Gå til innhold

frokostblanding

Anbefalte innlegg

Gjest bømmel

Ettersom jeg leser her inne, er det veldig få som gir barna sine usunne frokostblandinger. Det synes jeg er så rart, siden i barnehagen jeg jobber har nesten alle slike sukrede frokostblandinger. Det går mye i vaniljekorn og sjokoladekorn. Det er de færreste som har med havregryn eller f.eks axa.

Hvis de klager på at de er så sultne før lunch, spør jeg hva de spiste til frokost. Når de svarer at de spiste sjokoladekorn ol så er jeg ikke overasket over at de er sultne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hare1365380455

8

• Lillemus

7

• puttelull

7

• alwaysme

6

Mest aktive i denne tråden

Det er ALDRI innom døra her. Men jeg vet min mor bruker å gi det til min lillebror som er 12 og EKSTREMT kresen. Mine tre i barnehagealdre eter sin onkel "under bordet" for han er så småspist...

Når vi var små fikk vi det avogtil som dessert hos besteforeldre...

Det finnes også de foreldre som gir ungene sine loff og kneippbrød, det synes jeg er like merkelig som å gi de "frokostblandinger"

De gangene mine ikke får vanlig brødfrolost er det havregrøt og evt. en banan.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796027
Del på andre sider

Det er ALDRI innom døra her. Men jeg vet min mor bruker å gi det til min lillebror som er 12 og EKSTREMT kresen. Mine tre i barnehagealdre eter sin onkel "under bordet" for han er så småspist...

Når vi var små fikk vi det avogtil som dessert hos besteforeldre...

Det finnes også de foreldre som gir ungene sine loff og kneippbrød, det synes jeg er like merkelig som å gi de "frokostblandinger"

De gangene mine ikke får vanlig brødfrolost er det havregrøt og evt. en banan.

Er kneip så ille?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796032
Del på andre sider

Annonse

Gjest moren til jente på snart fire

Min datter får av og til både honni-corn eller weetos eller cherios... søtbomber alle tre.. men ho får spise slikt kanskje en eller to pr uke...Vi har alltid en av sortene i hus. Ho er ikke så veldig glad i brødmat, og jeg synes det er greit at ho får spise slikt innimellom for å få litt variasjon. Spiste ikke alltid "sunn mat" som barn jeg heller, men det ble da folk av meg likevel... Jeg mener det strengt tatt ikke er så veldig stor forskjell på en posjon med søtet frokostblanding eller ei skive full med nugatti eller syltetøy eller et annet søtt pålegg. Det er etter min mening like usunt med søte pålegg... ser ikke helt at søtet frokostblanding skal være verre. Vaffel er ikke stort bedre det heller om man skal se slik på det... Vafla er jo nokså søt og stort sett lages den jo bare av hvetemel.. vet at man kan bruke grovere sorter mel, men hvem gjør det da? Jeg kjenner iallfall ingen.

Synes ikke man skal være fanatisk hverken den ene eller andre veien.

Det viktigste etter min mening er faktisk at ungen ikke får et negativt forhold til mat.

Og jeg foretrekker faktisk at min datter til frokost greier å spise ei halv brødskive med nugatti(eller ei lita skål med søtet frokostblanding) framfor to små tygger brødskive med leverpostei.

Synes at det viktigste er at ho spiser NOE. Det er jo tross alt bedre med litt enn ingenting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796070
Del på andre sider

Min datter får av og til både honni-corn eller weetos eller cherios... søtbomber alle tre.. men ho får spise slikt kanskje en eller to pr uke...Vi har alltid en av sortene i hus. Ho er ikke så veldig glad i brødmat, og jeg synes det er greit at ho får spise slikt innimellom for å få litt variasjon. Spiste ikke alltid "sunn mat" som barn jeg heller, men det ble da folk av meg likevel... Jeg mener det strengt tatt ikke er så veldig stor forskjell på en posjon med søtet frokostblanding eller ei skive full med nugatti eller syltetøy eller et annet søtt pålegg. Det er etter min mening like usunt med søte pålegg... ser ikke helt at søtet frokostblanding skal være verre. Vaffel er ikke stort bedre det heller om man skal se slik på det... Vafla er jo nokså søt og stort sett lages den jo bare av hvetemel.. vet at man kan bruke grovere sorter mel, men hvem gjør det da? Jeg kjenner iallfall ingen.

Det viktigste etter min mening er faktisk at ungen ikke får et negativt forhold til mat.

Og jeg foretrekker faktisk at min datter til frokost greier å spise ei halv brødskive med nugatti(eller ei lita skål med søtet frokostblanding) framfor to små tygger brødskive med leverpostei.

Synes at det viktigste er at ho spiser NOE. Det er jo tross alt bedre med litt enn ingenting.

"Jeg mener det strengt tatt ikke er så veldig stor forskjell på en posjon med søtet frokostblanding eller ei skive full med nugatti eller syltetøy eller et annet søtt pålegg. Det er etter min mening like usunt med søte pålegg... ser ikke helt at søtet frokostblanding skal være verre. Vaffel er ikke stort bedre det heller om man skal se slik på det... Vafla er jo nokså søt og stort sett lages den jo bare av hvetemel.. vet at man kan bruke grovere sorter mel, men hvem gjør det da? Jeg kjenner iallfall ingen."

Nå gir vel de fleste ingen av disse tingene til hverdags.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796121
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen kvalme sjokoladeringer en gang i år, og gjør det sikkert igjen. Men det er jaggu ikke ofte. Jeg synes det er på lik linje med annet snop, bare det at de usunne frokostblandingene kjøper jeg max 3 ganger pr år. Her i huset blir en sånn pakke spist opp i løpet av et par dager siden vi er så mange.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796139
Del på andre sider

Vet ikke helt om vi DOLere er helt "som alle andre";-D

Dessuten var det mange som ikke svarte på sunt/usunt- kanskje DE bruker frokostblandinger?

Jeg har ikke vokst opp med å spise sånt til noen måltider, har ikke tenkt å begynne med det i voksen alder,og som god DOL-mor, har jeg ikke tenkt å innføre det i repertoaret til ungene:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796165
Del på andre sider

Gjest theoline

Vaniljekorn og sjokokorn? Aldri hørt om engang, så det kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har kjøpt!

Tror jeg i løpet av fem år har kjøpt cornflakes et par ganger, men det ble stående på benken til det ble gammelt.

Sikkert en sammenheng med at jeg aldri spiser sånt noe selv, og da blir det heller ikke handlet inn!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796178
Del på andre sider

Annonse

"Jeg mener det strengt tatt ikke er så veldig stor forskjell på en posjon med søtet frokostblanding eller ei skive full med nugatti eller syltetøy eller et annet søtt pålegg. Det er etter min mening like usunt med søte pålegg... ser ikke helt at søtet frokostblanding skal være verre. Vaffel er ikke stort bedre det heller om man skal se slik på det... Vafla er jo nokså søt og stort sett lages den jo bare av hvetemel.. vet at man kan bruke grovere sorter mel, men hvem gjør det da? Jeg kjenner iallfall ingen."

Nå gir vel de fleste ingen av disse tingene til hverdags.

Jo mange spiser faktisk slikt til hverdags... Jobber i barnehage og ser hva ungene har med seg til matpakke. De påleggene som er gjengangere er syltetøy på flaske/eller engangsporsjoner, eller nugatti/sjokoladepålegg, Noen få har andre pålegg som ost eller leverpostei, men de fleste har usunne pålegg... Noen har evt med yoghurt i tillegg. Med den sukkermengden som fins i de fleste yoghurter er ikke akkurat det heller så veldig sunt akkurat... Men det er bedre med en yoghurt i magen enn ei skive i matboksen som en far sa en dag.... Altså.. Det er bedre at ungen spiser litt enn ingenting..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796239
Del på andre sider

Helt ærlig: jeg har aldri kjøpt sånne sjokofrokostgreier! Det hender vi kjøper corn flakes, kanskje en gang annen hver måned, eller i perioder, og av og til honni corn (et par ganger i året?). Men som regel går det i brødmat, og nå for tiden har de minste dilla på havregryn og melk med litt rosiner i. Ikke for at jeg har prakket det på dem, men fordi det er det jeg spiser selv, og da vil de også ha. Kan jo ikke nekte dem det;)

De har to brødskiver med seg i barnehagen om morgenen, og de får noen ganger nugatti på den ene, så sånn sett er jeg ikke så flink...;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796281
Del på andre sider

Siden det jeg skriver i innlegget over sier at datteren min gjerne får spise søt mat både titt og ofte må jeg tilføye at ho faktisk elsker havregryn uten noe som helst oppå. spiser det tørt..

Kun havregryn og bare det... Det liker ho faktisk veldig godt... Og ho foretrekker skikkelig grovt brød framfor fint brød. Så ho spiser ikke bare usunn mat altså...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796332
Del på andre sider

Gjest bømmel

Hvem har sagt at nugatti, syltetøy og vaffler er sunt? Sjokoladepålegg er unødvendig, og vaffler er ikke hverdagsmat.

Ungene har med seg brødskiver med sunt pålegg, leverpostei, makrell, ost, servelat. Jeg er heller ikke fanatisk, og mener at det er helt ok å ha med f.eks en halv skive med søtt pålegg, mens de tre andre halve er med neo sunt.

Det er ikke farlig å la et normalvektig barn gå noen timer på tom mage. Så jeg synes ikke det er riktig å gi dem sukker for at de skal spise maten sin. Gi dem heller variert kost, og la smaksløkene deres på oppleve hvor mange andre spennende smaker som finnes enn søtsmak.

La dem få et stabilt blodsukker, så slipper de å slite med overvekt senere i livet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796335
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noe glad i slikt selv, og kjøper derfor aldri inn noe. Dvs. det har jo hendt, men da har det stått på benken, ingen har huska at vi har cornflakes engang, og så blir det for gammelt.

MEn nå har eldstemann fått for seg at han skal spise müsli med youghurt til frokost. Og siden han har _liten_ matlyst generelt, synes jeg det er bedre at han spiser det, enn ingenting i det hele tatt/kneipp med syltetøy. Det er jo sukker i youghurt også, men jeg synes liksom at müsliblanding av havre, rosiner, tørka frukt osv. er bedre enn kjøpt "syltetøy" uten bær, jeg da...

De 2 andre spiser brødskiver eller knekkebrød. Enn så lenge, da!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796380
Del på andre sider

Hvem har sagt at nugatti, syltetøy og vaffler er sunt? Sjokoladepålegg er unødvendig, og vaffler er ikke hverdagsmat.

Ungene har med seg brødskiver med sunt pålegg, leverpostei, makrell, ost, servelat. Jeg er heller ikke fanatisk, og mener at det er helt ok å ha med f.eks en halv skive med søtt pålegg, mens de tre andre halve er med neo sunt.

Det er ikke farlig å la et normalvektig barn gå noen timer på tom mage. Så jeg synes ikke det er riktig å gi dem sukker for at de skal spise maten sin. Gi dem heller variert kost, og la smaksløkene deres på oppleve hvor mange andre spennende smaker som finnes enn søtsmak.

La dem få et stabilt blodsukker, så slipper de å slite med overvekt senere i livet.

man har ikke akkurat godt av å gå halve dagen på tom mage heller da.. Der er jeg ikke enig med deg.

masse forskning fra skolen angående prestasjoner viser at de som ikke spiser frokost sliter med konsentrasjon o, på skolen. Det samme blir jo å gjelde i barnehagen, og i arbeidslivet for oss som er voksne. .

Jeg mener altså fortsatt at det er bedre at en unge får usunt pålegg og faktisk spiser litt enn at man kun holder seg til de "sunne" påleggene og ender opp med at ungen ikke spiser noe... Og om noen velger å la ungene spise frokostblandinger innimellom slik jeg lar min datter gjøre av og til, så er det også helt greit mener jeg.. Men alt med måte...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796381
Del på andre sider

Er jo ikke noe grovt, nesten loff. Selv ungene setter jo til livs et halvt bgrød for å bli mette, men det varer jo ikke så lenge da..

Magen må jo ha noe å arbeide med!

Vel, altså... Jeg strever hardt nok med å få ungene til å spise 1 halv kneipskive, jeg da, så om jeg skulle true med skikkelig grovt brød, da måtte jeg hatt permisjon fra jobben, tror jeg!

Selv baker og spiser jeg grovt brød hver dag, og ungene er nødt til å smake, men de brekker seg! Og da ser jeg ikke helt vitsen med å true. Loff, derimot er _aldri_ innom døra her. Kun til oss voksne hvis vi skal ha reker og hvitvin. Ellers aldri!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/#findComment-1796395
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...