Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skolen her prøver å la elevene arbeide i små grupper av og til, og setter elevene sammen utfra at man kan knytte bånd. På turer ute gjør de det samme. Håper din skole kan gjøre noe lignende som kan være positivt for sønnen din.

Jeg håper ikke du trodde jeg i mitt innlegg tvilte på at du skryter av sønnen din, jeg har bare vært i samme situasjon selv og blir lett revet med. Jeg tenker som så at selvfølelsen og trua på seg selv begynner man å bygge opp hjemme, så står en sterkere rustet ute. Fortsatt arbeider jeg selv med å bygge opp selvfølelsen til min sønn.

Jeg har arbeidet mye bevisst med dette, med de andre ungene går det mer av seg selv. Jeg har fått han til å ringe på døra til skolekamerater om ettermiddagene, og han ser at han kan fikse venner selv. Men han må tro på det selv først. Han må også våge å få et avslag.

Jeg har sagt at han kan klare omtrent alt bare han tror på det selv og øver seg. Når han mestrer noe han ikke trodde var mulig minner jeg han på de ordene.

Jeg håper så inderlig for din sønns skyld at han kan få en triveligere skoledag. Det er vondt å se når barnet gruer seg. Godt at det gikk bedre i dag da.

Takk for gode ord. Neida, jeg tvilte ikke, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bygge opp selvtillit/god selvfølelse på andre måter enn det vi gjør.

Nå sitter jeg her med klump i halsen igjen, i mårres gråt han og sa han var så kvalm (dette har vi vært gjennom noen ganger før, men da uten gråt)

Jeg spurte i dag om han grudde seg til å gå på skolen, og han ser opp på meg, og sier: neeeeiiii.........

Og da skjønner jeg at han ikke vil åpne seg på morgenen i dag, og at jeg ikke kan pirke mer akkurat nå.

Men var gutten ditt satt utenfor av de andre barna, eller var han bare så usikker at han ikke tok kontakt med andre?

Godt å høre at det går bra med ham nå. Du har gjort en god jobb :0))

Fortsetter under...

Takk for gode ord. Neida, jeg tvilte ikke, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bygge opp selvtillit/god selvfølelse på andre måter enn det vi gjør.

Nå sitter jeg her med klump i halsen igjen, i mårres gråt han og sa han var så kvalm (dette har vi vært gjennom noen ganger før, men da uten gråt)

Jeg spurte i dag om han grudde seg til å gå på skolen, og han ser opp på meg, og sier: neeeeiiii.........

Og da skjønner jeg at han ikke vil åpne seg på morgenen i dag, og at jeg ikke kan pirke mer akkurat nå.

Men var gutten ditt satt utenfor av de andre barna, eller var han bare så usikker at han ikke tok kontakt med andre?

Godt å høre at det går bra med ham nå. Du har gjort en god jobb :0))

Uff, så trasig. Min sønn har heldigvis ikke hatt kvie mot å gå på skolen, men i fjor da han gikk i 1. klasse gikk han en del for seg selv, slik som din. Likevel gledet han seg til skolen - hver dag.

Min sønn trakk seg vekk fra de andre, for han våget ikke å bli avvist. Jeg skal ikke si sikkert at det er årsaken, for han har ikke sagt helt hvorfor det blir sånn. Men han er jo en sosial gutt, så derfor er det vanseklig å forstå. Han har hatt en litt fiendtlig innstilling overfor de andre guttene. Jeg tror han ikke takler helt den leken de har når de er mange sammen. Han føler seg utenfor, men får være med om han ønsker.

At et barn blir holdt utenfor av de andre synes jeg er mye verre! Skolen er pliktig til å følge det opp. Det er noe som ikke stemmer når et barn gruer seg og gråter før han skal på skolen. Jeg får helt vondt i meg når jeg leser sånt.

Jeg må jo si at for min sønns del er jo ting blitt mye bedre, men han er fortsatt ikke en del av gutta, selv om han har et par stykker han leker med på skolen. Jentevenner har han mange av, der hos dem føler han at han får hevdet seg.

Jeg ser en liten gutt som er litt usikker på seg selv, en som trenger mange positive tilbakemeldinger. Han trenger å føle seg elsket og nyttig hver dag. Av og til er det vanskelig, for han er ganske aktiv og finner på litt streker. Han har 3 søstre, og han prøver å hevde seg ved å tyne dem.

Har din sønn søsken?

Har du anledning til å invitere noen hjem? Er det flere klasser på hans trinn? Kanskje der er noen han vil leke med. Min sønn har oftest jenter med seg, men han er fornøyd med det, og da er jeg også det. I det siste har de fått søle med vannballonger, og det elsker ungene. Jeg prøver å gjøre det kjekt for vennene hans, og tåler langt mer bråk og griseri enn jeg vanligvis ville gjort.

Har du spurt læreren om hvordan han opplever at sønnen din har det på skolen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...