Gå til innhold

frokostblanding

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hare1365380455

8

• Lillemus

7

• puttelull

7

• alwaysme

6

Mest aktive i denne tråden

hare1365380455

Er det nå jeg skal sjokkere alle dolmødrene med kostholdet jeg hadde da jeg var barn? ;)

Jeg er oppvokst i utlandet og der vi bodde var/er fokuset på sunn mat ganske så annerledels fra her i Norge. Alle barna, inkludert megselv, fikk med:

en til to poser potetgull (posene er mindre enn her i norge),

en sjokolade eller 2 chewys (se link)

en frukt

2 capri suns, som er saft med masse sukker (se link)

Og mange fikk i tillegg med seg en klisterete og seig søtsak proppet med e stoffer som kalles fruit roll-up

Og dette var hver_eneste_dag. I tillegg hadde vi mulighet til å kjøpe mere drittmat i kantinen, som forøvrig ikke solgte annet enn is, potetgull, doughnuts og andre kaker, i tillegg til brus og saft.

Likevel er jeg frisk som en fisk og har aldri hatt hull i tennene, ikke har jeg vært eller er overvektig heller :)

Jeg sier overhodet ikke at man skal fore barna sine på sånt tullemat, men man må ikke bli hysteriske heller.

Det er nesten som en konkurranse her føler jeg. "Hvem spiser sunnest...."

Annonse

Er det nå jeg skal sjokkere alle dolmødrene med kostholdet jeg hadde da jeg var barn? ;)

Jeg er oppvokst i utlandet og der vi bodde var/er fokuset på sunn mat ganske så annerledels fra her i Norge. Alle barna, inkludert megselv, fikk med:

en frukt

Og mange fikk i tillegg med seg en klisterete og seig søtsak proppet med e stoffer som kalles fruit roll-up

Og dette var hver_eneste_dag. I tillegg hadde vi mulighet til å kjøpe mere drittmat i kantinen, som forøvrig ikke solgte annet enn is, potetgull, doughnuts og andre kaker, i tillegg til brus og saft.

Likevel er jeg frisk som en fisk og har aldri hatt hull i tennene, ikke har jeg vært eller er overvektig heller :)

Jeg sier overhodet ikke at man skal fore barna sine på sånt tullemat, men man må ikke bli hysteriske heller.

"Likevel er jeg frisk som en fisk og har aldri hatt hull i tennene, ikke har jeg vært eller er overvektig heller :)"

Det er vel mer på tross av enn på grunn av skolematen tipper jeg. Og dersom det var USA du vokste opp i, er det vel en del av dine tidligere skolekamerater som er blitt overvektige siden den gang...

Gjest bømmel

Vi har slike frokostblandinger som Cheerios, cornflakes og honeycorn liggende i tillegg til nøtteblanding og kornblanding. Ungene får velge på helg - frokostblanding eller rundstykker til god, lang frokost. I uka spiser de aldri frokostblanding, rett og slett fordi de spiser frokost i barnehagen.

Nugatti har vi også, disse små tubene. De brukes når ungene velger rundstykker til helgefrokosten. De får det aldri med i barnehagen, der går det i leverpostei, hvitost, smøreost og brunost. Siste året har de 2 ganger fått med seg syltetøy, fordi det har vært helt tomt for annet pålegg (dårlig planlegging, jeg vet...).

Jeg synes det er viktig å gi ungene gode matvaner. Jeg sliter selv med vektproblemer, og jeg skjønner godt hvor jeg har det fra. Jeg vil at ungene skal skjønne at søtsaker er til mer spesielle anledninger, og ikke noe vi putter i oss til hverdags. Dog fokuseres det ikke på vekt i forhold til søtmat, men tenner.

Vi har vært veldig heldige med ungene våre, tror jeg, for de spiser variert mat. De liker grønnsaker, både kokte og rå (men ikke erter, det har nok blitt et fellesprinsipp!), vi har ordentlig middag hver dag, vi baker brød selv som ungene spiser med liv og lyst.

Samtidig så ser vi jo at det i perioder blir vel mye søtt og godt, sånne ting som kaker, kjeks, is og saft. Når ungene får slike ting går matlysten ned. Da må vi stramme inn og styre mer, og det hjelper.

For å være helt sikker på å trampe noen skikkelig på tærne, da, så mener jeg at mange foreldre lar seg presse av ungene. Mat er et maktmiddel, og det forstår ungene fort. Når foreldrene har holdningen "Det er bedre at de spiser kjeks/kaker/is/sukkerholdige greier enn ingenting" så skjønner ungene det.

Hadde jeg ikke vært voksen og derfor forstår hva sukker og søtmat gjør med kroppen, ville jeg også valgt det hver gang!

Som en annen skriver, det man spiser må ikke være det beste man vet hver gang. Man skal like maten, ja, men det betyr også at man må venne seg til den. Ikke alle nye smaker er umiddelbart en favoritt, men det handler da om gjentakelse.

Dersom man spiser det beste man vet hver dag - da blir jo det hverdagsmat, da, og ikke det beste man vet lenger.

Friske barn sulter ikke ihjel, og akkurat det kunne nok endel foreldre med fordel ha turt å tro på. Ja, man blir slapp og uttafor av å ikke spise, men sulten vil - for friske barn - ta overhånd til slutt. Også må man huske på, da, at unger spiser veldig forskjellig mengde. Noen nyttegjør seg veldig godt av maten, hos andre fyker den fortere gjennom systemet. Det er ikke slik at alle barn trenger 2 skiver brød til frokost, og man skal kanskje ikke bli så nervøs om poden ikke vil ha mer en ei halv skive.

Og så klart, hvis poden vet at h*n får noe annet, noe søtt og godt om h*n ikke spiser brødskiva med leverpostei, ja da er det jo bare å nekte, da.

Knallbra innlegg mom33! Du er et godt forbilde både for barn og foreldre! Stå på!

Gjest bømmel

en frukt

Det er ikke snakk om å være hysterisk, men å gi barna sunn mat til hverdags er å gjøre dem en tjeneste.

Ja, det er mye dårlig kosthold i andre land, men det er vel ingen grunn for at vi skal følge etter?

Mary Poppins

"Likevel er jeg frisk som en fisk og har aldri hatt hull i tennene, ikke har jeg vært eller er overvektig heller :)"

Det er vel mer på tross av enn på grunn av skolematen tipper jeg. Og dersom det var USA du vokste opp i, er det vel en del av dine tidligere skolekamerater som er blitt overvektige siden den gang...

Nope det var ikke usa, det var i midtøsten. Og faktisk var jeg på reunion for en stund tilbake og neida det var ikke mange overvektige. Men misforstå meg rett, jeg sier ikke på noen som helst måte at dette kostholdet var bra.

Mary Poppins

Det er ikke snakk om å være hysterisk, men å gi barna sunn mat til hverdags er å gjøre dem en tjeneste.

Ja, det er mye dårlig kosthold i andre land, men det er vel ingen grunn for at vi skal følge etter?

"Ja, det er mye dårlig kosthold i andre land, men det er vel ingen grunn for at vi skal følge etter?"

Nei men det sier jeg jo ikke heller.

Mrs. Wallace

Det er nesten som en konkurranse her føler jeg. "Hvem spiser sunnest...."

Næsj, det er vel litt forskjellig hva man legger vekt på.

Vi spiser aldri frokostblandinger. Er ikke vant til det hjemmefra, noen av oss, og ser dermed ingen grunn til å skape et behov som ikke er der fra før.

Guttungen spiser kjernesunn frokost hver dag - men vi skeier mer enn gjerne ut med opptil flere is i uka nå som det er sommeren, for eksempel.

Annonse

Vi spiser aldri slike frokostblandinger som mat. Kjøper det heller aldri inn, bare grove som 4-korn osv. Sukkerbomber til frokost har jeg ikke særlig sansen for nei.

Men storebror er ganske så grei i matveien, han vil stort sett bare ha rugsprø til brødmåltidene og det er jo sunn og grei mat.

Men på skolen jeg jobber så ser jeg at noen har med sjokoladekuler etc i matboksen sin som de heller melk over. Skjønner ikke at de kan holde seg mette av den maten (og det gjør de heller ikke)

Her i huset har det heller aldri vært spørsmål etter den slags mat og da er det jo veldig greitt å holde seg unna også:-)

Næsj, det er vel litt forskjellig hva man legger vekt på.

Vi spiser aldri frokostblandinger. Er ikke vant til det hjemmefra, noen av oss, og ser dermed ingen grunn til å skape et behov som ikke er der fra før.

Guttungen spiser kjernesunn frokost hver dag - men vi skeier mer enn gjerne ut med opptil flere is i uka nå som det er sommeren, for eksempel.

Is på sommeren er vel ingen utskeielse?? Helt nødvendig spør du meg:-)

Mrs. Wallace

Vi har slike frokostblandinger som Cheerios, cornflakes og honeycorn liggende i tillegg til nøtteblanding og kornblanding. Ungene får velge på helg - frokostblanding eller rundstykker til god, lang frokost. I uka spiser de aldri frokostblanding, rett og slett fordi de spiser frokost i barnehagen.

Nugatti har vi også, disse små tubene. De brukes når ungene velger rundstykker til helgefrokosten. De får det aldri med i barnehagen, der går det i leverpostei, hvitost, smøreost og brunost. Siste året har de 2 ganger fått med seg syltetøy, fordi det har vært helt tomt for annet pålegg (dårlig planlegging, jeg vet...).

Jeg synes det er viktig å gi ungene gode matvaner. Jeg sliter selv med vektproblemer, og jeg skjønner godt hvor jeg har det fra. Jeg vil at ungene skal skjønne at søtsaker er til mer spesielle anledninger, og ikke noe vi putter i oss til hverdags. Dog fokuseres det ikke på vekt i forhold til søtmat, men tenner.

Vi har vært veldig heldige med ungene våre, tror jeg, for de spiser variert mat. De liker grønnsaker, både kokte og rå (men ikke erter, det har nok blitt et fellesprinsipp!), vi har ordentlig middag hver dag, vi baker brød selv som ungene spiser med liv og lyst.

Samtidig så ser vi jo at det i perioder blir vel mye søtt og godt, sånne ting som kaker, kjeks, is og saft. Når ungene får slike ting går matlysten ned. Da må vi stramme inn og styre mer, og det hjelper.

For å være helt sikker på å trampe noen skikkelig på tærne, da, så mener jeg at mange foreldre lar seg presse av ungene. Mat er et maktmiddel, og det forstår ungene fort. Når foreldrene har holdningen "Det er bedre at de spiser kjeks/kaker/is/sukkerholdige greier enn ingenting" så skjønner ungene det.

Hadde jeg ikke vært voksen og derfor forstår hva sukker og søtmat gjør med kroppen, ville jeg også valgt det hver gang!

Som en annen skriver, det man spiser må ikke være det beste man vet hver gang. Man skal like maten, ja, men det betyr også at man må venne seg til den. Ikke alle nye smaker er umiddelbart en favoritt, men det handler da om gjentakelse.

Dersom man spiser det beste man vet hver dag - da blir jo det hverdagsmat, da, og ikke det beste man vet lenger.

Friske barn sulter ikke ihjel, og akkurat det kunne nok endel foreldre med fordel ha turt å tro på. Ja, man blir slapp og uttafor av å ikke spise, men sulten vil - for friske barn - ta overhånd til slutt. Også må man huske på, da, at unger spiser veldig forskjellig mengde. Noen nyttegjør seg veldig godt av maten, hos andre fyker den fortere gjennom systemet. Det er ikke slik at alle barn trenger 2 skiver brød til frokost, og man skal kanskje ikke bli så nervøs om poden ikke vil ha mer en ei halv skive.

Og så klart, hvis poden vet at h*n får noe annet, noe søtt og godt om h*n ikke spiser brødskiva med leverpostei, ja da er det jo bare å nekte, da.

Halleluja! ;o)

Kanskje du kan lokke med kun pålegg da? Det er jo sunt pålegg som er den viktigste essensen i et brødmåltid..

Spise kokte egg uten brød, ost i pinner, skinke rullet ihop og tredd på tannpirkere gjerne pynta med druer osv..

Hvis man ikke er noe "morramat-menneske" så er vel brød noe av det værste en kan prøve å spise?

Bare noen tanker...

I helgene spiser alle 3 kokte egg, den minste vil ha det smurt utover på grovbrødskiva, de andre spiser uten brød.

Vi har ikke råd til å mette 3 unger kun med pålegg, ihvertfall ikke skinke og kvitost! Men de får det av og til, men ikke spise seg mett på det, nei. Helt uaktuelt.

Alternativet er frukt, og det er de veldig glade i.

mariaflyfly

Veldig bra innlegg. :)

Gjest dr fornuftig

man har ikke akkurat godt av å gå halve dagen på tom mage heller da.. Der er jeg ikke enig med deg.

masse forskning fra skolen angående prestasjoner viser at de som ikke spiser frokost sliter med konsentrasjon o, på skolen. Det samme blir jo å gjelde i barnehagen, og i arbeidslivet for oss som er voksne. .

Jeg mener altså fortsatt at det er bedre at en unge får usunt pålegg og faktisk spiser litt enn at man kun holder seg til de "sunne" påleggene og ender opp med at ungen ikke spiser noe... Og om noen velger å la ungene spise frokostblandinger innimellom slik jeg lar min datter gjøre av og til, så er det også helt greit mener jeg.. Men alt med måte...

Friske unger har ikke vondt av å være sultne! Og friske unger sulter ikke ihjel.

MEN de er mestre til å manipulere foreldrene sine, og mange foreldre tror småtassene stadig er nær sultedøden om de ikke får nugatti, pølser til middag og søt saft.

Jeg jobber i helsevesenet og ser dessverre skyggesiden av foreldres dårlige samvittighet - ødelagte tenner, overvekt hos barn, diabetes, hjerte- og karsykdom tidlig i livet etc etc. Det er faktiskt sånn at vi blir det vi spiser, og det er sørgelig at noen barn får en dårligere sjanse til å klare seg i livet enn de andre barn får.

En undersøkelse fra et fengsel i USA kan si noe om dette;

et høysikkerhetsfengsel for farlige fanger opplevde svært hyppig vold, drap og umotivert slossing blant fangene. De byttet totalt om på kostholdet; serverte sunn mat, fjernet all brus og søtsaker, serverte frukt og vann og økte trimtilbudet.

Resultat; fangene sluttet å banke hverandre. Ingen drap på lang tid.

Kan dette overføres til vår hverdag med store og små?

Ja. Et godt kosthold danner et solid grunnlag for et sunt voksenliv. Vaner man har fått i barndommen bringes videre inn i voksenlivet og overføres senere til neste generasjon. Bekymringsfullt når overvekt blir et stadig økende problem. Dessuten vet man at et stabilt blodsukker gir økt utbytte av undervisning og bedret læring.

Med andre ord; kanskje poden kommer inn på det studiet h*n ønsker seg hvis gode vaner innprentes tidlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...