Gå til innhold

Ja så skjedde det igjen-bursdag

Anbefalte innlegg

Gjest endra

I andre klasse på vår skole har vi fritt valg med å velge barn i bursdag. Hvor mange og hvem som blir bedt er helt individuellt.

Og vi lærer barna våre at man kan ikke bli invitert til alle i klassen. Det er oftere koslig med færre barn i bursdag og som barnet leker med til daglig og er gode venner med.

Invitasjonene blir delt ut på skolen.

Og jeg tør og påstå at noen barn er så urolige i selskapene og nesten ødelegger stemningen hos fødselsdagsbarnet at jeg skjønner godt at disse barna sjelden blir invitert.

Men du vet sikkert om ditt barn er et av disse urokråkende eller ei. Hvis ditt barn alltid blir utelatt fra ALLE bursdager i klassen, så burde du ta dette opp på foreldremøte eller med klassekontaktene på ditt trinn. Hva skjer, hvor ligger feilen og hva kan gjøres for å inkludere ditt barn hos flere?.

Men for all del, ta samtalen i rolige former. Jeg selv tar avstand fra hysteriske foreldre som "tar av" for alt mulig. Og barn blir påvirket av foreldrene sine...

Lærerne på skolen har ingenting med bursdager å gjøre. Så hold de utenfor.

En av lærernes oppgaver er å unng¨å mobbing og utesteder. De som oftest ikke blir invitert er mobbeoffer. Mobberne og pøblene får visst nok komme i mange bursdager. Foreldrne er ikke det spøtt bedre når de støtter barna i og ikke inkludere.

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelull

8

• PieLill

6

• Mari25

2

• bb71

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest dobba

En av lærernes oppgaver er å unng¨å mobbing og utesteder. De som oftest ikke blir invitert er mobbeoffer. Mobberne og pøblene får visst nok komme i mange bursdager. Foreldrne er ikke det spøtt bedre når de støtter barna i og ikke inkludere.

Javisst, lærerne tar ansvar for mobbing og erting. Men de har ikke ansvar for hva barna gjør i fritiden sin.

Og det er feil og alltid si at de som kommer lite i bursdag blir mobbet til daglig. Det finnes like mye av hver sort. Og hvis det er snakk om et mobbeoffer, så må selvsagt foreldre ta kontakt med skolen for at de isammen kan løse oppgaven. Og problemet må også taes opp i foreldremøter osv.

Men alikevel finnes det mellom unger noe som heter kjemi. Akkurat som hos oss voksne. Og jeg har ikke folk som jeg har dårlig kjemi med som gode venner og tilbringer tid sammen med dem.. Har du?

Og i tillegg så er det jo også forskjell på hvor mange elever det finnes på hvert trinn. I en liten bygd hvor det er skole med 10 elever i klassen stiller seg anderledes i forhold til en skole i storbyen som har 30-40 unger på trinnene sine.

Gjest f.: foreldre

Hva er det verste ved å ha et barn, som ikke er invitert til en bursdag? Noen som har opplevd dette og som kan si noe om hva var det verste?

Da er jeg intressert både i barnets og foreldrenes perspektiv, og de invitertes perspektiv.

Noen som kan?

Det svir langt inn i hjerterota å se barnet sitt utstøtt.

Barnet får et spesielt ansiktsuttrykk som forteller meg at han er veldig såret.

Herregud, jeg får makk av dere hønemødre som skal ordne opp og ringe og styre og herje pga en uteblitt invitasjon. Hva er det dere oppdrar barna dere til? Pingler?

Dere skal detaljstyre hva læreren skal gjøre, hva andre foreldre skal gjøre, både ute og i eget hjem.

Som foreldre er det vår viktigste oppgave å oppdra barna våre til å bli individer andre ønsker å være sammen med. Lærer barna at det å være grei og oppføre seg gir venner, når dere mødre driver og styrer og dytter deres bortskjemte poder på andre barn. Kanskje er det akkurat din pode som ødelegger alle bursdager h*n er i?

Slutt nå for guds skyld å skjemme bort barna deres og ordne og styre. En konsekvens av å ikke oppføre seg, både for voksne og barn er å bli utestengt fra fellesskapet.

Har noen av dere i det hele tatt noen gang spurt barnet deres om de har en anelse om hvorfor invitasjonen uteble?

Å du har heldigvis ikke barn!

I andre klasse på vår skole har vi fritt valg med å velge barn i bursdag. Hvor mange og hvem som blir bedt er helt individuellt.

Og vi lærer barna våre at man kan ikke bli invitert til alle i klassen. Det er oftere koslig med færre barn i bursdag og som barnet leker med til daglig og er gode venner med.

Og jeg tør og påstå at noen barn er så urolige i selskapene og nesten ødelegger stemningen hos fødselsdagsbarnet at jeg skjønner godt at disse barna sjelden blir invitert.

Men du vet sikkert om ditt barn er et av disse urokråkende eller ei. Hvis ditt barn alltid blir utelatt fra ALLE bursdager i klassen, så burde du ta dette opp på foreldremøte eller med klassekontaktene på ditt trinn. Hva skjer, hvor ligger feilen og hva kan gjøres for å inkludere ditt barn hos flere?.

Men for all del, ta samtalen i rolige former. Jeg selv tar avstand fra hysteriske foreldre som "tar av" for alt mulig. Og barn blir påvirket av foreldrene sine...

Eneste feilen jeg kan tenke meg må være at barnet takker nei til all servering og er litt innesluttet- ingen bråkebøtte.

Annonse

Jeg kjenner at jeg blir lei meg på dine vegne!

Selvfølgelig er dette sårt, både for dere som foreldre, og ikke minst for ungen deres!

Jeg ville også tatt en telefon, - men ikke til læreren, men til foreldra til bursdagbarnet!

Hvis det er bestemt at ungene ikke skal dele ut invitasjoner på skolen når alle ikke er invitert, synes jeg det er foreldrenes plikt å sørge for at ungene _ikke_ tar med seg invitasjonene!

Det er ikke _alt_ lærere vet om: elever som har bestemt seg for å dele ut kortene, klarer utmerket å gjøre dette i skjul. (Uten at lærer ser det, mener jeg. De putter bare kortene inn under genseren, går ut, og roper på de som skal få kort, og så sprer ryktet seg om "nå er det bursdagsinvitasjoner på gang!")

Jeg synes altså at dette er foreldrenes plikt å følge med på, skal vi forlange at lærere skal ha den fulle og hele oversikt over bursdagene/-invitasjonene, også!?

Jeg kjenner at jeg blir lei meg på dine vegne!

Selvfølgelig er dette sårt, både for dere som foreldre, og ikke minst for ungen deres!

Jeg ville også tatt en telefon, - men ikke til læreren, men til foreldra til bursdagbarnet!

Hvis det er bestemt at ungene ikke skal dele ut invitasjoner på skolen når alle ikke er invitert, synes jeg det er foreldrenes plikt å sørge for at ungene _ikke_ tar med seg invitasjonene!

Det er ikke _alt_ lærere vet om: elever som har bestemt seg for å dele ut kortene, klarer utmerket å gjøre dette i skjul. (Uten at lærer ser det, mener jeg. De putter bare kortene inn under genseren, går ut, og roper på de som skal få kort, og så sprer ryktet seg om "nå er det bursdagsinvitasjoner på gang!")

Jeg synes altså at dette er foreldrenes plikt å følge med på, skal vi forlange at lærere skal ha den fulle og hele oversikt over bursdagene/-invitasjonene, også!?

Takk for omtanke!

Hadde lærer fått tak i at det hadde blitt utdelt kort i skjul så burde lærer tatt beslag i kortene, samlet dem sammen og skrevet en liten notis og sendt de med hjem til foreldrene.

Vi hadde en avtale om sånt i klassen uten motforestillinger.

Så jeg synes det er merkelig at noen gjør det likevel.

Hadde to til ikke blidt bedt så hadde det vært greit for meg.

Det handler om å inkludere alle i klassen og det er enormt sosialt og sosial trening å gå i barneselskap.

Takk for omtanke!

Hadde lærer fått tak i at det hadde blitt utdelt kort i skjul så burde lærer tatt beslag i kortene, samlet dem sammen og skrevet en liten notis og sendt de med hjem til foreldrene.

Det handler om å inkludere alle i klassen og det er enormt sosialt og sosial trening å gå i barneselskap.

Ja, jeg støtter det fullt ut, i hele saken!

Det jeg mener,er at lærer skulle tatt kortene og samlet dem inn, og alt det der! Men- slik _kan_ skje uten at lærer er observant på det! Så jeg synes ikke det er læreren sin feil at dette skjedde på skolen, jeg synes det er foreldrene til bursdagsbarnet som i første omgang skulle sørget for at dette ikke skjedde!

Men- selvfølgelig! Hvis dette hadde skjedd i en klasse _jeg_ var lærer i, og jeg hadde sett og skjønt at noe var på gang, skulle, burde, ville og hadde jeg stoppet det!

Men bursdaginvitasjoner er jo ikke noe skolen har noe med! Altså: Det er ikke skolen som sørger for at ungene får invitere til bursdag, det er det heimene som gjør!

Jeg er selvfølgelig enig i at bursdagsselskap er god sosial trening og alt det andre du nevner!:-)

Men ta kontakt med foreldrene, er mitt råd!

Det er foreldrene som sender med ungene invitasjoner. Foreldrene har full mulighet til å vite om alle (jentene/guttene) blir invitert og sørge for å levere invitasjonene et annet sted enn skole SFO hvis så ikke er tilfelle.

Blir læreren (gjort) oppmerksom på at ekskluderende invitasjoner er delt ut i skoletiden, bør læreren ta kontakt med foreldrene og snakke vett i dem.

mvh

Ja, nettopp! _HVIS_ læreren vet at sånt skjer, ja! Men av erfaring vet jeg at sånt helst skjer uten at læreren er oppmerskom på det! Men hvis vedkommende er oppmerksom på det, skal han/hun hindre det!

Men det er ikke lærerene sin jobb å følge med på hvem som inviterer hvem! Det er foreldrene sin jobb!

Noe må faktisk foreldrene ta ansvar for, og ikke legge alle byrder og skyld på lærerene!§

!)#¤)¤#&"=%"?= Så sint jeg blir!

Gjest togli

"Og jeg tør og påstå at noen barn er så urolige i selskapene og nesten ødelegger stemningen hos fødselsdagsbarnet at jeg skjønner godt at disse barna sjelden blir invitert."

Hadde du ment dette om det var ditt barn som ble utelatt på grunn av dette?

Forøvrig er jeg enig i resten av det du skriver!

Takk for omtanke!

Jeg hadde ringt til foreldrene fordi:

1) Det er bestemt at alle skal inviteres (gutter/jenter)

2) Blir ikke alle guttene/jentene invitert, skal ikke utdelingen skje på skolen.

I tilfellet "ditt" har alt dette skjedd, og da er det nærliggende å tro at det kanskje har skjedd en forglemmelse/ misforståelse?

vi inviterte alle jentene i snuppas barnehagegruppe, og personalet delte ut kortene/hang dem på hyllene til ungene. Den uka var den andre jenta i gruppa sjuk, og fikk ikke lappen sin. Moren snakka med en annen mor som skulle i bursdag til oss, og moren til den andre jenta ringte hjem til oss, bare for å høre om barnet hennes var invitert... Det syntes jeg var helt greitt! Dette var jo ikke personalet sin sak!?

Annonse

Gjest dobba

"Og jeg tør og påstå at noen barn er så urolige i selskapene og nesten ødelegger stemningen hos fødselsdagsbarnet at jeg skjønner godt at disse barna sjelden blir invitert."

Hadde du ment dette om det var ditt barn som ble utelatt på grunn av dette?

Forøvrig er jeg enig i resten av det du skriver!

Jeg ville absolutt hatt tilbakemeldinger fra foreldre hvis mitt barn hadde nådd de største høydene i et barneselskap. Kjenner til en gebursdag hvor to av guttene på 9 år røyk i tottene på hverandre og sloss som gale. Det var visstnok ikke lett å få dem skilt. Og slike ting er med på at disse barna ikke er ønskebarn i neste bursdag.

Nå var vist trådstarter sitt barn stille og rolig. Så her ville jeg kanskje ha prøvd meg på at dette barnet ofte fikk med seg en kamerat hjem for å leke. På den måten kan han bli litt mindre sjenert og få noen gode kamerater. Stille barn trenger ofte få barn rundt seg for å knytte bånd. Men er man først blitt venn med to -tre stykker så barnet langt på vei til å kunne delta på større ting og delta aktivt.

Gjest darkside

Hva er det verste ved å ha et barn, som ikke er invitert til en bursdag? Noen som har opplevd dette og som kan si noe om hva var det verste?

Da er jeg intressert både i barnets og foreldrenes perspektiv, og de invitertes perspektiv.

Noen som kan?

Jeg kan fortelle hvordan jeg som barn opplevde det å være en av to som så godt som aldri ble invitert i bursdag.

Det var litt leit dagen etter bursdagen, når "alle" i klassen eller "alle" jentene snakket i vei om selskapet dagen før.

Men jeg kan ikke huske at det gikk så veldig mye innpå meg.

Gjest darkside

Herregud, jeg får makk av dere hønemødre som skal ordne opp og ringe og styre og herje pga en uteblitt invitasjon. Hva er det dere oppdrar barna dere til? Pingler?

Dere skal detaljstyre hva læreren skal gjøre, hva andre foreldre skal gjøre, både ute og i eget hjem.

Som foreldre er det vår viktigste oppgave å oppdra barna våre til å bli individer andre ønsker å være sammen med. Lærer barna at det å være grei og oppføre seg gir venner, når dere mødre driver og styrer og dytter deres bortskjemte poder på andre barn. Kanskje er det akkurat din pode som ødelegger alle bursdager h*n er i?

Slutt nå for guds skyld å skjemme bort barna deres og ordne og styre. En konsekvens av å ikke oppføre seg, både for voksne og barn er å bli utestengt fra fellesskapet.

Har noen av dere i det hele tatt noen gang spurt barnet deres om de har en anelse om hvorfor invitasjonen uteble?

Mye enig med deg.

Jeg mener at det i de fleste tilfeller er foreldrene som hauser opp barna og får barna til å føle seg som "tapere" hvis de ikke blir invitert i alle bursdager.

Den "alle eller ingen"-ideen er et misforstått konsept. For outsideren vil ikke komme inn i gjengen selv om h*n blir invitert i bursdag. Derimot så bidrar ofte "alle eller ingen" til utrivelige bursdagsselskaper, og blant større barn kan enkelte barn nærmest bli truet til å la være å komme.

Så slapp av, pust dypt, og ikke gå i skyttergravene over hver eneste bursdag.

Gjest hønemor-klanen igjen

Å du har heldigvis ikke barn!

Jeg har barn, har til og med barn med ADHD. Det har hendt at barnet mitt ikke ble invitert, vi lagde ikke noe oppstyr om det.

Vi inviterer de vi har lyst til og så langt har det vært hele klassen. Hvis det blir aktuelt å utelate noen pga langvarige konflikter vil jeg passe på på at det ikke blir bare en som blir utelatt, og jeg vil også snakke med sønnen min om det og prøve å få en forståelse for hvorfor han ikke vil invitere enkelte barn.

For øvrig har jeg jobbet en god del med relasjonene mellom barnet mitt og de andre i klassen. Har det vært konflikter har vi aldri ringt hjem og tatt det opp sånn, vi har derimot invitert både det involverte barnet og noen ganger også foreldrene hjem til oss. Ofte skyldes uvennskap mellom barn det at de ikke kjenner hverandre. Et støyende barneselskap er ikke plassen å bygge relasjoner på.

De to gangene barnet mitt ikke har blitt invitert og blitt lei seg for det har vi snakket om det, litt om grunner til at han kanskje ble utelatt denne gangen osv. Det har som sagt hendt bare to ganger som vi vet om, og begge gangene inviterte vi barnet som utelot vårt barn hjem til oss etter en tid. Ikke for å ta opp noe omkring bursdagen, men for å gi de anledning til å bli kjent. Det har vært veldig vellykket.

En annen ting, jeg snakker alltid med nye foreldre før bursdager og forklarer litt om problematikken omkring mitt barn, og gir telefonnummer hvis ting skulle skjære seg. Det har gått bra så langt.

Det jeg egentlig mener er at det er for sent når invitasjonene er sendt ut å presse et "uønsket" barn inn i gjengen. Å bygge vennskap må skje hele tiden, ikke bare de siste to dagene før et jubileum i nabolaget. Jeg vil ikke mitt barn så vondt at han skal komme i et bursdagsselskap "på nåde" fordi jeg har presset både lærere og foreldre.

Gjest togli

Jeg ville absolutt hatt tilbakemeldinger fra foreldre hvis mitt barn hadde nådd de største høydene i et barneselskap. Kjenner til en gebursdag hvor to av guttene på 9 år røyk i tottene på hverandre og sloss som gale. Det var visstnok ikke lett å få dem skilt. Og slike ting er med på at disse barna ikke er ønskebarn i neste bursdag.

Nå var vist trådstarter sitt barn stille og rolig. Så her ville jeg kanskje ha prøvd meg på at dette barnet ofte fikk med seg en kamerat hjem for å leke. På den måten kan han bli litt mindre sjenert og få noen gode kamerater. Stille barn trenger ofte få barn rundt seg for å knytte bånd. Men er man først blitt venn med to -tre stykker så barnet langt på vei til å kunne delta på større ting og delta aktivt.

Jeg hadde også, som deg, ønsket tilbakemelding hvis mitt barn hadde oppført seg som en villbasse! Problemet er jo at et barn med f.eks. ADHD kan ha problemer med å styre impulsene sine. Det er trist hvis dette barnet ikke får med seg den treningen det faktisk er å være med i bursdager...

Men dette er ingen lett problemstilling uansett..Noen vil det gå utover :-/

Gjest dobba

Jeg har barn, har til og med barn med ADHD. Det har hendt at barnet mitt ikke ble invitert, vi lagde ikke noe oppstyr om det.

Vi inviterer de vi har lyst til og så langt har det vært hele klassen. Hvis det blir aktuelt å utelate noen pga langvarige konflikter vil jeg passe på på at det ikke blir bare en som blir utelatt, og jeg vil også snakke med sønnen min om det og prøve å få en forståelse for hvorfor han ikke vil invitere enkelte barn.

For øvrig har jeg jobbet en god del med relasjonene mellom barnet mitt og de andre i klassen. Har det vært konflikter har vi aldri ringt hjem og tatt det opp sånn, vi har derimot invitert både det involverte barnet og noen ganger også foreldrene hjem til oss. Ofte skyldes uvennskap mellom barn det at de ikke kjenner hverandre. Et støyende barneselskap er ikke plassen å bygge relasjoner på.

De to gangene barnet mitt ikke har blitt invitert og blitt lei seg for det har vi snakket om det, litt om grunner til at han kanskje ble utelatt denne gangen osv. Det har som sagt hendt bare to ganger som vi vet om, og begge gangene inviterte vi barnet som utelot vårt barn hjem til oss etter en tid. Ikke for å ta opp noe omkring bursdagen, men for å gi de anledning til å bli kjent. Det har vært veldig vellykket.

En annen ting, jeg snakker alltid med nye foreldre før bursdager og forklarer litt om problematikken omkring mitt barn, og gir telefonnummer hvis ting skulle skjære seg. Det har gått bra så langt.

Det jeg egentlig mener er at det er for sent når invitasjonene er sendt ut å presse et "uønsket" barn inn i gjengen. Å bygge vennskap må skje hele tiden, ikke bare de siste to dagene før et jubileum i nabolaget. Jeg vil ikke mitt barn så vondt at han skal komme i et bursdagsselskap "på nåde" fordi jeg har presset både lærere og foreldre.

Dette må være det beste innlegget i denne tråden. Veldig bra skrevet og måten du har gått frem på med ditt barn høres ut til å være kjempebra!

God lærdom for oss andre.

Gjest Samfunnskritiker

Dette er ett av de bedre innleggene jeg har lest, og tipset ditt er genialt. enkelt men genialt!

Takk for tipset!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...