalarm. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234501-hjelp-i-egen-leilighet/#findComment-1793816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.