Gjest Vikarjente Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Jeg jobber som vikar for en barnehage. Ikke vikar for en fast person, men jeg blir oppringt i tide og utide, når andre er sykemeldte, og tar seg fri. Altså ingen fast jobb, ikke engang en fast vikarjobb. Men jeg har nok av arbeid, og trives. Men hva skjer med sånne som meg da, når de blir gravide? Er man da pliktet å si ifra med en gang? Jeg vil jo gjerne klare å jobbe der i 6 mnd først, så jeg får lønn et år etter at barnet er kommet til. Skal jeg gå hjemme et år med babyen, UTEN noen form for lønn, vil vi ikke klare oss, da pappaen ikke tjener all verdens. Den stønaden på noen og 30 tusen, ser jeg på som lite, og uaktuelt. S¨å, MÅ man berette om graviditeten med en gang? Eller kan man lure seg gjennom litt tid, i håp om å klare å få jobbe der i 6 mnd. (Ikke det at man skal skjule magen i 6 mnd , altså, men..) Og om jeg blir gående i jobb til fødselen nermer seg, at dem enda vil ha meg som vikar, hva skjer så? Jeg skal ikke melde fra om permisjon, sant, siden jeg ikke er fast ansatt på noe vis? Hva hos trygdeetaten da? hvordan kan jeg vite hva jeg har tjent der, når jeg aldri får faste månedssummer? Skal jeg gjemme på ALLE girotingene jeg får, eller skal jeg skrive opp lønn for hver mnd selv, og si dette til trygdekontoret? Er det ingen andre som har oversikt over hvor mye jeg har tjent gjennom graviditeten? Mange spørsmål dette... er bare redd at det å være gravid og være vikar ikke hører sammen? Kanskje jeg må søke andre faste ledige stillinger for livet nå, så ting blir lettere...? Jeg ER IKKE gravid enda, men jeg og mannen min har store planer om å få enda et barn, da det nå er to år siden vi fikk sistemann. Og ja, jeg har sluttet med p-pillen nå.... sukk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23451-gravid-vikar-ille/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 30. mars 2001 Del Skrevet 30. mars 2001 Verken arbeidsmiljøloven eller folketrygdloven eller andre lover pålegger deg å fortelle arbeidsgiver at du er gravid. I forhold til arbeidsgiver må du sannsynligvis si i fra om at du skal ha permisjon (eller i ditt tilfelle blir utilgjengelig for arbeidsoppdrag) i god tid, jeg vil anta 4 uker før du skal ha permisjon burde holde - det er jo ingen som kan nekte deg å få barn ;-) Selvfølgelig, får du fast jobb er dt best, men ellers så skal fødselspengene beregnes av en gjennomsnittlønn for en periode som gjenspeiler din normale inntekt. hvor lang periode som er aktuelt kan du selv påvirke ved å snakke med arbeidsgiver. Det er arbeidsgiver som skal oppgi din inntekt til trygdekontoret. skjema som brukes finner du på denne siden (inntekts- og skatteopplysninger). Som du ser å er det ikke noe eget felt for inntekt av en lengre periode enn 1 mnd, noe som betyr at det vil være en fordel om inntekten din måned for måned f.eks site 12 mndr før permisjon samt siste kalenderår blir spesifisert på et eget ark. På samme adresse ligger også søknadsskjema for fødselspenger. http://www.trygdeetaten.no/blanketter/ Det ligger som pdf-fil, slik at du må ha Adobes Acrobat Reader (gratisprogram) for å få dem frem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23451-gravid-vikar-ille/#findComment-99323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.