Gå til innhold

Hva anser du som sunn mat i vanlig dagligkost?

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden "Litt "kraftig"" under, så lurer jeg på hva du anser som sunn og usunn mat..

Noe jeg ser på som sunt/usunt

Sunt: Frukt, grønnsaker, grovt brød, melk, små mengder juice, grove vafler m/lite sukker, smør i moderate mengder,

Usunt: Loff, sjokoladepålegg, syltetøy, smågodt, potetgull, brus, saft, vafler/pannekaker, frokostblandinger, posegryteretter/supper/sauser,

Fortsetter under...

Jeg anser det meste for å være greit så lenge man klarer å være måteholden. Men hva jeg absolutt ikke vil ha i mitt hus er disse ekstremt søte frokostblandingene for barn som florerer i butikkhyllene, som honni-korn, choco-pops eller hva de nå heter alle sammen. Det er fullstendig unødvendig å fôre barn med sånt!

Jeg anser det meste for å være greit så lenge man klarer å være måteholden. Men hva jeg absolutt ikke vil ha i mitt hus er disse ekstremt søte frokostblandingene for barn som florerer i butikkhyllene, som honni-korn, choco-pops eller hva de nå heter alle sammen. Det er fullstendig unødvendig å fôre barn med sånt!

Enig ;-)

Hva syns du om sjokoladepålegg og syltetøy med mer sukker enn bær da?

Enig ;-)

Hva syns du om sjokoladepålegg og syltetøy med mer sukker enn bær da?

Jeg er litt mer positivt innstilt til syltetøy og sjokoladepålegg, fordi man kan smøre det på i ganske tynne lag, og bruke mye brød i forhold til pålegget ;o) Så det har vi i hus, men det spises ikke så store mengder av sånt. Dessuten syns jeg det kan være OK med en skvett syltetøy på havregrøten eller på Weetabix, det spiser ungene ofte til frokost. Dessuten til vafler..

Vi har forresten også sluttet helt med saft, gidder ikke kjøpe det inn. Det er et fullstendig unødvendig produkt.

Gjest Elextra

Enig i det du skriver.

Grove vafler er vel ikke akkurat usunt, men er ikke blant mat jeg regner som sunn heller.

Syltetøy og saft regner jeg absolutt som usunt, barna får det likevel av og til.

Selv om jeg stadig synder mot det, forsøker jeg å gi barna mest mulig fersk mat, dvs. fersk og ubearbeidet fisk og kjøtt, friske grønnsaker, dvs. ikke frosset eller bearbeidet på annen måte. Dette regner jeg absolutt som sunnest, selv om jeg ikke dermed sier alt annet er usunt.

Jeg er litt mer positivt innstilt til syltetøy og sjokoladepålegg, fordi man kan smøre det på i ganske tynne lag, og bruke mye brød i forhold til pålegget ;o) Så det har vi i hus, men det spises ikke så store mengder av sånt. Dessuten syns jeg det kan være OK med en skvett syltetøy på havregrøten eller på Weetabix, det spiser ungene ofte til frokost. Dessuten til vafler..

Vi har forresten også sluttet helt med saft, gidder ikke kjøpe det inn. Det er et fullstendig unødvendig produkt.

Mine spiser ikke syltetøy og selv spiser jeg stort sett kun hjemmelaget, men det er en del sukker i det da. :o)

Sjokoladepålegg vil de heller ikke ha, mine underlige barn, men det hender vel en gang eller to i året at jeg kjøper en boks som jeg gjemmer i skapet og spiser på skiva i smug. :o)

Annonse

Kort oversikt:

Sunt er at man skal spise VARIERT. Det er superviktig.

Lite fett, spesielt animalsk, og lite sukker. Jeg prøver også å unngå for mye av de produktene som er "fine". Dvs. de med mye hvetemel. Produkter som er veldig bearbeidede prøver jeg også å bruke mindre av ann produkter som ikke er bearbeidede. (Typisk: Ferdigmat og pølser)

Usunt: blir jo da det motsatte. Produkter med mye fett og sukker.

kakki1365380609

Her spiser ungene stort sett cheerios til frokost. Til lunsj er det skiver og frukt/grønnsaker og evt en lite yogurt. Skiver til kvelds. Til middag blir det nok en del ferdigposer, men vi er flinke å spise salat.

Sjokoladepålegg er hver lørdag til frokost og ved evt sykdom. Syltetøy spiser vi (mest meg) som vi vil, bringebær lettsyltetøy.

Saft en sjelden gang til middag eller hvis det er veldig varmt ute og jeg vil at ungene skal drikke mer. Ene ungen vil helst ha melk og den andre vil helst ha vann til vanlig.

Mine spiser ikke syltetøy og selv spiser jeg stort sett kun hjemmelaget, men det er en del sukker i det da. :o)

Sjokoladepålegg vil de heller ikke ha, mine underlige barn, men det hender vel en gang eller to i året at jeg kjøper en boks som jeg gjemmer i skapet og spiser på skiva i smug. :o)

Hehe, syns jeg ser deg smugspisende på en sjokoladeskive ;o)

Sunt: Rent rødt kjøtt (uten synlig fett), hvitt kjøtt, grønnsaker, frisk frukt/bær, fullkorn pasta, villris, fullkorn brød, knekkebrød, havregrøt, musli, melkeprodukter med lavt fettinnhold, leverpostei med mindre fett (og annet lavkalori pålegg), vann til drikke.

Usunt: Behandlet kjøtt, hvitt brød, pasta, hurtigris, sjokoladepålegg, syltetøy, prim, kjeks, boller, kaker, godteri, brus osv.

Sunt: Fisk, grønnsaker, frukt, grovt brød, litt melk, kefir, litt juice, havregrøt, leverpostei, litt ost, magert kjøtt, fiskekaker, knekkebrød

Usunt: kjøttdeig, svinekoteletter, pannekaker, kaker, kjeks, is og godteri, brus, potetgull, salami ol., ferdigpizza, pølser (men det ergodt!) honnikorn, osv.

Gjest kalendria

Enig i det du skriver.

Grove vafler er vel ikke akkurat usunt, men er ikke blant mat jeg regner som sunn heller.

Syltetøy og saft regner jeg absolutt som usunt, barna får det likevel av og til.

Selv om jeg stadig synder mot det, forsøker jeg å gi barna mest mulig fersk mat, dvs. fersk og ubearbeidet fisk og kjøtt, friske grønnsaker, dvs. ikke frosset eller bearbeidet på annen måte. Dette regner jeg absolutt som sunnest, selv om jeg ikke dermed sier alt annet er usunt.

Regner du virkelig syltetøy som usunt? Med 30 gr sukker pr 100 gram bær er det mindre kaloririkt enn det meste annet pålegg, og det er næringsstoffer og antioksydanter i fleng i frukt og bær.

Ikke fører dette til dramatisk blodsukker-stigning, heller.

Så hvorfor er det usunt?

Vi rører syltetøy av frosne bær hele vinteren, og barna våre spiser det nesten daglig til frokost.

De er verken fete, daffe. late eller noe annet.

Ellers mener jeg at sunn mat er frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, ren fisk og kjøtt.

Animalsk mettet fett og sukker bør unngås.

Bortsett fra det, er vi ikke "hysteriske" her i huset.

Annonse

Gjest kalendria

Sunt: Fisk, grønnsaker, frukt, grovt brød, litt melk, kefir, litt juice, havregrøt, leverpostei, litt ost, magert kjøtt, fiskekaker, knekkebrød

Usunt: kjøttdeig, svinekoteletter, pannekaker, kaker, kjeks, is og godteri, brus, potetgull, salami ol., ferdigpizza, pølser (men det ergodt!) honnikorn, osv.

Svinekoteletter er vel noe av det magreste og sunneste du kan spise hvis du kutter bort fettet.

Svinekoteletter er vel noe av det magreste og sunneste du kan spise hvis du kutter bort fettet.

Ja, jeg har lest det. men jeg syns ikke det føles slik når jeg spiser dem (forresten forskyner jeg meg av fettet også) så jeg "anser" det som usunn mat i mitt hode.

Gjest darkside

Veldig forskjellige vurderinger her ja! :-)

Jeg har ingen problemer med verken kjøttdeig eller andre varianter av behandlet kjøtt. Vi spiser kjøttkaker som den største selvfølgelighet - og kaller det sunn og god mat.

Derimot er jeg veldig kritisk til frokostblandinger. Det har vi aldri, for det syns jeg er søppel. Jeg anser vanlig grovt brød som sunt, og det meste av pålegg, med unntak av sjokopålegg.

Jeg anser snop i alle varianter som usunt, likeså brus og saft. (Men vi spiser og drikker det jo for det, da.) :-)

Den mest usunne middagen vi har er nok pølser og pommes frites...

Gjest Elextra

Regner du virkelig syltetøy som usunt? Med 30 gr sukker pr 100 gram bær er det mindre kaloririkt enn det meste annet pålegg, og det er næringsstoffer og antioksydanter i fleng i frukt og bær.

Så hvorfor er det usunt?

Vi rører syltetøy av frosne bær hele vinteren, og barna våre spiser det nesten daglig til frokost.

Ellers mener jeg at sunn mat er frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, ren fisk og kjøtt.

Husk at frukt og bær også inneholder mye naturlig sukker, totalt blir det derfor veldig søtt.

Ellers forbinder jeg syltetøy mest med kjøpesyltetøy, og det er selvsagt langt verre enn hjemmelaget.

Gjest woopy

Jeg vil gjerne legge til et punkt i mellom sunt og usunt. Noe anser jeg som mindre givende, men ikke direkte usunnt.

Sunt:

fullkornpasta, brunris, lyst kjøtt, ren fisk, bær, frukt og grønnsaker, havregryn, 4korn, egg, magre oster, skalldyr, nøtter i små mengder, lettmelk eller skummet.

Verken,eller:

yoghurt, lys pasta,

lys ris, lyst brød, vafler pannekaker, grøt, selvpoppet popkorn, fersk ferdigmat, bacon og annet fett kjøtt, pølsepålegg, puffet ris, corn flakes, rosiner, og annen tørket frukt, jus, boksegrønnsaker og frukt, hjemmelaget pizza

Usunt:

godteri, kaker, brus, is, snacks, frityrstekt mat, sjokokorn og andre sukkerbomber, sjokade, nugatti, posemat, saft, pølser, ferdigpizza

Sunt: kornprodukter (f.eks. grovbrød og fullkornspasta, ikke loff og sånt), magert kjøtt, frukt, grønnsaker, bær, nøtter, de fleste slags pålegg, mager og sukkerfrie melkeprodukter, juice i moderate mengder.

Usunt: kaker, godterier, brus, saft, frituremat, de fleste former for ferdigmat, sjokoladepålegg, mange frokostblandinger.

Gjest girasol

Så hvorfor er det usunt?

Jeg er helt enig med deg! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...