Gå til innhold

Taushetsplikt i barnehage?

Anbefalte innlegg

Gjest McDonna

Er det slik at barnehageansatte heller ikke har lov til å fortelle positive ting om barna til andre?

Som f. eks. "Lille Per er jo så flink til å rydde etter seg, spiser pent og er grei med andre" eller "Lille Kari har jammen slutta med bleie allerede, bare 2 år gammel".

Kan barnehageansatte fortelle sånt "rundt på bygda", eller gjelder taushetsplikten kun negative ting? Om det er nødvendig å fortelle slike ting, er jo en annen diskusjon, det jeg lurer på er om det er lov?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234701-taushetsplikt-i-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Qwerty2

4

• Mirabell

1

• Angelica :o)

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

"Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for X barnehage, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det h*n i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om barnas og familienes personlige forhold.

Opplysninger om økonomi, boligforhold, slektskap, familie- og hjemforhold, fysisk og psykisk helse, karakter og følelsesliv anses som personlige forhold. Opplysninger om fødested, fødselsdato, statsborgerforhold, bopel og arbeidssted regnes ikke som personlige forhold, med mindre slike opplysninger røper forhold som må anses som personlige."

Generelt bør man ikke omtale verken barn eller foreldre til andre mennesker enn de som er ansatt i barnehage. Det er ikke ulovlig å si at noen er så bra til å rydde, eller flink til å kle på seg - men man bør unngå det.

Det er lettere å fortelle ting man ikke burde si om man stadig forteller ting man kan si - enn hvis man har en regel om å ikke omtale barna/familiene.

Men; møter du mormor til en av ungene i butikken f.eks - så skader det ikke å skryte litt av barnebarnet, uten å fortelle personlige ting :)

Gjest McDonna

"Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for X barnehage, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det h*n i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om barnas og familienes personlige forhold.

Opplysninger om økonomi, boligforhold, slektskap, familie- og hjemforhold, fysisk og psykisk helse, karakter og følelsesliv anses som personlige forhold. Opplysninger om fødested, fødselsdato, statsborgerforhold, bopel og arbeidssted regnes ikke som personlige forhold, med mindre slike opplysninger røper forhold som må anses som personlige."

Generelt bør man ikke omtale verken barn eller foreldre til andre mennesker enn de som er ansatt i barnehage. Det er ikke ulovlig å si at noen er så bra til å rydde, eller flink til å kle på seg - men man bør unngå det.

Det er lettere å fortelle ting man ikke burde si om man stadig forteller ting man kan si - enn hvis man har en regel om å ikke omtale barna/familiene.

Men; møter du mormor til en av ungene i butikken f.eks - så skader det ikke å skryte litt av barnebarnet, uten å fortelle personlige ting :)

Takk for svar. Da vet jeg det.

Gjest darkside

Vår barnehage har fått det for seg at de ikke kan fortelle oss hvem barna våre leker med, av hensyn til taushetsplikten...

Gjest Persille

Vår barnehage har fått det for seg at de ikke kan fortelle oss hvem barna våre leker med, av hensyn til taushetsplikten...

Det er bare tull.

Man skal verne om barnas privatliv - og ting som kan støte dem.

Man kan altså ikke fortelle at de og de barna ødela huskestativet, eller at foreldrene til det barnet skal skilles.

Men man kan godt fortelle at tuppen og lillemor hadde det så moro da de akte, eller at ole var så snill mot dole i dag.

Annonse

Gjest McDonna

Det er bare tull.

Man skal verne om barnas privatliv - og ting som kan støte dem.

Man kan altså ikke fortelle at de og de barna ødela huskestativet, eller at foreldrene til det barnet skal skilles.

Men man kan godt fortelle at tuppen og lillemor hadde det så moro da de akte, eller at ole var så snill mot dole i dag.

Men jeg har opplevd at når personalet har fortalt meg at barnet mitt har blitt slått til, så har de ikke villet fortelle _hvem_ som slo. Pga. taushetsplikt. Hva mener du om det?

Jeg liker å vite hvem som slår barnet mitt, hvem barnet mitt slår, hvem barnet mitt leker fint sammen med, hvem det ikke går så bra sammen med osv...

Gjest abrahamsen

Men jeg har opplevd at når personalet har fortalt meg at barnet mitt har blitt slått til, så har de ikke villet fortelle _hvem_ som slo. Pga. taushetsplikt. Hva mener du om det?

Jeg liker å vite hvem som slår barnet mitt, hvem barnet mitt slår, hvem barnet mitt leker fint sammen med, hvem det ikke går så bra sammen med osv...

Jeg bare tenker litt; Hvorfor vil vi vite hvem som slår?

Jeg vil vite hvem barnet mitt leker med for så å kunne ta kontakt med de på fritiden, men hvorfor jeg vil vite hvem som slår, det finner jeg ikke ut av.

Wow, skikkelig lang og dårlig setning.

Gjest Persille

"Men jeg har opplevd at når personalet har fortalt meg at barnet mitt har blitt slått til, så har de ikke villet fortelle _hvem_ som slo. Pga. taushetsplikt. Hva mener du om det?"

Det er helt rett - det har du ikke noe med. Så lenge barnet ditt har blitt tatt hånd om, så skal du ikke vite hvem som har gjort det - det er for å verne om barnet som har slått slik at det ikke blir stigmatisert, og heller ikke blir "tatt" av andre foreldre for en ugjerning bhg allerede har håndtert.

"Jeg liker å vite hvem som slår barnet mitt,"

Det har du altså ikke noe med.

"hvem barnet mitt slår,"

Det får du vite, for det handler om hva barnet _ditt_ gjør.

"hvem barnet mitt leker fint sammen med, hvem det ikke går så bra sammen med osv... "

Det får du vite i foreldresamtaler, eller dersom du spør direkte. Og det vil også være en naturlig ting å fortelle om på slutten av dagen.

Gjest darkside

Det har vi også opplevd mange ganger. Greit for oss å vite når barna refererer hendelsene hjemme, hva som er riktig og ikke. Men der er de knallharde. Mange ganger virker de helt fjerne og later som om de ikke vet at barnet har blitt slått, f.eks.

Men det nyeste nå er altså at de ikke en gang vil fortelle oss hvem barna har lekt med.

Gjest darkside

"Men jeg har opplevd at når personalet har fortalt meg at barnet mitt har blitt slått til, så har de ikke villet fortelle _hvem_ som slo. Pga. taushetsplikt. Hva mener du om det?"

Det er helt rett - det har du ikke noe med. Så lenge barnet ditt har blitt tatt hånd om, så skal du ikke vite hvem som har gjort det - det er for å verne om barnet som har slått slik at det ikke blir stigmatisert, og heller ikke blir "tatt" av andre foreldre for en ugjerning bhg allerede har håndtert.

"hvem barnet mitt slår,"

"hvem barnet mitt leker fint sammen med, hvem det ikke går så bra sammen med osv... "

Det får du vite i foreldresamtaler, eller dersom du spør direkte. Og det vil også være en naturlig ting å fortelle om på slutten av dagen.

Men problemet er jo at barna forteller hjemme, og da er det greit for oss å vite hva som faktisk har skjedd, og hvem som faktisk var involvert. Greit å vite hvorfor barnet plutselig ikke vil leke med en annen.

Gjest darkside

Jeg bare tenker litt; Hvorfor vil vi vite hvem som slår?

Jeg vil vite hvem barnet mitt leker med for så å kunne ta kontakt med de på fritiden, men hvorfor jeg vil vite hvem som slår, det finner jeg ikke ut av.

Wow, skikkelig lang og dårlig setning.

Jeg kan fortelle hvorfor jeg vil vite. Det er for å være forberedt når barnet gjengir historien hjemme.

Gjest McDonna

"hvem barnet mitt slår,"

Jo, jeg skjønner poenget med at barnet som slår ikke skal bli stigmatisert. Men jeg syns likevel det er litt hysterisk.

Og jeg har jo egentlig ikke noe med det heller, men liker liksom å vite _alt_ om barnet mitt, også hvem som er slem med det. Mer av nysgjerrighet da :)

Nå er ikke dette noe stort problem for meg lenger, då barnet mitt begynner å bli så stort at det forteller selv hvem som har slått, og hvem det selv har slått.

Annonse

Gjest Persille

Men problemet er jo at barna forteller hjemme, og da er det greit for oss å vite hva som faktisk har skjedd, og hvem som faktisk var involvert. Greit å vite hvorfor barnet plutselig ikke vil leke med en annen.

Du kan spørre i bhg; Poden forteller at X slo ham i går, stemmer det? Da kan de velge å svare at de ikke vil svare, eller nei.

Og så skjønner du det jo...

Men de har ikke lov til å fortelle deg hvem som har gjort det - sånn er det bare...

Du kan spørre i bhg; Poden forteller at X slo ham i går, stemmer det? Da kan de velge å svare at de ikke vil svare, eller nei.

Og så skjønner du det jo...

Men de har ikke lov til å fortelle deg hvem som har gjort det - sånn er det bare...

He, he, minner meg om at minsten på 2 fortalte meg da jeg hentet: "NN bite meg i dag", han var ganske opprørt, også. Men en av de voksne smilte og sa at NN hadde ikke vært i barnehagen hele uka pga. sykdom.

Gjest darkside

He, he, minner meg om at minsten på 2 fortalte meg da jeg hentet: "NN bite meg i dag", han var ganske opprørt, også. Men en av de voksne smilte og sa at NN hadde ikke vært i barnehagen hele uka pga. sykdom.

Ja ikke sant - nettopp derfor er det så greit å få vite fakta! Så kan vi straks korrigere hvis barnet åpenbart tar feil, og vi kan få vite at den andre beit fordi vårt barn sparket og slo, og vi kan få vite hvorfor vårt barn plutselig er så sint på et annet barn. Mye lettere for oss foreldre å forholde oss til ting som vi faktisk VET.

Gjest Persille

Ja ikke sant - nettopp derfor er det så greit å få vite fakta! Så kan vi straks korrigere hvis barnet åpenbart tar feil, og vi kan få vite at den andre beit fordi vårt barn sparket og slo, og vi kan få vite hvorfor vårt barn plutselig er så sint på et annet barn. Mye lettere for oss foreldre å forholde oss til ting som vi faktisk VET.

Jeg er enig i det - men vi har ikke lov til det...

Gjest McDonna

Da hadde sikkert ikke barnehagen lov til å fortelle deg at NN hadde vært borte fra bhg en uke pga. sykdom... Taushetsbelagt.

;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...