Gå til innhold

noen spørsmål om psykose

Anbefalte innlegg

hvem er jeg egentlig?

Hei.

Bare lurer litt:

Kan alle mennesker få psykose? Jeg tenker friske mennesker.

Og om ikke, hvilke psykiske lidelser er det som fører til psykose da, alle eller?

Og om en har hatt det, uten at det skyldes stoff og lignende, kan det da bare ha vert et engangstilfellet, eller er det en større risiko for og få det igjen?

Og hva er egentlig "ikke psykose, men noe nærtliggende"?

Vet jo hva det betyr i den forstand, men hva vil det si?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235388-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest truxal

Hei. Bare lurer litt: Kan alle mennesker få psykose? Jeg tenker friske mennesker.

S: ved sterke nok påkjenninger kan de fleste kunne få en psykose

Og om ikke, hvilke psykiske lidelser er det som fører til psykose da, alle eller?

:Schizofreni, Bipolar, dype depresjoner, vet ikke om det er flere,

Og om en har hatt det, uten at det skyldes stoff og lignende, kan det da bare ha vert et engangstilfellet, eller er det en større risiko for og få det igjen?

S: det kommer an på hvor sterk påkjenning som utløste psykosen. Var det en ekstrem påkjenning er det lite sannsynlig hvis du ikke blir utsatt for en slik påkjenning igjen.

Og hva er egentlig "ikke psykose, men noe nærtliggende"? Vet jo hva det betyr i den forstand, men hva vil det si?

S: nærpsykose kan for eksempel være at du har vrangforestillinger men at disse ikke tar overhånd. Du forstår selv at det er vrangforestillinger du har.

hvem er jeg egentlig?

Hei. Bare lurer litt: Kan alle mennesker få psykose? Jeg tenker friske mennesker.

S: ved sterke nok påkjenninger kan de fleste kunne få en psykose

:Schizofreni, Bipolar, dype depresjoner, vet ikke om det er flere,

S: det kommer an på hvor sterk påkjenning som utløste psykosen. Var det en ekstrem påkjenning er det lite sannsynlig hvis du ikke blir utsatt for en slik påkjenning igjen.

Og hva er egentlig "ikke psykose, men noe nærtliggende"? Vet jo hva det betyr i den forstand, men hva vil det si?

S: nærpsykose kan for eksempel være at du har vrangforestillinger men at disse ikke tar overhånd. Du forstår selv at det er vrangforestillinger du har.

takk for svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...