Gjest Ukjent mor idag Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Min datter (9) er en flott jente . Utadvendt, fornuftig, snill, hyggelig, hjelpsom, aktiv, etc. Allerede ved overtagelsen (hun var nesten to) sa representanten fra barnehjemmet ”hun er litt spesiell”. Hun var så blid og trygg, syntes vi. I barnehagen syntes vi det var leit at hun ikke husket verken sin egen eller Jesus’ fødselsdato. Og undret oss over at hun samtidig visste navnet på alle de andre mødrene, barna deres, hundene deres etc. Nå er hun skolejente. Hun vet ikke hva 4*3 er, etc. og husker aldri noen ingen ting av gårsdagens skolestoff. Men hun vet akkurat hva som skal til for at lærer A skal bli lei seg og hva som skal til for at lærer B blir sur, etc. Hva er dette? Har dette et navn? Hva kan vi gjøre for barnet vårt? Vi prøver å leve et rolig, trygt og stabilt familieliv. Vi overdriver ikke, men prøver å øve litt ekstra på de ’husketingene’ skolen krever. Ellers fokuserer vi på de sterke sidene hennes. Men vi er bekymret for framtiden. Har noen på DOL hørt om noe lignende? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unike barn Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Ta en prat med lærerene, og spør hvordan de oppfatter henne i det daglige. Klarer hun å konsentrere seg, Er hun snill med de andre barna? Det er og mulig å ta kontakt med et familiesenter/Helsestasjon på stedet der dere bor. Dette trenger ingen diagnose, og det er mulighet for at hun/dere kan gå i samtale der. Alderen til din datter, er en virkelig utprøvingsalder. Svaret er ikke alltid at barnet bare er sånn. Ofte kan svaret ligge i hvilke egenskaper barnet får mulighet til å bruke. Kanskje ligger forholdene til rette for at din datter kan være ufin med læreren? Kanskje må det til noen endringer, for at mønsteret brytes? Håper dere finner ut av det, slik at hverdagen til dere, og ikke minst deres datter blir bedre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1794631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ukjent mor idag Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Ta en prat med lærerene, og spør hvordan de oppfatter henne i det daglige. Klarer hun å konsentrere seg, Er hun snill med de andre barna? Det er og mulig å ta kontakt med et familiesenter/Helsestasjon på stedet der dere bor. Dette trenger ingen diagnose, og det er mulighet for at hun/dere kan gå i samtale der. Alderen til din datter, er en virkelig utprøvingsalder. Svaret er ikke alltid at barnet bare er sånn. Ofte kan svaret ligge i hvilke egenskaper barnet får mulighet til å bruke. Kanskje ligger forholdene til rette for at din datter kan være ufin med læreren? Kanskje må det til noen endringer, for at mønsteret brytes? Håper dere finner ut av det, slik at hverdagen til dere, og ikke minst deres datter blir bedre Jeg ser at det jeg skrev kan misforstås. Nei, hun er aldri ufin mot verken lærer eller medelev. Men hun forteller meg hvordan hun ser sine medmennesker. Og det skremmer meg at hun har så rett, og at hun bruker så mye krefter på å kartlegge sine omgivelser, krefter hun burde bruke på å lære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1794657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hypathia Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det er jo tydelig at datteren din har sosial kompetanse. Det kan være mange årsaker til at barn har problemer med læring og å huske lærestoff. Det kan være alt fra konsentrasjon, umodenhet eller spesifikke lærevansker. Var jeg deg ville jeg bedt skolen melde henne opp til PPT kontoret for kartleggingsprøver. Da kan skolen sette inn nødvendige tiltak så snart som mulig. Eller det viser seg kanskje at det ikke er noe spesielt, at hun bare trenger litt tid på seg. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1794706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unike barn Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg ser at det jeg skrev kan misforstås. Nei, hun er aldri ufin mot verken lærer eller medelev. Men hun forteller meg hvordan hun ser sine medmennesker. Og det skremmer meg at hun har så rett, og at hun bruker så mye krefter på å kartlegge sine omgivelser, krefter hun burde bruke på å lære. Ok. Nå leste jeg det riktig:) Hun er med andre ord veldig oppservang, og tilstede. Noen mennesker har stort behov for å kartlegge sine omgivelser, for å føle seg trygge. I hvor stor grad dette er "normal" er jeg ikke sikker på. Noen har ekstem husk når det gjelder navn, mens andre har det med tall, utenatt dette trenger være noe "unormalt". Normalen er stor. Går dette imidlertid utover hverdagen, ville jeg ha undersøkt dette nærmere. Få en time hos fastlegen, og be han videresende henne til utredning. Dette er ofte den raskeste veien. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1794712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke i dag, nei Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Det kan være mange årsaker til dårlig korttidshukommelse osv. Dere må få PPT til å utrede henne, de vil relativt fort finne ut hvor hun har problemer, og kanskje ha råd for hovrdan dere og skolen skal hjelpe henne. En ting er i alle fall sikekrt - det har ingen hensikt å terpe på det hun ikke forstår; det forstørrer ofte problemet. Styrk heller selvtilliten hennes med å la henne jobbe ekstra med det hun får til best. Repeter, repeter og repeter, spør og lag "huskeleker". Det viker også som om hun ønsker å ha "kontroll" over situasjonen, ved å forsikre seg om alt omkring henne osv. Av våre adoptivbarn er det særlig det yngste som har hukommelsesproblemer. Hun har alkoholskade, og korttidsminnet er skadet. Vi jobber veldig mye med "huskekart" osv. En del ting går det faktisk an å lære henne, selv om det synes umulig i starten. Hun er også en "kontrollfrik" som må ha full oversikt. Håper dere får hjelp til å finne ut! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1796010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ukjent mor idag Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Det kan være mange årsaker til dårlig korttidshukommelse osv. Dere må få PPT til å utrede henne, de vil relativt fort finne ut hvor hun har problemer, og kanskje ha råd for hovrdan dere og skolen skal hjelpe henne. En ting er i alle fall sikekrt - det har ingen hensikt å terpe på det hun ikke forstår; det forstørrer ofte problemet. Styrk heller selvtilliten hennes med å la henne jobbe ekstra med det hun får til best. Repeter, repeter og repeter, spør og lag "huskeleker". Det viker også som om hun ønsker å ha "kontroll" over situasjonen, ved å forsikre seg om alt omkring henne osv. Av våre adoptivbarn er det særlig det yngste som har hukommelsesproblemer. Hun har alkoholskade, og korttidsminnet er skadet. Vi jobber veldig mye med "huskekart" osv. En del ting går det faktisk an å lære henne, selv om det synes umulig i starten. Hun er også en "kontrollfrik" som må ha full oversikt. Håper dere får hjelp til å finne ut! Takk for alle svar. Det er flere som har rådet meg til å kontakte PPT nå. Kvier meg litt for å trekke igang noe stort.Men jeg ser jo at dette ikke går over, problemet får bare andre utslag. Forstår at du har hatt og har det tøft. Må allikevel være ok å ha fått en diagnose. Finner man stoff om 'huskekart' på nettet? Har du benyttet musikk som terapi? Tenker på det siden barnet mitt faktisk klarer å spille et instrument, klarer altså å lære og huske noter! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1796622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Takk for alle svar. Det er flere som har rådet meg til å kontakte PPT nå. Kvier meg litt for å trekke igang noe stort.Men jeg ser jo at dette ikke går over, problemet får bare andre utslag. Forstår at du har hatt og har det tøft. Må allikevel være ok å ha fått en diagnose. Finner man stoff om 'huskekart' på nettet? Har du benyttet musikk som terapi? Tenker på det siden barnet mitt faktisk klarer å spille et instrument, klarer altså å lære og huske noter! Hvis du søker på "tankekart", finner du både teoristoff og eksempler på denne måten å visualisere det man skal huske på. Tankekart brukes i studieteknikk og også relativt langt nede i skoleklassene, som en måte å skrive sammendrag på. Det finnes til og med dataprogrammer som støtter denne teknikkken. De kan sikkert lages med enkle tegninger / symboler på i stedet for tekst. Her er et enkelt eksempel, men det finnes massevis av stoff om dette på nettet: http://pedit.no/gs/sjetne/view.cgi?&show_sitemap=1&link_id=0.12425.34502 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1796850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest har fått hjelp Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Takk for alle svar. Det er flere som har rådet meg til å kontakte PPT nå. Kvier meg litt for å trekke igang noe stort.Men jeg ser jo at dette ikke går over, problemet får bare andre utslag. Forstår at du har hatt og har det tøft. Må allikevel være ok å ha fått en diagnose. Finner man stoff om 'huskekart' på nettet? Har du benyttet musikk som terapi? Tenker på det siden barnet mitt faktisk klarer å spille et instrument, klarer altså å lære og huske noter! Det er ingen grunn til å kvie seg for å ta kontakt med PPT. Der får man god hjelp og støtte og er det ingen stor sak så har du bare fått en utredning - og fått beroliget deg selv. Det er viktig å gjøre alt man kan for å hjelpe barnet. Fordommer mot å kontakte PPT er helt ubegrunnet. De er dyktige og flotte mennesker som er der for å hjelpe dere ! Har sett fått kjempegod hjelp tidligere med vår eldste. Det var ingen stor sak, men 3-4 samtaler og mange nyttige og gode råd så var vi godt i gang med å løse vårt problem. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1796988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest musikkterapi Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Takk for alle svar. Det er flere som har rådet meg til å kontakte PPT nå. Kvier meg litt for å trekke igang noe stort.Men jeg ser jo at dette ikke går over, problemet får bare andre utslag. Forstår at du har hatt og har det tøft. Må allikevel være ok å ha fått en diagnose. Finner man stoff om 'huskekart' på nettet? Har du benyttet musikk som terapi? Tenker på det siden barnet mitt faktisk klarer å spille et instrument, klarer altså å lære og huske noter! Jeg tror du trygt kan ta kontakt med PPT. Det er selvfølgelig alle slags folk der som på andre arbeidsplasser, men dere har selv innflytelse på hva de skal gjøre, hvor omfattende det skal være o.l. De kan også hjelpe dere videre hvis det evt. er behov for medisinsk utredning. Jeg har også erfaring med musikk som terapi. Musikkterapi brukes i.f.t. mange forskjellige vansker og for både barn og voksne. Hvis musikk er et område datteren din fungerer godt i forhold til kan det absolutt være verdt å vurdere. Kanskje har kommunen ansatt en musikkterapeut? Hvis ikke kan du se på www.musikkterapi.no - hvis du tar kontakt med denne foreningen kan de finne fram til musikkterapeuter i nærheten av der dere bor. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1797201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke i dag. nei Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Takk for alle svar. Det er flere som har rådet meg til å kontakte PPT nå. Kvier meg litt for å trekke igang noe stort.Men jeg ser jo at dette ikke går over, problemet får bare andre utslag. Forstår at du har hatt og har det tøft. Må allikevel være ok å ha fått en diagnose. Finner man stoff om 'huskekart' på nettet? Har du benyttet musikk som terapi? Tenker på det siden barnet mitt faktisk klarer å spille et instrument, klarer altså å lære og huske noter! Vet ikke om du finner "huskekart" på nettet. Jeg lærte det en gang for lenge siden på et kurs. Du trenger ikke kvie deg for PPT, stor sett er det flinke folk som vil deg og barnet vel! Ja, rytme og musikk er veldig fin metode! Mitt FAS-barn kan lære det utroligste hvis det er på vers! De som har forsket på dette har også funnet at de lærer mer når de f.eks. sitter i en huske eller gyngestol, så rytme er bra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1797383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Vet ikke om du finner "huskekart" på nettet. Jeg lærte det en gang for lenge siden på et kurs. Du trenger ikke kvie deg for PPT, stor sett er det flinke folk som vil deg og barnet vel! Ja, rytme og musikk er veldig fin metode! Mitt FAS-barn kan lære det utroligste hvis det er på vers! De som har forsket på dette har også funnet at de lærer mer når de f.eks. sitter i en huske eller gyngestol, så rytme er bra! Kanskje noen av IKEAs lekemøbler (gyngebenk, hengestol osv) kan være et godt kjøp ift. barna deres? http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=16&catalogId=10103&langId=-14&topcategoryId=15567&parentCats=15567*15659*16116&categoryId=16116&cattype=sub 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1797395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Jeg tror du trygt kan ta kontakt med PPT. Det er selvfølgelig alle slags folk der som på andre arbeidsplasser, men dere har selv innflytelse på hva de skal gjøre, hvor omfattende det skal være o.l. De kan også hjelpe dere videre hvis det evt. er behov for medisinsk utredning. Jeg har også erfaring med musikk som terapi. Musikkterapi brukes i.f.t. mange forskjellige vansker og for både barn og voksne. Hvis musikk er et område datteren din fungerer godt i forhold til kan det absolutt være verdt å vurdere. Kanskje har kommunen ansatt en musikkterapeut? Hvis ikke kan du se på www.musikkterapi.no - hvis du tar kontakt med denne foreningen kan de finne fram til musikkterapeuter i nærheten av der dere bor. Lykke til! ppt er der for barna så det er tryggt å spørre dem til råds. De har ikke diagnose komperanse men sikkert erfaring med det meste når det gjelder barns tankevirksomhet. Som jeg har erfart så er det veldig viktig å ikke legge vekt på at barnet er adoptert men barnet som sådan, Noen kan fort henge seg opp i akurat det å tenke årsaker ut derifra. Da kan det bli helt feil å bli en konklusjon som ikke holder. Hvis de spør om barnets fortid så si at vi starter herfra . det er nå som gjelder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234664-et-flott-og-vanskelig-barn/#findComment-1798151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.