Gå til innhold

Femårskontroll som ikke gikk så bra

Anbefalte innlegg

Gjest kløverblomst

"Tiden utenom barnehagen strekker ikke helt til. Kanskje kan vi få til en tur i skogen en gang i uka, men mer enn det blir det mest sannsynlig ikke, hvis jeg skal være realistisk."

Vi har også et barn som ikke er veldig flink grovmotorisk, men prøver å ha fokus på det (det er bedre å trene på ting man ikke er god på hjemme / sammen med folk man kjenner). Vi har derfor mange fysiske leker (og prioriterer disse framfor stillesittende leker som tegning, perling osv - det blir nok av det uansett).

Ute har vi trampoline, balanseleker, sklie, tarzanhuske, turnringer, sparkesykkel, sykler, ski, akebrett osv og inne har turnringer i stua (!), selv TV-spillet er av grovmotorisk art (Eyetoy). Vårt barn har kommet seg betraktelig det siste året, selv om hun alltid er den siste til å lære seg å sykle, ta salto, snurre rundt i turnringene osv. så klarer hun det alltid til slutt. Poenget mitt med alt dette var at man ikke trenger på tur i skogen hver dag, men man kan lure inn mye motorisk trening også hjemme.

Ellers er jo paradis-tida kommet nå, og det er jo veldig bra hinke og balansetrening.

Tusen takk for mange gode tips! :-)

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

3

• Lillemus

2

• puttelull

2

• bb71

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest kløverblomst

går han på noe adtiviteter etter barnehagen. Kanskje han kunne vært med på noe idrettskole, turn eller svømming.

Synst ikke du skal ta det så tungt. Legen burde nok ikke jobbet på en helsestasjon. Kanskje dere er heldig neste gang at det er en ny lege.

Jeg pleier å forberede barna mine før vi går på helsestasjonen. Forteller litt om hva som kommer til å skje og hvorfor legen vil de skal gjøre de forskjellige øvelsene.

Jeg hadde også forberedt han, men legen gikk litt for rett på sak, og hoppet dessuten over store deler av det jeg hadde forberedt han på. (Undersøkelse av lunger, hjerte, hofter, osv). Dessuten sto det på brevet fra helsestasjonen klipping - men det ble tegning i stedet.

(Og så kunne jeg ikke forberede han på "trusselen" om å bli forlatt på skolen...)

Gjest pekka

Kjære all verden for en behandling, dette er vel i en storby?

Jeg ville ikke bekymret meg var jeg du, han kommer seg fort. Om et halvt år er han mer frempå, håper han glemmer denne episoden....

Den behandlingen han fikk burde du snakke med en høyerestående person om. Det er ikke mulig........huffame

Gjest kløverblomst

Kjære all verden for en behandling, dette er vel i en storby?

Jeg ville ikke bekymret meg var jeg du, han kommer seg fort. Om et halvt år er han mer frempå, håper han glemmer denne episoden....

Den behandlingen han fikk burde du snakke med en høyerestående person om. Det er ikke mulig........huffame

Tusen takk for svaret. :-)

Det varmer og gir meg en liten klump i halsen. Jeg, som normalt er både talefør og jeg vil si ressurssterk i kontakt med både offentlige etater og andre følte meg som en liten lus i dag.

Gutten min ER litt reservert og kanskje litt umoden for alderen, men det pleier å hjelpe hvis han får litt tid å seg. Det å være reservert i seg selv burde ikke være noe problem for helsestasjonslegen å håndtere.

Jeg hadde også forberedt han, men legen gikk litt for rett på sak, og hoppet dessuten over store deler av det jeg hadde forberedt han på. (Undersøkelse av lunger, hjerte, hofter, osv). Dessuten sto det på brevet fra helsestasjonen klipping - men det ble tegning i stedet.

(Og så kunne jeg ikke forberede han på "trusselen" om å bli forlatt på skolen...)

Det høres ut som en dustete lege! Det er neppe noe uvanlig at barns prestasjoner kan påvirkes av måten de blir tatt imot på.

Hvis jeg har forstått det riktig, så har denne legen valgt å utsette henvisning til fysioterapeut fordi hun mener at barnet var "umodent" og derfor vil ha ny time senere på året først? Dersom dere mener at barnet _bør_ komme til fysioterapeut pga motorikken hans, så vil jeg si: jo før jo heller!!

Hva om du ringer og snakker med helsesøster om akkurat det? Og sier det som det var når det gjelder denne legen.

Men ellers kan det jo være greit å få en ny time senere, særlig hvis man i mellomtiden har fått ny lege ved helsestasjonen (man kan jo alltids håpe....) ;-)

Vi fikk til 4- eller 5-årskontrollen en slik "anmerkning" om noe som kanskje ikke var helt bra, men som skulle ses an ved ny time om et halvår. For vårt barn gjaldt det synet, og jeg var uenig med legens bedømmelse.

Legen pekte på noen rare svart-hvitt-tegninger ("silhuetter") og bad barnet si hva det var. Et av bildene var en rar trikk med slik elektrisitets-greie på toppen.Sønnen min visste rett og slett ikke hva det var, men kalte det noe annet (husker ikke hva han sa). Men poenget var at han kalte trikketegningen for akkurat _det samme_ enten han så det som stor eller liten tegning.

Ergo klarte han å SE tegningen mer enn bra nok, han kjente bare ikke igjen bildet.

Da var jeg i grunnen takknemlig for at legen ga oss ny time 6 mnd senere. Da var det ny lege som var der, og han valgte å vise frem bokstaver isteden, og det klarte poden helt fint.

Dersom sønnen min HADDE hatt et synsproblem ville jeg selvsagt vært sjeleglad for henvisning til øyenlege, men i dette tilfellet trodde jeg ikke at noe var galt, og da var det bedre å få ny helsestasjontime enn å sette i gang et mye større "apparat".

Gjest Elextra

Synes det var hårreisende behandling. Slike leger burde ikke jobbe med barn.

Mange av tingene du nevner, som å sykle uten støttejul, tegne firkanter, sparke ball mens man løper, er dessuten tillærte ferdigheter. Ingen femåring vil klare disse tingene om de ikke først har øvd på dem. Synes derfor det blir helt feil å bruke slike ferdigheter til å måle modenhet og motorikk.

Er forresten femårskontroll obligatorisk? Har en femåring selv, og lurer på når vi bør begynne å trene :-).

Annonse

Høres ut som en doktor som ikke er flink med barn.

Da min 4 åring var på kontroll skulle han gå langs en strek (det gikk bra), men da han skulle hinke sa han at det klarte han ikke (selv om jeg viste at han kunne det). Legen brydde seg ikke noe om det. Grunnen til at min sønn ikke klarte hinkinga fortalte han etterpå "men, mamma da jeg klarer ikke å hinke etter streket". Synes ikke man kan forlange det av en 5 åring, det er nok voksne som vil ha problemer med det.

Gjest kløverblomst

Det høres ut som en dustete lege! Det er neppe noe uvanlig at barns prestasjoner kan påvirkes av måten de blir tatt imot på.

Hvis jeg har forstått det riktig, så har denne legen valgt å utsette henvisning til fysioterapeut fordi hun mener at barnet var "umodent" og derfor vil ha ny time senere på året først? Dersom dere mener at barnet _bør_ komme til fysioterapeut pga motorikken hans, så vil jeg si: jo før jo heller!!

Hva om du ringer og snakker med helsesøster om akkurat det? Og sier det som det var når det gjelder denne legen.

Men ellers kan det jo være greit å få en ny time senere, særlig hvis man i mellomtiden har fått ny lege ved helsestasjonen (man kan jo alltids håpe....) ;-)

Vi fikk til 4- eller 5-årskontrollen en slik "anmerkning" om noe som kanskje ikke var helt bra, men som skulle ses an ved ny time om et halvår. For vårt barn gjaldt det synet, og jeg var uenig med legens bedømmelse.

Legen pekte på noen rare svart-hvitt-tegninger ("silhuetter") og bad barnet si hva det var. Et av bildene var en rar trikk med slik elektrisitets-greie på toppen.Sønnen min visste rett og slett ikke hva det var, men kalte det noe annet (husker ikke hva han sa). Men poenget var at han kalte trikketegningen for akkurat _det samme_ enten han så det som stor eller liten tegning.

Ergo klarte han å SE tegningen mer enn bra nok, han kjente bare ikke igjen bildet.

Da var jeg i grunnen takknemlig for at legen ga oss ny time 6 mnd senere. Da var det ny lege som var der, og han valgte å vise frem bokstaver isteden, og det klarte poden helt fint.

Dersom sønnen min HADDE hatt et synsproblem ville jeg selvsagt vært sjeleglad for henvisning til øyenlege, men i dette tilfellet trodde jeg ikke at noe var galt, og da var det bedre å få ny helsestasjontime enn å sette i gang et mye større "apparat".

Tusen takk for svaret!

Ja, problemet var jo at vi egentlig har vært bekymret for motorikken hans, og ble forundret over "vente og se". Og særlig når det ble begrunnet i modenhet. For DET kjenner vi ikke helt igjen. At han er utrygg i nye situasjoner, ja, men vi oppfatter han ikke som umoden. Bare litt reservert av natur.

Jeg snakket med helsesøster på telefonen, og sendte henne i tillegg en mail nå nettopp, hvor jeg understreket at neste kontroll, med den andre legen, må det ikke fokuseres så mye på skole. La gutten få slappe litt av og vise hva han faktisk kan - og trenger han hjelp motorisk (noe vi tror han gjør) så må han få hjelp NÅ, og ikke vente på at han skal være mindre reservert.

Men nå tror jeg altså at vi er på rett vei. :-)

Gjest kløverblomst

Synes det var hårreisende behandling. Slike leger burde ikke jobbe med barn.

Mange av tingene du nevner, som å sykle uten støttejul, tegne firkanter, sparke ball mens man løper, er dessuten tillærte ferdigheter. Ingen femåring vil klare disse tingene om de ikke først har øvd på dem. Synes derfor det blir helt feil å bruke slike ferdigheter til å måle modenhet og motorikk.

Er forresten femårskontroll obligatorisk? Har en femåring selv, og lurer på når vi bør begynne å trene :-).

Bør nok legge dere i hardtrening snarest! Også det å tegne inni labyringer uten å berøre veggene er viktig! Og hinke langs en strek på golvet. :-)

Nei, det er ikke obligatorisk, alle kontroller på helsestasjonen er frivillig. Men får håpe at de færreste kommer til en lege som den vi møtte i dag. :-)

Gjest Elextra

Bør nok legge dere i hardtrening snarest! Også det å tegne inni labyringer uten å berøre veggene er viktig! Og hinke langs en strek på golvet. :-)

Nei, det er ikke obligatorisk, alle kontroller på helsestasjonen er frivillig. Men får håpe at de færreste kommer til en lege som den vi møtte i dag. :-)

Mente ikke obligatorisk på den måten, jeg mente - blir man innkalt? Synes vi nylig var på fireårskontroll, jeg.

Er ikke sikker på hva sideforskjell betyr. Kan du forklare?

En side er svakere enn den andre. Kan oppstå ved f.eks. feil leie i magen som forplanter seg i en forskjell siden man er flinkere med en side av kroppen og derfor bruker denne mest. Mange grunner til at noen er svakere i en side, og alle har vi en "favorittside"

Gjest Calóni

Høres ut som en doktor som ikke er flink med barn.

Da min 4 åring var på kontroll skulle han gå langs en strek (det gikk bra), men da han skulle hinke sa han at det klarte han ikke (selv om jeg viste at han kunne det). Legen brydde seg ikke noe om det. Grunnen til at min sønn ikke klarte hinkinga fortalte han etterpå "men, mamma da jeg klarer ikke å hinke etter streket". Synes ikke man kan forlange det av en 5 åring, det er nok voksne som vil ha problemer med det.

Jeg husker min egen fireårskontroll. Helsesøstra ville at jeg skulle hinke, men ikke søren om jeg gadd å hinke for den dumme damen der! Og jeg sto på mitt, mens mamma satt ved siden av og forsikret helsesøster om at "hun kan hinke altså, helt sant!" :P

Annonse

Men hvordan? Det er det som er så fortvilet. Vi har tatt det opp med barnehagen i to år, at vi mener han har dårlig grovmotorikk, men de sier at han er helt gjennomsnittlig. Tiden utenom barnehagen strekker ikke helt til. Kanskje kan vi få til en tur i skogen en gang i uka, men mer enn det blir det mest sannsynlig ikke, hvis jeg skal være realistisk.

Ppoden min blir 8 til høsten og har alltid hatt elendig balanse, han sykler f.eks. fremdeles ikke uten støtte...

Men nå har vi kjøpt trampoline hos kjæresten min! Jeg har med ungene dit så ofte jeg kan, men det blir sjeldent mer enn 1-2 helger i mnd. Alikevel merker jeg vanvittig bedring i balansen bare etter 2-3 helger med "intensiv hopping". :o)

Så hvis dere har en liten hageflekk, vurder en trampis med sikkerhetsnett - det er kjempegøy for oss voksne også!

Sett opp en ribbevegg inne? Det gjorde vi da ungene var små, stas, i perioder i alle fall.

Har dere en bra fastlege? I så fall bør du få gutten dit og få henvisning til barnefysioterapeut så snart som mulig. Det er også viktig å få gutten raskt til en lege som vet å behandle barn, så han ikke får legeskrekk.

Fysioterapeuter har ofte veldig mye positivt å bidra med. De er som regel også høflige og hyggelige i sin fremferd, spesielt de som velger å jobbe med barn.

Den legens oppførsel er under pari. Hvem som helst kunne fått prestasjonsagst og motoriske problemer av mindre. Send et brev til kommunelege 1 eller fylkeslegen. Vedkommende lege burde finne en annet sted å utøve yrke enn på helsestasjonen. Patologen f.eks....

Gi også beskjed til helsestasjonen at det er HELT uaktuelt med flere konsultasjoner hos den aktuelle barneterroristen.

mvh

Det var en veldig uproff lege. Men jeg synes absolutt det kan være greit å få litt tips av en fysioterapeut med den motoriske delen. Det er en klar link mellom motorikk og lesing og skriving. At han ikke gleder seg til skolestart er jo normalt - mange gjør ikke det. Men det kan jo være greit å gjøre det dere kan for at opplevelsen blir god.

Var jeg deg ville jeg ringt helsestasjonen og bedt om henvisning til fysioterapi med en gang. Ikke fordi det nødvendigvis er noe "galt" med sønnen din, men fordi en fysioterapeut kan gi dere tips til måter dere kan øve på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...