Gå til innhold

frokostblanding

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33

Jeg er helt enig med deg!

Og unger er jo så forskjellige! Noen er stupsultne og kan spise hele dagen, og spiser hva det skal være, mens andre (som mine tre, spesielt den eldste...) må man nesten tygge maten for.

Det er jo ofte (eller _ganske_ ofte) en grunn til at noen unger får spise nugatti og sjokoladefrokostblandinger, også! Mange av disse ungene ville ellers ikke spist i det hele tatt!

Så jeg er helt enig med deg!;-)

Jeg vil ikke være ekkel og bedreviter, men jeg vet ikke om noen annen måte å spørre på:

Tror du barnet ditt vil sulte seg til døde om det ikke får sjokolade-/sukkerbasert mat? Sånn på ordentlig, altså?

Jeg tror nemlig ikke på det, jeg da, så lenge det er snakk om friske barn. Og derfor får jeg ikke dårlig samvittighet av å la dem hoppe over et måltid dersom de nekter å spise fordi de heller vil ha noe annet.

Som sagt, jeg spør ikke for å være ekkel eller noe sånt, jeg bare lurer på hva som er motivasjonen fra foreldrenes side for å gi søtmat hver dag.

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hare1365380455

8

• Lillemus

7

• puttelull

7

• alwaysme

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest abrahamsen

Er det nå jeg skal sjokkere alle dolmødrene med kostholdet jeg hadde da jeg var barn? ;)

Jeg er oppvokst i utlandet og der vi bodde var/er fokuset på sunn mat ganske så annerledels fra her i Norge. Alle barna, inkludert megselv, fikk med:

en til to poser potetgull (posene er mindre enn her i norge),

en sjokolade eller 2 chewys (se link)

en frukt

2 capri suns, som er saft med masse sukker (se link)

Og mange fikk i tillegg med seg en klisterete og seig søtsak proppet med e stoffer som kalles fruit roll-up

Og dette var hver_eneste_dag. I tillegg hadde vi mulighet til å kjøpe mere drittmat i kantinen, som forøvrig ikke solgte annet enn is, potetgull, doughnuts og andre kaker, i tillegg til brus og saft.

Likevel er jeg frisk som en fisk og har aldri hatt hull i tennene, ikke har jeg vært eller er overvektig heller :)

Jeg sier overhodet ikke at man skal fore barna sine på sånt tullemat, men man må ikke bli hysteriske heller.

Du var nok en av de heldige som ikke blei feit og fikk masse hull i tennene vil jeg tro. (?)

Jeg vil ikke være ekkel og bedreviter, men jeg vet ikke om noen annen måte å spørre på:

Tror du barnet ditt vil sulte seg til døde om det ikke får sjokolade-/sukkerbasert mat? Sånn på ordentlig, altså?

Jeg tror nemlig ikke på det, jeg da, så lenge det er snakk om friske barn. Og derfor får jeg ikke dårlig samvittighet av å la dem hoppe over et måltid dersom de nekter å spise fordi de heller vil ha noe annet.

Som sagt, jeg spør ikke for å være ekkel eller noe sånt, jeg bare lurer på hva som er motivasjonen fra foreldrenes side for å gi søtmat hver dag.

Jeg skjønner ikke hva du spør om, jeg! Er det sikkert at dette spørsmålet er retta til meg!?

For ungene får ikke søtmat hver dag, det er eldstemann som får youghur med masse müsli til frokost sånn dann og vann. Ellers er det lite godterier de spiser!

Hm, jeg bare lurer altså!;-)

Annonse

Jeg skjønner ikke hva du spør om, jeg! Er det sikkert at dette spørsmålet er retta til meg!?

For ungene får ikke søtmat hver dag, det er eldstemann som får youghur med masse müsli til frokost sånn dann og vann. Ellers er det lite godterier de spiser!

Hm, jeg bare lurer altså!;-)

Jeg måtte lese tråden litt nedover, og fant ut at du kanskje tror at det er mine egne unger som får sukkermat hvis det er det de har lyst på!;-)

Men det er det ikke! Mine unger smaker på maten som blir servert, og liker de det overhodet ikke, venter de til neste måltid. Har ingen skrupler med det! Så der er jeg helt enig med deg!

Men jeg jobber i skolen, og det er maaaaaaaaaange som ikke spiser i løpet av en hel skoledag; ikke frokost, ikke formiddagsmat, ikke frukt, ikke youghurt.... Kan jeg bare få antyde hvilke elever som skaper uro og har _veldig_ dårlig konsentrasjon når klokka lakker mot 14.30?

At disse elevene har med seg ei skive med nugatti, og spiser den, istedet for å _ikke_ spise overhodet, hjelper alle! Det er det jeg mener med at det ofte/ganske ofte, er en grunn til at noen elever spiser søtt pålegg, istedet for ingenting!

Tror egentlig at du og jeg er ganske enige, Mom33!

Gjest Mom33

Jeg måtte lese tråden litt nedover, og fant ut at du kanskje tror at det er mine egne unger som får sukkermat hvis det er det de har lyst på!;-)

Men det er det ikke! Mine unger smaker på maten som blir servert, og liker de det overhodet ikke, venter de til neste måltid. Har ingen skrupler med det! Så der er jeg helt enig med deg!

Men jeg jobber i skolen, og det er maaaaaaaaaange som ikke spiser i løpet av en hel skoledag; ikke frokost, ikke formiddagsmat, ikke frukt, ikke youghurt.... Kan jeg bare få antyde hvilke elever som skaper uro og har _veldig_ dårlig konsentrasjon når klokka lakker mot 14.30?

At disse elevene har med seg ei skive med nugatti, og spiser den, istedet for å _ikke_ spise overhodet, hjelper alle! Det er det jeg mener med at det ofte/ganske ofte, er en grunn til at noen elever spiser søtt pålegg, istedet for ingenting!

Tror egentlig at du og jeg er ganske enige, Mom33!

OK, jeg har sannsynligvis rota litt her med hvor jeg la innlegget. Beklager! :-)

Men det jeg lurer på sånn generelt, da, er om foreldre tror barnet vil sulte seg ihjel om det ikke får brødskive med nugatti? Ikke at du nødvendigvis kan svare på det, altså, men bare for å oppklare litt.

Mange sier at det er bedre ungene spiser søtmat enn ingenting. Jeg lurer litt på hvor lenge et barn vil spise ingenting om det ikke får søtmat? Jeg tror ikke at friske barn sulter seg til døde, nemlig, så jeg hadde nok vært skikkelig hurpete og latt barnet forbli sulten...

:-)

Mrs. Wallace

Har du en oppskrift på havregrøt? Gjerne uten melk. Minstemann har spurt etter grøt tre morgener på rad nå..

Vi bruker bare sånne snarkokte havregryn (Bjørns) og blander med melk eller vann. Smaker best med melk, men den er helt grei med vann også, særlig hvis man tilsetter litt frukt.

Pleier å ha i ca 1 teskje bringebærsyltetøy, eller noen biter frisk frukt før servering.

Gjest abrahamsen

Vi bruker bare sånne snarkokte havregryn (Bjørns) og blander med melk eller vann. Smaker best med melk, men den er helt grei med vann også, særlig hvis man tilsetter litt frukt.

Pleier å ha i ca 1 teskje bringebærsyltetøy, eller noen biter frisk frukt før servering.

OK, takk skal du ha!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...