Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som har ei god oppskrift på Oppnedkake? Har ei ubrukelig oppskrift, uansett hvor mye kaka steikes henger det fast røre på pinnen. Det er mulig den skal være litt klissete, men ikke så klissete og etter 2 timer i steikeovnen. Please hjelp meg - den ubrukelig oppskriften er den eneste jeg kan finne på internett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235064-oppskrift-p%C3%A5-oppnedkake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofies mamma

Deig 1:

180 g smør

180 g sukker

5 stk eggeplomme

5 ss melk

190 g hvetemel

2,5 ts bakepulver

Deig 2:

5 stk eggehvite

260 g melis

100 g hakkede mandler

ferdig vaniljekrem

Deig 1: Rør smør og sukker hvitt og luftig. Tilsett en og en eggeplomme og rør godt mellom hver gang. Tilsett melk og mel + bakepulver vekselvis.

Deig 2: Stivpisk eggehvitene. Tilsett melis i tre omganger etter først å ha stivpisket hvitene.

Kle en langpanne med bakepapir. Ha deig 1 i langpannen, bre den ut med en slikkepott. Legg deig 2 over og bre den ut med en slikkepott. Dryss over hakkede mandler.

Stek kaken på nederste rille i varm ovn, 170 ºC i 25 min.

Avkjøl kaken på rist.

Del kaken i to (på tvers) og legg vaniljekrem på den ene halvdelen. Legg den andre halvdelen over med mandelsiden opp.

mener denne er fra wenkes kjøkken, men at jeg lager ca. 50% mer for å få utover langpanna. den oppskriften hun hadde ble akkurat for liten. men denne bruker jeg stadig og den blir alltid kjempebra.

Deig 1:

180 g smør

180 g sukker

5 stk eggeplomme

5 ss melk

190 g hvetemel

2,5 ts bakepulver

Deig 2:

5 stk eggehvite

260 g melis

100 g hakkede mandler

ferdig vaniljekrem

Deig 1: Rør smør og sukker hvitt og luftig. Tilsett en og en eggeplomme og rør godt mellom hver gang. Tilsett melk og mel + bakepulver vekselvis.

Deig 2: Stivpisk eggehvitene. Tilsett melis i tre omganger etter først å ha stivpisket hvitene.

Kle en langpanne med bakepapir. Ha deig 1 i langpannen, bre den ut med en slikkepott. Legg deig 2 over og bre den ut med en slikkepott. Dryss over hakkede mandler.

Avkjøl kaken på rist.

Del kaken i to (på tvers) og legg vaniljekrem på den ene halvdelen. Legg den andre halvdelen over med mandelsiden opp.

mener denne er fra wenkes kjøkken, men at jeg lager ca. 50% mer for å få utover langpanna. den oppskriften hun hadde ble akkurat for liten. men denne bruker jeg stadig og den blir alltid kjempebra.

Visste ikke at oppnedkake og Verdens Beste/Kvæfjordkake var det samme. :o)

Visste ikke at oppnedkake og Verdens Beste/Kvæfjordkake var det samme. :o)

Jeg trodde at "opp-ned-kake" var med mandelbunn (hasselnøtter, kanskje...) og sjokolade på "toppen", jeg!

Men kjært barn har jo som kjent mange navn... (Og jeg har _ikke_ oppskrift på den kaka jeg mener, dessverre!)

Deig 1:

180 g smør

180 g sukker

5 stk eggeplomme

5 ss melk

190 g hvetemel

2,5 ts bakepulver

Deig 2:

5 stk eggehvite

260 g melis

100 g hakkede mandler

ferdig vaniljekrem

Avkjøl kaken på rist.

Det der er jo Verdens Beste.

Etter hva jeg finner etter litt søking på nettet så er Oppnedkake noe annet.

Kvæfjordkake er omtrent det samme som Verdensbeste, bare med romkrem i stedet for vaniljekrem, og hakkede, i stedet for skivede, mandler.

Annonse

Kvæfjordkake er omtrent det samme som Verdensbeste, bare med romkrem i stedet for vaniljekrem, og hakkede, i stedet for skivede, mandler.

Kvæfjordkake trenger ikke ha romkrem. Jeg er kun vant til vaniljekrem.

Vet ikke noe om denne kaka, men fant oppskrift her:

http://home.online.no/~barbrjo/oppnedkake.cfm

Du kan jo sjekke den opp mot den oppskriften du har, kanskje?

Akkurat den oppskriften jeg har prøvd. Hadde funnet en annen som virket bedre, men mistet linken. I dag lyktes jeg å komme inn på siden. Kaka står i ovenen nå og det virker som om den blir pent stekt og ikke rå.

Gjest LucySky

Jeg trodde at "opp-ned-kake" var med mandelbunn (hasselnøtter, kanskje...) og sjokolade på "toppen", jeg!

Men kjært barn har jo som kjent mange navn... (Og jeg har _ikke_ oppskrift på den kaka jeg mener, dessverre!)

Jeg har ingen oppskrift, men det vi kalte "upside-down-cake" da jeg var veldig ung og søstrene mine nygifte og den ene hadde bodd i USA i noen år - den var omtrent sånn:

Vanlig sukkerbrødoppskrift.

Så la man f.eks. halve jordbær tett i tett i en form, helte jordbærgele over og når det begynte å stivne, la man det stekte sukkerbrødet oppå der. Når alt var stivt, snudde man formen forsiktig opg lirket kaka ut med en høy og elegant topp av jordbær i gele.

Det het upside-down-cake.

Jeg har ingen oppskrift, men det vi kalte "upside-down-cake" da jeg var veldig ung og søstrene mine nygifte og den ene hadde bodd i USA i noen år - den var omtrent sånn:

Vanlig sukkerbrødoppskrift.

Så la man f.eks. halve jordbær tett i tett i en form, helte jordbærgele over og når det begynte å stivne, la man det stekte sukkerbrødet oppå der. Når alt var stivt, snudde man formen forsiktig opg lirket kaka ut med en høy og elegant topp av jordbær i gele.

Det het upside-down-cake.

Takk!;-) Det hørtes veldig godt og sommerlig ut;-)

Vet ikke noe om denne kaka, men fant oppskrift her:

http://home.online.no/~barbrjo/oppnedkake.cfm

Du kan jo sjekke den opp mot den oppskriften du har, kanskje?

DEN var det jeg har mista! Den kaka der er bare dritgod!;-) Her hentes gryter og nøtter fram i dette øyeblikk!;-)

Annonse

Men da heter den egentlig VerdensBeste...

Kvæfjordkaka er opprinnelig med vaniljekrem.

"Opphavet" til kvæfjordkaka er bestemora til en kamerat av meg, og fra ho skal det være vaniljekrem.

Men ser noen steder på nettet at det står valgfritt på "orginaloppskrifta".

Sofies mamma

Jeg har alltid trodd at det var det samme som oppnedkake. Sorry...

Kvæfjordkaka er opprinnelig med vaniljekrem.

"Opphavet" til kvæfjordkaka er bestemora til en kamerat av meg, og fra ho skal det være vaniljekrem.

Men ser noen steder på nettet at det står valgfritt på "orginaloppskrifta".

Der kan du se; kan ikke stole på god gamle Ingerid Espelid Hovig, en gang :-D!

Uansett, jeg baker med romkrem, og syns det smaker VELDIG mye mer spennende *dukker*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...