Gå til innhold

Taushetsplikt i barnehage?

Anbefalte innlegg

Gjest darkside

Og egentlig mest det :)

For min egen del - ikke nysgjerrighet. Men nå har vi en forhistorie med til del svært dårlig samarbeidsklima i forhold til barnehagen (har skrevet innlegg om det for et par uker siden).

Når de voksne i barnehagen unnlater å informere om ting, så bygger det seg opp hos både barnet, foreldrene og barnehagen. Veldig greit å rydde opp i eventuelle misforståelser umiddelbart, og ikke minst få tatt tak i det når enkeltepisoder av slåing / sparking / biting begynner å danne et mønster.

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Qwerty2

4

• Mirabell

1

• Angelica :o)

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

For min egen del - ikke nysgjerrighet. Men nå har vi en forhistorie med til del svært dårlig samarbeidsklima i forhold til barnehagen (har skrevet innlegg om det for et par uker siden).

Når de voksne i barnehagen unnlater å informere om ting, så bygger det seg opp hos både barnet, foreldrene og barnehagen. Veldig greit å rydde opp i eventuelle misforståelser umiddelbart, og ikke minst få tatt tak i det når enkeltepisoder av slåing / sparking / biting begynner å danne et mønster.

Jeg er helt enig.

Og - de skal fortelle at det har skjedd, men ikke hvem som har gjort hva. De skal også informere om hvorvidt de har satt igang tiltak dersom det stadig er episoder med de samme barna - men ikke hvilke tiltak.

Så de har både opplysningsplikt ifht vern av ditt barn, men også taushetsplikt ifht vern av utførende barn.

Men jeg har opplevd at når personalet har fortalt meg at barnet mitt har blitt slått til, så har de ikke villet fortelle _hvem_ som slo. Pga. taushetsplikt. Hva mener du om det?

Jeg liker å vite hvem som slår barnet mitt, hvem barnet mitt slår, hvem barnet mitt leker fint sammen med, hvem det ikke går så bra sammen med osv...

Hei, er barnevernspedagog og jobber selv i barnehage. Du har rett til å vite ALT som skjer i forhold til ditt barn, det gjelder forhold som krangling med andre barn, ris og ros iforhold til barnet. Du har også rett til å vite om saker som kanskje personalet sliter med i forhold til barnet - si at barnet sliter med problemer som kan være grunn til dets oppførsel. Det er tross alt ditt barn det er snakk om! Er personalet usikkert om hva de kan si eller ikke, så ring til hovedkontoret og legg fram saken. Saker ang ditt barn kan ikke hemmeligholdes - det gjelder KUN et problem: hvis de ansatte har grunn til å tro at DU mishandler ditt barn da kan det hemmeligholdes (i viss grad), men dette er et problem som 0.00001 prosent sliter med.. skjønner du? All annen info har du rett og slett RETT på å få vite!

Hei, er barnevernspedagog og jobber selv i barnehage. Du har rett til å vite ALT som skjer i forhold til ditt barn, det gjelder forhold som krangling med andre barn, ris og ros iforhold til barnet. Du har også rett til å vite om saker som kanskje personalet sliter med i forhold til barnet - si at barnet sliter med problemer som kan være grunn til dets oppførsel. Det er tross alt ditt barn det er snakk om! Er personalet usikkert om hva de kan si eller ikke, så ring til hovedkontoret og legg fram saken. Saker ang ditt barn kan ikke hemmeligholdes - det gjelder KUN et problem: hvis de ansatte har grunn til å tro at DU mishandler ditt barn da kan det hemmeligholdes (i viss grad), men dette er et problem som 0.00001 prosent sliter med.. skjønner du? All annen info har du rett og slett RETT på å få vite!

Angelica :o)

Men jeg har opplevd at når personalet har fortalt meg at barnet mitt har blitt slått til, så har de ikke villet fortelle _hvem_ som slo. Pga. taushetsplikt. Hva mener du om det?

Jeg liker å vite hvem som slår barnet mitt, hvem barnet mitt slår, hvem barnet mitt leker fint sammen med, hvem det ikke går så bra sammen med osv...

"Men jeg har opplevd at når personalet har fortalt meg at barnet mitt har blitt slått til, så har de ikke villet fortelle _hvem_ som slo. Pga. taushetsplikt. Hva mener du om det"

Det praktiseres forskjellig på det området der. Jeg har jobbet i en barnehage der vi ikke fikk lov å fortelle hvem som har slått etc.

Gjest Kan du dokumentere?

Dette bør du dokumentere.

Taushetsplikten er meget streng egentlig. Om du forteller at et annet barn sliter og foreldrene går til sak med advokat står du meget svakt tror jeg. Taushetsplikten er meget streng men brytes daglig. Håper noen går til sak en dag så blir det kanskje skjerpings.

Annonse

Taushetsplikten er meget streng egentlig. Om du forteller at et annet barn sliter og foreldrene går til sak med advokat står du meget svakt tror jeg. Taushetsplikten er meget streng men brytes daglig. Håper noen går til sak en dag så blir det kanskje skjerpings.

"Men jeg har opplevd at når personalet har fortalt meg at barnet mitt har blitt slått til, så har de ikke villet fortelle _hvem_ som slo. Pga. taushetsplikt. Hva mener du om det?"

Det er helt rett - det har du ikke noe med. Så lenge barnet ditt har blitt tatt hånd om, så skal du ikke vite hvem som har gjort det - det er for å verne om barnet som har slått slik at det ikke blir stigmatisert, og heller ikke blir "tatt" av andre foreldre for en ugjerning bhg allerede har håndtert.

"Jeg liker å vite hvem som slår barnet mitt,"

Det har du altså ikke noe med.

"hvem barnet mitt slår,"

Det får du vite, for det handler om hva barnet _ditt_ gjør.

"hvem barnet mitt leker fint sammen med, hvem det ikke går så bra sammen med osv... "

Det får du vite i foreldresamtaler, eller dersom du spør direkte. Og det vil også være en naturlig ting å fortelle om på slutten av dagen.

Hvis du ønsker å vite hvem som slo kan du prøve å spørre barnet selv. Går ikke det kan du spørre personellet og be de spørre foreldrene om det er greit. Jeg hadde ikke akseptert at personellet gikk bak min rygg og sa at barnet mitt slo uten min tillatelse. Ønsker ikke hvisking og baksnakking blant foreldre, så hos meg hadde de fått nei om de spurte. Vi har krav på at taushetplikten holdes.

(Beklager at nicket mitt ikke passer inn her men er jo nødt til å bruke det6 når jeg først har begynt med det.)

Du kan spørre i bhg; Poden forteller at X slo ham i går, stemmer det? Da kan de velge å svare at de ikke vil svare, eller nei.

Og så skjønner du det jo...

Men de har ikke lov til å fortelle deg hvem som har gjort det - sånn er det bare...

Hvis mitt barn forteller at det har blitt slått kontakter jeg direkte foreldrene. Syns det er langt mere redelig enn å gå bak foreldrenes rygg.

Ja ikke sant - nettopp derfor er det så greit å få vite fakta! Så kan vi straks korrigere hvis barnet åpenbart tar feil, og vi kan få vite at den andre beit fordi vårt barn sparket og slo, og vi kan få vite hvorfor vårt barn plutselig er så sint på et annet barn. Mye lettere for oss foreldre å forholde oss til ting som vi faktisk VET.

Personnellet ser svært sjelden alt hva som skjer. Hadde de sette det hadde de nok grepet inn før det ble slossing.

Det blir sjelden rettferdig sånnt. Om to barn har en del konflikter bør personellet ta det opp med foreldrene og spørre om det er greit at den andre part får vite hvem det gjelder. Evt. kalle inn til møte hvor alle parter er involvert.

(beeklager nicket)

Jeg er helt enig.

Og - de skal fortelle at det har skjedd, men ikke hvem som har gjort hva. De skal også informere om hvorvidt de har satt igang tiltak dersom det stadig er episoder med de samme barna - men ikke hvilke tiltak.

Så de har både opplysningsplikt ifht vern av ditt barn, men også taushetsplikt ifht vern av utførende barn.

Om du ønsker å vite det kan du be de spørre forledrene først om det er greit.

Taushetplikten gjelder både det postive og negative. Selv om det høres banalt ut at de ikke kan fortelle om det positive så skal de ikke gjøre det. Om noen barn hyppig får positiv omtale så er det fort å tro at barn som aldri får slik omtale ikke har mye å positivt med seg. Man snakker ikke om andres barn enkelt og greit. Er det saker som er vasnkelig så bør det taes opp med de involvertes parter først og evt. spørre om tillatelse.

Et annet barn ja, nå snakket jeg om ens eget barn!!

Annonse

Gjest Persille

Hvis du ønsker å vite hvem som slo kan du prøve å spørre barnet selv. Går ikke det kan du spørre personellet og be de spørre foreldrene om det er greit. Jeg hadde ikke akseptert at personellet gikk bak min rygg og sa at barnet mitt slo uten min tillatelse. Ønsker ikke hvisking og baksnakking blant foreldre, så hos meg hadde de fått nei om de spurte. Vi har krav på at taushetplikten holdes.

(Beklager at nicket mitt ikke passer inn her men er jo nødt til å bruke det6 når jeg først har begynt med det.)

Dette skulle vel kanskje ikke til meg?

Gjest Persille

Hvis mitt barn forteller at det har blitt slått kontakter jeg direkte foreldrene. Syns det er langt mere redelig enn å gå bak foreldrenes rygg.

Hva mener du foreldrene skal si da? De vet vel ikke om det stemmer eller ikke - de har ikke vært der?

Og om en annen forelder kom til meg og så noe sånt, så hadde jeg antagelig svart at det var mitt barn denne gangen, og ditt barn forrige gang - så det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for. Jeg hadde ikke beklaget eller noe i den duren.

Og om vi snakker om et "belastet" barn her, så skaper du bare en ekstra belastning for både barn og forelder ved å gjøre noe sånt.

Gjest Persille

Om du ønsker å vite det kan du be de spørre forledrene først om det er greit.

Nei, det kan man ikke.

Jeg som bhg kan ikke spørre et foreldrepar om jeg kan utlevere deres barn til andre, og du som forelder ville ikke visst hvem du skulle spørre om det var greit - for jeg ville ikke fortalt deg hvem som bet/slo/sparket - kun at det hadde skjedd.

Gjest Persille

Et annet barn ja, nå snakket jeg om ens eget barn!!

Du har ikke krav på å få vite hvem som har slått eller bitt ditt barn - da trer beskyttelsen av det andre barnet inn.

Du har krav på å få vite at det har skjedd, og hva de har gjort med det - men ikke hvem som har gjort det.

Du har ikke krav på å få vite hvem som har slått eller bitt ditt barn - da trer beskyttelsen av det andre barnet inn.

Du har krav på å få vite at det har skjedd, og hva de har gjort med det - men ikke hvem som har gjort det.

Det er jeg helt enig i! Men du har rett å vite alt som skjer med DITT barn! Er barnet bitt, så har du rett å få vite det, ikke at det blir hemmeligholdt! Ønsker du å vite hvem, kan ansatte si de skal nevne det for foreldrene så kan evnt de to snakke sammen. Men det jeg har ment hele tiden er at alt som har med DITT barn har du rett å vite - du trenger ikke bryte tausheten til de andre forde! Det skal ikke snakkes blant personalet etc om ditt barn uten at du vet om det - skjønner du hva jeg mener? Jeg har ikke sagt en skal plapre i vei om de andre barna og hvem som skader hvem mest..etc.. Men at barnet DITT er med på slikt, det må da vitterlig du som foreldre få vite om!

Det er jeg helt enig i! Men du har rett å vite alt som skjer med DITT barn! Er barnet bitt, så har du rett å få vite det, ikke at det blir hemmeligholdt! Ønsker du å vite hvem, kan ansatte si de skal nevne det for foreldrene så kan evnt de to snakke sammen. Men det jeg har ment hele tiden er at alt som har med DITT barn har du rett å vite - du trenger ikke bryte tausheten til de andre forde! Det skal ikke snakkes blant personalet etc om ditt barn uten at du vet om det - skjønner du hva jeg mener? Jeg har ikke sagt en skal plapre i vei om de andre barna og hvem som skader hvem mest..etc.. Men at barnet DITT er med på slikt, det må da vitterlig du som foreldre få vite om!

Misforsto deg ser jeg. Men det er klart man har rett på å vite alt som skjer om ens eget barn det har jeg aldri vært i tvil om.

Gjest Persille

Du kan bare droppe alle utropstegnene...

For det første; jeg har gjentatt flere ganger - du har krav på å få vite om episoden, men ikke hvem som har vært innblandet i den.

Om det er ditt barn som har bitt, så er det ikke alltid man forteller foreldre om det. Om det skjer regelmessig, og man har satt i gang tiltak - er det direkte demotiverende for foreldre å få den type negative tilbakemeldinger HELE tiden - derfor gjør man det ikke.

Foreldre med barn som biter vet om det. De vet det veldig godt også. Det samme med barn som slår, sparker eller på andre måter har problemer.

Man forteller ikke ALT som foregår i løpet av en dag i barnehagen, det har man ikke kapasitet til - men man forteller om de viktige tingene, essensene og progresjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...