pus Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Hei Jeg er ei jente på 32 år. Jeg har mistansker om at jeg har en mild form for manisk-depressiv. Men, lurer på hvor ille man må være før man kan få diagnosen ? Jeg kjenner igjen endel av symptomene, dette med å enten være "høy" med masse selvtillitt, energisk osv. eller rase ned å føle meg tom, tom for energi, deprimert osv. Også lurer jeg på om livssituasjonen man er i påvirker sykdomen.? For i fjor var jeg i en lang god periode, med selvtillitt og energi for det meste.Alt gikk bra på jobb og i privatlivet, og jeg følte jeg var i en veldig god sirkel. Men etter jul har jeg faktisk blitt sykemeldt pga er så langt nede. har gode dager inimellom men for det meste tiltaksløs, og deprimert, lavt selvbilde og selvtillitt, orker ingenting, gidder ingenting, og føler lite glede. vil bare sove, lese, se på tv og være i fred. kjenner også at jeg isolerer meg, og har en slags sosial angst. Har ikke engang tørt å dra på jobben å hilse på kolleger eller ta et møte med sjefen min!! Jeg bruker 10 mg cipralex pga stress og angst, siden jeg slet med å takle situasjonen med 2 små barn , jobb, hus osv. jeg føler at det hjelper til en viss grad, men disse svingningene er fremdeles veldig tydelige. Ingen andre rundt meg merker dette... tror de ser på det som normalt at ting går opp og ned, og at man svinger. men selv føler jeg at dette ikke er helt normalt. Og det plager meg, for jeg kan aldri ta noen valg.. hverken jobb eller privat, for vet liksom ikke hvilket modus man skal velge utifra. Jeg har jo uansett sosial angst, uansett periode..., men de gode periodene så tør jeg mye mye mer, bortsett fra å snakke i forsamlinger da. men er da veldig utadvendt, morsom sosial, og godt likt, og kan skape relasjoner og få meg venner. i de dårlige periodene, så freser jeg, unngår folk, går heller omveier enn å snakke med kjente på gata. osv. noen ganger varierer dette fra dag til dag, men andre ganger kan det gå uker og mnd med svakere forskjeller. Har noen ganger konkludert med at jeg er enten inne i en god eller dårlig sirkel, med de følger og konsekvenser dette får. uansett, så trenger jeg å f gjort noe med denne tilstanden.. da det hemmer meg veldig i mitt liv. egentlig elsker jeg mennesker og sosiale ting, jeg trenger å ha folk rundt meg og hater å være alene. jeg jobber jo som selger, hvilket er et meget utadvendt og sosialt yrke, og jeg lykkes i jobben min og har stort sett gjort det veldig veldig bra der, for at jeg har presset meg selv og nektet sykdomen å få styre meg der, bortsett fra at jeg har unngått møter, og presentasjoner hvor jeg kanskje måtte si ting ol.l. håper på å høre fra noen der, som kan si meg hva slags inntrykk dere sitter med etter å ha lest litt... trenger sårt råd og veiledning... jeg trenger å komme meg tilbake i jobb, men tør ikke, og klarer ikke , slik jeg er nå... veldig takknmelig for svar :-) klem fra 0 Siter
Gjest mbo Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Hei Pus. Høres ikke ut som oppeperidene dine er maniske etter det du skriver. Jeg svinger også veldig,ofte fra dag til dag men av og til også fra time til time. Kan det være at du bare er kjempeglad fordi du føler deg bra,har energi o.s.v. Jeg blir nærmest i lykkerus når jeg har det godt,har lyst til å gjøre alt på en gang og ikke minst prate med folk siden jeg isolerer meg på dårlige dager,føler meg litt delt. Bruker Cipralex jeg også men svinger alikevel. klem. 0 Siter
rose23 Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Jeg tror du har rett at man kan havne i gode og dårlige sirkler. Jeg svinger også mye opp og ned slik som deg, men ikke så mye etter at jeg begynte på antiderpressiva. Tror ikke du er manisk. 0 Siter
pus Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Skrevet 18. juni 2006 Hei Pus. Høres ikke ut som oppeperidene dine er maniske etter det du skriver. Jeg svinger også veldig,ofte fra dag til dag men av og til også fra time til time. Kan det være at du bare er kjempeglad fordi du føler deg bra,har energi o.s.v. Jeg blir nærmest i lykkerus når jeg har det godt,har lyst til å gjøre alt på en gang og ikke minst prate med folk siden jeg isolerer meg på dårlige dager,føler meg litt delt. Bruker Cipralex jeg også men svinger alikevel. klem. hei, og takk for svar. kanskje vi kunne chattet litt på msn ? 0 Siter
Gjest mbo Skrevet 18. juni 2006 Skrevet 18. juni 2006 hei, og takk for svar. kanskje vi kunne chattet litt på msn ? Hei pus. Det kan vi vet du. [email protected] 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.