Gå til innhold

Ja så skjedde det igjen-bursdag


Anbefalte innlegg

Gjest f:: foreldre

Jeg har barn, har til og med barn med ADHD. Det har hendt at barnet mitt ikke ble invitert, vi lagde ikke noe oppstyr om det.

Vi inviterer de vi har lyst til og så langt har det vært hele klassen. Hvis det blir aktuelt å utelate noen pga langvarige konflikter vil jeg passe på på at det ikke blir bare en som blir utelatt, og jeg vil også snakke med sønnen min om det og prøve å få en forståelse for hvorfor han ikke vil invitere enkelte barn.

For øvrig har jeg jobbet en god del med relasjonene mellom barnet mitt og de andre i klassen. Har det vært konflikter har vi aldri ringt hjem og tatt det opp sånn, vi har derimot invitert både det involverte barnet og noen ganger også foreldrene hjem til oss. Ofte skyldes uvennskap mellom barn det at de ikke kjenner hverandre. Et støyende barneselskap er ikke plassen å bygge relasjoner på.

De to gangene barnet mitt ikke har blitt invitert og blitt lei seg for det har vi snakket om det, litt om grunner til at han kanskje ble utelatt denne gangen osv. Det har som sagt hendt bare to ganger som vi vet om, og begge gangene inviterte vi barnet som utelot vårt barn hjem til oss etter en tid. Ikke for å ta opp noe omkring bursdagen, men for å gi de anledning til å bli kjent. Det har vært veldig vellykket.

En annen ting, jeg snakker alltid med nye foreldre før bursdager og forklarer litt om problematikken omkring mitt barn, og gir telefonnummer hvis ting skulle skjære seg. Det har gått bra så langt.

Det jeg egentlig mener er at det er for sent når invitasjonene er sendt ut å presse et "uønsket" barn inn i gjengen. Å bygge vennskap må skje hele tiden, ikke bare de siste to dagene før et jubileum i nabolaget. Jeg vil ikke mitt barn så vondt at han skal komme i et bursdagsselskap "på nåde" fordi jeg har presset både lærere og foreldre.

Jeg hadde ikke tillatt mitt barn å dra i selskap på nåde, vil bare gjøre de oppmerksomme på hva de gjør.

Noen foreldre trenger et dunk i hodet for å forstå ting.

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • puttelull

    8

  • PieLill

    6

  • Mari25

    2

  • bb71

    1

Mest aktive i denne tråden

Ja, nettopp! _HVIS_ læreren vet at sånt skjer, ja! Men av erfaring vet jeg at sånt helst skjer uten at læreren er oppmerskom på det! Men hvis vedkommende er oppmerksom på det, skal han/hun hindre det!

Men det er ikke lærerene sin jobb å følge med på hvem som inviterer hvem! Det er foreldrene sin jobb!

Noe må faktisk foreldrene ta ansvar for, og ikke legge alle byrder og skyld på lærerene!§

!)#¤)¤#&"=%"?= Så sint jeg blir!

Jo, foreldrene brude ta det ansvaret.

Når de ikke gjør det må det være lov å gjøre læreren oppmerksom på dette og be læreren ta affære. Tror det er ryddigere enn å gå direkte på en eller annan forelder. På vår skole har det rett og slett med å overholde et reglement.

Selv er jeg så pansik redd for at noen ved en glipp skulle bli utelatt at jeg gjerne gir læreren noen invitasjoner uten navn for å takle en slik krise.

mvh

Gjest abrahamsen

Jeg kan fortelle hvordan jeg som barn opplevde det å være en av to som så godt som aldri ble invitert i bursdag.

Det var litt leit dagen etter bursdagen, når "alle" i klassen eller "alle" jentene snakket i vei om selskapet dagen før.

Men jeg kan ikke huske at det gikk så veldig mye innpå meg.

darkside....Er du sikker på at det ikke gikk inn på deg?

;o) Tuller, måtte bare, med tanke på nicket ditt:o)

Jo, foreldrene brude ta det ansvaret.

Når de ikke gjør det må det være lov å gjøre læreren oppmerksom på dette og be læreren ta affære. Tror det er ryddigere enn å gå direkte på en eller annan forelder. På vår skole har det rett og slett med å overholde et reglement.

Selv er jeg så pansik redd for at noen ved en glipp skulle bli utelatt at jeg gjerne gir læreren noen invitasjoner uten navn for å takle en slik krise.

mvh

Tror du blander kortene en smule nå!

Ja, det er blitt enighet om at alle skal inviteres, og hvis ikke alle blir invitert, skal ikke kortene utdeles på skolen.

Men- dette er ikke en skoleregel, men en klasseregel, som foreldrene har vedtatt! Dermed er det foreldrene sitt ansvar. Klarer ikke foreldrene å kommunisere, kan lærer involveres. Men kommunikasjonen mellom foreldrene må opprettes først!

Hvordan ville du følt deg, om du ved en feil, eller om en av ungene dere inviterte på bursdag ikke hadde fått invitasjonen? Men at du hadde notert han/henne som bedt, og så ringer læreren for å fortelle deg at du har gjort noe galt, du har brutt reglementet!

Ja, læreren er en del av klassa,- men han er også del av hele skolen! Dere som foreldre må klare å skille mellom klasseregler og skoleregler!

Tror du blander kortene en smule nå!

Ja, det er blitt enighet om at alle skal inviteres, og hvis ikke alle blir invitert, skal ikke kortene utdeles på skolen.

Men- dette er ikke en skoleregel, men en klasseregel, som foreldrene har vedtatt! Dermed er det foreldrene sitt ansvar. Klarer ikke foreldrene å kommunisere, kan lærer involveres. Men kommunikasjonen mellom foreldrene må opprettes først!

Hvordan ville du følt deg, om du ved en feil, eller om en av ungene dere inviterte på bursdag ikke hadde fått invitasjonen? Men at du hadde notert han/henne som bedt, og så ringer læreren for å fortelle deg at du har gjort noe galt, du har brutt reglementet!

Ja, læreren er en del av klassa,- men han er også del av hele skolen! Dere som foreldre må klare å skille mellom klasseregler og skoleregler!

På vår skole ville ikke dette vært en sammenblanding av kortene. Det er skolens ledelse via lærerne som har tatt inisiativ til disse reglene. Alt som påvirker miljøet i klassen og elevenes trivsel er skolens ved lærerens sak. Alt som deles ut på skolen i timene eller friminuttene er skolens sak.

For øvrig ville ikke lærerne vi har ringt å irettesatt noen foreldre uten å først spørre hva som var skjedd og ment. Var det hele en glipp ville man bare bli gjort oppmerksom på det så man kunne fikse det.

Om jeg som forelder var sikker på at det var en glipp, ville jeg bare ringt de aktuelle foreldrene. Om jeg ikke var sikker på det, hadde jeg ikke fått meg til å ringe for å tigge for mine barn. Men jeg ville kontaktet læreren for å gjøre oppmerksom på hva som hadde skjedd.

Vi sender alltid en tekstmelding til læreren der vi sier vi deler ut invitasjon til alle (guttene/jentene). Selvsagt må læreren få vite det om vi deler ut noe på skolen. Utdelingen skjer i timen. Ungene synes slikt er kjempestas. Samtidig er læreren der og kan fikse det om det skulle skjedd en glipp.

Dette har fungert utmerket. Både skolen og foreldrene verdsetter det tette samarbeidet mellom hjemmene og skolene.

mvh

På vår skole ville ikke dette vært en sammenblanding av kortene. Det er skolens ledelse via lærerne som har tatt inisiativ til disse reglene. Alt som påvirker miljøet i klassen og elevenes trivsel er skolens ved lærerens sak. Alt som deles ut på skolen i timene eller friminuttene er skolens sak.

For øvrig ville ikke lærerne vi har ringt å irettesatt noen foreldre uten å først spørre hva som var skjedd og ment. Var det hele en glipp ville man bare bli gjort oppmerksom på det så man kunne fikse det.

Om jeg som forelder var sikker på at det var en glipp, ville jeg bare ringt de aktuelle foreldrene. Om jeg ikke var sikker på det, hadde jeg ikke fått meg til å ringe for å tigge for mine barn. Men jeg ville kontaktet læreren for å gjøre oppmerksom på hva som hadde skjedd.

Vi sender alltid en tekstmelding til læreren der vi sier vi deler ut invitasjon til alle (guttene/jentene). Selvsagt må læreren få vite det om vi deler ut noe på skolen. Utdelingen skjer i timen. Ungene synes slikt er kjempestas. Samtidig er læreren der og kan fikse det om det skulle skjedd en glipp.

Dette har fungert utmerket. Både skolen og foreldrene verdsetter det tette samarbeidet mellom hjemmene og skolene.

mvh

Det er kjempebra med tett samarbeid mellom skole og hjem/foreldre! Det skal du verdsette kjempehøyt, for det er ikke alltid/ved alle skoler det fungerer!

Hos oss prøver vi lærere i samarbeid med vår nye rektor, å få til et tett samarbeid, men det blir enveiskjøring...

Det er liksom ikke kultur for at skole og foreldre kan samarbeide. Dette henger nok i etter den forrige rektoren som overkjørte både lærerene og ikke minst foreldrene.

Vi må ta ansvar for _alt_! Det er nok derfor jeg reagerer som jeg gjør.

Slik du skisserer det, har du rett i at læreren bør bli involvert. Hadde dette skjedd på vår skole, hadde dette vært sammenblanding av korta. Dessverre!

Jeg er i tillegg til å være lærer også mor til et barn på skolen jeg jobber. Og jeg har noen innspill til mine kolleger n å, i motsetning til da jeg kun så skolen fra lærerens synsvinkel.

I min sønns klasse har foreldrerådet bestemt at "sånn og sånn skal det være", og da blir læreren på en måte utestengt. Og i det tilfellet blir det feil å klandre læreren for at uforutsette ting har skjedd.

MEN:

Jeg vet også at utdelinger av kort/innbydelser skjer ofte uten at læreren er tilstede...Det er faktisk helst da de skjer... Spesielt hvis alla ikke blir invitert. DA mistenker jeg mor og far for ha sagt at til barnet at h*n får dele dem ut når læreren ikke er der. En elev fortalte meg det selv, en gang jeg tok vedkommende på fersk gjerning.

Det er ikke lett for ungene, heller! De vet hva som er reglene, men or og far bryter dem, og elevene er lojale! I småskolen er de også lojale mot skolen, faktisk, så disse elevene kommer skikkelig i klemma!

Hadde bare alle foreldre vært som... ja, la oss si; deg og meg!;-)

Annonse

Det er kjempebra med tett samarbeid mellom skole og hjem/foreldre! Det skal du verdsette kjempehøyt, for det er ikke alltid/ved alle skoler det fungerer!

Hos oss prøver vi lærere i samarbeid med vår nye rektor, å få til et tett samarbeid, men det blir enveiskjøring...

Det er liksom ikke kultur for at skole og foreldre kan samarbeide. Dette henger nok i etter den forrige rektoren som overkjørte både lærerene og ikke minst foreldrene.

Vi må ta ansvar for _alt_! Det er nok derfor jeg reagerer som jeg gjør.

Slik du skisserer det, har du rett i at læreren bør bli involvert. Hadde dette skjedd på vår skole, hadde dette vært sammenblanding av korta. Dessverre!

Jeg er i tillegg til å være lærer også mor til et barn på skolen jeg jobber. Og jeg har noen innspill til mine kolleger n å, i motsetning til da jeg kun så skolen fra lærerens synsvinkel.

I min sønns klasse har foreldrerådet bestemt at "sånn og sånn skal det være", og da blir læreren på en måte utestengt. Og i det tilfellet blir det feil å klandre læreren for at uforutsette ting har skjedd.

MEN:

Jeg vet også at utdelinger av kort/innbydelser skjer ofte uten at læreren er tilstede...Det er faktisk helst da de skjer... Spesielt hvis alla ikke blir invitert. DA mistenker jeg mor og far for ha sagt at til barnet at h*n får dele dem ut når læreren ikke er der. En elev fortalte meg det selv, en gang jeg tok vedkommende på fersk gjerning.

Det er ikke lett for ungene, heller! De vet hva som er reglene, men or og far bryter dem, og elevene er lojale! I småskolen er de også lojale mot skolen, faktisk, så disse elevene kommer skikkelig i klemma!

Hadde bare alle foreldre vært som... ja, la oss si; deg og meg!;-)

Vi bruker en privat skole, og det har nok en del å si. Det krever mer av både foreldrene og skolen på en positiv måte. En av grunnene til at jeg engasjerer meg er at jeg opplever at mitt engasjment er verdsatt og velkomment.

Det høres ikke enkelt ut på den skolen du jobber. Dere vil nok i mange år høste det den tidligere rektoren har sådd.

Om jeg tar konakt med læreren pga et eller annet som har skjedd på skolen, med eller uten lærerens viten, er det ikke fordi jeg bebreider læreren eller holder læreren ansvarlig. Men fordi jeg tror læreren har noe å bidra med. Om læreren setter på skylappene i forhold til det jeg har tatt opp, vil jeg selvsagt holde vedkommende ansvarlig.

mvh

Vi bruker en privat skole, og det har nok en del å si. Det krever mer av både foreldrene og skolen på en positiv måte. En av grunnene til at jeg engasjerer meg er at jeg opplever at mitt engasjment er verdsatt og velkomment.

Det høres ikke enkelt ut på den skolen du jobber. Dere vil nok i mange år høste det den tidligere rektoren har sådd.

Om jeg tar konakt med læreren pga et eller annet som har skjedd på skolen, med eller uten lærerens viten, er det ikke fordi jeg bebreider læreren eller holder læreren ansvarlig. Men fordi jeg tror læreren har noe å bidra med. Om læreren setter på skylappene i forhold til det jeg har tatt opp, vil jeg selvsagt holde vedkommende ansvarlig.

mvh

"En av grunnene til at jeg engasjerer meg er at jeg opplever at mitt engasjment er verdsatt og velkomment."

Ja, det er her vi strever! Den forrige rektoren var rene diktatoren! Og dette preger vår skole i folks bevissthet i høy grad. Men- det er håp! Vår nye, flotte rektor (kvinnelig, sådan!) er kjempeflott, lyttende, epmpatisk og inkluderende, så jeg har håp for skolen vår!

Men det betyr ikke at foreldrene alltid har rett, pedagogisk sett! Men du som driver barnehage (eller tar jeg feil, nå?) har helt sikkert mange fornuftige tanker og pedagogisk innsikt nok til å vite hva du bør ta opp, og ikke!

God sommer!

"En av grunnene til at jeg engasjerer meg er at jeg opplever at mitt engasjment er verdsatt og velkomment."

Ja, det er her vi strever! Den forrige rektoren var rene diktatoren! Og dette preger vår skole i folks bevissthet i høy grad. Men- det er håp! Vår nye, flotte rektor (kvinnelig, sådan!) er kjempeflott, lyttende, epmpatisk og inkluderende, så jeg har håp for skolen vår!

Men det betyr ikke at foreldrene alltid har rett, pedagogisk sett! Men du som driver barnehage (eller tar jeg feil, nå?) har helt sikkert mange fornuftige tanker og pedagogisk innsikt nok til å vite hva du bør ta opp, og ikke!

God sommer!

Jeg driver ikke barnehage. ;-)

Når gjensidig tillit og god kommunikasjon er etablert blir det for de fleste ikke så viktig å ha rett. Men å finne ut hva som er rett. Skolen ved lærerne har gjort meg oppmerksom på sider ved mine barn som jeg ellers ikke ville sett så godt. På den andre siden har jeg kunnet påvirke undervisningen og hverdagen ved å komme med det som jeg ser best som mor.

Jeg gir det meste av æren for det gode samarbeidet til lærere som er trygge nok på seg selv og sin egen rolle til å våge og lytte og lære av andre.

mvh

Jeg har barn, har til og med barn med ADHD. Det har hendt at barnet mitt ikke ble invitert, vi lagde ikke noe oppstyr om det.

Vi inviterer de vi har lyst til og så langt har det vært hele klassen. Hvis det blir aktuelt å utelate noen pga langvarige konflikter vil jeg passe på på at det ikke blir bare en som blir utelatt, og jeg vil også snakke med sønnen min om det og prøve å få en forståelse for hvorfor han ikke vil invitere enkelte barn.

For øvrig har jeg jobbet en god del med relasjonene mellom barnet mitt og de andre i klassen. Har det vært konflikter har vi aldri ringt hjem og tatt det opp sånn, vi har derimot invitert både det involverte barnet og noen ganger også foreldrene hjem til oss. Ofte skyldes uvennskap mellom barn det at de ikke kjenner hverandre. Et støyende barneselskap er ikke plassen å bygge relasjoner på.

De to gangene barnet mitt ikke har blitt invitert og blitt lei seg for det har vi snakket om det, litt om grunner til at han kanskje ble utelatt denne gangen osv. Det har som sagt hendt bare to ganger som vi vet om, og begge gangene inviterte vi barnet som utelot vårt barn hjem til oss etter en tid. Ikke for å ta opp noe omkring bursdagen, men for å gi de anledning til å bli kjent. Det har vært veldig vellykket.

En annen ting, jeg snakker alltid med nye foreldre før bursdager og forklarer litt om problematikken omkring mitt barn, og gir telefonnummer hvis ting skulle skjære seg. Det har gått bra så langt.

Det jeg egentlig mener er at det er for sent når invitasjonene er sendt ut å presse et "uønsket" barn inn i gjengen. Å bygge vennskap må skje hele tiden, ikke bare de siste to dagene før et jubileum i nabolaget. Jeg vil ikke mitt barn så vondt at han skal komme i et bursdagsselskap "på nåde" fordi jeg har presset både lærere og foreldre.

Applauderer!;-)

Knallbra innlegg!

Det er ikke alltid det er det lureste å forsøke å finne syndebukken, men heller sette grinda åpen selv, og selv være inkluderende og ikke dømmende!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...