Gå til innhold

Ja så skjedde det igjen-bursdag

Anbefalte innlegg

Gjest f:. foreldre

Nå har det skjedd igjen at vårt barn ikke er bedt i bursdag.

Bursdagsbarn hadde hatt med kort den dagen vårt barn hadde spurt seg fri.

Barnet vårt hørte rykter og hadde spurt om ikke h*n skulle få kort, da hadde ikke bursdagsbarnet flere kort fikk h*n til svar.

Fy f*** jeg blir så arrrrgg.

Kommer nok til å ta en telefon til lærer å spørre hvorfor vedkommende fikk dele ut invitasjon på skolen når det er bestemt at det ikke skal skje når ikke alle er bedt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235184-ja-s%C3%A5-skjedde-det-igjen-bursdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelull

8

• PieLill

6

• Mari25

2

• bb71

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mor Åse

ta en telefon til foreldrene du. gjør de oppmerksom på det, ikke sikkert de vet det en gang, hvis det er ungen selv som har delt ut invitasjonene. kanskje han har unnlatt å dele til ditt barn uten at foreldrene vet det.

ellers er det jo greit å gi beskjed til læreren også, slik at vedk. kan ta opp det å inkludere hverandre og bidra til å skape et godt miljø og fellesskap i klassen.

Jeg ville vel først ringt til foreldrene... av erfaring kan jeg si at du har muligheten for to "feilkilder" her :o)

*bursdagsbarnet

*ditt eget barn

Det er en mulighet for at det hele er en stor misforståelse.

Men jeg er helt enig med deg: alle gutter/jenter skal inviteres!

Annonse

Jeg ville aldri i verden ha ringt til foreldrene til bursdagsbarnet som noen her anbefaler. Jeg føler ikke at man har noen "klagerett" i slike saker. Man kan faktisk ikke bestemme hvordan andre skal feire bursdag i sitt hjem.

At det er tankeløst og ondskapsfullt å invitere hele klassen med unntak av ett barn (om dette stemmer da..) vil nok de fleste være enig i. Det kan du vise din mening om ved å _ikke_ gjøre det på den måten når dere feirer bursdag. Ikke anklag de andre foreldrene om du er aldri så sint.

Men jeg ville absolutt tatt kontakt med lærer. Det er klart at lærer heller ikke bestemmer hvem som skal invitere hvem i bursdag, men hun kan sørge for at invitasjoner ikke blir delt ut på skolen om hele gruppa ikke er invitert.

Jeg føler med gutten din og kjenner at jeg blir ganske så opprørt på hans vegne...grrr..

Hvor gammel er gutten din?

Hvis barna er 1. eller 2. klassinger, så hadde jeg spurt læreren om vedkommende hadde noe oversikt over hva som skjedde. Det kan jo hende at hensikten har vært å invitere alle.

Dersom det kun er noen få som er bedt, så synes jeg det er mindre graverende, selv om invitasjonene selvfølgelig helst ikke skulle vært utdelt på skolen.

Dersom bursdagsbarnet er en som din sønn vanligvis tilbringer tid sammen med, så hadde jeg kanskje sjekket med foreldrene om det var hensikten å ikke invitere. Men jeg hadde ikke klaget over beslutningen deres direkte til dem, da det som kjent er svært ulike oppfatninger om dette med bursdagsfeiringer i småskolen...

Du må i så fall ta det opp med vedkommendes foreldre og ikke læreren. Læreren har ikke kontroll på hva som skjer til en hver tid, og slike problemer er heller ikke hans/hennes sak. Snakk med foreldrene om det

Læreren har så absolutt noe med hva som deles ut i klassen i skoletiden. Læreren har full anledning til å legge ned forbud mot å dele ut invitasjoner i skoletiden der ikke alle er inkludert.

Så dette er en sak for læreren. Synes faktisk at læreren burde ringe de aktuelle foreldrene å spørre hva som egentlig skjer.

mvh

Læreren har så absolutt noe med hva som deles ut i klassen i skoletiden. Læreren har full anledning til å legge ned forbud mot å dele ut invitasjoner i skoletiden der ikke alle er inkludert.

Så dette er en sak for læreren. Synes faktisk at læreren burde ringe de aktuelle foreldrene å spørre hva som egentlig skjer.

mvh

Hvis det skjer i et friminutt og læreren ikke er der, hvordan skal vedkommende kunne hindre det? Dette er faktisk ikke noe som læreren har ansvar for

Gjest Samfunnskritiker

Hva er det verste ved å ha et barn, som ikke er invitert til en bursdag? Noen som har opplevd dette og som kan si noe om hva var det verste?

Da er jeg intressert både i barnets og foreldrenes perspektiv, og de invitertes perspektiv.

Noen som kan?

Hvis det skjer i et friminutt og læreren ikke er der, hvordan skal vedkommende kunne hindre det? Dette er faktisk ikke noe som læreren har ansvar for

Det er foreldrene som sender med ungene invitasjoner. Foreldrene har full mulighet til å vite om alle (jentene/guttene) blir invitert og sørge for å levere invitasjonene et annet sted enn skole SFO hvis så ikke er tilfelle.

Blir læreren (gjort) oppmerksom på at ekskluderende invitasjoner er delt ut i skoletiden, bør læreren ta kontakt med foreldrene og snakke vett i dem.

mvh

serendipity

Hos oss får de ikke dele ut invitasjon om ikke halvparten bes. Vi har blitt enige i klassen (heldigvis) om at dersom bare halvparten bes er det ok. Ellers skal alle bees og det var alle enige i. Nå har heldigvis alle bedt alle hos oss (alle av samme kjønn altså). Kan du ikke ta det opp på et foreldremøte??

Annonse

Jeg syns du burde ringe foreldrene og spørre hva som har skjedd. En gang skjedde noe liknende for oss. En ansatt delte ut invitasjoner til alle barna i gruppa. Et av barna var ikke der den dagen, og lappen ble lagt på barnets plass. Dessverre hadde lappen blitt flyttet på så dette barnet fant aldri sin lapp. Vi fikk dessverre ikke vite dette før etter bursdagen.

Veldig veldig leit for barnet, men vi fikk snakket ut med foreldrene senere, heldigvis. Det var aldri vår mening å ekskludere ett av barna, og vi skulle ønske de hadde ringt oss og spurt.

Gjest hønemor-klanen igjen

Herregud, jeg får makk av dere hønemødre som skal ordne opp og ringe og styre og herje pga en uteblitt invitasjon. Hva er det dere oppdrar barna dere til? Pingler?

Dere skal detaljstyre hva læreren skal gjøre, hva andre foreldre skal gjøre, både ute og i eget hjem.

Som foreldre er det vår viktigste oppgave å oppdra barna våre til å bli individer andre ønsker å være sammen med. Lærer barna at det å være grei og oppføre seg gir venner, når dere mødre driver og styrer og dytter deres bortskjemte poder på andre barn. Kanskje er det akkurat din pode som ødelegger alle bursdager h*n er i?

Slutt nå for guds skyld å skjemme bort barna deres og ordne og styre. En konsekvens av å ikke oppføre seg, både for voksne og barn er å bli utestengt fra fellesskapet.

Har noen av dere i det hele tatt noen gang spurt barnet deres om de har en anelse om hvorfor invitasjonen uteble?

Gjest abrahamsen

Herregud, jeg får makk av dere hønemødre som skal ordne opp og ringe og styre og herje pga en uteblitt invitasjon. Hva er det dere oppdrar barna dere til? Pingler?

Dere skal detaljstyre hva læreren skal gjøre, hva andre foreldre skal gjøre, både ute og i eget hjem.

Som foreldre er det vår viktigste oppgave å oppdra barna våre til å bli individer andre ønsker å være sammen med. Lærer barna at det å være grei og oppføre seg gir venner, når dere mødre driver og styrer og dytter deres bortskjemte poder på andre barn. Kanskje er det akkurat din pode som ødelegger alle bursdager h*n er i?

Slutt nå for guds skyld å skjemme bort barna deres og ordne og styre. En konsekvens av å ikke oppføre seg, både for voksne og barn er å bli utestengt fra fellesskapet.

Har noen av dere i det hele tatt noen gang spurt barnet deres om de har en anelse om hvorfor invitasjonen uteble?

Jeg er kor til en gutt som blir invitert i ALLE bursdager. Han er meget populær og har mange venner. MEN jeg har sett at det er to, kasnkje tre på hans klassetrinn som aldri ville blitt invitert i en eneste bursdag dersom vi ikke hadde en regel som sa alle eller ingen i bursdag.

Samtidig ser jeg at det å måtte invitere alle fører til lite koselige bursdager... Men skal man ikke invitere alle bør man ikke levere invitasjone på skolen.

Gjest endra

Du høres meget trangsynt ut.

Eller kanskje du bare vil provosere?

Gjest Samfunnskritiker

Vellvalgte ord, og veldig veldig enig med deg!

Gjest fridalida

Nå er du farlig nær å si at den som blir mobbet eller stenges ute er skyld i det selv. Det vet vi jo at ikke stemmer, selv om det muligens finnes disponerende faktorer.

Det å tro at alle barn blir invitert til bursdager dersom de er "greie nok", vet jo alle vi som har vært barn selv at ikke stemmer. Det har ofte mer mer hvem som er "sjefer" og toneangivende i klassen å gjøre, enn å gjøre med den stakkaren som ikke blir invitert.

Jeg ble utestengt fra en del bursdager som liten, vokste opp i ei lita bygd, og foreldrene mine markerte seg politisk i bygda. Dermed ikke alle foreldre som ville ha meg på besøk.

Det løste seg da jeg byttet til en skole i nærmeste by. Da ble jeg plutselig invitert over alt. Og jeg tør påstå at jeg ikke forandret meg veldig fra den ene skolen til den andre.

Gjest dobba

I andre klasse på vår skole har vi fritt valg med å velge barn i bursdag. Hvor mange og hvem som blir bedt er helt individuellt.

Og vi lærer barna våre at man kan ikke bli invitert til alle i klassen. Det er oftere koslig med færre barn i bursdag og som barnet leker med til daglig og er gode venner med.

Invitasjonene blir delt ut på skolen.

Og jeg tør og påstå at noen barn er så urolige i selskapene og nesten ødelegger stemningen hos fødselsdagsbarnet at jeg skjønner godt at disse barna sjelden blir invitert.

Men du vet sikkert om ditt barn er et av disse urokråkende eller ei. Hvis ditt barn alltid blir utelatt fra ALLE bursdager i klassen, så burde du ta dette opp på foreldremøte eller med klassekontaktene på ditt trinn. Hva skjer, hvor ligger feilen og hva kan gjøres for å inkludere ditt barn hos flere?.

Men for all del, ta samtalen i rolige former. Jeg selv tar avstand fra hysteriske foreldre som "tar av" for alt mulig. Og barn blir påvirket av foreldrene sine...

Lærerne på skolen har ingenting med bursdager å gjøre. Så hold de utenfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...