Qwerty2 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Jeg håper jeg misforstår når jeg tolker det som at dere nekter barnet å spise matpakken sin dersom det ikke liker det dere serverer så barnet må gå helt uten mat? Da skal jeg love deg at du hadde fått meg som mor på nakken! Vi har tilbud om å kjøpe smøremåltider på skolen, men poden vil ikke, han vil heller ha med seg matpakke. Hvorfor skulle han ikke få det? Han er litt kresen på pålegg og er nok redd for at de serverer kun pålegg han ikke liker på skolen. Vi satte krav i barnehagen om IKKE matpakke. Det visste foreldrene FØR de søkte seg inn. Vi ønsker å tilby alle barn en ordentlig frokost da alle vi i barnehagen ( 12 avdelinger, 3-4 ansatt hver avd) er motstandere til matpakkker. Dette av grunn at da vi hadde matpakke til frokost var det mange som kom med 1: ingenting (glemt), 2: matpakka fra i går 3: brød med pålegg der ungen ikke ønsket noe etc. etc.. Det ble til at ungene ofte nektet å spise sin egen matpakke for den var ikke god nok. Vi hadde ikke da tilbud om servering av frokost, men måtte stadig dra fram brøfjøla. Så ble det bestemt (med flertall fra foreldrene) om NULL matpakke, og fullt tilbud om frokost i bhg. Ungene får MAT dvs kneip, grovbrød, knekkebrød og pålegg så det flommer (4-5 typer kjøttpålegg, oster, smøreoster, makrell, prim, leverpostei agurk etc etc, kort sagt ALT minus sjokopålegg, usunne frokostblandinger etc) Ingen av foreldrene har klaget på dette tilbudet. Matpakke i barnehagen er kipt - tro du meg, jeg har jobbet i bhg i 4 år. En og annen liker det en har med seg, så selvfølgelig, en og annen gang når de tar med seg "noe godt" så får de spise den, men de foreldrene som kom med en matpakke full av pølser fordi barnet bare spiser dette... Det ble for mye for oss! Ungene trenger ordentlig mat for å fungere. Det er tøft i blant 15-18 barn i 10 timer. En blir sur og grinete av bare pølser etc og jeg fatter ikke foreldre som kan ta med "usunn" mat - bare fordi barnet spiser det - Vi har ikke hatt problem med et barn som ikke finner seg noe de ikke liker ved frokostbordet. En stund hadde vi en gutt som var av typen som kun spiste pølser og thats it - ikke pasta/poteter, ikke noen type pålegg uten sjokolade. Han fikk syltetøy på brødskiva (det likte han) i mange dager. Men han så at ved bordet var det mye annet godt og de andre barna koset seg ved å velge forskjellige ting og prøvesmake. Det tok ikke lange tiden før han gjorde det samme - Unger som ikke spiser ditt og datt har dårlige vaner, og må VENNES til og LÆRES andre ting. Denne gutten spiser nå det meste som blir servert og gleder seg til å komme i bhg hver dag. Vi som ansatte tar vare på barna, det er jobben vår, og dårlige matvaner er en av vanene vi ønsker å bryte. Barn skal ikke ha ensidig kost. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1796872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Jøye meg! Jeg kjenner noen som er vokst opp på loff med sylteltøy, men for et kjedelig, for ikke snakke om usunt kosthold da. Jeg mener at mange foreldre fokuserer for mye på hva man liker/ ikke liker. Jeg lærer dem at hvis de ikke liker det så må de smake. Dersom de ikke liker det trenger de ikke si det høyt (da vil de påvirke de andre), men bare la det ligge. Når vi sitter rundt bordet å har det hyggelig, prater om alt annet enn maten så går det meste ned. Mine unger smaker _alltid_ på det som blir servert, og liker de det, ja så spiser de! Liker de det ikke, lar de det ligge uten å snakke om det! Problemet er at de ikke liker noen ting! Dvs. dette gjelder eldstemann. De to andre spiser nesten hva det skal være, hvis de er sultne! Nemlig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1796877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Vi satte krav i barnehagen om IKKE matpakke. Det visste foreldrene FØR de søkte seg inn. Vi ønsker å tilby alle barn en ordentlig frokost da alle vi i barnehagen ( 12 avdelinger, 3-4 ansatt hver avd) er motstandere til matpakkker. Dette av grunn at da vi hadde matpakke til frokost var det mange som kom med 1: ingenting (glemt), 2: matpakka fra i går 3: brød med pålegg der ungen ikke ønsket noe etc. etc.. Det ble til at ungene ofte nektet å spise sin egen matpakke for den var ikke god nok. Vi hadde ikke da tilbud om servering av frokost, men måtte stadig dra fram brøfjøla. Så ble det bestemt (med flertall fra foreldrene) om NULL matpakke, og fullt tilbud om frokost i bhg. Ungene får MAT dvs kneip, grovbrød, knekkebrød og pålegg så det flommer (4-5 typer kjøttpålegg, oster, smøreoster, makrell, prim, leverpostei agurk etc etc, kort sagt ALT minus sjokopålegg, usunne frokostblandinger etc) Ingen av foreldrene har klaget på dette tilbudet. Matpakke i barnehagen er kipt - tro du meg, jeg har jobbet i bhg i 4 år. En og annen liker det en har med seg, så selvfølgelig, en og annen gang når de tar med seg "noe godt" så får de spise den, men de foreldrene som kom med en matpakke full av pølser fordi barnet bare spiser dette... Det ble for mye for oss! Ungene trenger ordentlig mat for å fungere. Det er tøft i blant 15-18 barn i 10 timer. En blir sur og grinete av bare pølser etc og jeg fatter ikke foreldre som kan ta med "usunn" mat - bare fordi barnet spiser det - Vi har ikke hatt problem med et barn som ikke finner seg noe de ikke liker ved frokostbordet. En stund hadde vi en gutt som var av typen som kun spiste pølser og thats it - ikke pasta/poteter, ikke noen type pålegg uten sjokolade. Han fikk syltetøy på brødskiva (det likte han) i mange dager. Men han så at ved bordet var det mye annet godt og de andre barna koset seg ved å velge forskjellige ting og prøvesmake. Det tok ikke lange tiden før han gjorde det samme - Unger som ikke spiser ditt og datt har dårlige vaner, og må VENNES til og LÆRES andre ting. Denne gutten spiser nå det meste som blir servert og gleder seg til å komme i bhg hver dag. Vi som ansatte tar vare på barna, det er jobben vår, og dårlige matvaner er en av vanene vi ønsker å bryte. Barn skal ikke ha ensidig kost. Å sende med ungen kun pølser fordi det er det eneste ungen spiser er jo helt på trynet, jeg er enig i det! ) Ellers høres det ut som om dere har fornuftig servering i deres bhg. Jeg får bare litt sånn "piggene ut" når jeg hører om bhg (og andre) som legger ned forbud mot ditt og datt. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1796922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Nå er det vel faktisk mindre sukker i Litago enn i vanlig yoghurt etter at Tine tok seg sammen for en tid siden? Jeg var på foreldremøte i barnehgen for en stund siden. Der var tannpleier og helsesøster og snakket om kosthold og sukkerforbruk. Yoghurt (vanlig yoghurt) sa de var omtrent på niva med brus når det gjaldt sukkerinnhold. Det er likevel bedre med yoghurt enn brus fordi yoghurt også inneholder nærinsstoffer. Men etter det som ble sagt på det møtet er ikke yoghurt sunt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1796962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Vel, altså... Jeg strever hardt nok med å få ungene til å spise 1 halv kneipskive, jeg da, så om jeg skulle true med skikkelig grovt brød, da måtte jeg hatt permisjon fra jobben, tror jeg! Selv baker og spiser jeg grovt brød hver dag, og ungene er nødt til å smake, men de brekker seg! Og da ser jeg ikke helt vitsen med å true. Loff, derimot er _aldri_ innom døra her. Kun til oss voksne hvis vi skal ha reker og hvitvin. Ellers aldri! Kanskje du kan lokke med kun pålegg da? Det er jo sunt pålegg som er den viktigste essensen i et brødmåltid.. Spise kokte egg uten brød, ost i pinner, skinke rullet ihop og tredd på tannpirkere gjerne pynta med druer osv.. Hvis man ikke er noe "morramat-menneske" så er vel brød noe av det værste en kan prøve å spise? Bare noen tanker... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Vi har slike frokostblandinger som Cheerios, cornflakes og honeycorn liggende i tillegg til nøtteblanding og kornblanding. Ungene får velge på helg - frokostblanding eller rundstykker til god, lang frokost. I uka spiser de aldri frokostblanding, rett og slett fordi de spiser frokost i barnehagen. Nugatti har vi også, disse små tubene. De brukes når ungene velger rundstykker til helgefrokosten. De får det aldri med i barnehagen, der går det i leverpostei, hvitost, smøreost og brunost. Siste året har de 2 ganger fått med seg syltetøy, fordi det har vært helt tomt for annet pålegg (dårlig planlegging, jeg vet...). Jeg synes det er viktig å gi ungene gode matvaner. Jeg sliter selv med vektproblemer, og jeg skjønner godt hvor jeg har det fra. Jeg vil at ungene skal skjønne at søtsaker er til mer spesielle anledninger, og ikke noe vi putter i oss til hverdags. Dog fokuseres det ikke på vekt i forhold til søtmat, men tenner. Vi har vært veldig heldige med ungene våre, tror jeg, for de spiser variert mat. De liker grønnsaker, både kokte og rå (men ikke erter, det har nok blitt et fellesprinsipp!), vi har ordentlig middag hver dag, vi baker brød selv som ungene spiser med liv og lyst. Samtidig så ser vi jo at det i perioder blir vel mye søtt og godt, sånne ting som kaker, kjeks, is og saft. Når ungene får slike ting går matlysten ned. Da må vi stramme inn og styre mer, og det hjelper. For å være helt sikker på å trampe noen skikkelig på tærne, da, så mener jeg at mange foreldre lar seg presse av ungene. Mat er et maktmiddel, og det forstår ungene fort. Når foreldrene har holdningen "Det er bedre at de spiser kjeks/kaker/is/sukkerholdige greier enn ingenting" så skjønner ungene det. Hadde jeg ikke vært voksen og derfor forstår hva sukker og søtmat gjør med kroppen, ville jeg også valgt det hver gang! Som en annen skriver, det man spiser må ikke være det beste man vet hver gang. Man skal like maten, ja, men det betyr også at man må venne seg til den. Ikke alle nye smaker er umiddelbart en favoritt, men det handler da om gjentakelse. Dersom man spiser det beste man vet hver dag - da blir jo det hverdagsmat, da, og ikke det beste man vet lenger. Friske barn sulter ikke ihjel, og akkurat det kunne nok endel foreldre med fordel ha turt å tro på. Ja, man blir slapp og uttafor av å ikke spise, men sulten vil - for friske barn - ta overhånd til slutt. Også må man huske på, da, at unger spiser veldig forskjellig mengde. Noen nyttegjør seg veldig godt av maten, hos andre fyker den fortere gjennom systemet. Det er ikke slik at alle barn trenger 2 skiver brød til frokost, og man skal kanskje ikke bli så nervøs om poden ikke vil ha mer en ei halv skive. Og så klart, hvis poden vet at h*n får noe annet, noe søtt og godt om h*n ikke spiser brødskiva med leverpostei, ja da er det jo bare å nekte, da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Vi har slike frokostblandinger som Cheerios, cornflakes og honeycorn liggende i tillegg til nøtteblanding og kornblanding. Ungene får velge på helg - frokostblanding eller rundstykker til god, lang frokost. I uka spiser de aldri frokostblanding, rett og slett fordi de spiser frokost i barnehagen. Nugatti har vi også, disse små tubene. De brukes når ungene velger rundstykker til helgefrokosten. De får det aldri med i barnehagen, der går det i leverpostei, hvitost, smøreost og brunost. Siste året har de 2 ganger fått med seg syltetøy, fordi det har vært helt tomt for annet pålegg (dårlig planlegging, jeg vet...). Jeg synes det er viktig å gi ungene gode matvaner. Jeg sliter selv med vektproblemer, og jeg skjønner godt hvor jeg har det fra. Jeg vil at ungene skal skjønne at søtsaker er til mer spesielle anledninger, og ikke noe vi putter i oss til hverdags. Dog fokuseres det ikke på vekt i forhold til søtmat, men tenner. Vi har vært veldig heldige med ungene våre, tror jeg, for de spiser variert mat. De liker grønnsaker, både kokte og rå (men ikke erter, det har nok blitt et fellesprinsipp!), vi har ordentlig middag hver dag, vi baker brød selv som ungene spiser med liv og lyst. Samtidig så ser vi jo at det i perioder blir vel mye søtt og godt, sånne ting som kaker, kjeks, is og saft. Når ungene får slike ting går matlysten ned. Da må vi stramme inn og styre mer, og det hjelper. For å være helt sikker på å trampe noen skikkelig på tærne, da, så mener jeg at mange foreldre lar seg presse av ungene. Mat er et maktmiddel, og det forstår ungene fort. Når foreldrene har holdningen "Det er bedre at de spiser kjeks/kaker/is/sukkerholdige greier enn ingenting" så skjønner ungene det. Hadde jeg ikke vært voksen og derfor forstår hva sukker og søtmat gjør med kroppen, ville jeg også valgt det hver gang! Som en annen skriver, det man spiser må ikke være det beste man vet hver gang. Man skal like maten, ja, men det betyr også at man må venne seg til den. Ikke alle nye smaker er umiddelbart en favoritt, men det handler da om gjentakelse. Dersom man spiser det beste man vet hver dag - da blir jo det hverdagsmat, da, og ikke det beste man vet lenger. Friske barn sulter ikke ihjel, og akkurat det kunne nok endel foreldre med fordel ha turt å tro på. Ja, man blir slapp og uttafor av å ikke spise, men sulten vil - for friske barn - ta overhånd til slutt. Også må man huske på, da, at unger spiser veldig forskjellig mengde. Noen nyttegjør seg veldig godt av maten, hos andre fyker den fortere gjennom systemet. Det er ikke slik at alle barn trenger 2 skiver brød til frokost, og man skal kanskje ikke bli så nervøs om poden ikke vil ha mer en ei halv skive. Og så klart, hvis poden vet at h*n får noe annet, noe søtt og godt om h*n ikke spiser brødskiva med leverpostei, ja da er det jo bare å nekte, da. Veldig enig med deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Vi har slike frokostblandinger som Cheerios, cornflakes og honeycorn liggende i tillegg til nøtteblanding og kornblanding. Ungene får velge på helg - frokostblanding eller rundstykker til god, lang frokost. I uka spiser de aldri frokostblanding, rett og slett fordi de spiser frokost i barnehagen. Nugatti har vi også, disse små tubene. De brukes når ungene velger rundstykker til helgefrokosten. De får det aldri med i barnehagen, der går det i leverpostei, hvitost, smøreost og brunost. Siste året har de 2 ganger fått med seg syltetøy, fordi det har vært helt tomt for annet pålegg (dårlig planlegging, jeg vet...). Jeg synes det er viktig å gi ungene gode matvaner. Jeg sliter selv med vektproblemer, og jeg skjønner godt hvor jeg har det fra. Jeg vil at ungene skal skjønne at søtsaker er til mer spesielle anledninger, og ikke noe vi putter i oss til hverdags. Dog fokuseres det ikke på vekt i forhold til søtmat, men tenner. Vi har vært veldig heldige med ungene våre, tror jeg, for de spiser variert mat. De liker grønnsaker, både kokte og rå (men ikke erter, det har nok blitt et fellesprinsipp!), vi har ordentlig middag hver dag, vi baker brød selv som ungene spiser med liv og lyst. Samtidig så ser vi jo at det i perioder blir vel mye søtt og godt, sånne ting som kaker, kjeks, is og saft. Når ungene får slike ting går matlysten ned. Da må vi stramme inn og styre mer, og det hjelper. For å være helt sikker på å trampe noen skikkelig på tærne, da, så mener jeg at mange foreldre lar seg presse av ungene. Mat er et maktmiddel, og det forstår ungene fort. Når foreldrene har holdningen "Det er bedre at de spiser kjeks/kaker/is/sukkerholdige greier enn ingenting" så skjønner ungene det. Hadde jeg ikke vært voksen og derfor forstår hva sukker og søtmat gjør med kroppen, ville jeg også valgt det hver gang! Som en annen skriver, det man spiser må ikke være det beste man vet hver gang. Man skal like maten, ja, men det betyr også at man må venne seg til den. Ikke alle nye smaker er umiddelbart en favoritt, men det handler da om gjentakelse. Dersom man spiser det beste man vet hver dag - da blir jo det hverdagsmat, da, og ikke det beste man vet lenger. Friske barn sulter ikke ihjel, og akkurat det kunne nok endel foreldre med fordel ha turt å tro på. Ja, man blir slapp og uttafor av å ikke spise, men sulten vil - for friske barn - ta overhånd til slutt. Også må man huske på, da, at unger spiser veldig forskjellig mengde. Noen nyttegjør seg veldig godt av maten, hos andre fyker den fortere gjennom systemet. Det er ikke slik at alle barn trenger 2 skiver brød til frokost, og man skal kanskje ikke bli så nervøs om poden ikke vil ha mer en ei halv skive. Og så klart, hvis poden vet at h*n får noe annet, noe søtt og godt om h*n ikke spiser brødskiva med leverpostei, ja da er det jo bare å nekte, da. Veldig godt skrevet!! Helt enig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Vi satte krav i barnehagen om IKKE matpakke. Det visste foreldrene FØR de søkte seg inn. Vi ønsker å tilby alle barn en ordentlig frokost da alle vi i barnehagen ( 12 avdelinger, 3-4 ansatt hver avd) er motstandere til matpakkker. Dette av grunn at da vi hadde matpakke til frokost var det mange som kom med 1: ingenting (glemt), 2: matpakka fra i går 3: brød med pålegg der ungen ikke ønsket noe etc. etc.. Det ble til at ungene ofte nektet å spise sin egen matpakke for den var ikke god nok. Vi hadde ikke da tilbud om servering av frokost, men måtte stadig dra fram brøfjøla. Så ble det bestemt (med flertall fra foreldrene) om NULL matpakke, og fullt tilbud om frokost i bhg. Ungene får MAT dvs kneip, grovbrød, knekkebrød og pålegg så det flommer (4-5 typer kjøttpålegg, oster, smøreoster, makrell, prim, leverpostei agurk etc etc, kort sagt ALT minus sjokopålegg, usunne frokostblandinger etc) Ingen av foreldrene har klaget på dette tilbudet. Matpakke i barnehagen er kipt - tro du meg, jeg har jobbet i bhg i 4 år. En og annen liker det en har med seg, så selvfølgelig, en og annen gang når de tar med seg "noe godt" så får de spise den, men de foreldrene som kom med en matpakke full av pølser fordi barnet bare spiser dette... Det ble for mye for oss! Ungene trenger ordentlig mat for å fungere. Det er tøft i blant 15-18 barn i 10 timer. En blir sur og grinete av bare pølser etc og jeg fatter ikke foreldre som kan ta med "usunn" mat - bare fordi barnet spiser det - Vi har ikke hatt problem med et barn som ikke finner seg noe de ikke liker ved frokostbordet. En stund hadde vi en gutt som var av typen som kun spiste pølser og thats it - ikke pasta/poteter, ikke noen type pålegg uten sjokolade. Han fikk syltetøy på brødskiva (det likte han) i mange dager. Men han så at ved bordet var det mye annet godt og de andre barna koset seg ved å velge forskjellige ting og prøvesmake. Det tok ikke lange tiden før han gjorde det samme - Unger som ikke spiser ditt og datt har dårlige vaner, og må VENNES til og LÆRES andre ting. Denne gutten spiser nå det meste som blir servert og gleder seg til å komme i bhg hver dag. Vi som ansatte tar vare på barna, det er jobben vår, og dårlige matvaner er en av vanene vi ønsker å bryte. Barn skal ikke ha ensidig kost. Ligger denne barnehagen nærmed oss, tro... ...skulle ønsket det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hare1365380455 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Jeg var på foreldremøte i barnehgen for en stund siden. Der var tannpleier og helsesøster og snakket om kosthold og sukkerforbruk. Yoghurt (vanlig yoghurt) sa de var omtrent på niva med brus når det gjaldt sukkerinnhold. Det er likevel bedre med yoghurt enn brus fordi yoghurt også inneholder nærinsstoffer. Men etter det som ble sagt på det møtet er ikke yoghurt sunt. Vi har yoghurt av og til, og jeg ser ikke noe galt i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qwerty2 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Ligger denne barnehagen nærmed oss, tro... ...skulle ønsket det! Vi holder til i sarpsborg... Er stolt av akkurat mattilbudet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Vi har yoghurt av og til, og jeg ser ikke noe galt i det. Da jeg var ung, var jo yoghurt nærmest sikringskost. Drakk du ikke nok melk, skulle du fylle på med yoghurt. :-) Men etter dette foreldremøtet vet jeg neimen ikke... Tannpleier (hun fokuserte naturlig nok på tannhelse) Hadde med seg en plansje der yoghurt var satt opp på linje med brus. Like mye sukker. Av mine unger er det bare den eldste som liker yoghurt, og bare av og til. Når h*n ber om det, så får h*n det. Trodde det var ålreit jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hare1365380455 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Da jeg var ung, var jo yoghurt nærmest sikringskost. Drakk du ikke nok melk, skulle du fylle på med yoghurt. :-) Men etter dette foreldremøtet vet jeg neimen ikke... Tannpleier (hun fokuserte naturlig nok på tannhelse) Hadde med seg en plansje der yoghurt var satt opp på linje med brus. Like mye sukker. Av mine unger er det bare den eldste som liker yoghurt, og bare av og til. Når h*n ber om det, så får h*n det. Trodde det var ålreit jeg... Jeg synes det er ok med yoghurt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Jeg synes det er ok med yoghurt. Jeg satser på at det blir folk av eldstebarnet også, selv med en yoghurt i ny og ne :-). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hare1365380455 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Jeg satser på at det blir folk av eldstebarnet også, selv med en yoghurt i ny og ne :-). Det gjør det nok! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moren til jente på snart fire Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Jeg synes det er ok med yoghurt. enig :-) Men selvsagt med måte. Et par -tre yoghurter pr uke syns jeg er greit 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hare1365380455 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 enig :-) Men selvsagt med måte. Et par -tre yoghurter pr uke syns jeg er greit Jeg synes ikke vi skal bli for hysteriske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moren til jente på snart fire Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Vi har slike frokostblandinger som Cheerios, cornflakes og honeycorn liggende i tillegg til nøtteblanding og kornblanding. Ungene får velge på helg - frokostblanding eller rundstykker til god, lang frokost. I uka spiser de aldri frokostblanding, rett og slett fordi de spiser frokost i barnehagen. Nugatti har vi også, disse små tubene. De brukes når ungene velger rundstykker til helgefrokosten. De får det aldri med i barnehagen, der går det i leverpostei, hvitost, smøreost og brunost. Siste året har de 2 ganger fått med seg syltetøy, fordi det har vært helt tomt for annet pålegg (dårlig planlegging, jeg vet...). Jeg synes det er viktig å gi ungene gode matvaner. Jeg sliter selv med vektproblemer, og jeg skjønner godt hvor jeg har det fra. Jeg vil at ungene skal skjønne at søtsaker er til mer spesielle anledninger, og ikke noe vi putter i oss til hverdags. Dog fokuseres det ikke på vekt i forhold til søtmat, men tenner. Vi har vært veldig heldige med ungene våre, tror jeg, for de spiser variert mat. De liker grønnsaker, både kokte og rå (men ikke erter, det har nok blitt et fellesprinsipp!), vi har ordentlig middag hver dag, vi baker brød selv som ungene spiser med liv og lyst. Samtidig så ser vi jo at det i perioder blir vel mye søtt og godt, sånne ting som kaker, kjeks, is og saft. Når ungene får slike ting går matlysten ned. Da må vi stramme inn og styre mer, og det hjelper. For å være helt sikker på å trampe noen skikkelig på tærne, da, så mener jeg at mange foreldre lar seg presse av ungene. Mat er et maktmiddel, og det forstår ungene fort. Når foreldrene har holdningen "Det er bedre at de spiser kjeks/kaker/is/sukkerholdige greier enn ingenting" så skjønner ungene det. Hadde jeg ikke vært voksen og derfor forstår hva sukker og søtmat gjør med kroppen, ville jeg også valgt det hver gang! Som en annen skriver, det man spiser må ikke være det beste man vet hver gang. Man skal like maten, ja, men det betyr også at man må venne seg til den. Ikke alle nye smaker er umiddelbart en favoritt, men det handler da om gjentakelse. Dersom man spiser det beste man vet hver dag - da blir jo det hverdagsmat, da, og ikke det beste man vet lenger. Friske barn sulter ikke ihjel, og akkurat det kunne nok endel foreldre med fordel ha turt å tro på. Ja, man blir slapp og uttafor av å ikke spise, men sulten vil - for friske barn - ta overhånd til slutt. Også må man huske på, da, at unger spiser veldig forskjellig mengde. Noen nyttegjør seg veldig godt av maten, hos andre fyker den fortere gjennom systemet. Det er ikke slik at alle barn trenger 2 skiver brød til frokost, og man skal kanskje ikke bli så nervøs om poden ikke vil ha mer en ei halv skive. Og så klart, hvis poden vet at h*n får noe annet, noe søtt og godt om h*n ikke spiser brødskiva med leverpostei, ja da er det jo bare å nekte, da. Enig jeg også... I samme slengen vil jeg benytte anledningen til å fortelle litt mer om hvordan vi har det hos oss.. Syns ikke jeg fikk det fram helt nedenunder og tror kanskje jeg ble litt misforstått av enkelte Hos oss praktiseres regelen om at man må smake på ny mat.. Saft drikkes sjelden. Har ei flaske i skapet som antakelig burde vært tømt i vasken pga elde...Brus drikker vi bare om vi er på besøk og får det servert. Dattera mi elsker kokte grønnsaker, frukt og mais og spiser helst grovt brød. Liker ikke boller, og fint brød(ei heller syltetøy og leverpostei) Ho spiser 2-3 yoghurt pr uke, søt "frokostblanding" 1-2 ganger pr uke. Har nugatti på maten 2-3 måltider pr uke. Ho får velge selv hvilket pålegg ho vil ha, og er egentlig flink til å variere. Så da synes jeg ikke det er noen grunn til å legge restriksjoner på hva ho får spise. Vil ho ha nugatti så får ho det. Kanskje spiser ho nugatti på skiva tre dager i strekk, men så kan det være to uker til neste gang ho spør etter nugatti. Ho varierer mellom kaviar, makrell, nugatti ost og pølse... Og spiser normalt til middag, og spiser stort sett det ho får(med ett unntak: Ho er ikke noe glad i kjøpesuppe) Så bunn igrunn synes jeg kostholdet til dattera mi er ganske ok, og har ikke dårlig samvittighet for at ho av og til får en yoghurt eller søt frokostblanding eller nugatti på brødskiva... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Er det nå jeg skal sjokkere alle dolmødrene med kostholdet jeg hadde da jeg var barn? Jeg er oppvokst i utlandet og der vi bodde var/er fokuset på sunn mat ganske så annerledels fra her i Norge. Alle barna, inkludert megselv, fikk med: en til to poser potetgull (posene er mindre enn her i norge), en sjokolade eller 2 chewys (se link) en frukt 2 capri suns, som er saft med masse sukker (se link) Og mange fikk i tillegg med seg en klisterete og seig søtsak proppet med e stoffer som kalles fruit roll-up Og dette var hver_eneste_dag. I tillegg hadde vi mulighet til å kjøpe mere drittmat i kantinen, som forøvrig ikke solgte annet enn is, potetgull, doughnuts og andre kaker, i tillegg til brus og saft. Likevel er jeg frisk som en fisk og har aldri hatt hull i tennene, ikke har jeg vært eller er overvektig heller Jeg sier overhodet ikke at man skal fore barna sine på sånt tullemat, men man må ikke bli hysteriske heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Linkene http://www.quakersnackbars.com/ http://www.carepackagecreations.com/stores/images/images_576/CSJP.jpg http://www.homegrocer.com/images/products/strawberry-roll-up.gif 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234790-frokostblanding/page/3/#findComment-1797521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.