Gå til innhold

Femårskontroll som ikke gikk så bra

Anbefalte innlegg

Gjest kløverblomst

Må skrive dette her for å lufte tankene litt, og forhåpentligvis få noen tilbakemeldinger.

Har vært på femårskontroll med sønnen min i dag. Kontrollen ble absolutt ikke slik vi / jeg hadde forventet. Først var det veiing og måling, og det gikk veldig greit, gutten samarbeidet bra. Så ble vi kalt inn til legen. Jeg ble beordret å sette meg på en stol et stykke unna, og så ba hun han om å hinke langs en linje. (Alt helt uten "småprat" først, bare rett på). Han ble usikker og trakk seg mot meg. Legen avbrøt ved å spørre om han heller ville tegne først. Da ble han plassert ved et bord med ryggen til meg, og skulle tegne strek mellom noen linjer. Han trodde først han skulle fargelegge, og skjønte ikke helt at han skulle tegne mellom linjene, ikke på dem. Så skulle han tegne firkant og sirkel, og det greide han.

Så var det tid for hinking, igjen. Noe han vet han er dårlig på. Han gjorde ett hopp, ble usikker, og ville ikke mer. Legen forsøkte å presse han - og sa: "Skal ikke du begynne på skolen om ett år du da?" - noe han svarte nei til, for han vil ikke begynne på skolen. Så fortsatte hun, og sa: "Du må høre på hva de voksne sier, når du begynner på skolen kan ikke mamma være der å passe på deg mer, da må du klare deg alene." Gutten var på det tidspunktet på gråten.

Uten mer omsvøp ga hun ham dårlige karakterer motorisk, og ikke full pott for tegning heller. Han skulle også knyte en snor rundt håndleddet hennes, og fikk trekk i poeng fordi han tok snora to ganger rundt armen hennes i stedet for en. Hun ville umiddelbart sette opp ny time, eller henvise til fysioterapi!

Vi ble enige om å "se det an" og at vi skal øve på hinking og sånt en stund, ny kontroll om et halvt år.

Så kom vi ut fra legen, og ble sendt til synstest hos helsesøster. Da samarbeidet han veldig bra, og helsesøster skrøt veldig av han. Hun gjorde også forsøk på hørselstest, men det fikk han ikke helt til.

Kom ut derfra med ny timeavtale i desember og en følelse av "var det alt, liksom"?

Vi vet at han har dårlig motorikk. Han kan ikke hinke, han går ned trappa ved å samle beina på hvert trinn, alltid ned med venstre bein først. Han har dårlig balanse, og løper sakte. Greier ikke å løpe og sparke ball samtidig. Greier ikke å sykle uten støttehjul.

Så hva gjør vi nå da?? Og hvor viktig er hinking for å vurdere skolemodenhet? Hva kan en fysioterapeut gjøre? Hvorfor ble han ikke undersøkt (rygg, hofter, knær, fot, osv) når han har dårlig motorikk? Hvorfor lyttet hun ikke på han som det sto på lappen vi fikk?

Og hvorfor i f*** sitter legen og "skremmer" han med skolestart, og er irritert og hånlig fordi han ikke vil samarbeide?

Litt fortvilet nå.

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

3

• Lillemus

2

• puttelull

2

• bb71

2

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke annet å gjøre enn å sørge for at gutten får brukt seg fysisk så han trener opp musklene sine og blir bedre motorisk. Masse turer i skog og mark, klatre i trær og sånt - beste som finnes det.

Arrogante leger og sånt driter vi i - akkurat i dette tilfellet i alle fall! :o)

Gjest kløverblomst

Det er ikke annet å gjøre enn å sørge for at gutten får brukt seg fysisk så han trener opp musklene sine og blir bedre motorisk. Masse turer i skog og mark, klatre i trær og sånt - beste som finnes det.

Arrogante leger og sånt driter vi i - akkurat i dette tilfellet i alle fall! :o)

Men hvordan? Det er det som er så fortvilet. Vi har tatt det opp med barnehagen i to år, at vi mener han har dårlig grovmotorikk, men de sier at han er helt gjennomsnittlig. Tiden utenom barnehagen strekker ikke helt til. Kanskje kan vi få til en tur i skogen en gang i uka, men mer enn det blir det mest sannsynlig ikke, hvis jeg skal være realistisk.

Du skriver at du vet at han har dårlig motorikk (Han kan ikke hinke, han går ned trappa ved å samle beina på hvert trinn, alltid ned med venstre bein først. Han har dårlig balanse, og løper sakte. Greier ikke å løpe og sparke ball samtidig. Greier ikke å sykle uten støttehjul). Skal jeg være ærlig så synes jeg det høres ut som han virkelig har dårlig motorikk, jeg forstår derfor ikke hvorfor du ikke vil at han skal til fysioterapaut. Jeg ville ikke ha ventet og sett det an. Fysioterapaut kan jo være et skritt videre i nærmere undersøkelse (av spesialist, ikke allmennlege) også. Mitt råd er at du ringer tilbake til legen, og ber om videre henvisning til fysioterapaut allikevel.

Hinking er selvfølgelig ikke særlig viktig for å vurdere skolemodenhet, og jeg synes som en tredjepart at du blander to ting her; skolestart og dårlig motorikk (det jeg mener er at det ikke må sees i kombinasjon, men at dere skiller det fra hverandre).

Lykke til!

Uff da.. Hørtes utrivelig ut! Du kunne kasnkje spurt om hun kunne sjekket hofter, knær osv? Veldig lett å si.. :) har selv sittet hos helsesøster og bare følt meg hivd ut etter å fått en brosjyre. Neste gang skrev jeg en lapp om hva jeg ønsket å ta opp/hva hun skulle ta en titt på. Er litt enklere da, for er så lett å glemme hvis det blir mye annet.

Ang. motorikken til gutten din så trenger ikke det ha noe i, kan hende han bare er litt treg i utviklingen, kan komme seg fort det! Øv på balanse og å hinke. Sett opp planke han kan gå på. Lag leker ut av det så han ikke føler seg presset, men synes det er gøy. En fysioterapeut vil kanskje ha flere lek/øvelses-forslag.

Gjest kløverblomst

Du skriver at du vet at han har dårlig motorikk (Han kan ikke hinke, han går ned trappa ved å samle beina på hvert trinn, alltid ned med venstre bein først. Han har dårlig balanse, og løper sakte. Greier ikke å løpe og sparke ball samtidig. Greier ikke å sykle uten støttehjul). Skal jeg være ærlig så synes jeg det høres ut som han virkelig har dårlig motorikk, jeg forstår derfor ikke hvorfor du ikke vil at han skal til fysioterapaut. Jeg ville ikke ha ventet og sett det an. Fysioterapaut kan jo være et skritt videre i nærmere undersøkelse (av spesialist, ikke allmennlege) også. Mitt råd er at du ringer tilbake til legen, og ber om videre henvisning til fysioterapaut allikevel.

Hinking er selvfølgelig ikke særlig viktig for å vurdere skolemodenhet, og jeg synes som en tredjepart at du blander to ting her; skolestart og dårlig motorikk (det jeg mener er at det ikke må sees i kombinasjon, men at dere skiller det fra hverandre).

Lykke til!

Jeg har ingenting i mot henvisning til fysioterapeut. Tvert i mot har vi jo selv ment i to år at han har dårlig motorikk. Men det var noe med måten det ble gjort på i dag, som ikke akkurat innbød til tillit. Jeg tror legen ville bare få oss ut fordi hun ble irritert, og derfor ville sette opp ny time.

Jeg syns ikke han har SÅ dårlig motorikk som du kanskje synes nå, men han virker stiv i hele kroppen, lite bevegelig, om du skjønner. Samtidig har altså ikke barnehagen "sett" at han har dårlig motorikk, de mener han er helt "normal" for alderen.

Så jeg er så i tvil, og har nok mest lyst til å ta ny kontroll hos en annen lege. Kanskje fastlegen kan gi oss bedre råd? Eller barnelege? Vi vil hjelpe han hvis han trenger det, og vi tror jo at han trenger det. Da virket det underlig å komme ut der fra med en ny time i desember.

Annonse

Men hvordan? Det er det som er så fortvilet. Vi har tatt det opp med barnehagen i to år, at vi mener han har dårlig grovmotorikk, men de sier at han er helt gjennomsnittlig. Tiden utenom barnehagen strekker ikke helt til. Kanskje kan vi få til en tur i skogen en gang i uka, men mer enn det blir det mest sannsynlig ikke, hvis jeg skal være realistisk.

går han på noe adtiviteter etter barnehagen. Kanskje han kunne vært med på noe idrettskole, turn eller svømming.

Synst ikke du skal ta det så tungt. Legen burde nok ikke jobbet på en helsestasjon. Kanskje dere er heldig neste gang at det er en ny lege.

Jeg pleier å forberede barna mine før vi går på helsestasjonen. Forteller litt om hva som kommer til å skje og hvorfor legen vil de skal gjøre de forskjellige øvelsene.

Legen var klønete - ikke bry deg om det!

Det du forteller om motorikk ville jeg undersøkt nærmere. Det kan ha flere årsaker, bl.a. synsproblematikk. Slik du beskriver ham, vil nok min datter også være. Hun har sideforskjell som resultere i at hun støtter seg på venstre side og høyre kommer etter. Ballansen blir såklart også dårlig ved sideforskjell. Jeg mener IKKE at gutten din og vesla har lik problematikk, men jeg ville undersøkt ham hos barnefysioterapeut. Finnes masse man kan gjøre!

Mine barn har samarbeidet dårlig på kontroller uten at noen har gjort noe mer ut av det. Når det gjaldt hørsel så kom vi tilbake når jeg hadde fått bearbeidet jenta litt først.

Gjest labolina

"Tiden utenom barnehagen strekker ikke helt til. Kanskje kan vi få til en tur i skogen en gang i uka, men mer enn det blir det mest sannsynlig ikke, hvis jeg skal være realistisk."

Vi har også et barn som ikke er veldig flink grovmotorisk, men prøver å ha fokus på det (det er bedre å trene på ting man ikke er god på hjemme / sammen med folk man kjenner). Vi har derfor mange fysiske leker (og prioriterer disse framfor stillesittende leker som tegning, perling osv - det blir nok av det uansett).

Ute har vi trampoline, balanseleker, sklie, tarzanhuske, turnringer, sparkesykkel, sykler, ski, akebrett osv og inne har turnringer i stua (!), selv TV-spillet er av grovmotorisk art (Eyetoy). Vårt barn har kommet seg betraktelig det siste året, selv om hun alltid er den siste til å lære seg å sykle, ta salto, snurre rundt i turnringene osv. så klarer hun det alltid til slutt. Poenget mitt med alt dette var at man ikke trenger på tur i skogen hver dag, men man kan lure inn mye motorisk trening også hjemme.

Ellers er jo paradis-tida kommet nå, og det er jo veldig bra hinke og balansetrening.

Huffda, jeg skjønner at dette har vært en vond opplevelse for både deg og utten din. Og legen høres ikke "barnevennlig" ut.

Men jeg har selv "vært der"; med en sønn som ikke klarte å hinke, som falt og slo seg for annethvert skritt han tok, omtrent, og som ikke klarte å klatre, sparke eller ta imot ball.

Både jeg og faren syntes han var dårlig motorisk, og når barnehagen kontaktet oss for å spørre om vi syntes det var greit at gutten ble med på en "trimgruppe" sammen med noen andre gutter og jenter, i barnehagetida, var det ikke nei i vår munn! Hvorfor skulle det være det?

At unger har dårlig grovmotorikk, betyr ikke at de er mindre intelligente, nødvendigvis! Det er da ikke noe nederlag at han får gå hos fysioterapeut noen måneder. Ta også en skikkelig synstest, og sjekk ørene hans. Det kan være at det er et eller annet i veien med balansen, og det kan skyldes både dårlig syn/ssidesyn, og at det er "noe" med ørene, som gjør at han ikke takler løping, f.eks

vår gutt begynte hos fysioterapeut det siste året i bhg, og avsluttet nå 1.klasse. Han skal fortsette et år til i den gruppa, og han har forbedret seg radikalt!

Nei, la gutten få noen måneder hos fysioterapeut, og du skal se at han begynner å finne slike ting interessante og artige, og kommer til å forbedre seg.

Men 1 tur i skog og mark i uka er da mye mer enn ingenting! ;-) Prøv det, klatre gjerne i trea selv, også. Det er kjempegøy.

Skjønner at jeg tok feil da jeg trodde at du ikke ville at han skal gå hos fysioterapeut, - men resten skjønner jeg ikke skal være noe problem, skal jeg være ærlig!

Gjest kløverblomst

Jeg har ingen motforestillinger mot fysioterapi, og da vi vel var kommet der i fra lurte jeg på hvorfor jeg sto med ny timeavtale i hånda, og ikke henvisning til fysioterapi. Jeg opplevde legen som så rask og irritert at jeg ikke fikk summet meg før vi var ute.

Jeg tok kontakt med helsestasjonen igjen, litt fordi svarene fra dere her overbeviste meg om at motorikken hans ikke er som den skal være. (Akkurat slik vi har ment lenge). Jeg syns det ble feil å vente et halvt år hvor vi skal famle i blinde og ikke vite hva vi skal gjøre.

Fikk snakke med helsesøster, som var veldig glad for at jeg hadde tatt kontakt igjen. Hun visste selvsagt ikke hvorfor legeundersøkelsen ble så overfladisk, men sa at legen hadde oppfattet gutten som svært lite samarbeidsvillig, og mente at det gikk på modenhet.

Jeg understreket at vi har vært bekymret for motorikken hans lenge, og at "se det an" føltes feil for oss. Hun sa også at HUN hadde opplevd gutten som svært samarbeidsvillig og lett å komme i kontakt med når hun tok seg tid til å komme litt innpå han.

Så vi ble enige om å få ny time i løpet av sommeren, hos den andre helsestasjonslegen, og hvis han er enig med den legen vi hadde i dag, om at motorikken er dårlig, så bør han henvises til fysioterapeut like godt først som sist.

Men altså var legens vurdering at det var modenheten som var problemet, fordi han ikke samarbeidet. Mens min vurdering (og oppfatning etter å ha vært der) var at jeg trodde det handlet om motorikken. Legen ville se det an fordi modenheten vil komme seg. Jeg mener at han ikke er så umoden, men kom "galt ut" med legen.

Men i allefall - i øyeblikket er jeg beroliget, for jeg vet at dette ikke skal "skure og gå" et halvt år med usikkerhet.

Setter stor pris på alle tips for hvordan man enkelt kan øve opp motorikken hjemme! Tusen takk alle sammen! :-

Du har fått mange svar, JEG tenker også: la denne legen, eller helsestasjonen, få høre hvor negativt du følte denne kontrollen. Sånn går det ikke an å gå frem med unger!

Det fins mange ufølsome leger der ute, at de i tillegg skal ha med barn å gjøre er skremmende.

Uansett- lykke til!

Annonse

Gjest kløverblomst

Du har fått mange svar, JEG tenker også: la denne legen, eller helsestasjonen, få høre hvor negativt du følte denne kontrollen. Sånn går det ikke an å gå frem med unger!

Det fins mange ufølsome leger der ute, at de i tillegg skal ha med barn å gjøre er skremmende.

Uansett- lykke til!

Tusen takk! Som jeg skrev rett under her så har jeg kontaktet helsestasjonen allerede, men valgte å ikke si så mye om hvordan legen møtte han, siden det var helsesøster og ikke legen jeg snakket med på telefonen.

"Greier ikke å løpe og sparke ball samtidig. Greier ikke å sykle uten støttehjul. "

Løpe og sprake ball er det da mange som ikke klarer. Jeg tror faktisk ikke jeg kan. Sykle uten støttehjul er det mange 5-åringer som ikke kan. Det kommer nok etter hvert. :-)

Gjest kløverblomst

Huffda, jeg skjønner at dette har vært en vond opplevelse for både deg og utten din. Og legen høres ikke "barnevennlig" ut.

Men jeg har selv "vært der"; med en sønn som ikke klarte å hinke, som falt og slo seg for annethvert skritt han tok, omtrent, og som ikke klarte å klatre, sparke eller ta imot ball.

Både jeg og faren syntes han var dårlig motorisk, og når barnehagen kontaktet oss for å spørre om vi syntes det var greit at gutten ble med på en "trimgruppe" sammen med noen andre gutter og jenter, i barnehagetida, var det ikke nei i vår munn! Hvorfor skulle det være det?

At unger har dårlig grovmotorikk, betyr ikke at de er mindre intelligente, nødvendigvis! Det er da ikke noe nederlag at han får gå hos fysioterapeut noen måneder. Ta også en skikkelig synstest, og sjekk ørene hans. Det kan være at det er et eller annet i veien med balansen, og det kan skyldes både dårlig syn/ssidesyn, og at det er "noe" med ørene, som gjør at han ikke takler løping, f.eks

vår gutt begynte hos fysioterapeut det siste året i bhg, og avsluttet nå 1.klasse. Han skal fortsette et år til i den gruppa, og han har forbedret seg radikalt!

Nei, la gutten få noen måneder hos fysioterapeut, og du skal se at han begynner å finne slike ting interessante og artige, og kommer til å forbedre seg.

Det som er vanskelig er å trene målrettet når man ikke vet hva man driver med. Derfor syns jeg det er greit å få hjelp av fysioterapeut, uten at jeg egentlig vet hva fysioterapeuten kan gjøre, og hvordan det fungerer.

Vi prøver å komme ut på tur og være i aktivitet, vi har kjøpt en liten trampoline som foreløpig er stor stas, og vi går en del tur. Men det er vanskelig å vite hvordan vi skal stimulere han til å gjøre ting han ikke vil, har lyst til eller føler at han mestrer skikkelig.

Takk for svaret! :-)

Gjest kløverblomst

Lykke til!

Takk for svaret! Ja, jeg blandet nok begrepene litt, tankene var bare et eneste kaos.

Det jeg nå har fått vite var at legen ikke bare mente at han hadde dårlig motorikk, men at han i tillegg var lite moden fordi han ikke samarbeidet med henne. Det var derfor legen ville vente med henvisning til fysio, for å se hva som går seg til som følge av modning først. Men nå blir det ny time hos en annen helsestasjonslege, og så får vi se hva som kommer ut av det. :-)

Gjest kløverblomst

Uff da.. Hørtes utrivelig ut! Du kunne kasnkje spurt om hun kunne sjekket hofter, knær osv? Veldig lett å si.. :) har selv sittet hos helsesøster og bare følt meg hivd ut etter å fått en brosjyre. Neste gang skrev jeg en lapp om hva jeg ønsket å ta opp/hva hun skulle ta en titt på. Er litt enklere da, for er så lett å glemme hvis det blir mye annet.

Ang. motorikken til gutten din så trenger ikke det ha noe i, kan hende han bare er litt treg i utviklingen, kan komme seg fort det! Øv på balanse og å hinke. Sett opp planke han kan gå på. Lag leker ut av det så han ikke føler seg presset, men synes det er gøy. En fysioterapeut vil kanskje ha flere lek/øvelses-forslag.

Ja, lett å si! :-) Jeg ble så forfjamset, tok et par timer før jeg fikk summet meg skikkelig. Legen har nok valgt å utstette hele undersøkelsen fordi hun mente han var for "umoden". Det antydet i allefall helsesøster på telefonen nå nettopp.

Gjest kløverblomst

Legen var klønete - ikke bry deg om det!

Det du forteller om motorikk ville jeg undersøkt nærmere. Det kan ha flere årsaker, bl.a. synsproblematikk. Slik du beskriver ham, vil nok min datter også være. Hun har sideforskjell som resultere i at hun støtter seg på venstre side og høyre kommer etter. Ballansen blir såklart også dårlig ved sideforskjell. Jeg mener IKKE at gutten din og vesla har lik problematikk, men jeg ville undersøkt ham hos barnefysioterapeut. Finnes masse man kan gjøre!

Mine barn har samarbeidet dårlig på kontroller uten at noen har gjort noe mer ut av det. Når det gjaldt hørsel så kom vi tilbake når jeg hadde fått bearbeidet jenta litt først.

Er ikke sikker på hva sideforskjell betyr. Kan du forklare?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...