Gjest g-20 Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Hei, jeg er en gutt på 20 år som går på atføringspenger. Dvs. rundt 4000,-/mnd. Jeg har først nå merket meg at jeg har betalt over 30% skatt på atføringspengene de første 3 månendene dette året. Jeg ringte trygdekontoret, og der fikk jeg beskjed om at dette skyles at jeg ikke har levert inn skattekort. Har ikke fått beskjed om at jeg må ordne med noe slikt heller, trodde alt var ordna og jeg ville automatisk blitt trekt 5%, slikt som i fjor. Dette vil si at jeg har betalt i allefall over 3000 kroner i for mye skatt hittil i år. Når jeg får fylt ut skjemaene og fått skattekort og sakene i orden, får jeg da tilbake pengene jeg har betalt for mye i skatt? Det er slik at jeg får tilbake pengene på skatten, ikke sant, men dette blir jo leenge til da, skulle gjerne hatt de pengene jeg har "tapt" nå raskest mulig, er det en mulighet for å få til det? Slik at jeg får pengene jeg har tapt til neste "lønning"? Ble kanskje litt langt og rotete dette innlegget, men håper du og dere forstår.. mange takk hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23456-har-betalt-for-mye-skatt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest punkyB Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Du får dem vel ikke tilbake direkte - men du kan jo trekke mindre skatt de nærmeste månedene for å justere for det du har trekt for mye. Hvis du har trekt 25% for mye i 3 mnd. og egentlig bare skal betale 5% så har jo du egentlig 15 skattefrie mnd. foran deg ..... dvs. resten av året uten skatt Hvis dem går med på det da og jeg har skjønt opplysningene dine riktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23456-har-betalt-for-mye-skatt/#findComment-99124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 30. mars 2001 Del Skrevet 30. mars 2001 Du får dem vel ikke tilbake direkte - men du kan jo trekke mindre skatt de nærmeste månedene for å justere for det du har trekt for mye. Hvis du har trekt 25% for mye i 3 mnd. og egentlig bare skal betale 5% så har jo du egentlig 15 skattefrie mnd. foran deg ..... dvs. resten av året uten skatt Hvis dem går med på det da og jeg har skjønt opplysningene dine riktig. punkyBs forslag går nok ikke fullt så enkelt. For å få dette til må du få endret skattekortet ditt fra ligningskontoret, trygdeetaten har ikke lov å trekke mindre enn det som står på skattekortet. Når det gjelder etterbetaling av det som er trekt for mye, så er det i utgangspunktet ikke noe du har rett på siden det skyldes at du ikke har levert skattekortet. Men trygdeetaten sier jo til folk at de ikke trenger å levere skattekortet siden det går automatisk, og dermed vil jeg anta at du bør kunne få etterbetalt for mye trukket skatt for inneværende år fra og med den dato som står på skattekortet (tidligst 1.1.2001). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23456-har-betalt-for-mye-skatt/#findComment-99325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.