Gå til innhold

Giddesløs pappa (utenfor tema)

Anbefalte innlegg

Gjest Sofagrisens kone

Både mannen min og jeg er for så vidt glade i å være hjemme begge to, men han mye mer enn meg. Festing og slikt er det helt greit at han ikke driver med,han foretrekker å sitte hjemme i helgene og så på film på kveldstid.

Men han er så utrolig giddesløs da det gjelder å finne på noe med jenta vår også. Spesielt i helger og ferier. Jeg mener at barn har godt av å kjede seg litt. Men vi har for eksempel stående invitasjon til å reise 1 mil ut til ei hytte hvor besteforeldrene hans bor hele sommeren. Der er det båter, kjempefin badeplass, og stor hage (perfekt til vollyball, kubb osv) Nå er det deilig badevann der, og vi smelter nesten bort hjemme. Men nei, han vil ikke reise på bading, han vil sitte foran dataen sin, nok en dag.

Slik er det ellers også, jeg foreslåt t vi skal beslke noen,eller gå en tur,eller reise på kafe, og han trekker på det, og må omtrent hales ut. Da vi går tur "tuller" han og spør om vi snart skal reise hjem. Jeg skjønner at han mener det på ordentlig. Og jeg er den som b lir stående igjen med en kjempeaktiv treåring som ikke får utløp for energien sin.Ofte blir det til at vi reiser og besøker foreldrene mine eller noe. Sukk..

Ellers er han faktisk en veldig flink pappa, tar alltid kveldsstellet, leser bøker osv osv. Det er bare det at han helst vil sitte hjemme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234577-giddesl%C3%B8s-pappa-utenfor-tema/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reis uten ham, så kan han bare sitte i sofaen sin og sture, det er jo han som går glipp av moroa.

Jeg skjønner at det er utrolig irriterende, og det er latterlig at han oppfører seg som en drittunge, for det er jo nettopp det han gjør ikke sant?

Jeg har ikke noen løsning til deg annet enn at du får sparke han i ræva å be han oppføre seg ;)

Hvorfor er det DU som blir stående igjen med en kjempeaktiv treåring som ikke får utløp for energien sin når dere begge er hjemme? Overlat henne til ham da, så skjønner han kanskje etterhvert at det er hyggeligere å aktivisere henne på en badestrand, hjemme hos besteforeldrene osv. enn i stua.

Hvordan fungerer han ellers da?

Har han alltid vært slik?

Sikker på at det ikke er en depresjon?

Har han angst for å dra vekk?

Angst og depresjon kan være vanskelig å inrømme for en mann, dette kan ha med at han kan føle at han avslører at han er "svak". Men skjønner ikke i realtitetn at det kan være sykdom

Hvis det er det så vil ha gjøre det værre å tvinge han. du må finne ut hvofor og spørre de rette spørsmålene uten å være fordømmende slik at han kommer i forsvarsposisjon.

Finn ut hva som ligger bak er mitt råd.

Annonse

Gjest så d så

Oioi.. trodde nesten at jeg leste om min mann da jeg så overskrifta..hehe..

han er forsåvidt flink til å leke med barna når det passer han, men ikke ellers.. husarbeid rører han ikke...jeg tar initiativet til det meste av familiens aktiviteter.

Spør jeg om han kan rydde el. støvsuge et sted så sier han ja...uten å gjøre det.. forstår frustrasjonen din veldig godt, men noe som har fungert for oss i forhold til barna, er at han har måttet ha de en del uten meg, slik at han har sett at det faktisk må litt aktivisering til :)

Lykke til. (og har du noen tips til hvordan min stuegris skal begynne å gjøre noe hjemme, sier jeg takk takk...)

Gjest Mom33

Oioi.. trodde nesten at jeg leste om min mann da jeg så overskrifta..hehe..

han er forsåvidt flink til å leke med barna når det passer han, men ikke ellers.. husarbeid rører han ikke...jeg tar initiativet til det meste av familiens aktiviteter.

Spør jeg om han kan rydde el. støvsuge et sted så sier han ja...uten å gjøre det.. forstår frustrasjonen din veldig godt, men noe som har fungert for oss i forhold til barna, er at han har måttet ha de en del uten meg, slik at han har sett at det faktisk må litt aktivisering til :)

Lykke til. (og har du noen tips til hvordan min stuegris skal begynne å gjøre noe hjemme, sier jeg takk takk...)

Du skriver at gubben din ikke gjør ting han sier han skal gjøre. Hva skjer med de tingene da? Gjør du dem?

Har dere gjort en total arbeidsfordeling i heimen? Hvis ja, hva skjer med tingene han skal gjøre dersom han ikke gjør dem?

Hvis svaret er at du selv gjør alt selv om han har sagt ja, så har du vel også litt deg selv å takke for at det blir slik... :-)

Mitt råd er altså: Foreta en fullstendig arbeidsfordeling ut fra interesser og behov, og følg den slavisk. Det betyr at du må tåle å se dritt, lort og rot i noen uker, men kanskje det er verdt det?

Lykke til!

Av og til - sånn cirka et par ganger i måneden - får jeg en intens lyst til å pælme ut alt av datamaskiner og datautstyr i heimen.

Tror datamaskina har overtatt som tidstyv nummer 1 i mange norske hjem - og alltid frustrerende å oppleve at denne blir prioritert fremfor arbeidsoppgaver i hjemmet eller å ta seg av barnas behov.

Hvordan fungerer han ellers da?

Har han alltid vært slik?

Sikker på at det ikke er en depresjon?

Har han angst for å dra vekk?

Angst og depresjon kan være vanskelig å inrømme for en mann, dette kan ha med at han kan føle at han avslører at han er "svak". Men skjønner ikke i realtitetn at det kan være sykdom

Hvis det er det så vil ha gjøre det værre å tvinge han. du må finne ut hvofor og spørre de rette spørsmålene uten å være fordømmende slik at han kommer i forsvarsposisjon.

Finn ut hva som ligger bak er mitt råd.

Jeg tenkte som deg. En form for sosial angst, kanskje? En rolig og fortrolig prat uten at man hisser deg opp tror jeg er det beste verktøyet, uansett hva årsaken til "giddesløsheten" er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...