Gå til innhold

5-åring plutselig overfølsom for lukter

Anbefalte innlegg

Den siste mnd har 5-åringen min plutselig blitt veldig følsom for lukter. Dette har hun ikke vært tidligere.

Hun kan plutselig begynne å brekke seg pga lukter. Det kan være blomster med sterk lukt, dårlig ånde, bensinlukt osv.

Hun har aldri klaget over lukter fø. Hva kan dette være?

Er ellers frisk og rask.

Fortsetter under...

...den evige natteravn...

Kan nok ikke gi deg noe svar på hva dette er, men jeg har også et barn som reagerer med brekkninger på lukter.

Mener han begynte omtrent på samme alder og er nå 8 år.

I tillegg så får han samme reakjon på hele korn i brødet og på for mye mat i munnen.

Vil tro at dette går over av seg selv etter hvert.

Hun har ikke blitt operert for noe i det siste? Jeg ble sånn sist jeg fikk narkose, og er sånn fortsatt. Forferdelig plagsomt, og ingen skjønner hva som har skjedd eller hva man kan gjøre med det.

Nei hun er ikke blitt operert. men hun slet lenge med kikhoste i vinter. Vet ikke om det kan være noe der.

Var på bytur igår og gikk ned til kaia. Fiksa ikke lukt av reker så vi tuslet opp i byen, men til slutt ba hun om å få dra hjem for det lukta så vondt av eksos osv;o(

Kan nok ikke gi deg noe svar på hva dette er, men jeg har også et barn som reagerer med brekkninger på lukter.

Mener han begynte omtrent på samme alder og er nå 8 år.

I tillegg så får han samme reakjon på hele korn i brødet og på for mye mat i munnen.

Vil tro at dette går over av seg selv etter hvert.

Stakkars liten, da.

Hun har alltid vært følsom ovenfor konsistens i mat (liker ikke kjøttdeig osv) men vi har ikke sett noen andre tegn på ubehag. Men som jeg svarte tonie hadde hun kikhoste i en lang periode i vinter. Kanskje det er noe der. Skal uansett spørre legen.

Det ser skikkelig plagsomt ut.

Håper det går seg til for ditt barn også.

• 1 måned senere...

Stakkars liten, da.

Hun har alltid vært følsom ovenfor konsistens i mat (liker ikke kjøttdeig osv) men vi har ikke sett noen andre tegn på ubehag. Men som jeg svarte tonie hadde hun kikhoste i en lang periode i vinter. Kanskje det er noe der. Skal uansett spørre legen.

Det ser skikkelig plagsomt ut.

Håper det går seg til for ditt barn også.

Hei

Jeg har en på nettopp 4 år som helt siden han var 3 har reagert på lukter.

Det gjelder spesiellt lukter av mat. Han nekter og spise middag og pålegg som "lukter", selv om det er god middagslukt fra f.eks. kjøttkaker. Han er utrolig nøpen på lukter. Han begynner å gråte og nekter og gå inn i rom eller ute i nærheten av der hvor det lukter.

Har ikke tenkt noe over at det kan være så spesiellt for alle barn har sånne spesielle ting i perioder.

Håper det gir seg snart hos dere da :))

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...