Gå til innhold

Skikkelig grovbrød som heves veeeldig godt?

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i grovbrød - skikkelig, saftige, deilige grovbrød med rug, sammalt hvete grov, kruskakli, helkorn og solsikkekjerner.

Ulempen er at disse brødene heves heller dårlig, og da blir de heller ikke spist. Så enkelt er det.

"Vanlige" grovbrød med mye (for mye) hvetemel og ganske mye sammalt hvete fin hever til den store gullmedaljen her. Og brødene er jo gode, men jeg skulle gjerne hatt dem grovere!

Har noen gode tips? Takker på forhånd for svar!

Fortsetter under...

Jeg pleier å bytte ut noe av det sammalte melet med hveteklid. Det er 40 prosent fiber i det så vidt jeg husker. Det hjelper på grovheten, men siden det ikke er så mye av det, fjerne det ikke så mye av heveegenskapen (vanskelig setning). Jeg synes også litt rømme, kesam eller yoghurt i deigen hjelper gjæren litt på vei i grovbrødene.

Jeg pleier å bytte ut noe av det sammalte melet med hveteklid. Det er 40 prosent fiber i det så vidt jeg husker. Det hjelper på grovheten, men siden det ikke er så mye av det, fjerne det ikke så mye av heveegenskapen (vanskelig setning). Jeg synes også litt rømme, kesam eller yoghurt i deigen hjelper gjæren litt på vei i grovbrødene.

Takk for svaret!

Har kjøpt boka til Fedon Lindberg. Han baker jo veldig grovt brød. Han skriver at du må bruke litt glutenmel. (Det er ikke mel som er glutenfritt)

Jeg har ikke testet det enda, men det står på huskelappen min:-)

Mener han skrev at du får kjøpt det i helsekostforretninger.

Har kjøpt boka til Fedon Lindberg. Han baker jo veldig grovt brød. Han skriver at du må bruke litt glutenmel. (Det er ikke mel som er glutenfritt)

Jeg har ikke testet det enda, men det står på huskelappen min:-)

Mener han skrev at du får kjøpt det i helsekostforretninger.

Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...