Gå til innhold

Smokkslutt-mareritt

Anbefalte innlegg

sommerogsol1365380991

Jenta vår, som nettopp har fylt 3 år sluttet med smokk på lørdag. Da storesøsteren sluttet, var det gjort på en time, hun sov like godt uten smokk som med.

Men lillesøster er en annen type, hun har sovet urolig om natta siden hun ble født, og det ser ikke ut som det blir bedre med tiden heller. Hun har alltid sovet på eget rom, i egen seng, så det hjelper ikke noe å ta henne over i vår seng heller, da vil hun bare plutselig tilbake til sin egen seng, selv om hun ligger og gråter der også, selv om vi sitter ved siden av og holder henne i hånden og snakker til henne. Hun er bare hysterisk noen ganger når hun våkner. Før hun sluttet med smokk, kunne hun være våken 2 timer i strekk hver natt i perioder, vi holdt på å bli gale av det også, men etter 3 netter med smokkavvenning, har det bare blitt verre. Var vel oppe 5-6 ganger inatt, tenker jeg.

Første gangen satt jeg og holdt hånden, men hun bare fortsatte og gråte, så lempet vi henne over i vår seng, og hun sovnet der, men våknet igjen etter en stund. Da ville hun heller ikke slutte å gråte, så da lempet vi henne inn på rommet sitt igjen fordi hun ikke ville slutte å gråte i sengen vår. Da sovnet hun for så å våkne igjen tidlig og gråte igjen.

Problemet er at vi ikke klarer å trøste henne når hun våkner, hun bare gråter selv om vi er der.

Vi blir snart sprø etter 3 år med dette, og lurer snart på å prøve sovemedisin. Har lurt litt på fotsoneterapi også, noen som har prøvd dette?

Hun er så urolig i kroppen om natten (og dagen)virker det som, så kanskje det kunne ha gjort henne mer rolig?

Noen som har hatt sånne problemer med smokkavvenning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235528-smokkslutt-mareritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

sommerogsol1365380991

Hvorfor MÅ hun slutte med smukk om natten nå da?

Nå har ikke mine brukt smukk (heldigvis) - men kan hun ikke beholde den en stund til da - om hun vil? Føler seg vel trygg med den...

Fordi hun sov ikke noe godt med smokk heller, kunne være våken 2 timer per natt da også, men hadde et håp om at smokken gjorde henne urolig. Storesøster sluttet å våkne om natten når hun sluttet med smokk nemlig.

Synes forøvrig 3 års alder er passe tid å slutte med smokk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235528-smokkslutt-mareritt/#findComment-1804381
Del på andre sider

Fordi hun sov ikke noe godt med smokk heller, kunne være våken 2 timer per natt da også, men hadde et håp om at smokken gjorde henne urolig. Storesøster sluttet å våkne om natten når hun sluttet med smokk nemlig.

"Synes forøvrig 3 års alder er passe tid å slutte med smokk."

Det synes tydeligvis ikke lillesøster ;-)

Kan hun ikke ha den om natten bare, litt til?

Min erfaring tilsier at de slutter før det er et problem uansett...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235528-smokkslutt-mareritt/#findComment-1804784
Del på andre sider

Annonse

sommerogsol1365380991

"Synes forøvrig 3 års alder er passe tid å slutte med smokk."

Det synes tydeligvis ikke lillesøster ;-)

Kan hun ikke ha den om natten bare, litt til?

Min erfaring tilsier at de slutter før det er et problem uansett...

Har vel aldri hørt om noen som har sluttet frivillig med smokk.....hun er ekstremt sta på alle områder, kan gå på do hvis hun vil, men nekter dette også for tiden. Nytter ikke å inngå avtaler i det hele tatt med henne, hun gjør som hun vil uansett.

Hun er sta, men jeg er staere...lurer på hvor hun har fått det fra. Blir nok mang en maktkamp på oss 2 i fremtiden, ja..:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235528-smokkslutt-mareritt/#findComment-1804818
Del på andre sider

Gjest sandex

Har vel aldri hørt om noen som har sluttet frivillig med smokk.....hun er ekstremt sta på alle områder, kan gå på do hvis hun vil, men nekter dette også for tiden. Nytter ikke å inngå avtaler i det hele tatt med henne, hun gjør som hun vil uansett.

Hun er sta, men jeg er staere...lurer på hvor hun har fått det fra. Blir nok mang en maktkamp på oss 2 i fremtiden, ja..:)

Men jeg skjønner selvfølgelig problemet ditt... Enkelte unger har en vilje av stål! :)

Min minstemann er en slik! MYE sterkere vilje enn mor :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235528-smokkslutt-mareritt/#findComment-1804831
Del på andre sider

Mine sluttet (forholdsvis) frivillig,- men jeg prøvde ikke å få dem til å slutte så veldig tidlig. På natten/kvelden.. På dagen, påvirket jeg nok litt mer.

Tror ikke de selv ønsker å bli fersket med en smokk etter de har begynt på skolen, for å si det sånn ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235528-smokkslutt-mareritt/#findComment-1804891
Del på andre sider

Gjest ...efoll

Har ingen erfaring med smokkeslutt, ingen av mine har brukt smokk (en bruker tommel, og gjør dette fortsatt. hun er 7 år...)

Men når jeg leste innlegget ditt tenkte jeg at dere styrer jo veldig med dette, da? flytter ungen fra en seng til en annen, sitter og holder hånden osv....Høres masete ut, kanskje ungen synes det også?

Har dere prøvd å bare rolig si at nå nå er det natt, du skal sove?

gjenta dette med jevne mellomrom, men ikke gå inn på rommet hennes, ikke kose, ikke holde i hånden osv. Bare la henne vite at hun ikke er aleine, men være veldig konsekvente på at det er sovetid?

aner ikke om dette virker, men hvis det ikke er forsøkt, så er det kanskje verdt det?

hvis dere opptrer rolig og lite stresset blir kanskje jenta deres det også? Tror ikke det er noen løsning å holøde på å bytte seng og sånt.

Når det gjelder smokker, så er det mange som gir bort smokken sin til Kaptein Sabeltann, Julenissen eller noe sånt. Hadde det vært en ide?

Hvis ikke søvnproblemene opphører snart hadde jeg tatt henne med til legen. Jeg tror det er hjelp å få. Det er jo skrekkelig slitsomt å ha det sånn! Lykke til. De beste ønsker fra...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235528-smokkslutt-mareritt/#findComment-1805083
Del på andre sider

Aisha1365380364

Har dere forsøkt kiropraktor eller akupunktur?

Jeg mener at det er på høy tid å ta smokken da de er tre, det blir ikke lettere dess eldre de blir ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235528-smokkslutt-mareritt/#findComment-1805640
Del på andre sider

Min sønn sluttet med smokk dagen han fylte 4 år. Han skrek seg i søvn de første kveldene, før det gikk seg til.

Det største problemet ble at han ikke lenger ville legge seg om kvelden. Og han kunne ligge i et par timer før han sovnet, mens han tidligere sovnet ganske kjapt.

Det var tydeligvis ikke noe gøy å legge seg når kosen var borte.

Tror faktisk det gikk et par måneder, før det gikk seg til.

Dattera vår en snart 3 og er også urolig om nettene, men ikke så ille som din.

Vi går inn til henne når hun gråter, og spør hva det er. Kanskje vi hjelper henne med å finne smokken, eller trøster henne litt hvis hun har vondt et sted.

Vi prøver å ikke dille så mye med henne, men er ganske kjappe. F.eks klapper henne på kinnet og sier natti natt, retter på dynen og går ut igjen.

Har inntrykk av at hun helst gråter hvis det er noe som plager henne. Hvis hun er forkjølet f.eks. Eller muligens hun sliter med voksesmerter til tider.

Hvis det er sånn at datteren din gråter så mye som du sier, så bør det kanskje undersøkes om det er noe som feiler hun.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235528-smokkslutt-mareritt/#findComment-1805835
Del på andre sider

sommerogsol1365380991

Har ingen erfaring med smokkeslutt, ingen av mine har brukt smokk (en bruker tommel, og gjør dette fortsatt. hun er 7 år...)

Men når jeg leste innlegget ditt tenkte jeg at dere styrer jo veldig med dette, da? flytter ungen fra en seng til en annen, sitter og holder hånden osv....Høres masete ut, kanskje ungen synes det også?

Har dere prøvd å bare rolig si at nå nå er det natt, du skal sove?

gjenta dette med jevne mellomrom, men ikke gå inn på rommet hennes, ikke kose, ikke holde i hånden osv. Bare la henne vite at hun ikke er aleine, men være veldig konsekvente på at det er sovetid?

aner ikke om dette virker, men hvis det ikke er forsøkt, så er det kanskje verdt det?

hvis dere opptrer rolig og lite stresset blir kanskje jenta deres det også? Tror ikke det er noen løsning å holøde på å bytte seng og sånt.

Når det gjelder smokker, så er det mange som gir bort smokken sin til Kaptein Sabeltann, Julenissen eller noe sånt. Hadde det vært en ide?

Hvis ikke søvnproblemene opphører snart hadde jeg tatt henne med til legen. Jeg tror det er hjelp å få. Det er jo skrekkelig slitsomt å ha det sånn! Lykke til. De beste ønsker fra...

Vi har prøvd å gå inn og si at det er natt i 3 år, uten at det hjelper. Når hun hadde smokken sluttet hun i 5 minutter når vi gikk inn, for så å begynne på an med sutring og skriking igjen. Kunne holde på sånn i 2 timer før hun endelig sovna.Og da var jeg så våken at det tok lang tid før jeg sovna etterpå.

Sånne perioder varte gjerne i 7-10 dager, så kunne hun plutselig sove godt i en liten uke før hun fikk en ny våkeperiode.

Vi har prøvd å la henne skrike også, men hun har så god utholdenhet at hun gir seg bare ikke.

Inatt våknet hun og var rasende(det er hun ofte når hun våkner), ville først ikke noenting, så ville hun inn i sengen vår etter en stund, sovnet der, våknet og ville ikke slutte å gråte i sengen vår, la henne så inn på rommet sitt igjen etter å ha truet med det dersom hun ikke sluttet å gråte. Hun fortsatte å gråte på rommet sitt også. Da sa jeg at vi lukker døra dersom hun ikke sluttet å gråte, hun gav blaffen, og vi lukket døra. DA sluttet hun og gråte og sov som en stein de siste 2-3 timene til jeg vekket henne 7.30. Da var hun også rasende fordi hun ble vekket.....:)

Problemet er at vi ikke finner ut hva som fungerer på henne. Tror ikke det fungerer å bare la henne skrike og lukke døra første gang hun våkner om natta, for da er hun mer utholdende enn når det nærmer seg morrakvisten.

Men hvis hun ikke gir seg med dette snart er det nettopp det jeg kommer til å gjøre, så får jeg bare proppe igjen ørene og prøve å holde ut til hun skjønner tegninga.

Eller gi henne sovemedisin til nød.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235528-smokkslutt-mareritt/#findComment-1806258
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...