Aisha1365380364 Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Jeg var selv et nokså klønete barn, og den dag i dag synes jeg det er synd at foreldrene mine ikke tok oss barna med i svømmehallen, ut i skogen osv. Det trenger ikke være noe storstilt opplegg. Ridning er supert for balanse og koordinasjon. Der _er_ dessverre en stor bakdel å være sistemann i gymtimene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1805628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Minner meg om vår legekontroll mht til dårlig lege da poden skulle begynne på skolen Udugelig lege, og jeg slutter meg helt til PieLills råd. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1805666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 at jeg sendte inn klage til kommunen på denne legen. Vi fikk et "flåse" svar som jeg også gikk videre med, men så er det tyst....fra legen og fra kommunen!! Vil anbefale deg å klage. Vi må si ifra når vi føler at leger behandler våre barn uverdig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1805692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Har ikke lest hva andre skriver her, jeg synes dette var dårlig jobb av legen. Har flere ganger vært borti leger selv som ikke er interresert i å snakke med barnet, bare teste å bli ferdig. Motorikk er veldig viktig og dere kan jo trene litt ekstra på dette nå i sommerferien ved å gå på turer i skog og mark med litt røtter å stubber som motorisk utfordring. hopp tau, balansere på kantsteiner, rundt sandkasse osv-gjør det som en lek og balanser gjerne du også og husk armene ut begge to! La han holde deg i arma hvis du må holde ham i arma le, klapp og gi mye ros. Kast ball til hverandre,spark ball til hverandre,rull ball til hverandre involver gjerne søsken i "leken". Gå litt baklengs sidelengs hopp på en fot o.l. Ta det som en lek og ha det gøy å le av hverandre. Masse du selv kan hjelpe til med for å trene motorikk, det er bare om å huske på noe. Masse kan skje på et år Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1805726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gintab Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Du var jo tydeligvis klar over at han var seint utviklet, så hva er så fryktelig med eventuelt å få satt fokus på det? Hvis han ikke ligger innenfor" normal"utviklingen vil han jo få hjelp, og det bør du heller sette pris på enn bli fortvilet over! Mye bedre å få satt i gang hjelpen nå siste året i barnehagen enn å vente til han skal begynne på skolen! Har selv to adoptivbarn som begge har trenge, og trenger "ekstra", noe vi har vært kjempeheldige å få tidlig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1806128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kløverblomst Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg er overveldet over responsen her inne - takk alle sammen! For å oppklare et par ting - vi har ikke på noen måte motsatt oss oppfølging av fysioterapeut. Vi foreldre er klar over at motorikken hans ikke er veldig bra, men ble overrasket over legens kvasse måte å være på, og at hun ikke undersøkte han. Hadde forventet undersøkelse av hofter, rygg og føtter, for å avdekke om årsaken til de motoriske "problemene" kunne sitte der. Dessuten sto det på innkallingen fra helsestasjonen at en slik undersøkelse skulle finne sted. Slik jeg opplevde situasjonen ble legen irritert, var småspydig, og lite interessert i å prøve å undersøke gutten. Hun ville bare utsette kontrollen, og ferdig med det. Jeg ble forfjamset og det tok flere timer etterpå før jeg endelig begynte å bli sint. Det er godt å se at dere er enige med meg i at legens oppførsel var kritikkverdig, jeg må jo innrømme at jeg begynte å lure på om det er jeg som stiller for store krav. Jeg valgte å kontakte helsestasjonen igjen i løpet av dagen i går, og fikk snakke med helsesøster. Hun "oppklarte" for meg at årsaken til at legen ville utsette kontrollen var at legen mente gutten var "umoden" for alderen. Og at de motoriske tingene ikke var så viktig at legen mente et var nødvendig med fysioterapi nå. Samtidig bekreftet helsesøster at HUN ikke hadde opplevd gutten som spesielt umoden, og at HUN syntes han var svært samarbeidsvillig, når hun tok seg tid til å komme innpå han. Helsesøster var også veldig forståelsesfull i forhold til at jeg var blitt forvirret og usikker. Jeg gikk der fra og trodde at legen mente gutten min hadde store motoriske vansker - uten at legen ville gjøre noe annet enn å vente et halvt år. Jeg fortalte helsesøster at mye av årsaken til at kontrollen gikk så dårlig var at legen fokuserte så veldig på det med skolestart. For han ER egentlig veldig flink til å samarbeide, men skole vil han bare ikke høre snakk om. Vi ble enige om at hun skulle sette opp ny time i løpet av sommeren, og da kommer vi til den andre helsestasjonslegen. Hvis den andre legen deler den førstes oppfatning om det motoriske, blir det henvisning til fysioterapi med en gang. Og hvis den andre legen også er enig i manglende modenhet, går jeg ut i fra at det også blir fulgt opp på noe vis. Jeg ser at innleggene mine kan ha virket som om vi ville fornekte problemene, og ikke ønsket hjelp. Men saken er altså motsatt. Kontrollen i går føltes omtrent som å gå til tannlegen og få beskjed om at her var det ille - og så bli sendt hjem med ny kontroll om noen måneder. Er det noe galt må det jo tas tak i. Kommunikasjonen med legen var åpenbart fryktelig dårlig, og jeg kommer ikke til å ta noen ytterligere timer hos henne, den saken er helt klar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1806145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Tusen takk for svaret! Ja, problemet var jo at vi egentlig har vært bekymret for motorikken hans, og ble forundret over "vente og se". Og særlig når det ble begrunnet i modenhet. For DET kjenner vi ikke helt igjen. At han er utrygg i nye situasjoner, ja, men vi oppfatter han ikke som umoden. Bare litt reservert av natur. Jeg snakket med helsesøster på telefonen, og sendte henne i tillegg en mail nå nettopp, hvor jeg understreket at neste kontroll, med den andre legen, må det ikke fokuseres så mye på skole. La gutten få slappe litt av og vise hva han faktisk kan - og trenger han hjelp motorisk (noe vi tror han gjør) så må han få hjelp NÅ, og ikke vente på at han skal være mindre reservert. Men nå tror jeg altså at vi er på rett vei. :-) Det er nokså borti hampen å "motivere" et barn som ikke er så veldig lysten på å f.eks. hinke på kommando, med at "når du begynner på skolen, må du være der alene uten mamma". Når neste gang nærmer seg, ikke la forberedelsene være av typen "denne gangen må du klare det", men mer i retning av at "denne gangen blir det morsommere". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1806149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kløverblomst Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg er overveldet over responsen her inne - takk alle sammen! For å oppklare et par ting - vi har ikke på noen måte motsatt oss oppfølging av fysioterapeut. Vi foreldre er klar over at motorikken hans ikke er veldig bra, men ble overrasket over legens kvasse måte å være på, og at hun ikke undersøkte han. Hadde forventet undersøkelse av hofter, rygg og føtter, for å avdekke om årsaken til de motoriske "problemene" kunne sitte der. Dessuten sto det på innkallingen fra helsestasjonen at en slik undersøkelse skulle finne sted. Slik jeg opplevde situasjonen ble legen irritert, var småspydig, og lite interessert i å prøve å undersøke gutten. Hun ville bare utsette kontrollen, og ferdig med det. Jeg ble forfjamset og det tok flere timer etterpå før jeg endelig begynte å bli sint. Det er godt å se at dere er enige med meg i at legens oppførsel var kritikkverdig, jeg må jo innrømme at jeg begynte å lure på om det er jeg som stiller for store krav. Jeg valgte å kontakte helsestasjonen igjen i løpet av dagen i går, og fikk snakke med helsesøster. Hun "oppklarte" for meg at årsaken til at legen ville utsette kontrollen var at legen mente gutten var "umoden" for alderen. Og at de motoriske tingene ikke var så viktig at legen mente et var nødvendig med fysioterapi nå. Samtidig bekreftet helsesøster at HUN ikke hadde opplevd gutten som spesielt umoden, og at HUN syntes han var svært samarbeidsvillig, når hun tok seg tid til å komme innpå han. Helsesøster var også veldig forståelsesfull i forhold til at jeg var blitt forvirret og usikker. Jeg gikk der fra og trodde at legen mente gutten min hadde store motoriske vansker - uten at legen ville gjøre noe annet enn å vente et halvt år. Jeg fortalte helsesøster at mye av årsaken til at kontrollen gikk så dårlig var at legen fokuserte så veldig på det med skolestart. For han ER egentlig veldig flink til å samarbeide, men skole vil han bare ikke høre snakk om. Vi ble enige om at hun skulle sette opp ny time i løpet av sommeren, og da kommer vi til den andre helsestasjonslegen. Hvis den andre legen deler den førstes oppfatning om det motoriske, blir det henvisning til fysioterapi med en gang. Og hvis den andre legen også er enig i manglende modenhet, går jeg ut i fra at det også blir fulgt opp på noe vis. Jeg ser at innleggene mine kan ha virket som om vi ville fornekte problemene, og ikke ønsket hjelp. Men saken er altså motsatt. Kontrollen i går føltes omtrent som å gå til tannlegen og få beskjed om at her var det ille - og så bli sendt hjem med ny kontroll om noen måneder. Er det noe galt må det jo tas tak i. Kommunikasjonen med legen var åpenbart fryktelig dårlig, og jeg kommer ikke til å ta noen ytterligere timer hos henne, den saken er helt klar! Når det gjelder de motoriske tingene setter jeg pris på alle forslag og ideer. Vi har ei lita trampoline (140 cm i diameter) på terrassen, og prøver å komme oss ut på tur. Vi skal være ekstra flinke i sommer til å leke og trene motorikk, og driver blant annet og øver på å gå ned trapper med vekselvis høyre og venstre bein. Jeg håper at vi etterhvert ser resultater. :-) Takk for mange gode tips til hvordan vi kan leke videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1806152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kløverblomst Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Det er nokså borti hampen å "motivere" et barn som ikke er så veldig lysten på å f.eks. hinke på kommando, med at "når du begynner på skolen, må du være der alene uten mamma". Når neste gang nærmer seg, ikke la forberedelsene være av typen "denne gangen må du klare det", men mer i retning av at "denne gangen blir det morsommere". Ja, har tenkt mye på det. Har bestemt at når vi får innkallingen til neste time, så sier vi bare at den legen vi var hos glemte å undersøke han, så vi skal til en annen lege. Og at denne legen vil se hvor stor og flink han har blitt nå som han har blitt 5 år. Har også forberedt helsestasjonen og bedt dem si til legen at han ikke skal nevne skolestart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1806158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Når det gjelder de motoriske tingene setter jeg pris på alle forslag og ideer. Vi har ei lita trampoline (140 cm i diameter) på terrassen, og prøver å komme oss ut på tur. Vi skal være ekstra flinke i sommer til å leke og trene motorikk, og driver blant annet og øver på å gå ned trapper med vekselvis høyre og venstre bein. Jeg håper at vi etterhvert ser resultater. :-) Takk for mange gode tips til hvordan vi kan leke videre! Om det ikke allerede er foreslått. Balansebrett. Et av de enklere. Så kan man stå på det og f.eks. forsøke å kaste / ta imot ball. Koster fra 200-600,-. Jeg har gode erfaringer med å øve sammen med ungene på noe jeg er dårlig til selv. F.eks. forsøke å sparke en ball to ganger på rad med knærne. Da blir det noen vi lykkes og misslykkes med sammen og barnet unngår å komme i en underlegen situasjon. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1806677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Du var jo tydeligvis klar over at han var seint utviklet, så hva er så fryktelig med eventuelt å få satt fokus på det? Hvis han ikke ligger innenfor" normal"utviklingen vil han jo få hjelp, og det bør du heller sette pris på enn bli fortvilet over! Mye bedre å få satt i gang hjelpen nå siste året i barnehagen enn å vente til han skal begynne på skolen! Har selv to adoptivbarn som begge har trenge, og trenger "ekstra", noe vi har vært kjempeheldige å få tidlig! Dette handlet vel om måten barnet ble behandlet på, samt at legen mente den motoriske utviklingen var sen _uten_ å henvise til barnefysioterapeut. Leger som ikke har IQ eller ork til å oppføre seg bedre burde ikke få lov å komme i nærheten av helsestasjon eller barn. Legen så dessuten ut til å være fullstendig blind for at hennes ufyselige oppførsel ville påvirke testresultatene sterkt. Det er klin umulig å få unger til å sammarbeide uten at man først blir venner med dem og gjør dem trygge. Lykkes man ikke med det kan man droppe alle testene og sette opp en ny time. Svært mange barn slutter å fungere det øyeblikket de føler de er cirkusdyr som må prestere. Foruten å påføre ungen en opplevelse som kan vanskeliggjøre senere legeundersøkelser, har legen gjennomført en undersøkelse der legen selv har lagt inn så mange forstyrrende elementer at resultatene er av null verdi. Husker en legekontroll på helsestasjonen. Jeg var litt stresset og ville ikke kave bort legens tid. Legen derimot lente seg tilbake og bare iaktok ungen som hoppet, spratt, sang og så seg omkring på kontoret. Det var ikke nødvendig med så mange tester etter det. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1806692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Dette handlet vel om måten barnet ble behandlet på, samt at legen mente den motoriske utviklingen var sen _uten_ å henvise til barnefysioterapeut. Leger som ikke har IQ eller ork til å oppføre seg bedre burde ikke få lov å komme i nærheten av helsestasjon eller barn. Legen så dessuten ut til å være fullstendig blind for at hennes ufyselige oppførsel ville påvirke testresultatene sterkt. Det er klin umulig å få unger til å sammarbeide uten at man først blir venner med dem og gjør dem trygge. Lykkes man ikke med det kan man droppe alle testene og sette opp en ny time. Svært mange barn slutter å fungere det øyeblikket de føler de er cirkusdyr som må prestere. Foruten å påføre ungen en opplevelse som kan vanskeliggjøre senere legeundersøkelser, har legen gjennomført en undersøkelse der legen selv har lagt inn så mange forstyrrende elementer at resultatene er av null verdi. Husker en legekontroll på helsestasjonen. Jeg var litt stresset og ville ikke kave bort legens tid. Legen derimot lente seg tilbake og bare iaktok ungen som hoppet, spratt, sang og så seg omkring på kontoret. Det var ikke nødvendig med så mange tester etter det. ;-) mvh HUff, barnebarnet mitt - gledet seg - fikk se legen som er fra India og bråsnudde i døra - "han er helt brun!" sa hun forskrekket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1806792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 HUff, barnebarnet mitt - gledet seg - fikk se legen som er fra India og bråsnudde i døra - "han er helt brun!" sa hun forskrekket. Uffda, får håpe han raskt roet seg når han fant ut at legen bare var et vanlig menneske! Når jeg leser slikt er jeg glad jeg bor i en by hvor barna er vant til å møte og omgås folk fra alle verdensdeler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1807931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 HUff, barnebarnet mitt - gledet seg - fikk se legen som er fra India og bråsnudde i døra - "han er helt brun!" sa hun forskrekket. vel. Nevøen min påsto at den afrikanske legen han møtte var "GRØNN". Han var to år og utrolig imponert. "Se mamma, en grønn mann!" Senere har han vist seg som en innbarka anti-rasist og globetrotter med venner fra alle deler av verden. Så det er håp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1807945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Syns det var leit dere skulle møte på en lege med så dårlige sosiale ferdigheter ( Ser du har fått mange svar og gode råd ang. dette. Jeg vil bare foreslå at dere melder barnet på f.eks et turnparti. Kjempefin, artig og allsidig trening som gir barnet bedre kroppsbeherskelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1807957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Samfunnskritiker Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Synes det var hårreisende behandling. Slike leger burde ikke jobbe med barn. Mange av tingene du nevner, som å sykle uten støttejul, tegne firkanter, sparke ball mens man løper, er dessuten tillærte ferdigheter. Ingen femåring vil klare disse tingene om de ikke først har øvd på dem. Synes derfor det blir helt feil å bruke slike ferdigheter til å måle modenhet og motorikk. Er forresten femårskontroll obligatorisk? Har en femåring selv, og lurer på når vi bør begynne å trene :-). Ingen helsetjenester er lovpålagte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235562-fem%C3%A5rskontroll-som-ikke-gikk-s%C3%A5-bra/page/3/#findComment-1813117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.