Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tok det før de kunne bruke str 68 da? Jeg har kjøpt babytøy i gave til en nybakt mamma, og gutten var 3500 g ved fødsel. Jeg tenkte at hun sikkert får så mye tøy til den første tiden, så jeg kjøpte det litt stort. Men jeg tenkte ikke helt på HVOR lenge det kanskje er før han vokser inn i str 68? Mor og barn er ikke norske, så det er ikke bare-bare å få byttet heller, og det er ikke vinter-klær... Så kanskje jeg har tabbet meg litt ut her nå?

Det kan man aldri vite. Normalt størrelse 6 mnd men babyene er så forskjellige. Noen er lange og tynne, andre er små og runde :o)

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

11

• Gemini

3

• mariaflyfly

3

• Tonette

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Hvor lang tid tok det før de kunne bruke str 68 da? Jeg har kjøpt babytøy i gave til en nybakt mamma, og gutten var 3500 g ved fødsel. Jeg tenkte at hun sikkert får så mye tøy til den første tiden, så jeg kjøpte det litt stort. Men jeg tenkte ikke helt på HVOR lenge det kanskje er før han vokser inn i str 68? Mor og barn er ikke norske, så det er ikke bare-bare å få byttet heller, og det er ikke vinter-klær... Så kanskje jeg har tabbet meg litt ut her nå?

Litt tabbe å kjøpe 68 til nyfødt, ja :-). De passer vel etter et halvt år eller så.

Fikk selv barn som ble født på sommeren, og fikk noen søte sommerdresser i str. 68 - de ville vel passet i januar :-).

Tror også de er litt store, men ikke så store som H&M. Jeg liker bedre tingene på H&M, men det er jo smak og behag.

Det gjør jeg også. Jeg ser at H&M har størrelser helt ned i 44, men vi skal nok ikke kjøpe de nei c",) De kan jo brukes som dukkeklær nærmest.

Gjest Elextra

Jordmoren på ordinær ultralyd mente dette ville bli en stor baby, men det hadde nok vært fint å ligge under 4 kg, ja. Vi får se. De er vel små uansett kanskje.

Evigheter siden jeg så en nyfødt sist.

Tviler ganske sterkt på at de kan se om det blir en stor baby på den ordinære ultralyden (ved ca. 18 uker?). Før de er 20 uker følger alle fostre omtrent samme vekstkurve.

Litt tabbe å kjøpe 68 til nyfødt, ja :-). De passer vel etter et halvt år eller så.

Fikk selv barn som ble født på sommeren, og fikk noen søte sommerdresser i str. 68 - de ville vel passet i januar :-).

Jeg vet jo at 68 ikke er til nyfødt da. Men noen venners få uker gamle baby er allerede oppe i str. 62, så jeg trodde jeg måtte gå opp til 68 for å finne noe som IKKE passer med en gang. Som regel får man vel altfor mye tøy i de minste størrelsene.

Men mor og barn bor i Hellas da, så hvis det passer til høsten, så er det ikke helt bomkjøp... :-)

Og hvis mor tror det blir helt feil, så får jeg heller ta det med hjem til Norge og få det byttet og sendt nedover.

Annonse

Gjest Elextra

Jeg vet jo at 68 ikke er til nyfødt da. Men noen venners få uker gamle baby er allerede oppe i str. 62, så jeg trodde jeg måtte gå opp til 68 for å finne noe som IKKE passer med en gang. Som regel får man vel altfor mye tøy i de minste størrelsene.

Men mor og barn bor i Hellas da, så hvis det passer til høsten, så er det ikke helt bomkjøp... :-)

Og hvis mor tror det blir helt feil, så får jeg heller ta det med hjem til Norge og få det byttet og sendt nedover.

Alle våre venner tenkte også at det var bedre å kjøpe klær som heller passet litt senere enn med en gang .Måtte derfor ganske snart ut å handle selv :-).

Men bare det ikke er klær som blir helt feil for sesongen, gjør jo ikke det noen ting.

Gjest Cillibi

Jeg fikk et barn på 53 cm og 4270 gram. Brukte HM størrelse 50 i 2 uker før jeg måtte over på 56. Exit sin størrelse i 50 fikk jeg aldri brukt. Brukte deretter 56 i en måned før jeg måtte over på 62.

Ville absolutt kjøpt endel i 56. Jeg måtte ut å kjøpe flere pysjamaser (hadde bare 1), langermede bodyer og strømpebukser i størrelse 56 etter fødselen. Det var egentlig ikke så gøy siden jeg hadde revnet mye og det var vondt å gå i butikkene.

Mine barn var middels store ved fødselen (3300 og 3700g) og jeg brukte str. 50 kanskje tre - fire ukers tid. Jeg hadde riktignok mest tøy fra H&M og de har romslige størrelser på tøyet. Str 62 brukte jeg ikke før de var rundt tre mnd.

Jeg hadde med tøy i str 56 til sykehuset. Det viste seg at det var alt for stort. Men de vokser jo fort i den alderen så det var ikke så lenge om å gjøre før den passet.

Jeg hadde arvet endel tøy, og syns det var deilig å ha noen skikkelig godt vaska myke bodier i str 50 å ha på henne, sånn at det ble sånn passe tett. Tok ikke lang tid før hun måtte over på 56, men det tok en stund før hun var på 62.

Ville nok hatt et par-tre bodier i 56, og noen strømpebukser i litt større størrelse. Vi brukte stort sett bare body og strømpis den første tida, i tillegg til et babyteppe.

Av de barna som ble født samtidig som snuppa mi er det nå noen som bruker 74 og noen som bruker 92, så det er stor forskjell. Jenta mi var ganske mange måneder før hun passet inn i 68, mens andre bruker det etter 3-4 mnd. Hvis det ikke er veldig typiske sesongklær så får man jo bruk for det uansett. Syns det er godt å ha litt klær i neste størrelse, sånn at jeg ikke må kjøpe mye nytt når hun vokser ut av en størrelse.

Snuppa mi var rett over 4 kilo ved fødsel, og 53 cm lang. Vi hadde en body i 56, og ei bukse eller to. Resten var 62.

Gikk helt fint, var glad jeg ikke hadde kjøpt mer i 56! Men det er klart, hadde hun veid bare rett over 3 kilo, og vært 4 cm kortere, så hadde det jo vært annerledes...

Jeg var definitivt _ikke_ i form til å dra på handletur rett etter at Lillevill var født, så jeg var glad jeg hadde det tøyet jeg trengte. Gubben har kjøpt sin første ammebh, for å si det sånn....

Lillevill var 3545g og 51 cm ved fødsel, og passet akkurat inn i 50 fra H&M. Nå er hun tre uker, og vi må over på neste størrelse. Men H&M er romslig, ingen tvil om det.

Lyseblått, altså? :P

Annonse

"Det går alltids an å handle etter barnet er født også."

Det kan jeg aldri i verden tro ;-)

De babyene som passer i str 50, er de gjennomsnittsbabyer eller små nurk?

Dattera mi brukte str 50 i en måneds tid. Hun var 48cm da hun ble født. Forholdsvis kort med andre ord.

Babyer flest er vel mellom 50 - 54cm når de blir født til termin. Og da passer str 56 sånn med en gang, og så vokser de raskt opp i str 62.

Det gjør jeg også. Jeg ser at H&M har størrelser helt ned i 44, men vi skal nok ikke kjøpe de nei c",) De kan jo brukes som dukkeklær nærmest.

Ja, det er prematurklær. Min sønn hadde nok passet str 44, men vi hadde bare 50 og det gikk fint det og, selv om det var litt stort i begynnelsen. Han var 42cm og 1860g da han ble født

Gjest togli

Babyer vokser så fort de første månedene at jeg tror str. 68 kan brukes fra de er ca 3 mnd gamle (hvis jeg ikke husker helt feil?)

Apropos at det går an å handle når babyen er født: det gjør det selvfølgelig!

Men: jeg fikk akutt keisersnitt fordi snuppas fosterlyd dalte og dalte... Det er jo sånt man ikke vet om på forhånd. Og aldri i verden om jeg hadde kunnet babyklærshoppe sånn med en gang...

Men jeg hadde sendt sambo, så klart - og han hadde nok fikset det han, altså :)

Bare et sånt lite apropos...

Jeg var definitivt _ikke_ i form til å dra på handletur rett etter at Lillevill var født, så jeg var glad jeg hadde det tøyet jeg trengte. Gubben har kjøpt sin første ammebh, for å si det sånn....

Lillevill var 3545g og 51 cm ved fødsel, og passet akkurat inn i 50 fra H&M. Nå er hun tre uker, og vi må over på neste størrelse. Men H&M er romslig, ingen tvil om det.

Lyseblått, altså? :P

Jepp.

Våre var temmelig små ved fødsel (44 cm og 46 cm), så de svømte i 50-størrelse.

Men siden du vet at babyen ikke kommer til å være så liten, tror jeg det er greit å starte på 62. Artig å se de små bruke klærne ei stund også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...