Gå til innhold

5-års kontroll - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest darkside

Ja, nå nærmer 5-års kontrollen seg med stormskritt. Noen som kan fortelle litt om hva som skjer? Fikk et lite info-skriv fra helsestasjonen om at barnet skal undersøkes av lege og få "små oppgaver". Men frykter at min 5-åring ikke nødvendigvis vil samarbeide... Derfor lurt å være godt forberedt!

Lurer også på om barna blir målt og veid og plottet på kurve som tidligere. Min er ganske liten og tynn, og jeg er litt redd for at lege eller helsesøster skal si noe om det mens han hører på. Vet ikke eksakte mål, men han er ca 105-106 cm høy og veier drøyt 16 kg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234730-5-%C3%A5rs-kontroll-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var på 4 1/2 års kontroll i mai, kanskje noe av det samme?

Høyde og vekt. (98 cm, 15kg)

Hørsels og synstest. Gikk ikke sånn kjempebra. Helsesøster var litt for intens i forsøket på å tre hodetelefoner nedover ørene hennes. Da gikk datteren min i baklås.

Hørselstesten gikk ut på at hver gang hun hørte en lyd, skulle hun putte en kloss i en bøtte.

Måten helsesøster forklarte det med at det var små sjørøvere som skulle hoppe ut i vannet eller noe sånt, falt ikke i god jord hos datteren vår.

Da jeg senere fortalte henne at dette skal vi gjøre en gang til, men da bare putter du klossene oppi bøtta.

Jeg sa også at det kunne hende at helstesøster fortsatt kalte klossene sjørøvere, men at både hun og jeg visste at dette bare var klosser.

Neste gang gikk det helt greit.

På synstesten skal de fortelle hva helsesøster peker på.

Ellers ba legen henne om å hinke, løpe og hadde en liten samtale med henne.

Selv om datteren vår heller ikke er av de største, så ser legen mest på om hun følger sin egen percentil og er frisk og rask-

Jeg tror det var det hele.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...