Gå til innhold

Plutselig overfølsom for lukter (brekker seg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste mnd har 5-åringen min plutselig blitt veldig følsom for lukter. Dette har hun ikke vært tidligere.

Hun kan plutselig begynne å brekke seg pga lukter. Det kan være blomster med sterk lukt, dårlig ånde, bensinlukt osv.

Idag skulle mannen min gi hadetklem i barnehagen og hun begynner å brekke seg. Det luktet visst vondt av munnen hans, sa hun. Forleden begynnte hun å brekke seg pga en barnehageunge som tydelig hadde bærsjebleie.

Hun har aldri klaget over lukter før. Noen som har opplevd noe tilsvarende?

mariaflyfly
Skrevet

Ikke annet enn da jeg sjøl var gravid. ;)

Gjest eller hva?
Skrevet

Må da nesten tro at denne 5-åringen ikke er gravid?

:)

mariaflyfly
Skrevet

Må da nesten tro at denne 5-åringen ikke er gravid?

:)

Selvfølgelig. :) Men det er eneste gangen jeg har vært borti noe lignende.

Skrevet

Haha ja da snakker vi nok innbilt svanger her igården. Riktig nok leker hun at hun har barn i magen, men dog..... ;o)

Skrevet

Min kar var veldig overfølsom for lukt osv hver gang han varforkjølt. Spesielt om morgenen når han var tykk i slimhinnene i halsen.

Dette er mye bedre nå, etter en operasjon for store falskmandler/polypper.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Da forstår jeg hvorfor du levde deg så godt inn i "stinkende parfyme"-opplevelsen min!

Måtte du også snu i døra når du skulle til slakterbutikker?

Skrevet

Hehe, det var min første tanke også...

Skrevet

Min kar var veldig overfølsom for lukt osv hver gang han varforkjølt. Spesielt om morgenen når han var tykk i slimhinnene i halsen.

Dette er mye bedre nå, etter en operasjon for store falskmandler/polypper.

Takk for svar! Når jeg tenker etter har hun vært litt forkjøla så da er det kanskje årsaken.

Spurte om de hadde merket noe til dette i barnehagen og det hadde de ikke.

Får håpe det bare er forkjølelse og forbigående. Hun har ikke hatt vondt i halsen, men lettere grønn i nesa..... ;o)

Fint det gikk over for barnet ditt, da!

mariaflyfly
Skrevet

Da forstår jeg hvorfor du levde deg så godt inn i "stinkende parfyme"-opplevelsen min!

Måtte du også snu i døra når du skulle til slakterbutikker?

Nei, men jeg satt på t-banen hver dag og lurte på om jeg kom meg helt til Ensjø før jeg måtte av for å spy.. :(

Og for ikke å snakke om en fiskebutikk jeg aldri har vært inni før eller seinere.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei, men jeg satt på t-banen hver dag og lurte på om jeg kom meg helt til Ensjø før jeg måtte av for å spy.. :(

Og for ikke å snakke om en fiskebutikk jeg aldri har vært inni før eller seinere.

Slakterbutikker har jeg ikke lenger problem med.

Men det er verre at vi akkurat hadde kjøpt en kvart elg som vi fyllte fryseboksen med like før jeg ble gravid. Jeg klarte bare ikke lukten av det kjøttet, hverken under graviditeten eller etterpå. det endte med at vi ga bort alt sammen :(

En annen ting: Ble luktesansen din normal igjen etterpå? Min ble faktisk mye dårligere enn det den var før.

mariaflyfly
Skrevet

Slakterbutikker har jeg ikke lenger problem med.

Men det er verre at vi akkurat hadde kjøpt en kvart elg som vi fyllte fryseboksen med like før jeg ble gravid. Jeg klarte bare ikke lukten av det kjøttet, hverken under graviditeten eller etterpå. det endte med at vi ga bort alt sammen :(

En annen ting: Ble luktesansen din normal igjen etterpå? Min ble faktisk mye dårligere enn det den var før.

Jeg tror den blei normal igjen.

Men det var helt fryktelig så oversensitiv den var. Jeg kunne lukte en sigarettsneip på en mils avstand omtrent. :( Og stekt løk og grillpølser gikk det over et år etter fødselen før jeg rørte. For ikke å snakke om en parfyme jeg syntes var så god FØR jeg blei gravid. Jeg hadde ønska meg den og blei kjempeglad sa mannen min hadde kjøpt den til meg. Brukte den en dag, men så blei jeg så utrolig kvalm av lukta. La den vekk resten av svangerskapet, og tenkte at jeg sikkert ville like den igjen seinere, men dengang ei. Den lå i skapet mitt i flere år etterpå, og jeg prøvde å lukte på den flere ganger, men fikk like hetta hver gang. Etter fire år ga jeg den bort. ;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg tror den blei normal igjen.

Men det var helt fryktelig så oversensitiv den var. Jeg kunne lukte en sigarettsneip på en mils avstand omtrent. :( Og stekt løk og grillpølser gikk det over et år etter fødselen før jeg rørte. For ikke å snakke om en parfyme jeg syntes var så god FØR jeg blei gravid. Jeg hadde ønska meg den og blei kjempeglad sa mannen min hadde kjøpt den til meg. Brukte den en dag, men så blei jeg så utrolig kvalm av lukta. La den vekk resten av svangerskapet, og tenkte at jeg sikkert ville like den igjen seinere, men dengang ei. Den lå i skapet mitt i flere år etterpå, og jeg prøvde å lukte på den flere ganger, men fikk like hetta hver gang. Etter fire år ga jeg den bort. ;)

He he, like ille med parfymen din som med min elg, da!

Jeg hadde innendørs kjæledyr i bur på den tiden. De fikk det veldig bra, jeg renset vel buret daglig, lenge før noen annen kjente lukt fra det!

Men som sagt så ble luktesansen min så dårlig etterpå at det ble tungvint, jeg luktet ikke når babyen fikk bæsjebleier :(

Jeg tror den er mer normal igjen nå, men det er ikke så godt å vite...

Skrevet

Kanskje hun lider av dette:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119550

Jeg kjente meg veldig godt igjen her.

Jeg blir ekstra følsom når jeg er forkjøla, eller i ferd med å bli det.

Takk for link!

Kjenner ikke igjen de andre symptomene, men hun har vært litt "grønn" i nesa så da er det nok kanskje i forb. forkjølelse.

Men takk skal du ha uansett. Sparer på den, jeg ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...