Gjest Gode råd noen? Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Ettåringen vår har aldri vært vanskelig å legge om kvelden (eller om dagen for den del), men de siste dagene blir klokka noen ganger 9 elr halv ti før det sovnes. LEgge rutinene er de samme, gutten er frisk, mett og god, forskjellen består vel i at det er varmt på rommet, kan jo ha sammenheng? I allefall ligger han nå og tøyser en god studn, vi legger ham ned igjen noen ganger, etter en stund begynner han å hyle og gråte sårt fordi vi ikke tar han opp. Lurer fælt på hva vi skal gjøre for ikke å komme inn i helt feil spor her. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Tror det viktigste er konsekvens, og spesielt akkurat nå, i denne overgangsfasen. Vis ham at det ikke fører til noe å protestere på legging. Om han skriker, gå inn til ham, klapp ham gjerne på hodet og si vennlig "god natt, nå skal du sove", e.l., og gå ut igjen. Gjerne gang på gang. Gi ham ikke annen "belønning" for å skrike. 0 Siter
Gjest Gode råd noen? Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Tror det viktigste er konsekvens, og spesielt akkurat nå, i denne overgangsfasen. Vis ham at det ikke fører til noe å protestere på legging. Om han skriker, gå inn til ham, klapp ham gjerne på hodet og si vennlig "god natt, nå skal du sove", e.l., og gå ut igjen. Gjerne gang på gang. Gi ham ikke annen "belønning" for å skrike. SKal prøve det, men hva hvis han skriker i flere timer, skal jeg fortsatt gå inn og ut av rommet hans hele tiden? Bør jeg vente litt eller gå inn med en gang han skriker? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 SKal prøve det, men hva hvis han skriker i flere timer, skal jeg fortsatt gå inn og ut av rommet hans hele tiden? Bør jeg vente litt eller gå inn med en gang han skriker? Jeg ville nok ventet litt, men selvfølgelig ikke mange minutter, det vil fort føles veldig lenge for en så liten. Men jeg er nok ingen allviter, har bare erfaring fra mine to små. Og det jeg har plukket opp her og der, selvfølgelig. 0 Siter
Gjest grønn tulipan Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Kanskje han trenger mindre søvn? Sover han lenge på dagtid? 0 Siter
Gjest fortsett med rutinene Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Jeg tror varmen slår ut de fleste Det går nok over skal du se, bare vær standhaftig fortsett med rutinene dine. 0 Siter
Gjest kji Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 SKal prøve det, men hva hvis han skriker i flere timer, skal jeg fortsatt gå inn og ut av rommet hans hele tiden? Bør jeg vente litt eller gå inn med en gang han skriker? Tror ikke skriking nødvendigvis er løsningen for alle. For oss var det ihvertfall ikke det. (lang historie) Jeg ville heller prøvd å få ned varmen på soverommet litt og se om ikke han kan roe seg bedre. En annen ting er å se om han faktisk får nok søvn, hvor mye han sover på dagen osv...for det kan jo være at han ikke trenger fullt så mye søvn som han gjorde? Bare en tanke. Lykke til. 0 Siter
Gjest Gode råd noen? Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Kanskje han trenger mindre søvn? Sover han lenge på dagtid? sover ett par timer på dagtid ja. Har ikke vært noe problem foreløbig. 0 Siter
Gjest Gode råd noen? Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Tror ikke skriking nødvendigvis er løsningen for alle. For oss var det ihvertfall ikke det. (lang historie) Jeg ville heller prøvd å få ned varmen på soverommet litt og se om ikke han kan roe seg bedre. En annen ting er å se om han faktisk får nok søvn, hvor mye han sover på dagen osv...for det kan jo være at han ikke trenger fullt så mye søvn som han gjorde? Bare en tanke. Lykke til. Lyst til å dele deres historie om hvordan dere gjorde det? Hvis det fungerte bra for dere da;) 0 Siter
Gjest kji Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Lyst til å dele deres historie om hvordan dere gjorde det? Hvis det fungerte bra for dere da;) Ja det kan jeg. Vi har en som er 4 år nå, som var veldig urolig om kveldene. Han var det fra han var spedbarn, så ikke sikkert at dette gjelder ditt barn. Vi prøvde dette med skriking. Jeg hadde hele tiden dårlig magefølelse for dette. Alle sa at dette løste seg etter maks 1 uke. For oss gjorde det ikke det, men ble bare enda verre. Han ble helt hysterisk og virket som han fikk panikk for å sove. Vi fant da ut at vi skulle gjøre dette på vår egen måte. Det som funka for oss, var at mamma eller pappa var inne hos han en stund. Snakket vanlig til han, og la han ned dersom han reiste seg. (Han reiste seg 1000 ganger føltes det som). Men det er ikke så lett for en 1-åring å skjønne dette med at han skal legge seg. Jeg tok sammen på rommet og ryddet litt, mens jeg vips måtte rydde litt utenfor og kom tilbake og slik drev jeg på. Var lenger og lenger borte for hver gang. Han sovnet faktisk ganske fort. Virket som han var mer trygg når vi var i aktivitet rundt han. Følte dette var mye mer behagelig måte å få han til å sove på enn å ha full alarm. Et tips kan være å ha kleshaugen med nyvask forran deg. Legge i skuffer og skap. Dette gjorde ihvertfall susen her. Håper virkelig det lykkes for deg og at det er en overgang!! Lykke til! 0 Siter
Gjest Gode råd noen? Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Ja det kan jeg. Vi har en som er 4 år nå, som var veldig urolig om kveldene. Han var det fra han var spedbarn, så ikke sikkert at dette gjelder ditt barn. Vi prøvde dette med skriking. Jeg hadde hele tiden dårlig magefølelse for dette. Alle sa at dette løste seg etter maks 1 uke. For oss gjorde det ikke det, men ble bare enda verre. Han ble helt hysterisk og virket som han fikk panikk for å sove. Vi fant da ut at vi skulle gjøre dette på vår egen måte. Det som funka for oss, var at mamma eller pappa var inne hos han en stund. Snakket vanlig til han, og la han ned dersom han reiste seg. (Han reiste seg 1000 ganger føltes det som). Men det er ikke så lett for en 1-åring å skjønne dette med at han skal legge seg. Jeg tok sammen på rommet og ryddet litt, mens jeg vips måtte rydde litt utenfor og kom tilbake og slik drev jeg på. Var lenger og lenger borte for hver gang. Han sovnet faktisk ganske fort. Virket som han var mer trygg når vi var i aktivitet rundt han. Følte dette var mye mer behagelig måte å få han til å sove på enn å ha full alarm. Et tips kan være å ha kleshaugen med nyvask forran deg. Legge i skuffer og skap. Dette gjorde ihvertfall susen her. Håper virkelig det lykkes for deg og at det er en overgang!! Lykke til! Takk for svar, skal prøve dette. Særlig ok det med klestipset, merker at jeg blir veldig stresset og trøtt og sånn når jeg bare går og venter på at han skal sovne. Greit å ha noe nyttig å gjøre liksom! 0 Siter
Vioola Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Jeg ville nok ventet litt, men selvfølgelig ikke mange minutter, det vil fort føles veldig lenge for en så liten. Men jeg er nok ingen allviter, har bare erfaring fra mine to små. Og det jeg har plukket opp her og der, selvfølgelig. Hei! Vi hr en gutt på nå 20 mnd. Han har alltid vært grei å legge. Men da han var rundt ett år og da han var 15 mnd og nå for ett par uker siden, tullet han litt i forbindelse med legging. Det vi har gjort her og som har fungert for oss, er at vi har lagt han med samme rutine. Vi har badet ved siden av rommet hans. Så jeg har gått inn der, "bråket" litt med skuffene, ryddet og sånn. Da lytter han gjerne og roer seg, så vips etter to til fem dager er det over igjen. Ikke sikkert dette er løsningen for dere, men dette fungerer for oss. Lykke til uansett, det går nok over. Selv var jeg bekymret spesielt andre gangen, for da varte det i en hel uke og hang i litt... Men så var det var det over. Klem 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 Ja det kan jeg. Vi har en som er 4 år nå, som var veldig urolig om kveldene. Han var det fra han var spedbarn, så ikke sikkert at dette gjelder ditt barn. Vi prøvde dette med skriking. Jeg hadde hele tiden dårlig magefølelse for dette. Alle sa at dette løste seg etter maks 1 uke. For oss gjorde det ikke det, men ble bare enda verre. Han ble helt hysterisk og virket som han fikk panikk for å sove. Vi fant da ut at vi skulle gjøre dette på vår egen måte. Det som funka for oss, var at mamma eller pappa var inne hos han en stund. Snakket vanlig til han, og la han ned dersom han reiste seg. (Han reiste seg 1000 ganger føltes det som). Men det er ikke så lett for en 1-åring å skjønne dette med at han skal legge seg. Jeg tok sammen på rommet og ryddet litt, mens jeg vips måtte rydde litt utenfor og kom tilbake og slik drev jeg på. Var lenger og lenger borte for hver gang. Han sovnet faktisk ganske fort. Virket som han var mer trygg når vi var i aktivitet rundt han. Følte dette var mye mer behagelig måte å få han til å sove på enn å ha full alarm. Et tips kan være å ha kleshaugen med nyvask forran deg. Legge i skuffer og skap. Dette gjorde ihvertfall susen her. Håper virkelig det lykkes for deg og at det er en overgang!! Lykke til! Dette var jo en utrolig fin metode å få poden til å sove på. Og så fint at du samtidig fikk gjort noe nyttig! 0 Siter
PieLill Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Ja det kan jeg. Vi har en som er 4 år nå, som var veldig urolig om kveldene. Han var det fra han var spedbarn, så ikke sikkert at dette gjelder ditt barn. Vi prøvde dette med skriking. Jeg hadde hele tiden dårlig magefølelse for dette. Alle sa at dette løste seg etter maks 1 uke. For oss gjorde det ikke det, men ble bare enda verre. Han ble helt hysterisk og virket som han fikk panikk for å sove. Vi fant da ut at vi skulle gjøre dette på vår egen måte. Det som funka for oss, var at mamma eller pappa var inne hos han en stund. Snakket vanlig til han, og la han ned dersom han reiste seg. (Han reiste seg 1000 ganger føltes det som). Men det er ikke så lett for en 1-åring å skjønne dette med at han skal legge seg. Jeg tok sammen på rommet og ryddet litt, mens jeg vips måtte rydde litt utenfor og kom tilbake og slik drev jeg på. Var lenger og lenger borte for hver gang. Han sovnet faktisk ganske fort. Virket som han var mer trygg når vi var i aktivitet rundt han. Følte dette var mye mer behagelig måte å få han til å sove på enn å ha full alarm. Et tips kan være å ha kleshaugen med nyvask forran deg. Legge i skuffer og skap. Dette gjorde ihvertfall susen her. Håper virkelig det lykkes for deg og at det er en overgang!! Lykke til! Skriver under på den. Tilsvarende funket her i gården også. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Varmen kan ha mye av skylda. For mange, både store og små, er det plent umulig å sove om det er for varmt. Får dere ikke gjort noe med romtemperaturen kan dere jo se på dyner og pysj etc. Det er forresten ikke så uvanlig at de oppdager at det går an å protestere på leggingen ved etårsalderen. mvh 0 Siter
org Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Skriver under på den. Tilsvarende funket her i gården også. mvh Fungerte godt hos oss også. Mor/ far brettet klær, leste ei (kjedelig) bok - selv om det var mørkt/ skumt i rommet etc. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Tror ikke skriking nødvendigvis er løsningen for alle. For oss var det ihvertfall ikke det. (lang historie) Jeg ville heller prøvd å få ned varmen på soverommet litt og se om ikke han kan roe seg bedre. En annen ting er å se om han faktisk får nok søvn, hvor mye han sover på dagen osv...for det kan jo være at han ikke trenger fullt så mye søvn som han gjorde? Bare en tanke. Lykke til. Selvfølgelig er ikke skriking noen løsning, det har nok hverken jeg eller andre ment. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 SKal prøve det, men hva hvis han skriker i flere timer, skal jeg fortsatt gå inn og ut av rommet hans hele tiden? Bør jeg vente litt eller gå inn med en gang han skriker? Tror jeg ble misforstått litt i innlegget mitt over. Selvfølgelig mener jeg ikke at du skal la en ettåring ligge å skrike lenge alene. Antakelig roer han seg når du kommer inn(?), det jeg mente var at du ikke skal gi ham større "belønning" enn litt kortvarig oppmerksomhet, og heller komme snart tilbake om han skriker når du går ut igjen (dog synes jeg du kan vente litt). Uansett tror jeg din holdning når du kommer inn til ham er viktig. Selv om han skriker bør du forsøke å være rolig og i ganske godt humør, er du urolig og/eller viser at du synes synd på ham, vil han fort tro det er ille å skulle legge seg. 0 Siter
linko Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Jeg tror nok varmen har skylda. Vi måtte ta madrassen til jenta vår over til vårt rom, så nå ligger hun på gulvet der (vårt soverom ligger på skyggesida av huset, og er alltid mye kaldere). Broren sovner imidlertid som vanlig på sitt varme rom. 0 Siter
Gjest kji Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Takk for svar, skal prøve dette. Særlig ok det med klestipset, merker at jeg blir veldig stresset og trøtt og sånn når jeg bare går og venter på at han skal sovne. Greit å ha noe nyttig å gjøre liksom! Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.