Gjest 178 Skrevet 30. mars 2001 Del Skrevet 30. mars 2001 I dag ringte jeg mitt trygdekontor fordi jeg lurte på noe ang. utfylling av søknaden om hjelpestønad for minstemann. Han har eldre søsken som får hjelpestønad pga. astma m.m., men han er den av barna som er verst plaget. I tillegg til å være direkte spydig og komme med syrlige kommentarer, sa saksbehandler dette: "Du har allerede 3 barn som får hjelpestønad, så du har nok fått det du skal ha." Stemmer dette? Dette barnet er jo den av søsknene som har vært aller mest plaget. Helt fra han var nyfødt, og til tross for over 1 års amming. Han fikk diagnosen da han var ca. 6 mnd og kom til barnelege. Det lengste han har gått uten å være "besværet" i luftveiene er 4 uker. Det var rundt månedsskiftet april/mai 2000..... (*mimre, mimre*) Jeg prøvde å forklare damen på trygdekontoret at man sjelden gir diagnosen infeksjonsutløst astma ved enkelttilfeller. Det er utvikling, hyppighet og alvorlighetsgrad over tid. Derfor lurte jeg på om jeg skulle tidfeste når sykdommen ble oppdaget til første legevaktbesøk (da han var få dager gammel), eller da diagnosen ble stilt. Da var kommentaren at "du kan ikke få hjelpestønad bare fordi ungen er forkjøla en gang i blant"!!! Som om jeg med min erfaring ikke skjønte det! Barnet mitt er jo "besværet" i luftveiene i snitt 1-2 uker per mnd, til tross for faste forebyggende medisiner. Nå har jo alle saksbehandlerne på dette trygdekontoret tydligvis fått innsyn i klagesaken jeg/trygdehjelpen har inne ang. mine sykepenger. Det kan kanskje være det som gjør at jeg blir møtt på denne måten. Derfor lurer jeg også på om det f.eks. er mulig å be om at et annet tk behandler søknaden om hjelpestønad. Nå er det nesten så jeg "hører" at de himler med øynene bare jeg presenterer meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23555-kan-dette-stemme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 30. mars 2001 Del Skrevet 30. mars 2001 Jeg synes du skal levere en skriftlig klage på saksbehandler til trygdesjefen, og be om at saken behandles på et annet kontor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23555-kan-dette-stemme/#findComment-99459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 178 Skrevet 31. mars 2001 Del Skrevet 31. mars 2001 Jeg synes du skal levere en skriftlig klage på saksbehandler til trygdesjefen, og be om at saken behandles på et annet kontor. Er jo litt redd for å overreagere. Hva om jeg allikevel må bruke dette tk, liksom. Kan jo kanskje regne med at trygdesjefens lojalitet overfor tk er sterk. De har jo fått meg langt opp i vrangstrupen allerede. Men, jeg synes det er rart at saksbeh. ikke engang trengte å sjekke opp på data'n før hun spontant utbryter: "Har ikke du _veldig_ mye fra oss fra før, da?" Og senere: "Ja, så du _gjør_ liksom ikke annet enn å ta deg av sjuke unger, du da...." Jeg svarte at det for det meste var barnas far som gjorde jobben nå. Jeg påpekte dessuten at bundetheten var et faktum, og at han derfor er hjemme på fulltid med omsorgslønn fra kommunen. Kunne tydelig høre hvordan hun sukket oppgitt. Faktum er jo at barnas tilstand varierer periodevis, og at de periodene ikke alltid sammenfaller. Dessuten trenger de innimellom akuttbehandling med "sykehusmedisin" som bare vi (som har fått opplæring av legen) eller kvalifisert helsepersonale får lov av legen å gi. Dermed koster det litt mer med avlastning for oss i disse periodene. Alternativet er sykehusinnleggelse. Men, tk er visst redd for at vi skal bli overbetalt. Og det frykter jeg vil gjøre at mine barn ikke får en riktig behandling av sine søknader. For det er faktisk barnet som søker, og får stønaden utbetalt "via" sine foresatte. (Om du skjønner hva jeg mener...) Eller har jeg misforstått prinsippet her? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23555-kan-dette-stemme/#findComment-99626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 1. april 2001 Del Skrevet 1. april 2001 Er jo litt redd for å overreagere. Hva om jeg allikevel må bruke dette tk, liksom. Kan jo kanskje regne med at trygdesjefens lojalitet overfor tk er sterk. De har jo fått meg langt opp i vrangstrupen allerede. Men, jeg synes det er rart at saksbeh. ikke engang trengte å sjekke opp på data'n før hun spontant utbryter: "Har ikke du _veldig_ mye fra oss fra før, da?" Og senere: "Ja, så du _gjør_ liksom ikke annet enn å ta deg av sjuke unger, du da...." Jeg svarte at det for det meste var barnas far som gjorde jobben nå. Jeg påpekte dessuten at bundetheten var et faktum, og at han derfor er hjemme på fulltid med omsorgslønn fra kommunen. Kunne tydelig høre hvordan hun sukket oppgitt. Faktum er jo at barnas tilstand varierer periodevis, og at de periodene ikke alltid sammenfaller. Dessuten trenger de innimellom akuttbehandling med "sykehusmedisin" som bare vi (som har fått opplæring av legen) eller kvalifisert helsepersonale får lov av legen å gi. Dermed koster det litt mer med avlastning for oss i disse periodene. Alternativet er sykehusinnleggelse. Men, tk er visst redd for at vi skal bli overbetalt. Og det frykter jeg vil gjøre at mine barn ikke får en riktig behandling av sine søknader. For det er faktisk barnet som søker, og får stønaden utbetalt "via" sine foresatte. (Om du skjønner hva jeg mener...) Eller har jeg misforstått prinsippet her? La far ta seg av denne søknaden, da vel :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23555-kan-dette-stemme/#findComment-99778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.